Miten tuntuu että ennen ehdittiin enemmän kaikkea vaikka mm kotityöt oli raskaampia
Monesti olen ihmetellyt tätä kun tuntuu ettei ehdi nähdä sukua ja ystäviä niin paljon mitä haluaisi, ei ehdi kuntoilla, ei harrastaa sitä kaikkea mitä haluaisi jne. Niin miten ennen ehdittiin? Ei ollut valmisruokia, puilla lämmitettävä uuni jossa vesi keitettiin tiskausta ja pyykkäämistä varten jne. Nyt kaikinpuolin helpompaa robotti-imureineen ja pesukoneineen ja halutessa mikrovalmista ruokaakin saa kaupan hyllyltä, silti tuntuu etten esim ehdi lukea kirjoja koskaan. Turhauttavaa.
Mökillä olen katsellut kaikkia vanhoja tavaroita, joita on käsin puusta tehty. Mm kalaverkkojen painoja oli kieritetty tuohesta ja siellä sisällä oli kivi.. alapa nykysin tuollaisia tekemään niin et saa verkkoja veteen koko kesässä tai ehkä seuraavanakaan.
Kommentit (69)
Ai landella? Siellä ei muuta ollutkaan.
Entisajan työ oli erilaista. Voidaan sanoa monen työllistäneen itsensä esimerkiksi pienviljelijänä. Se on ihan eri tavalla mielekästä kun olla muiden käskytettävänä. Minäkin mieluusti työllistäisin itseni mutta siihen tarvitaan rahaa joten joudun tekemään vielä toistaiseksi palkkatöitä. Epämielekkäät työt ovat masentavia ja pikkuhiljaa terveelliset aktiviteetit vaihtuvat epäterveellisiin. Roskaruoka, alkoholi ja tupakka maistuu mikä vaan pahentaa tilannetta.
Asun vanhassa kerrostalossa isossa kaupungissa. Naapureina on vielä muutamia naisia, jotka perheineen ovat tänne muuttaneet talon valmistuessa. He ovat kaikki olleet kotiäitejä, mies käynyt töissä, pari-kolme lasta, kauppa ollut aina naapurissa, talon alakerrassa pesutupa. Itse olen kahden lapsen yh ja töihin menee noin 10 tuntia päivässä, itse työt ja matkat siihen päälle. Sitten lasten harrastuskuskaukset, koulujutut yms. Aika kiirettä välillä pitää, jotenkin tuntuu että naapurin naiset ovat päässeet aikoinaan vähän helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, ottakaa joskus aikaa kuinka vähän aikaa menee siivoamiseen, niin mietin miksi siitäkin tehdään iso numero. Jos osaa niin siihen ei kauaa mene, minulla meni lapsen ollessa pieni 15 minuuttia, pyyhin pölyt, vein matot tuulettumaan ja pyyhin lattiat, kun ei ollut tiskikonetta tiskasin astiat heti pois jne. Nykyisin siivoan keittiö eli astiat koneeseen ja puhtaat kaappiin, pyyhin pöytätasot ja hellan, aikaa ei mene kuin 5 minuuttia. Muuten siivoan huone/päivä ja robotti imuri kiertää joka päivä
Kyse ei olekaan ajasta, vaan energian puutteesta. Ei ole energiaa tehdä mitään lyhyitäkään siivousrykäisyjä.
Näin koen minäkin. Jotenkin samalla tavalla kuin korona-aikaan kotona oleminen teki kynnyksen lähtemiseen todella suureksi myös rokotusten ym. pandemian väistymisen jälkeen, samalla tavalla huomaan netin ääressä olemisen "mökkihöperöittävän" itseäni energian saralla. Joku edellä totesikin, että mitä enemmän tekee ja touhuaa, sitä helpommilta asiat tuntuvat, kun taas silloin, kun tekemistä/menemistä/olemista on vähemmän, silloin se vähäinenkin rasittaa kohtuuttomasti.
Netti/some/pelit syövät energiaa, jaksavuutta, toimeliaisuutta aivan huipputahtia.
Vierailija kirjoitti:
Ennen normaali elämä saattoi olla fyysisesti raskasta, mutta henkisesti helppoa. Nykyään on toisinpäin. Kun mieli lepää niin jaksaa touhuta, mutta nykyään sitä lepotaukoa ei oikein missään välissä saa.
Niin, ja me itse teemme sen mielen raskauden. Ok, tuolla oli aiemmin erittäin hyvä kommentti siitä, miten työelämä on noin 10 vuodessa muuttunut radikaalisti rasittavammaksi. En väitä yhtään vastaan, raportoinnit sun muut. Kuitenkin lisään, että ainakin itse väsytän itseäni kirjaimellisesti aivan turhaan netin ääressä ollessa. Ja haikeana muistelen sitä, miten vielä reilut 10 vuotta sitten sain paljon enemmän aikaiseksi enkä ollut näin väsynyt kuin nykyään.
Ennen vanhaan saatettin pistää lapsi alulle vaikka heinäkuorman päällä.
Kovin moni syyttää somea ja laitteita siitä että aika kiihtyy.
Juttelin asiasta täytitieteilijän kanssa, joka on fyysikko ja hyvin älykäs mies. Hän totesi että tällä hetkellä (ja näitä aikakausia ja vuosisatoja on ollut ja tulee olemaan) aika kulkee nopeammin, vaikka se näyttäisi samalta kellossa.
Tämä johtuu aika-avaruuden kaarteesta ja maapallon suhteesta kierrekaavioon. Siksi aika on kiihtynyt 1988 lähtien ja sille tulee kuulemma päätös viimeistään 2044 tienoilla, jolloin aika on taas samalla tasolla kuin se oli neljäkymmentä vuotta sitten.
Mitään somea tai sähkölaitteita ei oikein voi syyttää ja se on hyvin epätieteellistäkin. Kyseessä ei ole joukkoharha.
Miten ennen elettiin, asioista ei puhuttukaan toisaalta. Henkinen stressi ilmenee myös väsymyksenä. Moni asia on juuri samanlainen kuin 40 vuotta sitten, silloinkin puhuttiin moderniudesta. Silti yhdistettiin siihen vanhoillisuutta.
Mummoni oli syntynyt 1913. Katsoi kyllä vanhana esim televisiota, mutta teki aina samalla jotain, parsi sukkaa tai neuloi uusia, teki kanavatyötä tai leipoi. Ns puhdetöitä. Jouten ei oltu paitsi syönnin päälle ettoneella.