Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatteletko, että avioliitto on parempi kuin avoliitto?

Vierailija
25.11.2023 |

Koetko, että avioliitto on sitoutuneempi kuin avoliitto?

Miksi tai miksi et?

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitot kestävät avoliittoja paremmin. Ensimmäisessä liitossa eron todennäköisyys on 40% eli todennäköisimmin liitto kestää. Riski eroon on todennäköisin liiton alkuvuosina, tarkemmin sanottuna kolmas vuosi on tiukin. Jos on ensimmäisessä, pitkässä liitossaan niin todennäköisesti liitto kestää. 

Vierailija
62/80 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitto on taloudellisista syistä parempi vaikka kuolintapauksessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi puolison kuolemasta pitäisi päästä hyötymään taloudellisesti? 2020-luvulla kuitenkin naisetkin elättävät itsensä ihan siinä missä miehetkin. 

No minä haluan, että puolisolle jaa omaisuuteni ja on vähemmän veroja maksettavana kuin tekisi testamentin. Miksi niitä veroja maksaa turhaan, jos avioliiton kautta niihin voi vaikuttaa 

Vierailija
64/80 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen että miksi en haluaisi elämäni rakkaudelle turvattua vanhuutta jos kupsahdan ennen häntä? Valtiollekko omaisuuteni tulisi mennä sen sijaan että leski saa esimerkiksi asua tutussa talossa? Miksi haluaisin rakkaalle ihmiselle muuta kuin mahdollisimman hyvää elämää? 

Vierailija
65/80 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä koen. Perusteluni perustuu siihen, että ihmisillä on yleensä isompi kynnyt mennä avioliittoon kuin avoliittoon. 

olen tavannut niin monta ihmistä, jotka ovat olleet vuosia avoliitossa ja tehneet siihen lapsia. Sanovat, ettei avioliitolla on merkitystä, miksi mennä avioon.

sitten tulee ero, he tapaavat uuden ihmisen - ja pum! Naimisiin mennään. Yhtäkkiä avioliitolla onkin merkitystä.

Se riippuu ihan suhteesta. Toisessa virallinen sitoutuminen kuuluu asiaan ja pitää suhteen kasassa. Toisen kanssa taas päinvastoin, vapaaehtoisuus on a ja o.

Onhan avioliitossakin vapaaehtoista olla. Ei kukaan pakota. Ei edes se virallinen sitoutuminen. Irti pääsee allekirjoituksella. Ei kovin vaikeaa.

Vierailija
66/80 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pidän avioliittoa sitoutumisena toinen toisensa huolehtimiseen. Eli yhteinen elämä ja yhteinen talous - meni toisella välillä heikommin taikka paremmin. 

Avoliitossa eletään enempi rinnakkain. Eli ei ole velvoitetta siinä mielessä huolehtia toisesta, eikä sen varaan voi laskea.

Ja tiedän, että kovin harva ajattelee samoin. Vielä harvempi toteuttaa arjessa. 

Tuo on hyvin sanottu. Minäkin ajattelen, että avoliitto on ylämäkiä varten. Avioliittoon mentäessa pitää huomioida myös ne vastamäet. 

luulen, että moni ajattelee samoin. Siksi avioliittoon meneminen on vaikeaa.

Vierailija
67/80 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pidän avioliittoa sitoutumisena toinen toisensa huolehtimiseen. Eli yhteinen elämä ja yhteinen talous - meni toisella välillä heikommin taikka paremmin. 

Avoliitossa eletään enempi rinnakkain. Eli ei ole velvoitetta siinä mielessä huolehtia toisesta, eikä sen varaan voi laskea.

Ja tiedän, että kovin harva ajattelee samoin. Vielä harvempi toteuttaa arjessa. 

Tuo on hyvin sanottu. Minäkin ajattelen, että avoliitto on ylämäkiä varten. Avioliittoon mentäessa pitää huomioida myös ne vastamäet. 

luulen, että moni ajattelee samoin. Siksi avioliittoon meneminen on vaikeaa.

