Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnhaku romahti, palvelu ei pelaa VTV:ltä satelee kovaa arvostelua Sannan keksimästä TE-palvelujen pohjoismaisesta mallista

Vierailija
28.11.2023 |

arvasin

Kommentit (154)

Vierailija
81/154 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo aloitettiin jo Sipilän aikaan...

Ja aivan tampio tuokin mies

Viimeinen hyvä pm oli Vanhasen Masa. Naisseikkailuistaan huolimatta hoiti hommat hyvin.

Keksi nostaa eläkeikää, on siinäkin "ansio"

Vierailija
82/154 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan paljon meni rahaa tähän hallintohimmeliin!? Äkkiä saatii laki voimaan ja rekryttyä te-toimistoihin väkeä.

Lopputulos surkea.

Näillä rahoilla olisi voitu palkata nuorisotyöntekijöitä yms esim katujengiongelman ehkäisemiseksi,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/154 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän on hyviä uutisia: "Nykyinen hallitus ilmoitti syyskuussa aikovansa purkaa hakemuspakon ensi vuonna. Hallituksen mukaan malli on johtanut myös yrityksille saapuviin turhiin työhakemuksiin."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010021088.html

Eli tämäkin Marinin hallituksen epäonnistunut toimi puretaan nyt. Hyvä juttu.

Sipilä tuon keksi alun perin.

Ei sitä keksinyt sipilä vaan joskus aikoja sitten vasemmistolainen ay-juristi ralf sund kopsasi tuon mallin pohjoismaisesta mallista Sipilän hallitus koitti soveltaen toteuttaa sen. Mariinin hallitus purki ensi työkseen kaiken mitä sipilä oli tehnyt ja sitten toteutti tuon aktiivimallin mutta entistä hölmömpänä. 

Demarit on ennenkin kunnostautuneet työttömän elämäntilanteen kurjistamisessa ja työllistymismahdollisuuksien heikentämisessä. Nämä loputonta ilmaistyövoimaa työttömistä tarjoavat työkokeilut sun muut kyykytykset on myöskin demarien aikaansaannosta.

Vierailija
84/154 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo aloitettiin jo Sipilän aikaan...

Ja aivan tampio tuokin mies

Viimeinen hyvä pm oli Vanhasen Masa. Naisseikkailuistaan huolimatta hoiti hommat hyvin.

Keksi nostaa eläkeikää, on siinäkin "ansio"

No haaveilihan se venäläisten viisumivapauden koittaessa, että se olisi vain ensiaskel sille kuinka koko raja häviää meidän/eu:n ja venäjän väliltä..

Tuo oli jo silloin aikanaan aivan mielipuolinen toive. Ehken siis parempi että sai vain eläkeikää ylöspäin koska paljon pahempaankin olisi taipumusta ollut.

Vierailija
85/154 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VTV haluaa työkkäristä sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluja, mutta siellä ei nyt muisteta, että ei TE-toimisto tuollaisia ole ennenkään tarjonnut, niitä haetaan sote-alueelta ja Kelasta.

Siinä pohjoismaisessa mallissa (jonka sanna siis vain kopioi muualta, eikä keksinyt itse) on nuo edellä mainitut palvelut ns yhdellä luukulla kaikki.

Jännästi siitä jäi osa kopsaamatta ja vieläpä tuo tärkein osa. Siksipä se ei sitten täällä toimikaan kuten vaikka Tanskassa. Tosin tuo sannan sukupolvi tuntuu kuvittelevan muutenkin, että tietyt toimintamallit on aiempien päättäjien tyhmyyttä ja niistä voi hyvin tiputtaa pois osia sieltä ja osia täältä, kun ei ymmärretä lainkaan kokonaisuuksia eikä syy-seuraussuhteista ole mitään käsitystä.

Sitten ei enää uudistajan jäljiltä toimi mikään, niin tämä vaan levittelee käsiään silmät lautasina kuinka tällaista ei kukaan olisi ennalta voinut tietää ja sitä paitsi eihän siihen ekana sakanneeseen osa-alueeseen kukaan edes koskenut.. Niinpä niin, kaikki vaan vaikuttaa kaikkeen ja vain yksi puuttuva prikka voi pudottaa kokonaisen lentokoneen matkustajineen.

Sitä ei tarvitse yrittää korjata mikä ei ole rikki eikä pyörää tarvitse keksiä uudelleen.

