Mä hukun tavaraaaan!! Muita, joista tuntuu samalta?
Ja silti tuntuu ettei ole oikein mitään pois heitettävääkään. Paitsi tauluja muutama ylimääräinen varastossa, joita en enää tarvitse. Mulla on ongelma että olen asunut vuosia vuokralla ja mitään sisustustavaraakaan en haluaisi heittää/myydä pois ettei tarvitsisi sitten ostaa uusia jos(toivottavasti) jossain vaiheessa asun isommassa talossa. Koristetyynyjä on liikaa jne. Astioita on paljon, eri käyttötarkoituksiin ja tyyleihin. Ymmärrän kyllä ettei tarvitsisi kuin muutamat. Mutta sisustus ym stailaus on eräänlainen harrastukseni, joten sitä tavaraa on. Silti ahistaa tämä määrä, muutin juuri ja tuntuu ettei mikään mahdu mihinkään.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Minä hamstraan kosmetiikkaa koska se kuluu..Mutta jos yhden käytän, hankin näköjään 2 lisää. Tällä hetkellä minulla mm 9 suihkugeeliä, 7 deodoranttia, 4 päivävoidetta, useita shampoita...Vievät paljon kaappitilaakin. En voi kulkea hyvän tarjouksen ohi 🙈
Parantumaton !!
Mulla on tämä sama ongelma, mutta olen nyt syksyllä aloittanut rajun karsimisen ja en anna itseni ostaa uusia. On ollut vaikeaa, koska jouluksi on tullut kivoja tuotteita, mutta pakko pysyä lujana.
Ensimmäiset 50 ikävuotta haalii roinaa ja loput 50 yrittää päästä siitä eroon. Niin se vaan menee.
Itse olen vaan myynyt tai antanut pois. Jos myöhemmin tarvitsee niin ostaa uudelleen. Olen poistanut varmaan 4 laatikollista tavaraa ja enää en edes muista mitä heitin pois. Niitä ei siis jää kaipaamaan.
Nyt kotikin on paljon siistimpi ja siivoamiseen menee vähemmän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Hukun miehen tavaroihin, omiani tarkastelen kriittisesti jatkuvasti ja karsin kaiken turhan. Mies ei raaski heittää mitään pois. Kuvaavaa on se, että varastosta löytyy mm. muutama pussillinen kuitteja 90-luvulta. Ei edes mitään takuukuitteja tms, vaan ihan normaaleja ruokaostoksia ja muuta.
Alat hiljalleen vaan hankkiutua eroon niistä kuiteista sun muusta miehen roskasta. Takuulla ei edes muista niiden olemassaoloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ratkaisin asian vuokraamalla varastokopin osalle tavaroistani.
Eikö tämän pitäisi viimeistään olla herätys siihen suuntaan, että jostain on yksinkertaisesti luovuttava?
Voi olla. Osasta olenkin luopunut, mutten läheskään riittävän suuresta määrästä. Haluaisin pitää ne kaikki! Nolottaa tämä sisäsyntyinen ahneuteni. Olen ratkaissut asian niin, että rajoitan ostamista, jotta tavaraa ei kerry enää enempää. Noita aiemmin ostettuja käytän sitten pois sitä mukaa kun ehdin.
Minusta tuo kuulostaa erittäin hyvältä toimintatavalta. Olen miettinyt asiaa paljon, itseäni, toimintatapojani, lukemalla lehtijuttuja ja nettijuttuja ja tätä palstaa. Tuo oli minusta rehellistä puhetta, että ihminen sanoo kärsivänsä sisäsyntyisestä ahneudesta. Kiitos rehellisyydestä!
Kuitenkaan en haluaisi nähdä asiaa noin kielteisesti. Minusta pikemminkin siinä, että ei heitä käyttökelpoista tavaraa pois: roskiin, kirpparille, sukulaisille, tuttaville, muualle myyntiin tai lahjoituksena, on vastuun henkeä. Sitä, että kantaa itse joka päivä vastuun omista tekemisistään. Että "syö sen katkeran kalkin". Tajuaa, että jos on johonkin tavaraan sitoutunut ostamalla tai ottamalla sen, joutuu kantamaan siitä teostaan sitten ihan itse vastuun.
En tietenkään vastusta sitä, että myydään/annetaan/lahjoitetaan omaa käyttökelpoista tavaraa pois tai heitetään roskiin, toivottavasti kierrätykseen, käyttökelvotonta. Mutta minusta se on liian easy way out. Tällöinhän sitä tulee lisää tilaa ostaa jotain uutta tilalle, ilman, että miettii omaa käytöstään. Lisäksi kaiken ostamista kannattaa rajoittaa. Meillä on varmaankin joku outo pula-ajan ylisukupolvinen trauma nyt käsissämme, kun me suomalaiset täytämme itsemme turhilla kaloreilla ylipainoisiksi ja asuntomme ylimääräisillä tavaroilla aivan täyteen. Puhun tässä myös vahvasti itsestäni, mutta mediatietojen mukaan en varmastikaan yksinomaan itsestäni. Haalimme, hamstraamme, pidämme, keräämme - nyt kun sitä tavaraa ja ruokaa on ja on ja on enemmän kuin koskaan ennen ja huomattavasti monipuolisemmin kuin koskaan ennen - ja ihmettelemme (ainakin minä ihmettelen), miten ihmeessä tähän on tultu.