Kyllä vuosikymmenien avoliitossa tulee alamäkiä ihan siinä missä avioliitossakin. Ei avoliitto sentään niiltä suojaa. 

Vierailija
68/80 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoliitosta on helpompi erota kuin avioliitosta johon on valtio sekoitettu mukaan. Eli avoliittoon jääminen vaatii paljon enemmän omaa tahtoa, kun lähteä voi milloin vain.

Vierailija
69/80 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliittoa tarvitaan, kun suhde ei pysy omin voimin kasassa.

Vierailija
70/80 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä? Olen naimisissa mutta voisimme aivan yhtä hyvin olla olemattakin. Muiden suhdestatus ei kiinnosta penniäkään.

Vierailija
71/80 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen että avioliitossa olevat olevat sitoutuneempia. Avoliitto on vähän sellaista testailua. Mutta aina on poikkeuksia, osa menee naimisiin käytännössä heti ja osa voi olla avoliitossa vuosikymmenien ajan, eli riippuu myös suhteen pituudesta.

Vierailija
72/80 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoliitosta on helpompi erota kuin avioliitosta johon on valtio sekoitettu mukaan. Eli avoliittoon jääminen vaatii paljon enemmän omaa tahtoa, kun lähteä voi milloin vain.

En ymmärrä tätä argumenttia, olen avioliitossa, voin lähteä milloin vain, muuttaa pois yhteisestä asunnosta, ei se ole sen vaikeampaa kuin jos olisimme avoliitossa.

Vierailija
73/80 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen. Avioliitolla on Jumalan siunaus. Avoliitolla ei ole. 

Vierailija
74/80 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohtaa Raamatussa puhutaan avioliitosta, ihan mielenkiinnosta haluaisin lukea mitä siitä sanotaan. 

Vierailija
75/80 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen.

Vierailija
76/80 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa on aina kolmaspyörä, eli viranomainen mukana. Avoliitossa ollaan omasta halusta eikä taloussuunnittelun takia. Avioliittohan ei suomessa takaa millään tavalla puolison perimistäkään joten hyvin turha instituutio. Kummassakin parisuhteen muodossa käydään yhtä paljon vieraissa.

Vierailija
77/80 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, avoliittoon voi ihminen periaatteessa ajautua ilman sen kummempia sopimisia tai sitoutumisia. Avioliittoa varten pitää nähdä edes hiukan vaivaa ja tehdä tietoinen päätös. Että siinä mielessä ehkä voi sanoa avioliiton olevan hiukan korkeampi sitoutumisen aste.

Ihmissuhteen onnellisuus tai muut seikat sen sijaan voivat olla mitä tahansa missä tahansa parisuhdemuodossa. Se riippuu vain ihmisistä itsestään.

En ymmärrä tätä argumenttia, olen avioliitossa, voin lähteä milloin vain, muuttaa pois yhteisestä asunnosta, ei se ole sen vaikeampaa kuin jos olisimme avoliitossa.

Vierailija
78/80 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei hölmöydestä kyllä mitään moraalimestarin mitalia kyllä saa.

Ainoa elämä, jokainen käyttää miten haluaa."

Mutta piti kuitenkin hölmöksi tulla leimaamaan toisen vakaumus? 

Vierailija
79/80 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaksi ihmistä, mies ja nainen, menevät naimisiin, niin kirkossa pappi pölisee jotain, että Jumala on yhdistänyt nuo kaksi ihmistä toisiinsa. No, kun ajattelee mua, mun exää ja meidän yhteistä historiaa (vuodet 1995 - 2003), niin ei meitä kyllä Jumala yhdistänyt, vaan perkele.

Vierailija
80/80 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe että sitoutumiseen sillä olisi mitään merkitystä elääkö avioliitossa vai avoliitossa. Itselleni tässä elämäntilanteessa avioliitto on parempi vaihtoehto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme