Työmarkkinatuen odotusaika, voiko olla totta?
Onko tosiaan niin että en saa työmarkkinatukea kuin vasta 5 kuukauden odotusaika jälkeen? Olen yli 25 vuotias, mutta ei ammatillista koulutusta. Kaksi vuotta olen ollut työttömänä ja tulottomana. Hakeuduin työkkäriin viime vuonna mutta pyysivät selvitystä puolison yrityksestä ja se selvityspyyntö oli sellainen jota en osannut täyttää. Joten jäi täyttämättä ja minut katsottiin yrittäjäksi vaikka miehen firmaan minulla ei ole osaa eikä arpaa.
Nyt sitten pari kk sitten ilmoittauduin uudestaan työkkäriin ja mies pitkin hampain täytti sen selvityskyselyn. Tuli päätös työkkäristä että ei ole estettä työttömyysedun maksamiseen. Mutta luin nyt Kelan sivuilta että on 5 kk:n odotusaika työmarkkinatuessa. Mies on ihan raivona. Minun päätöstä Kela ei siis ole vielä tehnyt, mutta voiko olla niin että joudun vielä useamman kuukauden odottamaan että saan mitään rahaa?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo,miehesi joutuu sinut elättämään.
Sitä se on tehnyt jo 2 vuotta. En tiedä mitä tässä enää tekisi
Kysy Riikka Purralta ja Petteri Orpolta. Heillä on idea siitä, miten ķöyhän köyhdyttäminen synnyttää työpaikkoja tyhjästä.
Jos jo on ollut 2 vuotta laakereilla lepäämässä, niin miksi se nyt on Riikan ja Petterin syy, että ei saa rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit ollut työnhakijana, niin se 5 kk olisi jo aikapäiviä kulunut. Saat kyllä työmarkkinatukea jos menet vaikka työkokeiluun tai työvoimakoulutukseen. Ammatti nyt joka tapauksessa kannattaa hankkia.
Ei työkkäri ota vastaan alle 25v työttömäksi ilmoittautumista niin ei ala karenssi eikä mikään. Kokemusta aikuisen lapseni kanssa tästä kahden vuoden ajalta. Pääsi karenssille vasta kun meni työkokeiluun. Maksoivat toimeentulotukea sen ajan kun eivät suostuneet hyväksymään työttömäksi
Kyllä minä olin työttömänä työnhakijana alle 25-vuotiaana, työmarkkinatukea tosin aloin saamaan vasta täytettyäni 25v. Työttömänä työnhakijana piti olla että sain toimeentulotukea alle 25-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no voi voi.mä saan 2vk välein palkkaa töistä 1400e käteen.kohta eläkettä kattoo mite se tulee
Sulla oli jokin tarve avautua ja miksi?
koska huvittaa noi tukia vinkuvat pellet ku itkee et tukia tulee liijan vähä tai myöhässä.mut töitä ei kyl olla ikinä tehty.ai saakeli huomenna viimone päivä myös vuokralaine maksaa vuokran.kyl on kivaa ku on tilil monta kymment tonnii rahaa eikä eurookaa velkaa.
Toivottavasti ap saat elämäsi kuntoon. Itse olen ollut vuosikymmeniä miehen elättinä ja on ollut melkoisen karmea elämä. Toki olisin opiskellut , jos olisin jossain pärjännyt. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo olen siis yli 25 v, sillä oli joku merkitys noissa maksuissa. Mutta ei näköjään hirveästi eroa minun kohdalla. -ap
Sitten työkkäri katsoo sut yrittäjäksi. Ehkä se miehesi selvitys auttaa.
Ei, kun työkkäri katsoi viime vuonna että olisin yrittäjä, koska en osannut sitä selvityspyyntöä täyttää. Se asia ratkaistiin, vaikka selvityspyyntöä ei täyttäisikään. Nyt mies sitten se täytti ja työkkäristä tuli viimein työvoimapoliittinen lausunto, ettei ole estettä työttömyysedun maksamiseen. Että en ole yrittäjä enkä työllisty miehen yrityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ap saat elämäsi kuntoon. Itse olen ollut vuosikymmeniä miehen elättinä ja on ollut melkoisen karmea elämä. Toki olisin opiskellut , jos olisin jossain pärjännyt. Tsemppiä.
kuka hiton idiootti ukko pitää vuosikymmeniä loisivaa akkaa.lentäis ulos ja nopeesti.
Miksi et ole opiskellut itsellesi ammattia ja vaan maannut perse homeessa toisen elättinä??
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Olen niin luuseri etten päässyt edes kouluun vaikka hain. Sosiaalisen tilanteiden pelko vaikeuttaa hirveästi, en tiedä mitä ihmettä tästä oikein tulee.-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuka hiton idiootti ukko pitää vuosikymmeniä loisivaa akkaa.lentäis ulos ja nopeesti.
Sellainen joka on tyhmyyksissään sellaisen akan ottanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni pitää loisivaa ukkoakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no voi voi.mä saan 2vk välein palkkaa töistä 1400e käteen.kohta eläkettä kattoo mite se tulee
koska huvittaa noi tukia vinkuvat pellet ku itkee et tukia tulee liijan vähä tai myöhässä.mut töitä ei kyl olla ikinä tehty.ai saakeli huomenna viimone päivä myös vuokralaine maksaa vuokran.kyl on kivaa ku on tilil monta kymment tonnii rahaa eikä eurookaa velkaa.
Älyä tai kirjoitustaitoa et kuitenkaan ole saanut. Minusta kaltaisesi idiootit ovat huvittavia. Elätätkö itsesi elämäm_kolulla ja enkelihoidoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no pitäähä se nyt saatana ymmärtää heittää ulos eikä katella vaa loisimista.kattelin 4kk yht ämmää jouduin maksamaa kaiken kauppa ostokset loma mökin lainaili mun autoo ja sano voitko tankata ku siit loppuu bensa.nykyinen vaimo tienaa iha omat rahansa työtä tekemällä.
Riittää että joutuu keskeyttämään yliopisto opinnot, mulla Kela itse pakotti keskeyttämään ja menemään työttömäksi kun opintotuki keskeytyi!!!
Yli 5 kk odotusaika plus vuosi piti ennen sitä olla tekemättä opintoja!! Uskomatonta rikollisuutta!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin olet rohkaiseva esimerkki ap:lle miten täysin lahjattomanakin voi Suomessa hankkia omaisuutta ja luultavammin suhteilla hommatun työn, koska mitään lahjoja sinulla on tuskin mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo,miehesi joutuu sinut elättämään.
Sitä se on tehnyt jo 2 vuotta. En tiedä mitä tässä enää tekisi
Kysy Riikka Purralta ja Petteri Orpolta. Heillä on idea siitä, miten ķöyhän köyhdyttäminen synnyttää työpaikkoja tyhjästä.
Jos jo on ollut 2 vuotta laakereilla lepäämässä, niin miksi se nyt on Riikan ja Petterin syy, että ei saa rahaa?
no vasemmisto on sitämieltä et on vaik on vuosia maannu vaa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no pitäähä se nyt saatana ymmärtää heittää ulos eikä katella vaa loisimista.kattelin 4kk yht ämmää jouduin maksamaa kaiken kauppa ostokset loma mökin lainaili mun autoo ja sano voitko tankata ku siit loppuu bensa.nykyinen vaimo tienaa iha omat rahansa työtä tekemällä.
Mitä se sua haittaa että jonkun ukko elättää koko perheen?
Laiska loinen vinkuu kun ei saa lisää ilmaista rahaa. Ukkos on jo sua elättänyt etkä itse ole nähnyt vaivaa edes hankkia ammattia ja lähestyt jo kohta 30v, haloo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älyä tai kirjoitustaitoa et kuitenkaan ole saanut. Minusta kaltaisesi idiootit ovat huvittavia. Elätätkö itsesi elämäm_kolulla ja enkelihoidoilla?
työtä tekemällä onko vaikea käsittää et jotkut käy töissä?
Sitten työkkäri katsoo sut yrittäjäksi. Ehkä se miehesi selvitys auttaa.