Miksi on ok jättää asiat "palataan/katsotaan/varmistetaan myöhemmin" -tilaan, eikä kieltäytyä tai suostua heti?
Viimeiset 10-15 vuotta lähisuku on viettänyt joulua meillä, koska meillä on suurin talo. Järjestely on sopinut minulle erinomaisesti. Ei ole tarvinnut lähteä mihinkään. Muillekin tämä on ollut sopiva, koska ovat päässeet aika lailla valmiiseen pöytään.
Korona sekoitti suunnitelmia pariksi vuodeksi, mutta viime jouluna joulua vietettiin ihan tavanomaisesti taas meillä. Lähetin tänään viestin jouluaatosta seitsemään perheeseen. Niille, jotka meillä ovat joulua viettäneet (vanhemmat, sisaruksia, serkut).
Lähetin viestin lähinnä muistutuksena, että jatketaan perinteisellä tavalla ja tervetuloa. En niinkään kysynyt, että ovatko tulossa.
Osa on lukenut viestin, ei ole vastannut mitään. Puolet vastasivat, että pitää katsoa aikataulut, palataan, en tiedä vielä.. Ja osa odottaa puolison perheen aikatauluja.
Miksei kuukautta ennen joulua voi lyödä aikatauluja lukkoon? Mitä ihmiset odottavat? Että tulee presidentiltä kutsu jouluaatoksi? Kai ihmiset tietävät jo tässä vaiheessa ovatko tänä vuonna tämän puolen sukulaisissa vai puolison? Ja haluavatko ylipäätään tulla?
Tilaan jouluksi ruokaa, esim. kalat. Olisi kiva tietää, tilaanko 40 hengelle vai viidelle.
Kommentit (35)
No ei kai moni ole vielä edes miettinyt joulua. Osa näistä "pitää katsoa" ei varmaan ole kovin innostunutkaan, muttei kehtaa kieltäytyä heti, jos kehtaa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Laita perään uusi viesti, jossa pyydät sitovia ilmoittautumisia tiettyyn päivämäärään mennessä. Syyksi voit antaa juuri nuo ruokaostokset.
Tämän teenkin viimeistään viikon päästä. On ihan ok, jos haluaa viettää jouluaan jotenkin toisin, mutta tällainen roikottaminen on todella inhottavaa. Jos haluaa katsoa kaikki maailman vaihtoehdot ja päättää sitten, ettei meille tule, se on ok, jos päättää nopeasti. Haluan, että joulukuu on minulle leppoista joulun odotusta, eikä hirveää stressiä jostain ruokamenekin pähkimisestä.
ap
Vierailija kirjoitti:
No ei kai moni ole vielä edes miettinyt joulua. Osa näistä "pitää katsoa" ei varmaan ole kovin innostunutkaan, muttei kehtaa kieltäytyä heti, jos kehtaa ollenkaan.
Missä vaiheessa ihmiset valmistelevat joulua, jos ei nyt, kun on enää kuukausi jäljellä? Heräävätkö ihmiset jouluun vasta paria viikkoa aiemmin? Lahjat ja ruoat hankitaan aattona kaupasta ?
ap
Sanoit ettet kysynyt. Miksi sitten odotat vastausta?
Vierailija kirjoitti:
No siis toki viesti oli kysymys, mutta lähinnä toteava "Olettehan taas tulossa meille jouluna? Olette lämpimästi jälleen tervetulleita!".
ap
Ehkä ihmiset haluavat vaikuttaa enemmän itsekin joulunviettoonsa. Mitä jos vaikka kysyisit mitä he haluaisivat siihen valmiiseen pöytään, tai onko heille ok että tilaat?
Tuollaisia ihmiset ovat, eli on paljon niitä, jotka eivät halua sitoutua. Opin asian kerrasta. Ensimmäisiin juhliin pyydettiin vastauksia osallistumisesta. Siitä ei ollut mitään hyötyä, kun oli noita ehkä-vastaajia, joten ruokaa piti joka tapauksessa varata kaikille. Sen jälkeen ollaan vain lähetetty kutsut, että tervetuloa. Ja ruokaa on varattu kaikille. Sitten ne tulevat, jotka tulevat, ja se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ihmiset haluavat vaikuttaa enemmän itsekin joulunviettoonsa. Mitä jos vaikka kysyisit mitä he haluaisivat siihen valmiiseen pöytään, tai onko heille ok että tilaat?
Olen aina ilmoittanut, mitä meillä talon puolesta on tarjolla. Jos vieraiden joulupöydästä puuttuu jotain, saa tuoda. Olen ollut tosi joustava. En kuitenkaan ala kysyä jokaiselta erikseen, mitä he haluavat, ei siitä mitään tulisi. Me tarjoamme perusjouluruoat, kinkku, rosolli, kaikki laatikot, sillit, savusiiat, juustot.. Eli valmiiseen pöytään pääsee, jos se sellaisenaan kelpaa. Jos joku ei voi elää ilman jotain tiettyä juttua, voi tuoda sen itse.
