Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työmarkkinatuen odotusaika, voiko olla totta?

Vierailija
29.11.2023 |

Onko tosiaan niin että en saa työmarkkinatukea kuin vasta 5 kuukauden odotusaika jälkeen? Olen yli 25 vuotias, mutta ei ammatillista koulutusta. Kaksi vuotta olen ollut työttömänä ja tulottomana. Hakeuduin työkkäriin viime vuonna mutta pyysivät selvitystä puolison yrityksestä ja se selvityspyyntö oli sellainen jota en osannut täyttää. Joten jäi täyttämättä ja minut katsottiin yrittäjäksi vaikka miehen firmaan minulla ei ole osaa eikä arpaa. 

Nyt sitten pari kk sitten ilmoittauduin uudestaan työkkäriin ja mies pitkin hampain täytti sen selvityskyselyn. Tuli päätös työkkäristä että ei ole estettä työttömyysedun maksamiseen. Mutta luin nyt Kelan sivuilta että on 5 kk:n odotusaika työmarkkinatuessa. Mies on ihan raivona. Minun päätöstä Kela ei siis ole vielä tehnyt, mutta voiko olla niin että joudun vielä useamman kuukauden odottamaan että saan mitään rahaa?

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan

Vierailija
2/74 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo,miehesi joutuu sinut elättämään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/74 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää kysyä joko työkkäristä tai Kelasta. Ja sit sellainen juttu että kun pyydät heitä oikaisemaan heidän tekemiään virheitä sulle napsahtaa 30 päivää lisää aikaa kun "selvittävät asioita" etkä saa korvausta silloinkaan.

Vierailija
5/74 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä se on tehnyt jo 2 vuotta. En tiedä mitä tässä enää tekisi

Vierailija
6/74 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten hän vaan jatkaa sitä tai menet opiskelemaan,  jos pystyt jotain opiskelemaan. 

Vierailija
7/74 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotusaikaa lyhentävät täydet kalenteriviikot, joina olet

ollut työssä, joka voidaan lukea työssäoloehtoon

työllistynyt yrittäjänä, ja työ voidaan lukea yrittäjän työssäoloehtoon

saanut työttömyysetuutta edellisen 2 vuoden aikana tai joina olisit muuten ollut oikeutettu työttömyysetuuteen, mutta et ole saanut työttömyysetuutta odotusajan, työmarkkinatuen tarveharkinnan (tulojen) tai omavastuuajan takia

Vaikuttaako noista yhtään mikään minulle. -ap

Vierailija
8/74 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit ollut työnhakijana, niin se 5 kk olisi jo aikapäiviä kulunut. Saat kyllä työmarkkinatukea jos menet vaikka työkokeiluun tai työvoimakoulutukseen. Ammatti nyt joka tapauksessa kannattaa hankkia.

Vierailija
9/74 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy Riikka Purralta ja Petteri Orpolta. Heillä on idea siitä, miten ķöyhän köyhdyttäminen synnyttää työpaikkoja tyhjästä.

Vierailija
10/74 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joo siinä on 5 kk karenssi kun ensimmäistä kertaa ilmoittautuu työttömäksi. Stä en ymmärrä mitä miehesi yritys sinun työttömyyteesi vaikuttaa. Etkö osannut sanoa, että et ole töissä kyseisessä firmassa vai mikä oli vaikeaa selvittämisessä. 

Vierailija
11/74 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mä heittäisin loisen ulos kämpästä.

Vierailija
12/74 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

no voi voi.mä saan 2vk välein palkkaa töistä 1400e käteen.kohta eläkettä kattoo  mite se tulee

Vierailija
13/74 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis joo siinä on 5 kk karenssi kun ensimmäistä kertaa ilmoittautuu työttömäksi. Stä en ymmärrä mitä miehesi yritys sinun työttömyyteesi vaikuttaa. Etkö osannut sanoa, että et ole töissä kyseisessä firmassa vai mikä oli vaikeaa selvittämisessä. 

Kyllä osasin sanoa. Mutta selvittivät olenko siinä osakkaana tms muuta sontaa.

Vierailija
14/74 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit ollut työnhakijana, niin se 5 kk olisi jo aikapäiviä kulunut. Saat kyllä työmarkkinatukea jos menet vaikka työkokeiluun tai työvoimakoulutukseen. Ammatti nyt joka tapauksessa kannattaa hankkia.

Tammikuussa menen työkokeiluun. 

Vierailija
15/74 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työssäoloehto ei täyty eikä sinulla ole ammatillista tutkintoa tulee tuo 5kk odotusaika. Voit hakea toimeentulotukea, toki puolison tulot otetaan huomioon. Olet vielä nuori, suositeltavaa on opiskella ammatti jotta voit kannatella itse elämääsi ja muutenkin ihan yleissivistyksen kannalta on se järkevää. 

Vierailija
16/74 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no voi voi.mä saan 2vk välein palkkaa töistä 1400e käteen.kohta eläkettä kattoo  mite se tulee

Sulla oli jokin tarve avautua ja miksi?

Vierailija
17/74 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työssäoloehto ei täyty eikä sinulla ole ammatillista tutkintoa tulee tuo 5kk odotusaika. Voit hakea toimeentulotukea, toki puolison tulot otetaan huomioon. Olet vielä nuori, suositeltavaa on opiskella ammatti jotta voit kannatella itse elämääsi ja muutenkin ihan yleissivistyksen kannalta on se järkevää. 

Mistä sä tiedät miten nuori AP on?

Vierailija
18/74 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työkkäri ota vastaan alle 25v työttömäksi ilmoittautumista niin ei ala karenssi eikä mikään. Kokemusta aikuisen lapseni kanssa tästä kahden vuoden ajalta. Pääsi karenssille vasta kun meni työkokeiluun. Maksoivat toimeentulotukea sen ajan kun eivät suostuneet hyväksymään työttömäksi

Vierailija
19/74 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:hän sanoi että on YLI 25-vuotias

Vierailija
20/74 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olen siis yli 25 v, sillä oli joku merkitys noissa maksuissa. Mutta ei näköjään hirveästi eroa minun kohdalla. -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi