Ehdoton EI, kun katselet asuntoilmoituksia
Itse tykkään välillä katsella asuntoja lähialueilta. Ihan siis saavutettavissa olevia, ei mitään ökyfantasioita. Mitkä ovat sinun EI- reaktion aiheuttavat ratkaisut, joiden/jonka takia lakkaat katsomasta kyseistä ilmoitusta. Itsellä olisi:
- saunan kylpytilassa WC-pönttö. Eli niin että löylyistä näkee ja kuulee.
- kylpytilassa kaksi suihkua. Mielestäni tuplasuihkuttelu on outoa.
- saunassa muodin mukaisesti koko se etuseinä maasta kattoon lasia
- hieman häiritsee kokomustat keittiöt
Kommentit (466)
Menen aina paikan päälle ja luen talon/rapun nimikyltit, jos on useita "outoja" nimiä, se on ehdoton ei.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ikkunaa kylppärissä, käynti parvekkeelle makuuhuoneen kautta, vuokratontti, maisema suoraan toisiin taloihin.
Vaikeaa suunnitella kerros-tai rivitaloasuntoa, jollei voisi laittaa kylppäreitä ja vaatehuoneita ja saunoja ikkunattomille seinille.
Jos kyseessä iso talo,ja ilmoituksessa lukee autopaikka jonotuksen mukaan.Tod.näköisesti et saa sitä koskaan.
Ei ikinä kohdat:
Julkisivu/asuintila tietä kohti ja lähellä
Suuri tie vieressä
Keskusta (pölyistä, meluista)
Wanha asunto
Tupakointia ei ole kielletty koko talossa ( muk lukien parvekkeet)
Ei ethernet/kuitu liittymää
Näin yleensä ottaen 1. Kohta on että niitä haisevia parveketupakoitsijoita ei ole, eikä sitä ole sallittu. Pilaavat koko julkisivun elämän savullaan.
Kerrostalossa: ei parveketta, ranskalainen parveke, sauna, keittiö yhdellä olohuoneen seinällä ja vain vähän laskutilaa, ahtaat huoneet, amme.
Kerrostalossa asunto ensimmäisessä kerroksessa tai maan tasalla.
Monessa n. 50-luvun (kerros) talossa on ihan toope pohjaratkaisu. Esimerkiksi niin, että 70 neliön asunnossa on olohuone, erillinen oleskelutila joka on eteisen jatkeena ja jonka läpi käydään sinne ja tänne, ja vain yksi makuuhuone. Keittiön ollessa kuitenkin niin suuri että sinne mahtuu ruokapöytä. Eli se oleskelutila ihan turha mutta sitä ei voi muuttaa olkkariksi/makkariksi koska on läpikulkutila ja näkyy ensimmäisenä kun avaa ulko-oven. Tähän vielä lisää pari turhaa pimeää ahdasta käytävää viemään neliöitä ja ihan mini kylppäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei löydy näköjään mammapalstalijoille kaikki kriteerit täyttäviä asuntoja tästä maasta ollenkaan. 😂
Mulle on löytynyt, mutta tämä nykyinen on vähän liian pieni ja täytyy myöntää että uutta ei ole löytynyt. Etsinyt ehkä 10 v. 😀 Koosta olin valmis joustamaan.
Itse kysyimme rakennusliikkeiltä onko tulossa sellaista asuntoa rakenteille, mitä haimme.
9 v odotimme, mutta löytyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsekkaan aina trampoliinit, paljut ja uima-altaat Google mapsista. Käyn kuuntelemassa useaan otteeseen onko räksyttäviä ulkokoiria. Jos näkyvissä koiranhäkki niin ehdoton ei.
Ärsyttää, kun monissa taloissa on nykyään ulkoporeamme. Se pitää repiä ensimmäisenä helvettiin jos ko. asunnon ostan. 😂
Joo se on kyllä melkoinen energiasyöppö, pakko pitää läpi talvenkin päällä ettei jäädy...
Avonaulakko eteisessä kaappien sijaan. Epäsiisti.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän, uusissa taloissa meluneristys on niin hyvä ettei lentomelu kuulu vaikka asuisit lentokoneiden lentoreitillä (kuten itse asumme).
Kyllä sen lentomelun huomaa meluneristyksestä huolimatta, olette vain tottuneet siihen. Lisäksi ollaan sitä pihallakin välillä.
Huomaa parhaiten kun käy muualta tai teillä käy joku.
Vaikka olemme jo vanhoja, etsimme pientä omakotitaloa meille. Jo kolmatta vuotta!
-liian suuri on huono, 80 -90 neliöisiä uusia taloja ei ole
-esteettömyys, ei portaita missään
-oikea eteinen, jonka oven voi sulkea, hikilenkkikenkien haju yms. jää sinne
-kunnollinen tupakeittiö, ei saarekkeita, ei isoja ikkunoita
-ei mustaa väriä ulkona tai sisällä
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olemme jo vanhoja, etsimme pientä omakotitaloa meille. Jo kolmatta vuotta!
