Oletko jo alkanut etsiä halvempaa asuntoa kun asumistuki on pienentymässä? Vai odotatko vielä?
Voihan se olla että perutaan koko asumistuen pienennys
Kommentit (200)
En ole saanut asumistukea sitten opiskeluajan, eli viimeksi keväällä 1998.
Vierailija kirjoitti:
Tätä halvemmalla ei saa täältä. Kaupunki ei niin vaan anna asuntoa henkilölle jolla on asunto. Muilla vuokraajilla on kalliimmat asunnot.
Saahan sen kun laitetaan jaksa samanlaista asumaan samaan asuntoon. Kyllä sopu sijaa antaa, vai haluatko asuntoosi jonkun somppuyksinhuoltajan. Sekin käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä ketjuissa huomaa julmuuden heikompiosaisia kohtaan ja ymmärtämättömyyden, miten köyhä joku voi Suomessa olla. Maksan veroja mielelläni, jos niillä tuetaan kaikkein köyhimpien ihmisarvoista elämää. Hallituksen päätöksien perusteella näin ei ole.
Mitä nämä heikompiosaiset ovat? Vammaisia? Työkyvyttömiä? Fyysisesti tai henkisesti vajaita vai miksi he ovat normaali ihmisiä heikompia?
Ihan samaa mietin. Olenko minä sitten hyväosainen, kun en saa tukia ja maksan yksin talouden ainoana aikuisena asuessani asumiseni ihan itse ja nousen joka aamu töihin, vaikka sairastan keskivaikeaa masennusta ja paniikkihäiriötä? Tästä ilosta saan käyttää elämiseen n.800 euroa/kk laskujen jälkeen :) Ainiin, ja yksi lukiossa opiskeleva jälkeläinenkin vielä asuu kotona. Ei hänkään ilmaiseksi syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä halvemmalla ei saa täältä. Kaupunki ei niin vaan anna asuntoa henkilölle jolla on asunto. Muilla vuokraajilla on kalliimmat asunnot.
Saahan sen kun laitetaan jaksa samanlaista asumaan samaan asuntoon. Kyllä sopu sijaa antaa, vai haluatko asuntoosi jonkun somppuyksinhuoltajan. Sekin käy.
Minä olen jo monta kertaa ennenkin kysynyt tämän saman asian : mitäs sitten kun thapan tämän "kaverin"? Jos joudun istumaan, mikä sinällään olisi hyvä asia, niin se maksaa ainakin sen 200e vuorokausi. Selvää säästöä.
Asun halvassa pienssä heka vuokra talossa. Maksan vuokrani itse. Joten halvempaa asuntoa en saa ja kiltisti maksan vuokran ,vesi maksun .Mutta en piletä,en ryppää,en tupakoi, hallitsen rahan käytönkin ja vuokran korotuksille en voi mitään, muuta kuin maksaa vuokra.Nouseehan elitarvikkeetkin koko ajan kuin kaikki muu mitä ihminen tarvitsee,asusteet,kengät, jne..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä ketjuissa huomaa julmuuden heikompiosaisia kohtaan ja ymmärtämättömyyden, miten köyhä joku voi Suomessa olla. Maksan veroja mielelläni, jos niillä tuetaan kaikkein köyhimpien ihmisarvoista elämää. Hallituksen päätöksien perusteella näin ei ole.
Mitä nämä heikompiosaiset ovat? Vammaisia? Työkyvyttömiä? Fyysisesti tai henkisesti vajaita vai miksi he ovat normaali ihmisiä heikompia?
Ihan samaa mietin. Olenko minä sitten hyväosainen, kun en saa tukia ja maksan yksin talouden ainoana aikuisena asuessani asumiseni ihan itse ja nousen joka aamu töihin, vaikka sairastan keskivaikeaa masennusta ja paniikkihäiriötä? Tästä ilosta saan käyttää elämiseen n.800 euroa/kk laskujen jälkeen :) Ainiin, ja yksi lukiossa opiskeleva jälkeläinenkin vielä asuu kotona. Ei hänkään ilmaiseksi syö.&nbs
sullahan on aikas lievät sairaudet+pystyt käymään töissä. Mietihän oikeasti työkyvyttömiä.