Tilaan vain kalat, laatikot teen itse.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia ihmiset ovat, eli on paljon niitä, jotka eivät halua sitoutua. Opin asian kerrasta. Ensimmäisiin juhliin pyydettiin vastauksia osallistumisesta. Siitä ei ollut mitään hyötyä, kun oli noita ehkä-vastaajia, joten ruokaa piti joka tapauksessa varata kaikille. Sen jälkeen ollaan vain lähetetty kutsut, että tervetuloa. Ja ruokaa on varattu kaikille. Sitten ne tulevat, jotka tulevat, ja se siitä.
Tämä on kustannuskysymys. Ei olla rikkaita. Meillä on eniten tilaa, koska meillä on suurin perhe, emme suinkaan ole suurituloisin. Me olemme tiedostaneet sen, että jos halutaan viettää joulua yhdessä, sen on tapahduttava meillä - kukaan ei kutsuisi meidän suurta perhettä kotiinsa, koska ei mahdu.
Ollaan tarjottu suurin osa jouluruoista ja toki tehty se joulu meille kaikille. Ei ne ihan halpoja asioita ole, pelkkä kinkkukin monta kymppiä. Jos kaikki peruisivat, en tekisi ruokaa kuin omalle perheelle. Aivan turhaa tehdä neljällekymmenelle varmuuden vuoksi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa ihmiset valmistelevat joulua, jos ei nyt, kun on enää kuukausi jäljellä? Heräävätkö ihmiset jouluun vasta paria viikkoa aiemmin? Lahjat ja ruoat hankitaan aattona kaupasta ?
ap
Ruoat ostetaan 22. tai 23. päivä ja lahjoja ei osteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Minä herään vasta pari viikkoa ennen. Tai myöhemmin. En tiedä mitä ruokia nyt jo pitäisi suunnitella. Lahjoja ei paljoa ostella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ilmoittanut, mitä meillä talon puolesta on tarjolla. Jos vieraiden joulupöydästä puuttuu jotain, saa tuoda. Olen ollut tosi joustava. En kuitenkaan ala kysyä jokaiselta erikseen, mitä he haluavat, ei siitä mitään tulisi. Me tarjoamme perusjouluruoat, kinkku, rosolli, kaikki laatikot, sillit, savusiiat, juustot.. Eli valmiiseen pöytään pääsee, jos se sellaisenaan kelpaa. Jos joku ei voi elää ilman jotain tiettyä juttua, voi tuoda sen itse.
ap
Jep. Ilmeisesti se ei ole kaikille ok. Ihmiset haluavat vaikuttaa itse jouluunsa ja luoda omia jouluperinteitä. Ilman, että tarvitsee tuntea itsensä hankalaksi ja "jos ei voi olla ilman tiettyä juttua, voi tuoda itse" -asennetta. Suomeksi sanottuna: ihmiset eivät halua alistua komentoosi, ap.
En ole vielä miettinyt joulua laisinkaan.
Sitä varten on joulukuu. Eli ensi perjantaina suon vasta ajatukseni kunnolla jouluun. Sitä ennen en sitoudu mihinkään joulun viettoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mä aloitan jouluvalmistelut yleensä aatonaattona. Siihen mennessä kaikki tietävät, tulevatko meille jouluksi vai eivät. Joten aatonaattona menen kauppaan ja ostan sen mukaan, keitä on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eli ei sinulla ole mitään tarvetta tietää osallistujamäärää vielä, jos se savusiika on ainoa tilattava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis toki viesti oli kysymys, mutta lähinnä toteava "Olettehan taas tulossa meille jouluna? Olette lämpimästi jälleen tervetulleita!".
ap
No tämähän se on selvä juttu. Eivät halua tulla, mutta kun vetoat perinteiden jatkumiseen, eivät suorilta kehtaa kieltäytyä. Ovat ehkä koronavuosien aikana huomanneet, miten kiva on viettää joulua ihan vain oman perheen kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mitä tarkoitat, että jos alat kysyä jokaiselta mitä he haluaisivat, ei siitä mitään tule? Eli vain se vaihtoehtoko on, että sinä määräät ja muut mukautuu, tai jos ei sovi, niin tuovat oman ruokansa? Yhdessä ei neuvotella? Oletko jotenkin kommunikaatiovammainen, vai miksi siitä ei tule mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jep. Ilmeisesti se ei ole kaikille ok. Ihmiset haluavat vaikuttaa itse jouluunsa ja luoda omia jouluperinteitä. Ilman, että tarvit
Viimeiset 10-15 vuotta on menty näin. Jotenkin luulisi, että tämä on jo perinne? Ja, kuten jo sanoin, ei meille ole kenenkään pakko tulla. Asian voisi kuitenkin sanoa, jos ei ole tulossa. Tällainen roikottaminen on vain epäkypsää ja inhottavaa. En tee joulua neljällekymmenelle vain huomatakseni aattona, että ollaan kotona oman perheen kesken.
ap
Ehkä monet ajattelee, että teille tuleminen tuntuu ahdistavalta velvollisuudelta. Mitä jos tarjoaisit vaan torttukahvit etkä yrittäisi ruokkia 40 ihmistä? Ehkä monelle olisi helpompi vain pikaisesti käväistä toivottelemassa hyvät joulut.
Laita perään uusi viesti, jossa pyydät sitovia ilmoittautumisia tiettyyn päivämäärään mennessä. Syyksi voit antaa juuri nuo ruokaostokset.