Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi on ok jättää asiat "palataan/katsotaan/varmistetaan myöhemmin" -tilaan, eikä kieltäytyä tai suostua heti?

Vierailija
26.11.2023 |

Viimeiset 10-15 vuotta lähisuku on viettänyt joulua meillä, koska meillä on suurin talo. Järjestely on sopinut minulle erinomaisesti. Ei ole tarvinnut lähteä mihinkään. Muillekin tämä on ollut sopiva, koska ovat päässeet aika lailla valmiiseen pöytään. 

Korona sekoitti suunnitelmia pariksi vuodeksi, mutta viime jouluna joulua vietettiin ihan tavanomaisesti taas meillä. Lähetin tänään viestin jouluaatosta seitsemään perheeseen. Niille, jotka meillä ovat joulua viettäneet (vanhemmat, sisaruksia, serkut). 

Lähetin viestin lähinnä muistutuksena, että jatketaan perinteisellä tavalla ja tervetuloa. En niinkään kysynyt, että ovatko tulossa.

Osa on lukenut viestin, ei ole vastannut mitään. Puolet vastasivat, että pitää katsoa aikataulut, palataan, en tiedä vielä.. Ja osa odottaa puolison perheen aikatauluja.

Miksei kuukautta ennen joulua voi lyödä aikatauluja lukkoon? Mitä ihmiset odottavat? Että tulee presidentiltä kutsu jouluaatoksi? Kai ihmiset tietävät jo tässä vaiheessa ovatko tänä vuonna tämän puolen sukulaisissa vai puolison? Ja haluavatko ylipäätään tulla?

Tilaan jouluksi ruokaa, esim. kalat. Olisi kiva tietää, tilaanko 40 hengelle vai viidelle.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ihmiset haluavat vaikuttaa enemmän itsekin joulunviettoonsa. Mitä jos vaikka kysyisit mitä he haluaisivat siihen valmiiseen pöytään, tai onko heille ok että tilaat?

Olen aina ilmoittanut, mitä meillä talon puolesta on tarjolla. Jos vieraiden joulupöydästä puuttuu jotain, saa tuoda. Olen ollut tosi joustava. En kuitenkaan ala kysyä jokaiselta erikseen, mitä he haluavat, ei siitä mitään tulisi. Me tarjoamme perusjouluruoat, kinkku, rosolli, kaikki laatikot, sillit, savusiiat, juustot.. Eli valmiiseen pöytään pääsee, jos se sellaisenaan kelpaa. Jos joku ei voi elää ilman jotain tiettyä juttua, voi tuoda sen itse.

Tilaan vain kalat, laatikot teen itse.

ap

Mitä tarkoitat, että jos alat kysyä jokaiselta mitä he haluaisivat, ei siitä mitään tule? Eli vain se vaihtoehtoko on, että

Tarkoitan sitä, että meillä on ne perusruoat, kinkut ja laatikot. Jos joku ei syö kinkkua, vaan halua seitania, niin en sitä hänelle erikseen osta. Tai jos joku ei voi sietää kalaa, vaan haluaa tilalle soijanakkeja, en niitä osta. Me tarjoamme sen, mitä me itsellemme teemme. Kaikkea muuta saa itse tuoda. 

ap

Vierailija
22/35 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ihmiset haluavat vaikuttaa enemmän itsekin joulunviettoonsa. Mitä jos vaikka kysyisit mitä he haluaisivat siihen valmiiseen pöytään, tai onko heille ok että tilaat?

Olen aina ilmoittanut, mitä meillä talon puolesta on tarjolla. Jos vieraiden joulupöydästä puuttuu jotain, saa tuoda. Olen ollut tosi joustava. En kuitenkaan ala kysyä jokaiselta erikseen, mitä he haluavat, ei siitä mitään tulisi. Me tarjoamme perusjouluruoat, kinkku, rosolli, kaikki laatikot, sillit, savusiiat, juustot.. Eli valmiiseen pöytään pääsee, jos se sellaisenaan kelpaa. Jos joku ei voi elää ilman jotain tiettyä juttua, voi tuoda sen itse.

ap

Mitä tarkoitat, että jos alat kysyä jokaiselta mitä he haluaisivat, ei siitä mitään tule? Eli vain se vaihtoehtoko on, että

Ei tietenkään kysy kaikilta erikseen. Siitä vasta tulisikin päänsärky.

Ap:n linjaus on ihan hyvä. Heillä on tarjolla nämä, jos haluavat muuta niin tuovat itse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla, että koronavuosina ne kutsutut huomasivat, että erilaiset joulut on myös ihan jees, eivätkä nyt automaattisesti ole palaamassa entiseen. Ap, keskustele ja kysy aikuisilta ihmisiltä, älä oleta että kaikki menee sinun tyylilläsi. Voi olla loukkaavaa sellainen, että et edes kysy vaan ilmoitat vain, miten joulu vietetään. 

Vierailija
24/35 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa kalat vain teidän perheelle. Kala on niin kallista, että jos teillä ei ole ylimääräistä rahaa, niin älä tilaa ylimääräistä. Jos joku ilmoittautuu myöhemmin, niin voit pyytää häntä tuomaan mukanaan jotain kalaa. 