Vierailija kirjoitti:
En, koska en ole asumistukea ikinä saanut.
Enkä minä, tätä halvemmalla ei pysty asumaan, 106 m2 ja 170€/kk. Palvelut 5 km päässä ja on omaa rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa mietin. Olenko minä sitten hyväosainen, kun en saa tukia ja maksan yksin talouden ainoana aikuisena asuessani asumiseni ihan itse ja nousen joka aamu töihin, vaikka sairastan keskivaikeaa masennusta ja paniikkihäiriötä? Tästä ilosta saan käyttää elämiseen n.800 euroa/kk laskujen jälkeen :) Ainiin, ja yksi lukiossa opiskeleva jälkeläinenkin vi
Eiköhän se ero ole vain siinä, että en ole halunnut taipua sairauden alle vaan koen että arki työyhteisöineen on paljon parempi kuin kotona makaaminen. Sairauslomaa saisin samantien ja varmasti historiallani helposti myös pitkän sellaisen.
En saa asumistukea mutta 9 kämppää vapautui talosta heti kun uutisoitiin asumistuesta. Kaikki yksiöitä ja pieniä kaksioita eli tuen saajat otti hatkat. Talo on uusi vuokratalo eli vuokrat on pienessä kaksiossa 880€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pitkään etsinyt. Juuri viime kuussa jostain syystä kaupungin asunnot kallistuivat eikä saa enää alle 510e/kk asuntoja. Tämän vuoden aikana monet vuokra-asunnot on nostaneet hintojaan aivan älyttömästi. Aiemmin yksi asunto maksoi 450e/kk, nyt 550e+muut kulut. Katsoin epätoivoisena jo soluja, mutta hui mitä hintoja!
Olisin valmis asumaan vaikka autossa jenkkityyliin, muttei täällä ole siihen varaa :D
Hauskinta tuossa onkin se, että vuokran antajat nostavat vuokra hintojaan juuri sen vuoksi, ettei heidän tarvitse vuokrata asuntojaan kelatukien takia muuttaville sossupummeille vaan saavat kunnon asukkaat. Kela taas ei voi lain vastaisesti maksaa ylimääräistä asumistukea vaikka vuokralaisella olisi mikä tahansa peruste asua juuri siinä ylihintaisessa asunnossa. Se on itse aina maksettava se ylimenevä osa ja sitä rahan menoa ei huomioida lai
Kalliiseen asuntoon saa Kela elätin. Me jotka maksetaan itse vuokramme katsomme hintaa ja sijaintia sekä varustelutasoa ja haetaan halvin vaihtoehto koska ei kiinnosta räjäyttää koko tiliään vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Ihana viesti, kiitos tästä. On vielä näköjään empatiaakin olemassa. Jännä ilmiö, että kaikkein köyhimmiltä olisivat ihmiset ilomielin poistamassa kaikki elämän edellytykset. Näissä keskusteluissa ei koskaan kukaan vaadi päättäjiä ja heidän hyväveliverkostoaan osallistumaan näihin säästötalkoisiin. Ukrainalle lähetettävistä miljardeista ei sitten yhtäkään kriittistä mielipidettä, mutta oman maan köyhät saisivat näiden kommentoijien mielestä rauhassa kuolla nälkään ja pakkaseen. Menkää töihin komento on joka keskustelussa. Hirveän isoa vaivaa ei tuottaisi tutkia kuinka paljon on työpaikkoja ja kuinka paljon työttömiä, mutta ei, tärkeintä on päästä öyhöttämään köyhille ihmisille. Toivon kovasti, että karma hoitaisi näiden kohdalla hommansa jo tämän elämän aikana.
