Nykyajan lapset ovat oikeasti tyhmiä
Mikä ihme nykylapsia vaivaa? Todella yksinkertaisia iso osa lapsista.
Ohjaan kerhoa ala-asteikäisille lapsille ja heistä iso osa ei osaa lukea, joukossa on 7-10v lapsia ja nämä lähes 10-vuotiaatkaan eivät osaa lukea. Kelloa ei tunneta, ei digitaalista eikä seinäkelloa. Ei ymmärretä mitä tarkoittaa vartti, desilitra jne. Paistinpannun piteleminen on liian haastavaa.
Nämä lapset ovat ihan normaalissa koulussa enkä suostu uskomaan että 20 lapsen ryhmässä 15 olisi oikeasti heikkolahjaisia.
Mikä ihme näitä lapsia vaivaa?
Kommentit (442)
Ja sun tutkinto kasvatustieteestä/psykologiasta/lääketieteestä oli mistä yliopistosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idioluutio on ollut käynnissä jo pitkään ja tulokset ovat olleet näkyvillä. Heikkolaatuinen ravinto, piu pau digihömppä, kaiken kiventaminen sekä soijainen ilmapiiri tekee ihmisistä typeriä lapasia, joita on lapsellisen helppo manipuloida ja hallita pikku pelottelulla tai mielihyvää tuottavilla ärsykkeillä. Suurin osa ei älyä kyseenalaistaa mitään ja ihmisväestön enemmistö on muutenkin henkisesti löysää ainesta.
Ja mitenköhän soija tähän liittyy?
Katso vaikka jotain telkkarin narisevaa poliittista asiantuntijaa niin ymmärrät mitä on soijaisuus. Toki soija kuuluu myös tuohon heikkolaatuisen ravinnon kategoriaan.
Höpö höpö.
Ei vaan juu juu. Olet vain sinäkin niin syvällä idioluutiossa, ettet sitä enää ymmärrä.
Nykylapset osaavat sellaisia asioita, jlita entisajan lapset eivät osanneet.
Jokin aika sitten loksahti suu auki, kun erään 20+ ikäisen nuoren miehen piti kirjoittaa erääseen lomakkeeseen allekirjoituksensa. Lapussa luki viivan alla 'nimikirjoitus', niin tyyppi kysyy mitä tuo tarkoittaa. Hänelle sitten selvennettiin sen tarkoittavan, että nimikirjoitus siihen kohtaan. Valitettavasti hän oli itse ehtinyt jo lisääntyä.
Jokin aika sitten kuulin lukioikäisestä 18v tytöstä, joka ei osaa laskea summasta pois kymmentä prosenttia. Että kyllä on koulussa vaatimustaso laskenut!
Ainakin kymmenen vuotta on vanhemmilla ollut vallalla ajattelu, että koulun pitäisi opettamisen ohella hoitaa myös kasvatusvastuu. Olisi monella vanhemmalla peiliin katsomisen paikka. Ne peruskäytöstavat kuuluu opettaa kotona. Muutama vuosi sitten eräs perheenäiti tuhahti, että hänen mielestään pöytätapojen opettaminen on täysin turhaa. Jos ajatustapa on tuo, niin todennäköisesti lapset saavat kotona olla kuin siat pellossa. Ja tuskin osaavat olla yhtään sen fiksummin kodin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hiljaiseksi vetää, kun tajuaa ettei esimerkiksi 11-vuotiaat tiedä omaa kotiosoitettaan, saati mitä vuodenaikaa , vuosiluvusta puhumattakaan pathaillaan eletään. Kännykkäpeleissä toki ollaan ammattilaistasolla, Fortnitet ja GTA:t hallitaan ja tiedetään tarkkaan.
Elävät siis omassa todellisuudessaan, joka ei ole tämä meidän todellisuus. Tuohan kai on addiktion merkki, aika kamalaa.
No sen ny vielä ymmärtää mutta kun 18-vuotiaat ei tienny omaa osotettaan kun "äiti on sen aina kirjottanu" niin en todellakaan myöntänyt edes sitä minimiluottoa.
Olen 48 v enkä osannut matikkaa koskaan, koulussa oli ongelmia siinä muissa aineissa sain kiitettäviä. Oma lapseni on alakoulussa ja sama juttu. Yritetty on joka päivä monta tuntia harjoitella yhdessä ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi on taaperosta lähtien auttanut keittiössä ja 10v+ laittanut jo itse ruokaa koko perheelle koska halusi. On nyt seiskalla, ja kotitalouden kokeeseen piti opetella juurikin näitä mitä tarkoittaa dl tai rkl. Toivottavasti ei kovin montaa hylsyä tullut siitä luokassa.
Hyvä! Juuri näin. Me maalaistalojen lapset opittiin tämmöiset asiat ihan vaistomaisesti, tytöt joutui ihan pienistä jo auttelemaan ruuanlaitossa ja siivouksessa ja pojat ulkotöissä isien kanssa
Kasvimaalla rikkaruohojen kitkeminen oli lähes pelkästään meidän lasten asia. Meillä oli sopivan pienet näppärät kädet sitä varten. Siinä oppi vain jotenkin sen työnteon että sitä on tehtävä ja tehtävä kunnolla ja loppuun asti. Sitten kun oli osansa hoitanut, pääsi uimarannalle. Pikkusisaruksia jos oli, niin niitähän meidän oli sitten vahdittava. Se kaikki opetti vastuunkantamista.
Niin pitäisi tehdä nykyäänkin, laittaa lapsille tehtäviä joista heidän pitää huolehtia ja opettaa heitä siinä samalla, lapset kyllä yleensä tykkää touhuilla aikuisten kanssa ja ovat mielissään kun heitä kiitetään. Kyllä ihan tavallisessa kaupunkikodissakin tekemistä löytyy.
Kantikset kyllä osaa kaiken jo nuorena. Röllikkä lapset pysyy omissa jengeissään ei käy koulussa sekä tee läksyjä. Tiesit sen jo muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen 48 v enkä osannut matikkaa koskaan, koulussa oli ongelmia siinä muissa aineissa sain kiitettäviä. Oma lapseni on alakoulussa ja sama juttu. Yritetty on joka päivä monta tuntia harjoitella yhdessä ei auta.
Tämä on ilmeisimmin asia, johon tarvitaan metodiikkaa. Ja innostava opettaja. Olen sen itseni kohdalla todennut. Aina nelosia ja ehtoja matikassa, vaikka en varmasti mikään tyhmäpää ollut. Mutta koin sen vaan niin äärimmäisen ikäväksi aineeksi, minulta puuttui kuin joku antenni päästä, joka olisi ottanut vastaan.
No sitten lukion ekalla tuli matikanopettajaksi nuori mies, joka oli kuin luotu opettajaksi. Hänen täytyi olla jonkinlainen opetuskuiskaaja. Kun hän opetti, hän teki sen tavalla, jonka ymmärsin aivan hyvin. Olin ällistynyt itsekin. Hän osasi olla kannustava ja neuvova juuri oikealla tavalla.
Seuraavana keväänä sain geometriasta kasin ja matikasta seiskan. Ne oli minulle numeroita, joita en ollut niistä aineista koskaan saanut. Viitonen oli norminumeroni. Sekin usein ehtojen kautta.
Sitten tämä opettajaguru joutui lähtemään jonkun asian takia muualle. Hän muutti Turun seudulle ja olen vieläkin kateellinen oppilaille, jotka siellä saivat hänet opettajakseen. Muistan hänen nimensä ja ulkomuotonsa ja äänensäkin varmaan ikuisesti. Jos siellä Turun lähellä on joku entinen oppilas, joka saattaisi uskoa, että on ollut hänen oppilaansa, niin lähetän onnittelut.
Löysin tämän opettajan kuvankin kerran netistä, kun hän oli jossain vaaleissa ehdolla. Vanhentunut oli jo tietysti, mutta sama hulvaton ilme ja elämän palo näkyi hänen silmistään siinäkin. No tästäkin on jo aikaa virrannut. Kiitän tätä opettajaa vieläkin, hänen ansiostaan minä sentään huomasin, että älyssäni ei ollut mitään vikaa, kyse on vain oikeanlaisesta opettamisesta.
Olen törmännyt tosi moneen vanhempaan, joka on sitä mieltä että koti on lapsen lepopaikka. Siellä levätään, eikä tarvitse osata käyttäytyä ( ottaa huomioon muita, istua nätisti, yms.). Vanhemmat ovat kuulemma vain lasten huoltojoukko, eivät opeta mitään. Samaan aikaan on äänestetty puolueita, jotka leikkaavat kouluilta, eli resursseja opettaa on entistä vähemmän vaikka tarvetta olisi enemmän. Tähän kun lisätään huonontunut keskittymiskyky ja yleinen pahoinvointi, soppa on valmis
Vierailija kirjoitti:
Nykylapset osaavat sellaisia asioita, jlita entisajan lapset eivät osanneet.