Vierailija
86/154 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän on hyviä uutisia: "Nykyinen hallitus ilmoitti syyskuussa aikovansa purkaa hakemuspakon ensi vuonna. Hallituksen mukaan malli on johtanut myös yrityksille saapuviin turhiin työhakemuksiin."

Ei sitä keksinyt sipilä vaan joskus aikoja sitten vasemmistolainen ay-juristi ralf sund kopsasi tuon mallin pohjoismaisesta mallista Sipilän hallitus koitti soveltaen toteuttaa sen. Mariinin hallitus purki ensi työkseen kaiken mitä sipilä oli tehnyt ja sitten toteutti tuon aktiivimallin mutta entistä hölmömpänä. 

Demarit on ennen

Palkaton työkoekilu oli olemassa jo yli 10 vuotta sitten.

Vierailija
87/154 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipilän hallitus .keskusta ,Kokoomus ,perussuomalaiset sittemmin siniset laittoivat kylläkin aktiivimalli kakkosen joka tuli voimaan edellisen hallituksen aikana .ottakaapa asiasta selvää tarkemmin.

Vierailija
88/154 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä pääministeri orpo sanoi muistaakseni muutama päivä sitten että työnantajat hukkuvat työhakemuksiin ja kuormittaa yrityksiä .eli miten niin ei haeta työpaikkoihin ? Joku ei nyt sovi .

Vierailija
89/154 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipilän hallitus oikein hehkutti  aktiivimalli kakkosta ja kertoivat että tulee voimaan seuraavan hallituksen aikana.ettekö te todellakaan muista ? Keskusta ,Kokoomus ,perussuomalaiset sittemmin siniset keksivät koko aktiivimalli.

Vierailija
90/154 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Demarit on ennenkin kunnostautuneet työttömän elämäntilanteen kurjistamisessa ja työllistymismahdollisuuksien heikentämisessä. Nämä loputonta ilmaistyövoimaa työttömistä tarjoavat työkokeilut sun muut kyykytykset on myöskin demarien aikaansaannosta.

Juu. Täytyy sanoa, että tätä en ole koskaan pystynyt ymmärtämään. Filatovhan se taisi olla tämä sankaritar, joka tätä aikanaan innoissaan ajoi. Jos joku pystyy selittämään, millä logiikalla, saa kaffepaketin. Muistan kun vedettiin kovasti köyttä siitä, että eijei tule ilmaistyöksi sellaisia hommia, joita joku nyt tekee palkallisena. Olihan se nyt aivan selvää jo silloin, ettei sitä pirulle tyrkytettyä pikkusormea tulla enää koskaan löytämään. 

Vierailija
91/154 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja ongelma oli jo yli 20 vuotta sitten, jolloin viimeksi olin työtön. Työkkäri lähinnä vain sotki asiani ja talouteni. Olin liian innokas ja aktiivinen nuori, hain innokkaasti eri koulutuksiin, tutuille lastenhoitoavuksi ja pihanhoitoon, lumitöihin,  työharjoitteluihin pikkukauppoihin ja tehtaisiin ja aina mua rankaistiin karensseilla. Aina olin väärässä paikassa väärään aikaan.

Milloin olin väärään aikaan työharjoittelussa, milloin väärään aikaan palkkatyössä tai jollain kurssilla, tai hakemassa jollekin kurssille, tai hoidin jonkun lapsia kun mun olis pitänyt olla jollain kurssilla tai työharjoittelussa. Aina löytyi joku syy antaa karenssi, vaikka jatkuvasti tein peräsuoli pitkänä jotain. 

Hain myös yhden työrupeaman loputtua reippaasti samana päivänä iha ite työkkärin kurssille, josta en koskaan saanut kirjettä kotiin (silloin ne tuli vielä etanapostilla) että minut on hyväksytty. Kun kerroin etten koskaan saanut sitä kirjettä, ei minua uskottu. Eli taas karenssi. Eihän tuollainen vaadi kuin sen, että postinjakaja on laittanut kirjeen väärään laatikkoon. 

Muistan edelleen kuinka valituksessani sanoin, että jos en olisi koskaan hakenutkaan tälle teidän kurssillenne, en olisi saanut tätä karenssia. Ei auttanut mitään ulinani.

Kaikesta AKTIIVISUUDESTA rankaistiin karenssilla. Mistä helvetistä nuori voi tietää, että nyt mulla on lupa tehdä töitä ja nyt ei ole? Ja nyt ei saa hakea koulutukseen, mutta nyt saa? Ja tällä hetkellä ei saa olla opiskelija, mutta tuolla hetkellä kyllä?

Ainoastaan tukirahojen kikkailijat ja lusmuilijat osaa nuo asiat ulkoa, vain rehellisiä rankaistaan.

Surullista, ettei mikään ole näköjään muuttunut omasta nuoruudestani. Edelleen on samat ongelmat. Minähän silloin nuorena petyin yhteiskuntaan ja syrjäydyin.

Onneksi perheeni sai lopulta minulle puhuttua järkeä, mutta olin siinä vaiheessa jo niin syvällä, että en olisi päässyt mitenkään enää takaisin oravanpyörään, ellei eräs sukulaiseni olisi puhumalla puhunut minut pääsemään kokeilemaan töitä hänen työpaikalleen. Pitkin hampain minut sinne huolittiin ja jälleen olin oma ahkera itseni. Siinä työpaikassa olen olen ollut yli 20 vuotta. Mutta työkkäri oli se syy, miksi alunperin menetin toivoni yhteiskuntaan, enkä enää hakeutunut mihinkään.

Ei meillä pitäisi olla mitään tuollaista tahoa, joka voi mielivaltaisesti määrätä jopa kuukausien mittaisia karensseja köyhille milloin mistäkin syystä, että on joku hakemus ollut väärin täytetty tms. kun se ihminen on sentään edes yrittänyt.

Helpommalla pääsee olemalla alusta asti täysin aloitekyvytön sossupummi, tehden vähän jotain pimeitä hommia lisätienesteinä, silloin sentään se vähänkin raha tulee säännöllisesti ilman jopa kuukausien katkoja siitä syystä, että yritit joskus jotain.

Tämä toimimaton rakenne tulisi vihdoinkin purkaa ja työn vastaanottamisen tulisi olla AINA kannattavaa. Vaikka saisi töitä vain pariksi päiväksi silloin tällöin, tai vaikka olisit opiskelija, työharjoittelussa, palkkatukityössä tms.

Vierailija
92/154 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoja ongelma oli jo yli 20 vuotta sitten, jolloin viimeksi olin työtön. Työkkäri lähinnä vain sotki asiani ja talouteni. Olin liian innokas ja aktiivinen nuori, hain innokkaasti eri koulutuksiin, tutuille lastenhoitoavuksi ja pihanhoitoon, lumitöihin,  työharjoitteluihin pikkukauppoihin ja tehtaisiin ja aina mua rankaistiin karensseilla. Aina olin väärässä paikassa väärään aikaan.

Milloin olin väärään aikaan työharjoittelussa, milloin väärään aikaan palkkatyössä tai jollain kurssilla, tai hakemassa jollekin kurssille, tai hoidin jonkun lapsia kun mun olis pitänyt olla jollain kurssilla tai työharjoittelussa. Aina löytyi joku syy antaa karenssi, vaikka jatkuvasti tein peräsuoli pitkänä jotain. 

Hain myös yhden työrupeaman loputtua reippaasti samana päivänä iha ite työkkärin kurssille, josta en koskaan saanut kirjettä kotiin (silloin ne tuli vielä etanapostilla) että minut on hyväksytty. Kun kerroin etten kosk

Samankaltaisia muistoja minulla kuinka yhteiskunta ja työkkäri tuotti heti pettymyksen, kun valmistuin ravintola-alalta ja tuoretta ammattitaitoa ja intoa puhkuen löysin heti töitä lähimmästä ravintolasta, johon en tarvinnut autoa, kortti oli mutta tunsin ajotaitoni liian heikoksi. Kaikki siis hyvin ratkaistu, mutta eipä mennyt kauaakaan kun työkkäri alkoi ahdistella ettei työni ole ympäri vuoden kokoaikainen, pitäisi kuulemma etsiä toinen työpaikka! Olisi reilua sitten kertoa jo ennen koulutusvalintaa että älä haaskaa vuosia turhaan aikaasi ja opintolainaasi tälle alalle kun siellä ei sitten kuitenkaan saa työkkärin mielestä työskennellä koska sesonkiluontoisuus. Älytön tämä järjestelmä, ja siksikin kaikki terveyspalvelut tukossa kun joka asiasta ja rajoitteesta pitää olla jotkut lippulaput, kuten itselläni tuo autoilun vaikeus, eivät työkkärissä ymmärrä kuinka se rajoittaa työmahdollisuuksiani, pitäisi kaikille riittää se työ joka tarpeeksi läheltä löytyy ja sopii ammattitaitoon, mutta ei.

