Paljonko yrittäjänä pitäisi vähintään tienata?
Jos nyt puhutaan yksinyrittäjästä. Mikä on sellainen tulo, että hommaa kannattaa tehdä? Paljollako sinä tekisit?
Itselleni pienyrittäjyys on vieras asia. Eräs tuttuni kertoi omasta yrittäjyydestään, ja kertoi tienaavansa yksityistalouteen tuloa noin 10 000 euroa vuodessa. Eikö tuo ole mahdottoman vähän? Kuitenkin aina kiinni yrityksen asioissa, ja kyllä siinä kokopäiväisesti hommaa piisaakin.
Kommentit (53)
Itse olen harkinnut alkaa valmistaa huonekaluja, mutta miten sillä voisi tehdä tuollaista tulosta?
Ei varmasti mitenkään, sillä parempaan pöytään maksaa jo materiaalit 1000€, ja sen lisäksi pitäisi saada tuhansia euroja työstä.
Moniko ostaisi hyvän ruokapöydän 5000€ hinnalla? Moni ei maksaisi edes sitä mitä materiaaliin ja muihin kuluihin on mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen harkinnut alkaa valmistaa huonekaluja, mutta miten sillä voisi tehdä tuollaista tulosta?
Ei varmasti mitenkään, sillä parempaan pöytään maksaa jo materiaalit 1000€, ja sen lisäksi pitäisi saada tuhansia euroja työstä.
Moniko ostaisi hyvän ruokapöydän 5000€ hinnalla? Moni ei maksaisi edes sitä mitä materiaaliin ja muihin kuluihin on mennyt.
En tiedä, kuinka kunnianhimoiset suunnitelmat sinulla on pöydälle, jos materiaalien hinta on jo 1000 euroa. Kyllä puuseppien tekemiä pöytiä Suomessa myydään. Mutta he ovat kyllä saaneet hintaluokan tuonne parin tonnin luokkaan. Esim.
https://puustore.com/collections/ruokapoydat?srsltid=AfmBOopnc30sjbov4V…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, kuinka kunnianhimoiset suunnitelmat sinulla on pöydälle, jos materiaalien hinta on jo 1000 euroa. Kyllä puuseppien tekemiä pöytiä Suomessa myydään. Mutta he ovat kyllä saaneet hintaluokan tuonne parin tonnin luokkaan. Esim.
https://puustore.com/collections/ruokapoydat?srsltid=AfmBOopnc30sjbov4V…
Totta, kyllä tuohon hintaan pystyy tekemään. Mutta myyntiä täytyy saada jo kohtuu paljon.
Hinta riippuu paljon puulajista, tuossa ei mitään kalleimpia ollut. Kalleimmillaan materiaali maksaa ruokapöytään reilusti yli 1000€. Toki enemmänkin saisi kulumaan euroja, mutta ei ole enään tarkoituksenmukaista.
Ehkä se on tekosyy itselleni, halvemmista materiaaleista voisi aloittaa.
https://royaldesign.fi/moon-ruokapoyta-elliptical-290x105-cm
Huh, löytyykö vielä kalliimpaa? Tuokin on "vain" tammea.
Vierailija kirjoitti:
https://royaldesign.fi/moon-ruokapoyta-elliptical-290x105-cm
Huh, löytyykö vielä kalliimpaa? Tuokin on "vain" tammea.
Samasta nettikaupastakin löytyy kalliimpi ja pienempi. Hinta 240cm pöydälle reilu 11 500€.
Itse olin yksinyrittäjä, kyllä liikevaihdon täytyi rakennusalalla olla vähintään 20 000€ kuukaudessa, jotta jotain jäi itselle. Tämä osittain siksi, että liikevaihdosta suuri osa on tarvikkeiden hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on niin että joku 12000 kuussa laskutettavaa on minimi jos aletaain oikein yhden henkilön yritystä pyörittämään. Muuten edessä kierre kuoleman laaksoon.
No mulle kyl riittää oikein mainiosti 12000€ vuodessa. 4 vuotta jo menty 15000€ liikevaihdolla eikä mitään ongemia ole pärjäämisessä! Ennemmin yrittäjänä kuin vieraalla töissä orjana!
No, ei tuosta montaa sataa käteen jää kuussa! YEL pitää kuitenkin jo tuossa vaiheessa maksaa.
Ei tarvitsekkaan jäädä kun muut rahoittaa elämiseni🤣 Ei muuten pidä maksaa yhtään mitän yelliä, kun liike vaihtoni kuitenkin jää alle 9000€ eikä työpanokseni ole kovin suurta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on niin että joku 12000 kuussa laskutettavaa on minimi jos aletaain oikein yhden henkilön yritystä pyörittämään. Muuten edessä kierre kuoleman laaksoon.
No mulle kyl riittää oikein mainiosti 12000€ vuodessa. 4 vuotta jo menty 15000€ liikevaihdolla eikä mitään ongemia ole pärjäämisessä! Ennemmin yrittäjänä kuin vieraalla töissä orjana!
No, ei tuosta montaa sataa käteen jää kuussa! YEL pitää kuitenkin jo tuossa vaiheessa maksaa.
Ei tarvitsekkaan jäädä kun muut rahoittaa elämiseni🤣 Ei muuten pidä maksaa yhtään mitän yelliä, kun liike vaihtoni kuitenkin jää alle 9000€ eikä työpanokseni ole kovin suurta
MUOKATTU: Tarkoitin siis et tulokseni jää alle 9000€, mut liikevaihto 15000€
Mä perustin yrityksen alarajahuojennuksen takia. Pienet tulot on. Nyt kun laki muuttui, luultavasti lopetan yrityksen. En viitsi maksaa kirjanpitomaksua.
Puolet tulosta menee veroihin ja muihin kuluihin (tilavuokra, kirjanpitäjä, autokulut, materiaalit, mainonta jne.) Eli jos haluaa 2500 €, niin yli 5000 € pitää tienata.
Vierailija kirjoitti:
Niin paljon etyä kykenet maksamaan edes yrittäjäeläkkeen itsellesi.
Ai et maksa eläkelaitokselle 30 vuoden aikana 65000€ niin saat sit ehkä eläkettä 1100€/kk Juu ei kiitos!
Itse olen aika minimikuluilla yrittäjä. Eli teen tietokoneella hommia kotona. Yrityksen aloittamiseen tarvitsin rahaa sen noin 300 mitä meni PRH:n maksuun Oy:n rekisteröimiseen. Kannettava oli ennestä takaa. Kulut kuussa on noin 100 euroa kirjanpito, 30 euroa puhelinlasku, 300 euroa YEL ja 700 euroa laitan vapaaehtoiseen elökevakuutukseen päälle. Liikevaihto on noin 100 000 vuodessa ja tuolla siis kulujen jälkeen jää keskimäärin 7000 euroa kuussa rahaa firmaan, josta sitten maksan palkkaa sen verran kun tarvitsen ja loput sijoitan. En tarvitse omaan elämiseen paljon, joten palkkaa pyrin nostamaan 2500 euroa kuussa.
Tuohon liikevaihtoon pystyn pitämään 2 kuukautta kesälomaa, 1 kuukauden lomaa talvella ja tekemään lyhennettyä 4 päivän työviikkoa muut ajat. Arvosta omaa vapaa-aikaani. Eläkkeestä sen verran, että aloitin itse yrityshommat 47-vuotiaana, joten sitä ennen palkkatöissä ehdin jo kerryttää itselleni tuollaiset 2200 euroa eläkettä. Se hieman helpottaa. Ja päälle nyt tietty tuo vapaaehtoinen eläkevakuutus sitten tulevaisuudessa.