Tämä on tää klassikko-cope, jonka aina kuulee tai näkee näissä keskusteluissa. Voi olla että joo osaakin, mutta perusasiat olis silti hyvä olla. Ja nykymaailma vaatisi parempaa lukutaitoa sekä kriittistä ajattelua, ei huonompaa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Vauva palstan Aihe vapaa ryhmässä on sentään keskimääräistä älykkäämpää, fiksumpaa ja kauniimpaa porukkaa. Osaavat vielä puhua kauniisti kaikista riippumatta sukupuolesta tai iästä.
Totuus ei kaunistelemalla muuksi muutu. Entinen keskustan kansanedustaja Seppo Kääriäinen sanoi yhdessä haastattelussa, että "nykyisin tärkeää ei ole se, miten asiat ovat vaan miltä ne näyttävät". Nykyisin tärkeintä on kaunis ulkokuori tai asiantilan kaunistelu, viis siitä, että asia ovat päin mäntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ilmeisimmin asia, johon tarvitaan metodiikkaa. Ja innostava opettaja. Olen sen itseni kohdalla todennut. Aina nelosia ja ehtoja matikassa, vaikka en varmasti mikään tyhmäpää ollut. Mutta koin sen vaan niin äärimmäisen ikäväksi aineeksi, minulta puuttui kuin joku antenni päästä, joka olisi ottanut vastaan.
No sitten lukion ekalla tuli matikanopettajaksi nuori mies, joka oli kuin luotu opettajaksi. Hänen täytyi olla jonkinlainen opetuskuiskaaja. Kun hän opetti, hän teki sen tavalla, jonka ymmärsin aivan hyvin. Olin ällistynyt itsekin. Hän osasi olla kannustava ja neuvova juuri oikealla tavalla.
Seura....
Kirjoitat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan täysin vastakkaista mieltä aloittajan kanssa. Nykylapsilla ja nuorilla on valtava tietomäärä. päässään. Nehän lukevat ja kirjoittavat koko ajan. Se kaikki tehdään netissä. Kielitaitokin, ainakin englannin, heillä aivan toista luokkaa kuin edeltävillä sukupovilla.
isoäiti
Samaa mieltä. Minä äitinä kuulun siihen sukupolveen, joka on syntynyt 70-luvun loppupuolella. Sukupolvellani kehutaan olevan erinomaiset koulutaidot. Näin toki onkin. Minäkin ysin oppilaana selvitin helposti yliopistot jne. Mutta omat 15- ja 17-vuotiaat lapseni ovat mielestäni paljon taitavampia kuin itse olin samassa iässä. Tiedon etsintätaidot ovat mahtavat. Digitaidot ovat hyvät. Englannin kielitaito on mahtava. Kieliä voi itse helposti opiskella netin avulla. Vaikeisiin matikan tehtäviin löytyy myös aina tieto netistä. Samoin paljon muuta tietoa. Ja totta tuokin, että puhelinen vuoksi nuo
Mielenkiintoista. Mites pitkien tekstien/kirjojen lukeminen? Lukevatko sanomalehtiä?
Mitä tarkoitat digitaidoilla? Osaavatko käyttää pc:tä?
Myös aikuiset ihmiset ovat nykyään melko typeriä. Yleinen älykkyysosamäärän lasku ihmiskunnassa on ollut tiedossa jo kauan. Lähde:
https://www.nbcnews.com/think/opinion/iq-rates-are-dropping-many-develo…
Uskon myös, että joillain spesifeillä alueilla älykkyysosamäärä nousee, kun taas toisilla laskee. Kuinka vaikuttavat some-alustat esim. sosiaaliseen älykkyyteen, kommunikointitaitoihin, ihmisten kohtaamiseen oikeassa elämässä? Kuinka tekoäly tulee muuttamaan älykkyyttämme, jos annamme sen ratkaista puolestamme aivan kaiken? Nouseeko matemaattinen ja looginen älykkyytemme, kun taas toisilla alueilla älykkyys laskee?
Kuinka käy käytännön älykkyydelle esim. suurissa kaupungeissa, joissa asumme kivikuution sisässä, tarvitsematta koskaa esim. tuottaa omaa ruokaamme. Onko ihmiskunnan suurin älykkyysosamäärän piste jo saavutettu, jonka jälkeen keskiarvo tulee laskemaan?
Ihmiskunnassa älykkyysen hajonta on valtavaa. Edelleen on valtavan älykkäitä yksilöitä, myös lapsissa, kun taas toisten yksilöiden älykkyysosamäärä tekee vaikeaksi selvitä jokapäiväisestä elämästä.
Lapsen älykkyysosamäärään vaikuttaa perimä ja ympäristö. Millaisia älyllisiä virikkeitä annamme lapsillemme, ja annammeko niitä monipuolisesti. Ovatko lapset alinomaa puhelimella, kuinka käy liikunnan, kompensoituuko jonkin älyllisen stimulaation puute jollain toisella osa-alueella. Kysymys ei ole mustavalkoinen, mutta se on hyvin mielenkiintoinen.
Yläkouluikäinen yritti selvittää pysäkillä bussiaikataulua bussikatoksen seinältä "...siis mä en tajuu täst mitää."
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin törmännyt siihen, että tavallista kelloa ei enää osata lukea. Mutta, jos sitä taitoa ei arjessa tarvitse, niin onko se nyt niin vakavaa? Lukemiseen taas sen verran, että nykyään keskimäärin opitaan lukemaan paljon nuorempana kuin esim. 30 vuotta sitten. Yli puolet ekan luokan aloittavista osaa jo lukea. Vaikea ajatella, että olisi 10-vuotiaita, jotka eivät osaa lukea. Jos kerhossa törmäät lauseisiin "en osaa kelloa, en osaa lukea", kuulostaa enemmänkin siltä, että lapsia ei kiinnosta olla siellä. Onkohan ohjaustaidoissa parantamisen varaa vai ovatko vanhempien pakottamina kerhossa?
Lukemaan opitaan, mutta osataanko lukea yhtään mitään itsenäisesti....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idioluutio on ollut käynnissä jo pitkään ja tulokset ovat olleet näkyvillä. Heikkolaatuinen ravinto, piu pau digihömppä, kaiken kiventaminen sekä soijainen ilmapiiri tekee ihmisistä typeriä lapasia, joita on lapsellisen helppo manipuloida ja hallita pikku pelottelulla tai mielihyvää tuottavilla ärsykkeillä. Suurin osa ei älyä kyseenalaistaa mitään ja ihmisväestön enemmistö on muutenkin henkisesti löysää ainesta.
Ja mitenköhän soija tähän liittyy?
Katso vaikka jotain telkkarin narisevaa poliittista asiantuntijaa niin ymmärrät mitä on soijaisuus. Toki soija kuuluu myös tuohon heikkolaatuisen ravinnon kategoriaan.
Höpö höpö.
Persu kuvittelee nyt tietävänsä itseään fiksumpien ruokavalionkin. Huoh.
Tyhmyyden ihannointi on jotenkin muodissa. On hienoa vain inttää mutu-tuntumalla asiasta mistä ei mitään tiedä. Etenkin somessa tuollainen kunnon bimboilu on ihan valtavirtaa sekä tyttöjen että poikien keskuudessa.
Tämän lisäksi lapset on liian pumpulissa. Tämä on koulun, kukkahattutätien ja vanhempien vikaa ihan yhteisesti. Lapsilta pitää vaatia asioita. Siitä että kaikki pääsevät läpi armovitosilla ja kaikilla pitää olla koko ajan vain kivaa ei seuraa mitään muuta kuin hitaita ja toistaitoisia lapsia.
Omien lasten harrastuksissa erottaa hyvin ketkä lapsista ovat tottuneet itsenäisiin otteisiin ja itsephjautuvuuteen ja keitä paapotaan kotona. Ne joita paapotaan tuijottavat hölmönä jokaisesta asiasta, eivät osaa siirtyä tekemisen seuraavaan vaiheeseen itsenäisesti eivätkä yleensä ymmärrä ohjeitakaan ennen kolmatta toistokertaa.
Siis jopa niin yksinkertaisessa asiassa kuin pukeminen osa osaa hienosti itse hoitaa varusteet ja osa vain töllöttää tyhjä ilme naamalla, kunnes joku aikuinen tulee viereen kertomaan mikä varuste seuraavaksi. Olen monta kertaa ajatellut, että nuo omatoimiset pitäisi saada ihan omaan ryhmään, koska nyt he joutuvat odottamaan ihan kohtuuttoman paljon.
Höpö höpö.