Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko raskaus/imetys muuttaa kehon aineenvaihduntaa tai energiakulutusta pysyvasti?! Siis nimenomaan niin pain, ettei enaa liho kovin helposti?

Vierailija
03.01.2007 |

Tai voiko joillakin ikääntyminen LISÄTÄ aineenvaihduntaa sen hidastumisen sijaan?

Minä kuulun niihin naisiin, jotka laihtuivat raskaus- ja imetysaikana lihomisen sijaan (nehän kuluttavat paljon energiaa). Sain ainokaiseni vähän päälle kaksikymppisenä. Olen aina ollut hoikahko tai normaalipainoinen, mutta yläaste- ja lukioaikoina ainoastaan säännöllisen ruokien vahtaamisen ansiosta. Siis aina jos söin yhtään enempää, todellakin pyöristyin silmissä. En siis koskaan kuulunut näihin " en liho vaikka mitä tekisin" -ihmisiin. Päin vastoin. Teini-iässä painoni vaihteli jossain 52-57 kilon välillä (pituus 164 cm) eli olin ihan normaalipainoinen. Mutta jos olisin syönyt kuten halusin, olisin todella ollut pyöreä. Aloitin laihiksen aina siinä 57 kilon paikkeilla.

Sitten raskausaikana tuli käänne. Painoin juuri ennen raskautumista 52.5 kiloa, jälkitarkastuksessa 49 kiloa. Imetyksen loppumetreillä 46 kiloa. Imetyksen loputtua painoni vakiintui 48 kiloon, jossa se on pysynyt viimeiset 7 vuotta. Teen istumatyötä ja harrastan liikuntaa satunnaisesti, en ainakaan enempää tai tehokkaampaa kuin silloin teini-iässä tai parikymppisenä. Syömisiäni en juuri vahtaa, vaikka en harrasta mässytystäkään. Laihdutuskuureja ei ole tarvinnut miettiä vuosikausiin, vaikka teininä olin niillä jatkuvasti. Vaaka näyttää syömisinnosta riippuen lähes aina tuon 48 kg.

Miten voi olla, että samoilla liikunta- ja ruokatottumuksilla (syön jopa enemmän kuin teininä ja liikun ajan puutteesta johtuen ja nyt autollisena jopa vähemmän kuin silloin) ihminen lihoo herkemmin teininä kuin kolmekymppisenä?! Juuri äsken kävin vaa' alla asennoituneena parin kilon jouluvapaiden jälkeiseen painonnousuun (söin ihan tosi tavoistani poiketen kuin hevonen viikon verran ja tissuttelin kaloripitoisia alkoholijuomia kuten glögiä ja makeita likööreitä siihen kylkeen), mutta vaaka näytti vain 48,5 kg. Olin siis viikon ylensyönnillä kerännyt 500 grammaa. Muistan ihan selkeästi, että joskus parikymppisenä saattoi YHDEN ryyppyillan ja krapulapäivän mässytyksien jälkeen vaaka näyttää kilon tai kaksikin enemmän...

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla