Työmarkkinatuen odotusaika, voiko olla totta?
Onko tosiaan niin että en saa työmarkkinatukea kuin vasta 5 kuukauden odotusaika jälkeen? Olen yli 25 vuotias, mutta ei ammatillista koulutusta. Kaksi vuotta olen ollut työttömänä ja tulottomana. Hakeuduin työkkäriin viime vuonna mutta pyysivät selvitystä puolison yrityksestä ja se selvityspyyntö oli sellainen jota en osannut täyttää. Joten jäi täyttämättä ja minut katsottiin yrittäjäksi vaikka miehen firmaan minulla ei ole osaa eikä arpaa.
Nyt sitten pari kk sitten ilmoittauduin uudestaan työkkäriin ja mies pitkin hampain täytti sen selvityskyselyn. Tuli päätös työkkäristä että ei ole estettä työttömyysedun maksamiseen. Mutta luin nyt Kelan sivuilta että on 5 kk:n odotusaika työmarkkinatuessa. Mies on ihan raivona. Minun päätöstä Kela ei siis ole vielä tehnyt, mutta voiko olla niin että joudun vielä useamman kuukauden odottamaan että saan mitään rahaa?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi se ollakkin 5 kuukautta. Minulla se oli 3 kuukautta vaikka asun yksin ja määräaikainen työ päättyi niin meni 3 kk että sain työmarkkinatukea.
Etkö saanut peruspäivärahaa? Itse olisin sitä viime vuonna saanut mutta se yritysselvityspyyntö pilasi koko jutun, kun mies ei silloin siinä halunnut auttaa. -ap
saa toimeentulotukea jos tulot on liian pienet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On totta, ehkä tarvitset oikeasti apua jos et osaa edes kirjoittaa oletko ollut miehesi yrityksessä töissä vai miksi et ole ollut työnhakija jos et ole ollut missään muuallakaan.
Tottakai sen osasin kirjoittaa! Mutta se yritysselvityslomake on n.9 sivun pituinen ja kysymykset yrityksestä sellaisia mitä en herran tähden voi tietää. Esimerkiksi että: yrityksen itse omistamien osakkeiden lukumäärä ja onko yrityksessä käytössä osakelajeja joiden äänimäärät eroaa toisistaan, yrityksen osakkaiden kokonaisäänimäärä yms. En voi tuollaisia tietää kun en siinä osakkaana tai mukana ole. -ap
Miksi et vastannut vaan jokaiseen kysymykseen, että en tiedä kun en ole yrityksen osakas tai työntekijä? Kun kysytään montako osaketta kenties omistat, ja tiedät että et omista yhtään, niin mitä
Voi herrantähden. Siinä ei kysytty pelkästään että montako osaketta itse omistan vaan montako perheenjäseneni, eli puolisoni omistaa. Ja vastaavia kysymyksiä oli monta sivua. kirjoitin siihen selvitykseen ekalla kerralla että En omista mitään, en ole osakkaana enkä puheenjohtajana yms yms. Ja ne ei sitä sellaisenaan hyväksyneet. Nyt sitten kun ilmoittauduin työkkäriin uudelleen, niin mies sen sitten viimein täytti kun tuli taas se selvityspyyntö siitä. -ap
Jos ette ole naimisissa, ja miehesi ei halua enää elättää sinua niin muuttakaa eri osoitteisiin, hae asumistukea, työmarkkinatukea ja odotusajalta toimeentulotukea. Yritä päästä johonkin terapiaan tmv. jotta pääsisit eroon sosiaalisten tilanteiden pelosta. Hae kouluun, ja hae varalle myös muihin kouluihin. Myös sellaiseen, johon pääset 100% varmuudella. Hanki siis itsellesi ammatti, joka on varma työllistäjä niin elämä helpottuu. Esim. koodari on hyvä ammatti jos tykkää olla yksin ja sos. tilanteet ahdistaa.
Mutta jos olet ollut joskus jo aiemmin työtön työnhakija,niin päteekö tuo viiden kuukauden odotusaika? Ja miksi siinä edes on sellainen
Vierailija kirjoitti:
Jos ette ole naimisissa, ja miehesi ei halua enää elättää sinua niin muuttakaa eri osoitteisiin, hae asumistukea, työmarkkinatukea ja odotusajalta toimeentulotukea. Yritä päästä johonkin terapiaan tmv. jotta pääsisit eroon sosiaalisten tilanteiden pelosta. Hae kouluun, ja hae varalle myös muihin kouluihin. Myös sellaiseen, johon pääset 100% varmuudella. Hanki siis itsellesi ammatti, joka on varma työllistäjä niin elämä helpottuu. Esim. koodari on hyvä ammatti jos tykkää olla yksin ja sos. tilanteet ahdistaa.
toine paskahousu elätti neuvoo mite saada ilmasta rahaa.onneks koht leikataan.mites oli töihin meno?
Vierailija kirjoitti:
ilmaisen rahan vinkujien kokoontumisajot käynnissä taas.
Joo, no en ole koskaan aiemmin nostanut mitään etuuksia ja ikäni töissä olen ollut. Nyt viime vuoden alussa lähti tämä alamäki ja tuli takapakkia. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toine paskahousu elätti neuvoo mite saada ilmasta rahaa.onneks koht leikataan.mites oli töihin meno?
Lähityötä ei ole kenenkään pakko tehdä. Koodari on ihan hyvä ammatti.
Älä sitten ylläty kun lennät tyhjän päälle kun mies jättää sut. Eikä ole edes sitä ammattia hankittuna ja kohta jo 30-vuotias. Harva jaksaa tollaista perseilyä katsoa loputtomiin. Koskaan ei pidä jättää elämäänsä yhden ihmisen varaan. No, opit sitten vaikeamman kautta.
Entä jos aikaistan työkokeiluun menoa, esim nyt parin viikon sisään. Saanko rahaa silloin edes joulukuussa? -ap
Vierailija kirjoitti:
Älä sitten ylläty kun lennät tyhjän päälle kun mies jättää sut. Eikä ole edes sitä ammattia hankittuna ja kohta jo 30-vuotias. Harva jaksaa tollaista perseilyä katsoa loputtomiin. Koskaan ei pidä jättää elämäänsä yhden ihmisen varaan. No, opit sitten vaikeamman kautta.
En ylläty. Luultavasti elämäni helpottuisi edes vähän kun kaikkeen tukien hakemisiin ei tarvitsisi aina katsoa miehen tuloja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ylläty. Luultavasti elämäni helpottuisi edes vähän kun kaikkeen tukien hakemisiin ei tarvitsisi aina katsoa miehen tuloja
Siis, häh? Olet elänyt miehen tuloilla ja toivot eroa? Etkö siis välitä miehestä, mutta raha ja ilmainen asuminen on kyllä kelvannut? Tämän lisäksi et ole ajatellut hankkia itsellesi ammattia ja opiskella. Millainen hyväksikäyttäjä vätys oikein olet?? On ollut aikaa kouluttautua ja se on vielä ilmaista, mutta et ole jaksanut kun olet vaan saanut olla??
Miehesi siis mieluummin elätti sinut kuin auttoi selvityksen teossa? Jos paikkakunnalla on Kelan toimipiste niin kannattaa varata aika ja mennä sinne täyttämään vaikeammat paperit.
Monesti kyselykaavakkeissa on sellaisiakin kohtia, ettei edes koske ko. hakijaa. Mutta kun ne tehdään kaikki samalla kaavalla niin täytyy olla erilaisia kysymysvaihtoehtoja.