Vierailija
93/154 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Meinaatko tosiaan siis, että demareita ei ollut olemassa esim 10 vuotta sitten eikä etenkään ministereinä/hallituksessa vaan idolisi sanna on eka demari ikinä?!

Voi luoja millaisia typeryksiä ja kakaroita tällä palstalla on. Tuon työkokeilun kehitteli demari nimeltä tarja filatov joka aikanaan oli työministerinä.

Vierailija
94/154 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis Sanna, kuka hän sitten onkaan, keksi pohjoismaisen työnhakumallin? Onpa ollut ehtivä ihminen.

Höpsö, sannuli se on

Vierailija
95/154 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan pelaakaan, kun minunkaltaiseni turhanhakijat tukkivat systeemit. Keikkatyöläisenä pitää hakea 4 paikkaa kuussa, rinnastun työttömiin paitsi jos saan tunteja 80% täydestä työviikosta. No arvaapa teenkö kovin laadukkaita hakemuksia, koska a) käyn töissä b) toisella alalla ja c) ikä jo suojaa palkkaamisesta muualle.

Täällä sama!

Mielenkiintoista, et järjestelmä on niin kankea... Itselläni nyt viimeisen kuukauden aikana työpäiviä joka viikko 3-4 ja iso osa tuloistani ihan palkkatuloa. Silti piti rustata täydet 4 hakemusta ja kuormittaa työpaikkoja, kun järjestelmä ei ymmärrä jatkuvaa keikkatyötä työnä. Ymmärrän kyllä työttömyysturvan vastikkeellisuuden ja teen pohdintaa, mihin pisteeseen viitsin enää olla te-toimiston asiakkaana. 

Minä en enää viitsi. Teen osa-aikaista työtä tällä hetkellä, eikä palkkani riitä menoihin. Mutta otan mieluummin velkaa, kuin orjailen viranomaisten puoleen. Puolen vuoden päästä työmääräni taas nousee, enkä missään nimessä halua vaihtaa tätä hyvää työpaikkaa.

Vierailija
96/154 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Demaritkin oli olemassa jo yli 10 vuotta sitten.

Vierailija
97/154 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis Sanna, kuka hän sitten onkaan, keksi pohjoismaisen työnhakumallin? Onpa ollut ehtivä ihminen.

Tämä Sanna kyllä lanseerasi aktiivimallia kovasti eli luu kurkkuun työttömille työnhakijoille ja ilmaista rahaa kaiken maailman pelleille ja lapsiperheille.

Vierailija
98/154 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Demaritkin oli olemassa jo yli 10 vuotta sitten.

Niin, sitä että demareiden olisi pitänyt olla uunissa jo yli kymmenen vuotta sitten.

Vierailija
99/154 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koko selvityksen ja siinä työkkärit kertovat, että eivät ole mallia noudattaneet ja sitten kerrotaan, mikä meni siinä noudattamattomassa mallissa pieleen. Vähän sama kuin keliakiaa sairastava kertoisi, että on syönyt viljatuotteita, saanut kamalat vatsavaivat ja vika on ravitsemusterapeutissa, joka sanoi, että viljatuotteita ei saa syödä.

Vierailija
100/154 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin koko selvityksen ja siinä työkkärit kertovat, että eivät ole mallia noudattaneet ja sitten kerrotaan, mikä meni siinä noudattamattomassa mallissa pieleen. Vähän sama kuin keliakiaa sairastava kertoisi, että on syönyt viljatuotteita, saanut kamalat vatsavaivat ja vika on ravitsemusterapeutissa, joka sanoi, että viljatuotteita ei saa syödä.

Mulla on keliakia, mutta syön työttömänä ollessa normaalia ruokaa, koska 595 työmarkkinatuki ei riitä keliakia ruokaan, maksan tuosta nimittäin puolet vuokrasta. Puoliso pienituloinen. 

Jos työkkäri laittaa työkokeiluun työmarkkinatuella niin sitten pitää vaan ravata työpaikan vessassa vähän väliä.