Kertokaapa naiset: miksi niin moni nainen haluaa erota 40-50 -vuotiaana?
Tuttavapiirissäni tämä alkaa olla jo surkuhupaisia piirteitä saanut epidemia. Lähes kaikki naiset ovat yhtä äkkiä todenneet, että parisuhde ei olekaan hyvä eikä koskaan ole ollutkaan.
Enkä nyt siis sano etteikö erota saisi, mikäli suhde on huono, mutta monessa tietämässäni tapauksessa suhteet on ainakin ulkopuolisen silmin vaikuttaneet vähintäänkin hyviltä. Jos ihan rehellinen olen niin tämä on saanut ajattelemaan onko kyse vain vaihdevuosien mukanaan tuomasta hormonaalisesta myrskystä, jonka seurauksena naiset eivät osaa erottaa omia ja parisuhteen ongelmia toisistaan. Olenko oikeassa?
Kommentit (1045)
Avioliitto pidentää miesten elinikää, mutta naisten elinikää se ei pidennä, taitaa joidenkin tutkimusten mukaan päin vastoin lyhentää elinikää. Avioliitossa elävät miehet juovat vähemmän alkoholia kuin sinkut, mutta naiset taas juovat parisuhteessa enemmän kuin sinkkuina.
Eroaminen on naiselle hyvä diili, miehelle katastrofi. Miesten kannattaisi kyllä katsoa peiliin tässä asiassa. Heillä on paljon menetettävää, vaimoillansa ei niinkään.
Varmasti syitä on monia mutta itse ainakin ajattelen, että asiat eivät useinkaan ole niin kuin ulospäin näyttää. Itse erosin rehellisesti siksi, että ihastuin toiseen. Maailmankuvani myös mullistui. Tajusin, että ei tarvitse yrittää väkisin sellaista mikä ei toimi. Minulla oli hyvin vahva tunne, että toinen tuli näyttämään, että elämä voi olla iloista ja välittävää, kevyttä ja hyvää. En niinkään ajatellut, että uusi suhde kestäisi pitkään mutta itse asiassa nyt vuosienkin päästä hän on vielä siinä, hymyilee kauniisti ja minulla on turvallinen olo. Se minkä kulisseissa ja esimerkiksi taloudellisessa turvassa menetin olen saanut nimenomaan rakkautena ja välittämisenä takaisin. Minulle se on tärkeintä vaikka eroon liittyy myös paljon vaikeita tunteita ja syyllisyydentunnetta, jota en kiistä.
Minusta näissä vastauksissa painottuu yllättävän paljon toisaalta se, että moni ei halua parisuhdetta ollenkaan ja toisaalta ajatus epätoivoisista naisista, jotka eivät löydä uutta vaikka haluaisivat. Itse ajattelen, että asioita on turha yliajatella. Nykyisessä hyvässä parisuhteessa olen tajunnut olevani parisuhdeihminen mutta kyllä yksinkin selviän jos tämä päättyy. Viimeisinä vuosina olen saanut jo nyt enemmän rakkautta ja myös hyvää seksiä kuin olisin saanut liitossa, josta erosin vaikka olisi exmiehen kanssa eletty kuinka vanhoiksi vaan.
Kommenteissa toistuu tietty kaava: Alussa mies on ihana mutta sitten mies muuttuu, tai mies ei muutu, tai mies ei osaa muuttua oikealla tavalla.
Eli on menty yhteen, ja naisen mielestä mies on ihaninta mitä maa voi tarjota.
Sitten ollaan yhdessä.
Ja sitten huomataan että ei olekaan enää kivaa.
On olemassa oikea tapa olla parisuhteessa. Sen oikean tavan määrittelee nainen. Nainen, ihan jokainen heistä, on parisuhteessa luonnostaan täsmällisesti oikein. Mutta se mies! Hän on muuttunut jotenkin ihan kummalliseksi! Hän on lihonut. Hän on laihtunut kun nainen on lihonut (mikä on väärin koska se korostaa naisen lihomista), hän ei tee mitään, hän tekee liikaa, hän ei ole kiinnostunut samoista asioista kuin nainen, hän on liikaa töissä, hän on liian vähän töissä, hän ei osaa olla lasten kanssa, hän osaa olla liian hyvin lasten kanssa (on täten uhka äitiydelle), hän on epäsiisti, hän on siivousfriikki joka on väärin koska nainen määrittää kodin siisteystason, hän on liian saita, hän tuhlaa kaikki rahat, hän juo, hän on raivostuttavan niuho eikä edes viinilasillista ota....