täällä nyt lainaukset pielessä, mutta sille paniikkihäiriöiselle: sanon nyt uudestaan, että mieti nyt oikeasti työkyvyttömiä. Minä olen fyysisesti täysin työkyvytön. Toimintakykyä on muutama prosentti jäljellä, sillä saan pidettyä itseni hengissä. That's it.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa mietin. Olenko minä sitten hyväosainen, kun en saa tukia ja maksan yksin talouden ainoana aikuisena asuessani asumiseni ihan itse ja nousen joka aamu töihin, vaikka sairastan keskivaikeaa masennusta ja paniikkihäiriötä? Tästä ilosta saan käyttää elämiseen n.800 euroa/kk laskujen jälkeen :) Ainiin, ja yksi lukiossa opiskeleva jälkeläinenkin vi
Olen paljon terveempi ja olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Käteen jää kaikkien kulujen jälkeen reippaasti yli tonni ja lapsellakin kuntoutusraha joten silläkin jää säästöön joka kuukausi yli 600e. Kyllä tää ihminen on mulle ihan esikuva, että varmaan kannattaisi kerätä itsensä ja koittaa tehdä jotain edes sen mukaan mitä pystyy. Nythän se olo on suht ok kun ei tee mitään, mutta voisi sitä koittaa heikompaakin terveyttä kestää.
Vierailija kirjoitti:
täällä nyt lainaukset pielessä, mutta sille paniikkihäiriöiselle: sanon nyt uudestaan, että mieti nyt oikeasti työkyvyttömiä. Minä olen fyysisesti täysin työkyvytön. Toimintakykyä on muutama prosentti jäljellä, sillä saan pidettyä itseni hengissä. That's it.
Mikä sinä olet arvioimaan toisten työkykyä tai sairauden vaikeutta?
Tällä viikolla se ratkeaa Sote-valiokunnassa.Ei kyllä ole lainkaan varmaa meneekö läpi.
Olisi Helsingin palveluala mahdottomassa tilanteessa asumistuen leikkauksen ja työttömän suojaosan poiston jälkeen.
Olen alkanut katselemaan asuntoa ja työpaikkaa ympäryskunnista: Vihti, Porvoo, Kirkkonummi, Kerava... Ei ole kohta varaa olla töissä täällä Vantaallakaan. Näin työvoimapula-alalla saan töitä oikeasti ihan mistä vaan, joten onneksi se ei ole ongelma.
Olen ihan tavis matalapalkkainen, eronnut yhteishuoltaja. On tämä kyllä aikamoista idiotismia, jos minunkaltaisiani työteliäitä ihmisiä ajetaan pois pk-seudulta. Minun alallani on niin jäätävä pula ihmisistä, että ihan on tultu kotoa kyselemään töihin viime kesänä! Tällaisilla aloilla ei todellakaan ole mitään tarvetta matkustaa vaikka Järvenpäästä Helsinkiin töihin, kun sen työn saa ihan sieltä Järvenpäästä sitten.
Kohta itketään työvoimapulaa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinä olet arvioimaan toisten työkykyä tai sairauden vaikeutta?
Sitäpaitsi hyvin näyttää näppäily päätteellä onnistuvan tältä täysin työkyvyttömältä.
Vierailija kirjoitti:
Tällä viikolla se ratkeaa Sote-valiokunnassa.Ei kyllä ole lainkaan varmaa meneekö läpi.
Olisi Helsingin palveluala mahdottomassa tilanteessa asumistuen leikkauksen ja työttömän suojaosan poiston jälkeen.
Mahtaa olla Mr. Torkkupeitto pulassa: Helsinki tarvitsee matalapalkkaisia, mutta oma puolue haluaa ajaa heidät pois. :-D
Vierailija kirjoitti:
Kela lääkärille fyysisesti toimintakyvytön ei ole työkyvytön ennen kuin sillä on vähintään masennus. Mielenterveyden ongelmat on vasta niitä oikeita vammoja.
Mulla sama ongelma, mutta köyhät kyykkyyn!