-liian suuri on huono, 80 -90 neliöisiä uusia taloja ei ole
-esteettömyys, ei portaita missään
-oikea eteinen, jonka oven voi sulkea, hikilenkkikenkien haju yms. jää sinne
-kunnollinen tupakeittiö, ei saarekkeita, ei isoja ikkunoita
-ei mustaa väriä ulkona tai sisällä
Tästä näkee että olen jo vanha, yllämainittuja pitää olla talossa. jonka ostamme!
- syrjäinen sijainti
- omakotitalo tai rivitalo esimerkiksi eli vain kerrostalo käy
- sauna
- putkiremontti tulossa
- remonttitaitoisille
- minimakuuhuone jonne pahimmillaan kaksi sisäänkulkua
- ranskalainen parveke
- hissittömyys
Tosiaan saunattomuus on yksi ehdoton vaatimus koska en käy ikinä saunassa. Samoin olen varmaan suunnilleen ainoa tällä palstalla joka pitää noista avokeittiöistä. Joten sellaisessa asunto nytkin missä avokeittiö. Kuitenkin lähes kaikesta muusta olen valmis tinkimään mutta mihinkään syrjäiseen lähiöön en enää muuttaisi mistä työmatka kesti yli tunnin suuntaansa. Niin ja kerrostalo ehdottomasti osin samasta syystä.
-Naapurit näkö tai kuuloetäisyydellä
Tämä on oikeastaan tärkein kriteeri.
Sitten tulee tietenkin liuta muitakin asioita kuten:
-Saunan ja pesuhuoneen välillä lasiseinä, älytön trendi.
Vaatehhuone puuttuu tais iitä on tehty sauna, kerrostalossa.
Mulla tuskin on koskaan mahdollisuutta ostaa itselleni kotia, jos ei lottovoitto osu kohdalle, ja vuokramarkkinoillakin joutuu useimmista toiveista luopumaan joko hinnan tai tarjonnan kohtaamattomuuden vuoksi.
Mutta vuokramarkkinoilla asunnon houkuttelevuutta laskee nykyisen hintatason lisäksi
- laminaatti (valitettavasti halpa ja helppo lattiaratkaisu, joten sitä on kaikkialla)
- ei säleitä
- huoneluku x, neliöt passaa kuitenkin huonelukuun x - 1 tai nykyään jopa x - 2
- em. johtuen rakennusvuosi tällä vuosituhannella
- pikkuruinen makkari
- ikkunat vain yhdellä seinällä
- hankalasti puhdistettavat ja/tai helposti kuluvat ratkaisut (esim. rosoinen tapetti, jota ei voi pyyhkiä kunnolla)
- sijainti kaukana joukkoliikennevälineistä ja/tai palveluista. Oikeastaan mietin nyt muuttoa, koska harrastusvälineeni kuljettamista julkisilla aiotaan hankaloittaa asuinpaikkakunnallani (eikä harrastuspaikkoja ilmesty lähemmäs majaani), työmatkaan menee liikaa aikaa ja auton pito on kallista.
- saunaa en asunnossa tarvitse. Pidän kyllä saunomisesta, mutta en viitsi saunoa yksin.
- lemmikkivihamielinen
- huono äänieristys
- ikkunoista näkyy vain toisten talojen seinät tai sisälle jonkun toisen asuntoon
- ei enää ikinä asumusta, jonka ikkunaseinä on pohjoisen puolella! Etenkin, jos se toisen puolen ikkunasto on paahteessa, kovin vähäinen tai parvekkeella varjostettu.
- ei parveketta/pihaa. Parveke tai terassi pitäisi olla verkotettavissa eikä lasitettu (lasitus = sauna, verkottamaton = kissa karkaa/putoaa)
- paritalo (tosin tää ehkä riippuu... Mulla ennakkoluulot, että tässä on helposti omakotitalon ja rivitalon huonot puolet yhdessä)
- ei eteistä, keittiökalusteet heti sisäänkäynnin vieressä
- ei erillistä makuuhuonetta tai keittiötä
- betonihelvetti
Jos saisin jostakin varat asumuksen ostamiseen, houkuttelevuutta laskisi ylläolevien lisäksi...
- juuri rempattu ja pintamateriaalit ei miellytä, en raaskisi hukata kelvollista työtä
- mutta vanhat tai huonot pintamateriaalit voi yleensä vaihtaa ja säleet lisätä, joten ne ei haittaa, jos ostohinnassa on varaa remppaan.
- "Savuton taloyhtiö, tupakointi kielletty myös parvekkeilla"
- "Tämän ensimmäisen kerroksen, maantasalla olevan asunnon..."
- "Ei lemmikkejä"
- "Mukavat naapurit"
- "Remonttitaitoiselle"