Vai voisiko olla, olisiko mahdollista että kumpikin on muuttunut? Ei kai sentään?
Olisiko niin että "it takes two for tango"?
Olipa kyse sitten parisuhteen aloituksesta taikka loppumisesta?
Voisiko siinä naisessakin olla jotakin tekemistä asian kanssa? Olisiko se mahdollista? Ei kai?
Eihän kukaan kiistä, että nainen on muuttunut. Eikä sitä, että jos nainen hakee eroa, niin hän ei halua olla suhteessa enää. Ihme olkiukkoja.
Ketjussa paistaa läpi erojaien katkeruus, viha sekä kyvyttömyyt kantaa vastuuta omista valinnostaan.
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa paistaa läpi erojaien katkeruus, viha sekä kyvyttömyyt kantaa vastuuta omista valinnostaan.
Siis millä tavalla sinusta pitäisi kantaa vastuu omista valinnoistaan, alistumalla loppuelämäksi piian rooliin, jos on nuorena semmoiseen joutunut? Älä nyt naurata. Ei eroaminen osoita vihaa eikä katkeruutta eikä etenkään tuota mainitsemaasi kyvyttömyyttä kantaa vastuuta valinnoistaan. Eroaminen on valinta, josta ihminen itse nimenomaan kantaa vastuun. Ja kun korjaa elämässään sen, mikä on vialla, niin silloinhan ei tarvitse tuntea vihaa eikä katkeruutta, eikös vain!
Tietysti tärkeän ihmissuhteen jättämiseen kuuluu negatiivisia tunteita, myös vihaa, ja nekin tunteet täytyy käydä läpi. Ei niihin silti vellomaan jäädä, kuten kävisi, jos jäisi esimerkiksi sinne alistavaan suhteeseen piikomaan aikuista miestä. Siitä tulisi kyllä ihan varmasti katkeraksi ajan mittaan.
Vierailija kirjoitti:
Moi miesvihakiimanarttu
Halusin elää omaa elämääni ja tehdä vapaasti asioita, joita vielä haluan tehdä ennen hautaa. Elin tarpeeksi kauan mahdollistaen hyvän elämän ja omat pyrinnöt miehelleni ja lapsilleni. Oli vain lopulta minun vuoroni.
Lapset ovat aikuisia ja akka haluaa puolet ukon rahoista. Näillä rahoilla kelpaakin sitten voimaantua ja jakaa itseään koko tienoolle kun se nuorempana jäi kokematta.
Vierailija kirjoitti:
Avioliitto pidentää miesten elinikää, mutta naisten elinikää se ei pidennä, taitaa joidenkin tutkimusten mukaan päin vastoin lyhentää elinikää. Avioliitossa elävät miehet juovat vähemmän alkoholia kuin sinkut, mutta naiset taas juovat parisuhteessa enemmän kuin sinkkuina.
Eroaminen on naiselle hyvä diili, miehelle katastrofi. Miesten kannattaisi kyllä katsoa peiliin tässä asiassa. Heillä on paljon menetettävää, vaimoillansa ei niinkään.
Tämä on jonkun jezebelin tai muun miesvihaisen feministiagentuurin tarkoituksellisesti väärinymmärrettyä dataa. Tuo tutkimus mihin tuo väite perustuu itseasiassa todisti, että keskiarvolla molemmat sukupuolet elävät naimisissa ollessaan pidempään, mutta miesten elinikä pitenee vuosina enemmän. Molemmat silti hyötyvät verrattuna sinkkuna olemiseen.
Nyt voit mennä muualle siitä papukaijailemaan kaikukoppas hälinöitä.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat aikuisia ja akka haluaa puolet ukon rahoista. Näillä rahoilla kelpaakin sitten voimaantua ja jakaa itseään koko tienoolle kun se nuorempana jäi kokematta.
