Oliko 70-luvulla koskaan koulussa historiantunneilla esillä se, että Stalin aiheutti 10 miljoonan ukrainalaisen nälkäkuoleman 1930-luvulla?
Ukrainan vilja vietiin Moskovan ja Leningradin asukkaiden ruuaksi.
Kommentit (92)
Mitään kommunismin tuottamia hirveyksiä ei koskaan tuotu esiin koulussa 70-luvulla. Katsottiin filmejä, miten onnelliset ja iloiset ja nauravat kolhoosilaiset korjasivat jättisatoja ja naiset nauraen lapioivaat viljaa! Hehehehehehehe
Vierailija kirjoitti:
No ei saanut isä aurinkoisesta totuuksia kertoa oppikirjoissa silloin 70-80-luvuilla kun peruskoulun ja lukion kävin.
Näin on. Mun sodan käynyt isä kauhisteli, miten väärin kirjoissa kaikki oli mun käydessä koulua 1970 ja 1980 luvuilla.
Nyt 2010-luvulla tutustui lapseni peruskoulun ja lukion oppikirjoihin. Oli positiivisen yllättynyt. Sanoi, että nämä sotaveteraani hyväksyy täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset puolestaan pitivät saamelaisia jonain alempana rotuna, joten tasoissa ollaan
Eikä pitäneet. Myivät maansa ja asuivat pitkiä aikoja samoja kyliä siksi meillä kaikilla on dnassamme saamen perimää. Tämä nykynarratiivi on syyllistämässä meitä kaikesta mahdollisesta. Hesan kaupunkisaamettaret keksii aina lisää siitä miten olemme saamelaisia sortaneet.
Minkä helvetin me enää vuosisatojen päästä niille sen aikaisille ratkaisuille.
Lue tai kuuntele Paulaharjun Sompio kertomuksia ja huomaat, etteivät olleet hetikään niin avuttomia raukkoja olemassa.
Ruotsin kuninkaalta saamamme valtuuden nojalla saimme vapaan verotusoikeuden saamelaisiin.
Koetappa kuvitella mitä se merkitsi siihen ajanjaksoon?
Noo, minä autan, Kylä otettiin haltuun, porot mukkaan, naiset raiskattiin ja muutama sopiva poika/tyttölapsi otettiin mukaan.
Saatoimme kenties huikata et kunnes jälleen tapaamme....
Saamelaiset vetäytyivät kokoajan pohjoiseen karkuun.
Tottakai oli, samoin se, että Salin ei ollut venäläinen. Ja sitä oikein hehkutettiin miten suomalaiset latasivat ukrainalaisia Raatteen tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei saanut isä aurinkoisesta totuuksia kertoa oppikirjoissa silloin 70-80-luvuilla kun peruskoulun ja lukion kävin.
Näin on. Mun sodan käynyt isä kauhisteli, miten väärin kirjoissa kaikki oli mun käydessä koulua 1970 ja 1980 luvuilla.
Nyt 2010-luvulla tutustui lapseni peruskoulun ja lukion oppikirjoihin. Oli positiivisen yllättynyt. Sanoi, että nämä sotaveteraani hyväksyy täysin.
Kerrotko mistä se isäsi sen totuuden tiesi? Oliko tohtorismiehiä vaiko ihan maanviljelystä harrasti?
Vierailija kirjoitti:
YYA-sopimus sensuroi historian oppikirjat.
Mutta se ei sensuroinut opettajan puheita. Toisinajattelijoilla oli paljon vapaammat olot tuolloin kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Mitään kommunismin tuottamia hirveyksiä ei koskaan tuotu esiin koulussa 70-luvulla. Katsottiin filmejä, miten onnelliset ja iloiset ja nauravat kolhoosilaiset korjasivat jättisatoja ja naiset nauraen lapioivaat viljaa! Hehehehehehehe
Ei ainakaan siinä koulussa, jota minä kävin.
Ei
kekkonen oli tuolloin pressa ja suomea todellisuudessa johti neuvostoliitto ja tehtaankatu jotka päättivät mitä historian kirjoihin saa painaa ja mitä opettajat kertoa oppilaille
Ainahan se menee niin jotta, kenen leipää syöt sen lauluja laulat
Vierailija kirjoitti:
Ei. Mutta Hitlerillä oikein mässäiltiin.
Kommentistasi saa sen käsityksen, että mielestäsi Hitlerin tekoja jotenkin liioiteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meille 1960- ja 1970-luvuilla koulumme käyneille opetettu talvisodasta muuta kuin sen kesto 1939 - 1940. Niinpä luulin pitkään, että talvisota kesti vuoden.
Vasta aikuisena sain tietää, että sota kesti 105 päivää. Tai 105 kunnian päivää.
Ne vuodet jolloin kouluni kävin olivat poliittisesti hyvin värittyneet, sotaveteraaneja ja lottia haukuttiin ja halveksittiin (tyyliin mitäs sinne lähditte). Vasta edesmennyt presidentti Ahtisaari nosti sotiemme veteraanit heille kuuluvaan asemaan, mistä hänelle suuri kunnia, kiitos ja kumarrus.
Veteraaneja ei ole koskaan haukuttu, tämä on urbaania legendaa ja valetta. Jännä että tämä sama läppä elää, vaikka kaikki aikalaiset muistaa kyllä että näin ei ollut. Veteraanit eivät itse paljoa sodasta puhuneet, mutta ei heitä kukaan haukkunut.
Juurikin näin. Veteraaneja haukkuivat ehkä jotkut taistolaiset (joita oli pieni vähemmistö). Muuten veteraaneja kyllä kunnioitettiin.
Ei Vietnamin ja Korean sotia käsitelty käytännössä lainkaan.