Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko yrittäjänä pitäisi vähintään tienata?

Vierailija
26.11.2023 |

Jos nyt puhutaan yksinyrittäjästä. Mikä on sellainen tulo, että hommaa kannattaa tehdä? Paljollako sinä tekisit? 

Itselleni pienyrittäjyys on vieras asia. Eräs tuttuni kertoi omasta yrittäjyydestään, ja kertoi tienaavansa yksityistalouteen tuloa noin 10 000 euroa vuodessa. Eikö tuo ole mahdottoman vähän? Kuitenkin aina kiinni yrityksen asioissa, ja kyllä siinä kokopäiväisesti hommaa piisaakin. 

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähde siitä, että maksat heti alusta alkaen itsellesi kelvollista palkkaa tai hanki hyvä sairausvakuutus.

Jos nimittäin joudut jäämään pitkälle sairauslomalle, niin sairauspäiväraha lasketaan palkan perusteella.

Yrittäjäkaveri sai sydärin, vuos sairauslomalla, ja kun ei nostanut palkkaa., ei tullut päivärahaa. Eikä mitään sossusta, kun vaimon parin tonnin liksa oli liikaa. Asiakkaat katosi sairausloman aikana,eli toivuttuaan joutui aloittamaan tyhjältä pöydältä.

Sairastuin yrittäjänä syöpään ja olin vuoden sairaslomalla. Koko ajan maksettiin päiväraha maksetun YEL-maksun perustella. Tällä perusteella tulee myös asumistuki, jos sitä saa. 

Vierailija
22/53 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan viisasta yrittäjän panostaa yrityksen varallisuuteen, sijoituksiin ja vapaaseen pääomaan  ja nostaa mahdollisimman vähän yrityksestä palkkaa. Se on sijoitus tulevaisuuteen esim. jos myöhemmin myy yrityksen. 

Tossa on riskinsä.  Tuo mainittu sairaustilanne. Ja se, että eläkepäiviään lähestyessä yritys menee konkkaan tai sille ei löydy ostamaan. Siinä jää eläke saamatta. 

Muutamalle kavereilleni on käynyt noin. Eläke on minimieläke. Tekevät töitä kunnes kupsahtavat saappaat jalassa.

Toiset ovat rikastneet myymällä yrityksensä.

Kolmannet nostivat yrityksen voitot ja sijoittivat ja pääasiallinen eläke on nyt sijoitusten tuotto. Varsinainen yrittäjäeläke on niin pieni, että en alkuun uskonut kun kertoivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde siitä, että maksat heti alusta alkaen itsellesi kelvollista palkkaa tai hanki hyvä sairausvakuutus.

Jos nimittäin joudut jäämään pitkälle sairauslomalle, niin sairauspäiväraha lasketaan palkan perusteella.

Yrittäjäkaveri sai sydärin, vuos sairauslomalla, ja kun ei nostanut palkkaa., ei tullut päivärahaa. Eikä mitään sossusta, kun vaimon parin tonnin liksa oli liikaa. Asiakkaat katosi sairausloman aikana,eli toivuttuaan joutui aloittamaan tyhjältä pöydältä.

Sairastuin yrittäjänä syöpään ja olin vuoden sairaslomalla. Koko ajan maksettiin päiväraha maksetun YEL-maksun perustella. Tällä perusteella tulee myös asumistuki, jos sitä saa. 

Kaveri oli maksanut minimiä, aikoi maksaa takapainotteisesti sitten kun yritys kasvaa. Joten ei saanut mitään. Yritys oli melko alkuvaiheessa.

Vierailija
24/53 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko YELiä pakko maksaa heti alussa?

Vierailija
25/53 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri oli maksanut minimiä, aikoi maksaa takapainotteisesti sitten kun yritys kasvaa. Joten ei saanut mitään. Yritys oli melko alku

Harmi. Minulle neuvottiin heti puhelimessa minimin lisäksi toinen minimi, että vastaavassa tapauksessa tukea saa. Nykyään ei taida sellaisia enää ollakaan. 

Vierailija
26/53 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisen puolen vuoden jälkeen jos yrityksen laskennallinen työtulo on yli noin 8500€. En muista tarkkaa summaa. 

Vierailija
27/53 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on niin että joku 12000 kuussa laskutettavaa on minimi jos aletaain oikein yhden henkilön yritystä pyörittämään. Muuten edessä kierre kuoleman laaksoon.

Ei tarvi olla. Riippuu ihan yrityksestä, jos ei ole paljoa kuluja niin ei sitä laskutettavaakaan tarvi mahdottomasti. Itse pääsin aikanaan hieman yli sadan tonnin liikevaihdolla yli neljänkympin vuosituloihin.

Vierailija
28/53 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri aloilla on erilainen kulurakenne. Pitää tietää, minkä alan yritys on kyseessä, niin tietää yrityksen kulut. Toisessa yrittäjä tarvitsee kalliita koneita ja hallin, toiseen riittää suurin piirtein läppäri ja oma tietotaito. Ei se ole mitään korkeamman tason matikkaa, kun vaan tietää mitä kaikkia kuluja yrittämiseen liittyy. 

Vierailija
29/53 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisen puolen vuoden jälkeen jos yrityksen laskennallinen työtulo on yli noin 8500€. En muista tarkkaa summaa. 

8575,45 €

Vierailija
30/53 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrityksessä voit karkeasti kuukauden tulosta puolet vähentää kuluihin. Sitten paljonko maksat YELia? Sen mukaan tulee sitten eläke yms. Mulla on kaksi yrittäjäystävää, joista molemmat maksaneet miniä. Toinen joutui eläkkeellä palaamaan töihin. Toinen sijoitti varallisuutta sijoitusasuntoihin, ja saa nyt useammasta asunnosta pääomatuloa lisäksi. 

Vierailija
31/53 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun laskutus on ollut 500,-/h + kulut.

Vakuutukset ja eläkemaksut pitää myös hoitaa ja tyhjiä kuukausia aina tulee.

Vierailija
32/53 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tullut hieman alle viidessä vuodessa yhtään yhtään tyhjää kuukautta. Yksi tyhjä päivä oli eräänä jouluaattona.

Vierailija
33/53 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tullut hieman alle viidessä vuodessa yhtään yhtään tyhjää kuukautta. Yksi tyhjä päivä oli eräänä jouluaattona.

Kaikilla yrittäjillä ei mene aina yhtä hyvin.

Ja harva yksinyrittäjä pystyy laskuttamaan työstään 500 tunnilta. Tokihan näitä kovan luokan asiantuntijoita on. Ja vielä enemmän kaiken maailman hyvinvointi- ja yrityskonsultteja, mutta heillä tuskin on töitä vuoden kaikille työtunneille muutamia huippusuosittu ja lukuunottamatta.

Vierailija
34/53 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkeasti n. 80000-100000 euroa/v liikevaihtoa.

Henkilöyhtiössä tuolla pääsee keskimäärin ihan ok "palkalle". eli pysyy ihan ok

leivässä ja jää vähän käteenkin.

Ja tämä siis yksinyrittäjänä ilman vakituista palkkatyöntekijää.

Kaikkeen yritystoimintaan tämä ei päde,.

Vierailija
35/53 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on niin että joku 12000 kuussa laskutettavaa on minimi jos aletaain oikein yhden henkilön yritystä pyörittämään. Muuten edessä kierre kuoleman laaksoon.

No mulle kyl riittää oikein mainiosti 12000€ vuodessa. 4 vuotta jo menty 15000€ liikevaihdolla eikä mitään ongemia ole pärjäämisessä! Ennemmin yrittäjänä kuin vieraalla töissä orjana!

Vierailija
36/53 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

0€ ota tulot päivärahoina ja kilometri korvauksina, "palkan" maksat itsellesi sitten  osinkotuloina joista maksa 30% veroa, osingoista ei tarvitse maksaa kunta veroa lainkaan.

Vierailija
37/53 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulle kyl riittää oikein mainiosti 12000€ vuodessa. 4 vuotta jo menty 15000€ liikevaihdolla eikä mitään ongemia ole pärjäämisessä! Ennemmin yrittäjänä kuin vieraalla töissä orjana!

No, ei tuosta montaa sataa käteen jää kuussa! YEL pitää kuitenkin jo tuossa vaiheessa maksaa.

Vierailija
38/53 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pystyy maksamaan oman palkkansa ja vähän voittoa vielä päälle

Vierailija
39/53 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon, että kulut saa katettua ja käteen jää sen jälkeen niin paljon mitä elämiseen tarvitsee. Eli ihan siitä kiinni mikä on toimiala ja kuinka leveästi haluaa elää. Jollekin riittää 3000 e/kk, joku tarvitsee 10 000 e/kk.

Vierailija
40/53 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla pyörii liikevaihto tuossa 130k tuntumissa; hivenen päälle. Vuoden 2023 voitto 73 000 ja viime vuonna 67 500.