Kyllä minusta on ollut ihanaa harrastaa intohimoista ja uudenlaista ja jännittävää seksiä eron jälkeen 20 vuoden aviovuoteen jälkeen. En minä sitä pidä pahana tai häpeile. Seksi on mukava juttu.
Vierailija kirjoitti:
Omista valinnoista? Joskus käy niin että puoliso jättää. Sille ei voi mitään. Mä jätin väkivallan ja liiallisen mustasukkaisuuden takia. Nykyään mulla on hyvä parisuhde.
50+
Vierailija kirjoitti:
Hmm mietitäänpä. Käytännössä kaikki suomalaiset naiset käyvät töissä. Erotessa tyypillisesti kumpikin saa puolet yhteenlasketusta omaisuudesta. Sinusta siis ne kaikki rahat ovat ukon rahoja, vaikka onhan niitä akkakin tienannut? Ei mikään ihme, että vaimo haluaa erota, onhan tuo nyt aika härskiä omimista.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ihmisten on helpompi erota nimenomaan siksi että molemmilla on usein omat palkkatulot. Tämä ei tarkoita etteikö kotona lastenhoitotyötä tehnyt olisi rahojaan ansainnut, mutta onhan kaikki selkeämpää kun on oma tili ja siellä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jonkun jezebelin tai muun miesvihaisen feministiagentuurin tarkoituksellisesti väärinymmärrettyä dataa. Tuo tutkimus mihin tuo väite perustuu itseasiassa todisti, että keskiarvolla molemmat sukupuolet elävät naimisissa ollessaan pidempään, mutta miesten elinikä pitenee vuosina enemmän. Molemmat silti hyötyvät verrattuna sinkkuna olemiseen.
Nyt voit mennä muualle siitä papukaijailemaan kaikukoppas hälin
Niin. On ihmisiä joiden ajattelu on niin vääristynyttä ettei kukaan voi immeinen voi pidemmän päälle sitä hoivata ehjäksi. Narsisti hakee hetken lähdettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt voit mennä muualle siitä papukaijailemaan kaikukoppas hälin
Olisiko miesvihakiimanartun aika mennä tuutumaan ja jättää ketju naisille, joilla on henkilökohtaista kokemusta ja tutkittua tietoa. Hus hus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta on ollut ihanaa harrastaa intohimoista ja uudenlaista ja jännittävää seksiä eron jälkeen 20 vuoden aviovuoteen jälkeen. En minä sitä pidä pahana tai häpeile. Seksi on mukava juttu.
Eihän siinä mitään pahaa olekaan. Loppujen lopuksi seksi on pitkälti pelkkää yliarvostettua kusielinten yhteen hinkkaamista. Monelle miehelle varmasti kelpaatkin nimenomaan juuri tuohon puuhaan vastakappaleeksi mutta siihen se jääkin. Mutta jos taas suhdetta jatkossa kaipaat, tuo ympäriinsä seksin hakeminen (ja lapset edellisestä suhteesta) pistää useamman ukon kiertämään kaukaa. Moni mies aloittaa mielummin kaiken tyhjästä kuin jatkaa toisen miehen "tallennusta".
Vanhoja harppuja jo. Miehet haluavat vaihtaa nuorempaan.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti siksi, ettei miestä kiinnosta enää mikään ja kaikkein vähiten seksi.
No kannattiko ottaa joku vanha kääpä alunperin?
TInder on täynnä näitä miehiä, jotka etsivät naista, mutta eivät halua muuta kuin möllöttää yhdessä sohvalla tai sängyssä. Jos ei edes deittailuvaiheessa kiinnosta tehdä mitään yhdessä, niin mitä se olisi esim yhteenmuuton jälkeen. Voin sanoa, että ei todellakaan nappaa tuollaiset vetelykset. Mieluummin olen sinkkuna kuin kuuntelen jonkun ukon kitinää menoistani. Sillä sen ne kyllä osaa! Eivät itse jaksa/viitsi tehdä mitään ja kumppanikaan ei saisi harrastaa mitään tai käydä missään.