Itse tunnistan itsessäni stressiostamisen ja stressisyömisen. Jota jatkui vuosia ja joka tiedostamisesta huolimatta pääsee pintaan heti, jos olen stressaantunut enkä pidä varaani. Kuten kirjoittaja, jolle vastaan, pyrin siihen, että en osta uutta tavaraa muuta kuin absoluuttiseen tarpeeseen. Yritän myös ostaa esim. laadukkaampaa ja siksi kalliimpaa vaatetta, josta sitten myös pidän ns. parempaa huolta kuin tusinatavarasta. Siitä huolimatta tavaraa on liikaa. Mukana on myös perittyä tavaraa, jonka suhteen on vaikeaa tehdä päätöksiä suuntaan tai toiseen sen jälkeen, kun ensimmäinen ja toinen karsinta on tehty.
On hyvä, että on esim. tällainen palsta, jossa näitä asioita voi pohtia.
Meillä tuo tavaroista eroon pääseminen on hankalaa. Jäteauto käy 2 viikon välein ja roskis on AINA täynnä. Tällä omakotitaloalueella ei saa jätekuljetusta useammin.
Vein syksyllä itse takakontissa kaatopaikalle vanhan, likaisen koiranpedin ja yhden puretun lastulevyhyllykön. Se on ihan ryöstöhintaista. 5€ veloitetaan per esine, ja pitkään sain puhua, että se hyllykkö on yksi esine. Risuja ja lehtiä vain saa viedä ilmaiseksi, muusta pitää maksaa. Meillä olisi yksi patja, yksi peitto ja 5-6 vanhaa tyynyä, mutta en ala niistä maksaa 5€/kpl, että pääsen eroon. Kun seuraavan kerran ollaan useampi päivä reissussa, ehkä sen yhden roskakassillisen verran mahtuu roskikseen, jos pari tyynyä saisi siten katoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuo tavaroista eroon pääseminen on hankalaa. Jäteauto käy 2 viikon välein ja roskis on AINA täynnä. Tällä omakotitaloalueella ei saa jätekuljetusta useammin.
Vein syksyllä itse takakontissa kaatopaikalle vanhan, likaisen koiranpedin ja yhden puretun lastulevyhyllykön. Se on ihan ryöstöhintaista. 5€ veloitetaan per esine, ja pitkään sain puhua, että se hyllykkö on yksi esine. Risuja ja lehtiä vain saa viedä ilmaiseksi, muusta pitää maksaa. Meillä olisi yksi patja, yksi peitto ja 5-6 vanhaa tyynyä, mutta en ala niistä maksaa 5€/kpl, että pääsen eroon. Kun seuraavan kerran ollaan useampi päivä reissussa, ehkä sen yhden roskakassillisen verran mahtuu roskikseen, jos pari tyynyä saisi siten katoamaan.
Mikset vie jonnekin ekopisteelle vai mitä ne on joihin saa viedä ilmaiseksi? Kauppojen pihoilla esim.?
Vierailija kirjoitti:
Se on yksinomaan hyvä asia, että ihminen joutuu maksamaan halutessaan ostamastaan/ottamastaan tavarasta eroon. Se nimittäin tuo ihmisen eteen ja tietoisuuteen sen asian, että jokainen on vastuussa omista teoistaan - ja omista tavaroistaan. Joka ikiseen ostokseen pitää laskea mukaan myös ostoksesta eroon pääsemisestä koituvat kustannukset.
Tottakai aina on vastuuttomia ihmisiä, jotka yrittävät maksattaa omat laskunsa muilla. Esim. taloyhtiöiden roskakatoksiin huonekalujaan tuovat. Seli-seli, että ei ole autoa. Jos on varaa ostaa sohva ja kuskauttaa se kotiinsa, täytyy olla varaa myös kuskauttaa se kierrätykseen ja maksaa autokuljetus ja kierrätysmaksu. Maaseudun lusmut ovat ulosmitanneet yhteistä luontoa ja dumpanneet ties minne metsiin ja järviin ties mitä huonekaluja.
Kaikki tuo pitää saada poikki. Toivon, että tulevaisuudessa elämme sellaisessa maailmassa, jossa ulkoiskustannukset (externalities) sisällytetään tuotteen hintaan: kaikki se haitta ja hinta, jonka tuotteen valmistaminen maksaa ympäristölle ja ihmisille. Lisäksi jokaisen tuotteen mainokseen pitää laittaa vaikka pienellä präntillä, että tämän television tai sohvan vieminen sorttiasemalle tai vastaavalle tulee sitten tuotteen loppupäässä maksamaan sen 5-200 euroa.
Jos nämä tiedot olisivat jo ostaessa tiedossa, ja tuotteen hinnassa kaikki siihen käytetyt resurssit laskettu, myös ostopäätökset olisivat ihmisillä fiksumpia.
Mutta. Suomalainen aina haluaa kaiken halvalla, halvalla, halvalla. Ja tuon kommentoijan tyyliin ajattelee "en ala niistä maksaa" että pääsen eroon. Tuo on hyvin halpahintainen, tuo kommentoija, halpa ihminen. Ei halua maksaa mistään. Ei mistään. Toivon, että karma hoitaa hänet kuntoon vielä ja että hän siinä kohtaa muistaa, mitä tulikaan sanottua ja ajateltua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vein syksyllä itse takakontissa kaatopaikalle vanhan, likaisen koiranpedin ja yhden puretun lastulevyhyllykön. Se on ihan ryöstöhintaista. 5€ veloitetaan per esine, ja pitkään sain puhua, että se hyllykkö on yksi esine. Risuja ja lehtiä vain saa viedä ilmaiseksi, muusta pitää maksaa. Meillä olisi yksi patja, yksi peitto ja 5-6 vanhaa tyynyä, mutta en ala niistä maksaa 5€/kpl, että pääsen eroon. Kun seuraavan kerran ollaan useampi päivä reissussa, ehkä sen yhden roskakassillisen verran mahtuu roskikseen, jos pari tyynyä saisi siten katoamaan.Mikset vie jonnekin ekopisteelle vai mitä ne on joihin saa viedä ilmaiseksi? Kauppojen pihoilla esim.?
Ei kun sori, ei niihin saa kai poltettavaa jätettä viedäkään. Taisi olla lähinnä lasia, metallia ja paperia.
elät poikamiehen unelmaa eli
hukut TAVARAAN /tavara ( = naisen emätin)
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nuo peitto ja tyynyt suht puhtaita? Jos lähellänne on joku kodittomien eläinten paikka, niin voisit kysyä, ottavatko vastaan? Ehkä patjakin menisi sinne..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita osa tavaroista (astiastoja ym) siisteihin laatikoihin ja vie varastoon. Hae sitten käyttöön kun tarvit. Jos et koskaan hae niin myy pois joskus.
älä osta mitään uutta lisää jos ilman pärjää.
Mihin varastoon?
No sivuun vaan johonkin. Sellaiseen isoon säilytyslaatikkoon mahtuu paljon nippelinappelia ja kausitavaraa. Sängyn alle voi ujuttaa litteitä laatikoita.
Muutin pienempään ja tavaranpaljous ahdistaa vähän. Tiedän muuttavani jossain vaiheessa takaisin isompaan, niin ei kannata kaikesta luopua.
Välillä tuntuu. Varastossa on 3 rikkinäistä polkupyörää. Kun ne kunnostaisi, voisi myydä pois. Ei me saada niitä autoonkaan mahtumaan, että veisi kaatopaikalle, eikä ole peräluukusta, että voisi vuokrata peräkärryn. Toisaalta miksi hylätä ihan hyvät pyörät, joista saa renkaat vaihtamalla tai satulan vaihdolla ja uudet ketjut asentamalla kunnolliset menopelit. Yhdet hyvät lastenrattaat on toisessa varastossa tilaa viemässä. Möin niitä nettikirppiksellä ainakin kuukauden ja lopulta löytyi ostaja, joka ei koskaan tullut niitä hakemaan, joten ne jäi varastoon. Kirjoja on iso pino nurkassa, kun ei kaikki mahdu kirjahyllyyn. Yhdessä kaapissa on 2 toimivaa kattolamppua, joita yritin myydä kirppiksellä. Kun ei mene kaupaksi, niin ei mene. Meillä remontin jälkeen hankittiin kalliimmat valaisimet, mutta ne entiset ei ole oikein minkään näköiset, ei ole antiikkia eikä kuuluisaa suunnittelijaa.
Inhoan sitä, jos hyvää tavaraa pitää heittää roskikseen. Toisaalta annetaan ilmaseksi -ryhmät ei ole minun juttu yhtään. Viimeksi kun lahjoitin nojatuolin, tuli monta viikkoa kyselyitä ja vielä sen jälkeen kun se oli haettu pois, joku sitkeä kinusi, eikö minulla olekaan tavaraa, jonka olen ilmoittanut ja syytti huijariksi yms. Edellisellä kerralla meni täysin mahdottomaksi, kun se ekana varannut (pöytä kyseessä) halusi mitat ja pitkän ajan päästä ilmoitti, ettei otakaan, kun ei mahdu ja seuraava hakija puoliksi yritti pakottaa minut viemään pöydän hänelle, hän maksaa kympin kuljetuksesta. Kun sanoin, että en kuljeta, vielä yritti puhua minua kuskiksi, jos hän vuokraa tunniksi pakettiauton. Ihan ihme tyyppi.