Tosin itse ostan aina näihin aikoihin tarjouksesta kokonaisen lohen, fileoin sen, teen keiton ja graavaan parhaat palat pakastimeen. Hieron sokerit ja suolat fileisiin ja laitan suoraan pakastimeen, otan aattoaamuna sulamaan ja kun se on sulanut, se on juuri joulupöydässä parhaimmillaan. Jouluna meillä on paljon graavilohta, aina jää yli, ja Tapaninpäivänä tehdään lohikiusaus. Se on ihan perinne. Ostan siihen kermat valmiiksi ja peruna-sipulisuikaleetkin valmiiksi pakastimeen. Eikä ole kallis ruoka, jos lohi on ollut tarjouksessa. 

Vierailija
25/35 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa sukulaiset, jotka marraskuussa rupee kyselemään joulun vietosta. Kaikkea mahdollista menossa ja sitten pitäisi miettiä jo jouluaattoa! Ajatuksenakin kuulostaa ahdistavalta tuollainen 40 hengen yhteinen jouluaatonvietto, koronavuosina totuttiin viettään joulua perheen kesken ja sillä jatketaan. 

Vierailija
26/35 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jep. Ilmeisesti se ei ole kaikille ok. Ihmiset haluavat vaikuttaa itse jouluunsa

On Se muutenkin hassua kutsua serkut ym 40 ihmistä jouluksi.

Vierailija
27/35 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, ymmärrän. Eli et ala laittamaan sellaisia kasvisruokia, joita teidän perheessä ei kukaan syö. Mutta ei ne kasvissyöjät varmaan muutenkaan syö kinkkua tai kaloja. 

Laitapa tekstari niille kutsutuille ja kerro ihan selkosuomeksi, että hei, nyt tilaan joulukalat ja pitäisi tietää monelleko hengelle niitä tilaan, joten jos olet tulossa ja haluat syödä kalaa, vastaa tähän viestiin että jep. 

Ja niin monta jep-vastausta kuin saat, niin monelle tilaat. Muut saa tuoda omat eväät. 

Vierailija
28/35 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, moni ei ihan oikeasti ole nyt edes miettinyt joulua tarkemmin. Lahjoja on saattanut jo ostaa alesta. Mutta aika kaukana on ne ajat, että jokaisen perheenemännän piti alkaa valmistaa jouluruokia jo yli kuukautta etukäteen.

Mutta todellinen ongelma kyllä luultavasti on se, mitä moni on ehdottanutkin. Ihmisten on ollut mahdollista vastata noin myös siksi, että eivät oikeasti ole kiinnostuneita tulemaan teille viettämään teidän joulua. Laitoit kertomasi mukaan viestin, missä käytännössä et edes kutsu vieraita jos he haluavat tulla, vaan pidät itsestäänselvyytenä että olet määräämässä miten läheisesi viettävät joulun, eli teillä. Ei sellaiseen kehtaa vastata, että mitä hittoa oikeasti.

Vierailija
29/35 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietittekö te juhannuksen makkaratkin jo toukokuussa?

Vierailija
30/35 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa sukulaiset, jotka marraskuussa rupee kyselemään joulun vietosta. Kaikkea mahdollista menossa ja sitten pitäisi miettiä jo jouluaattoa! Ajatuksenakin kuulostaa ahdistavalta tuollainen 40 hengen yhteinen jouluaatonvietto, koronavuosina totuttiin viettään joulua perheen kesken ja sillä jatketaan. 

Minustakin olisi kauheaa viettää joulu noin isossa porukassa, olisi kuin jotkut sukujuhlat eikä rauhoittumisen joulu.

Oliko ap kutsumassa heille 7 perhettä? Eli heidän suurperheensä vaikka 7 henkilöä ja lisäksi 7 perhettä, joissa 4-5 henklöä. huh! Mihin ne mahtuu syömään.

Vierailija
31/35 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ongelmahan ratkeaa kun laitat sen uuden viestin, jossa ystävällisesti pyydät teille tulevia ilmoittautumaan että tiedät varata ruoat. Anna muille vaihtoehto jättää vastaamatta, niin eivät joudu keksimään tekosyitä.

Vierailija
32/35 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jep. Ilmeisesti se ei ole kaikille ok. Ihmiset haluavat vaikuttaa itse jouluunsa

Mitä valitat roikottamisesta, kun viestisikin oli omien sanojesi mukaan lähinnä toteava tervetulotoivotus eikä kysymys? Jos haluat suoran kyllä/ei vastauksen, sun pitää KYSYÄ suoraan kyllä tai ei. Et voi OLETTAA, että kaikki toimivat ajatustesi mukaan. Ei ihmiset marraskuussa ole vielä välttämättä ehtineet edes miettiä koko joulua, ja voi olla muitakin avoimia suunnitelmia ja sukulaisia. Sun pitää laittaa "vastausta pyydetään tähän päivämäärään mennessä" -viesti perään, eikä valittaa, kuinka sua muka roikotetaan.

Vierailija
33/35 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko parempi sitten vastata heti yhtään miettimättä kyllä tai ei, ja muuttaa sitten mielensä päivää ennen, kun sulla on jo kaikki valmiina? Sitten valittaisit, kun ihmiset muuttaa mielensä.

Vierailija
34/35 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos joku peruukin tulonsa lyhyellä varoitusajalla? Kaikenlaista voi sattua ja sairastua voi koska tahansa. Oletko sitten katkera kun olet turhaan joillekkin varannut ruokaa. 

Vierailija
35/35 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku sanoo, ettei tiedä, niin todennäköisesti ei jaksa tai halua lähteä minnekään. Ehkä pelkät perusruuat jo vähän kyllästyttää, vaikka kohteliaasti kehutaan hyvää ruokaa. Ehkä on aika supistaa juhlien kokoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan