Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on tökeröin psykologisen henkilöarvioinnin kokemuksesi työnhakutilaanteessa?

Vierailija
25.11.2023 |

Näin nimittäin omassa arvioinnissani täysin käsittämättömiä väitteitä. Kerroin ystävilleni väitteet ja hekin nauroivat. Joku vielä maksaa noista, jotka tehdään Teamsin kautta edes näkemättä haastateltavaa.

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kerrottiin puhuvan etäisen kohteliaasti. Jos olisin puhunut normaalisti, niin todennäköisesti minun olisi väitetty puhuvan ei-ammattimaista kieltä.

Vierailija
2/89 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista etsitään jokin heikompi kohta tai riski.

Turha sitä on yrittää väittää, että olisi täydellinen. Ei tarvikaan. Mutta olisi itse hyvä tunnistaa omat heikotkohtansa. Ei se sen psykologin vika ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset laitetaan epäaitoihin tilanteisiin ja yksittäisten kommenttien tai reaktioiden mukaan tehdään päätelmiä.

Vierailija
4/89 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ne sun kaverit uskaltais sulle sanoa, vaikka olisivat ihan samaa mieltä tuloksista.

miksi sun on vaikea myöntää sun virheitä? Se on sun pahin virhe.

Vierailija
5/89 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta alettiin tivata, olinko harjoitellut heidän pilipali-psykologista testiään etukäteen.

En ollut, tyyppi ei sitä uskonut millään ja ilmoitti, että hän ei minua tule suosittelemaan.

En siis päässyt töihin.

Kaverille oli testin päätteeksi ppsykologi sanonut, että tämä on liian rauhallinen ja ei siksi sovi avoinna olevaan työpaikkaan.

Jooh, kaikkea sitä.

Vierailija
6/89 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin kysymyspatteristoon, jossa kysyttiin voisitko tehdä rikoksen, jos kukaan ei näkisi? -En

Oletko koskaan tehnyt rikosta? Kyllä olen. Mulla on yksi ylinopeussakko ja muutama parkkivirhemaksu.

Onko sinulla koskaan ollut rasistisia ajatuksia? Kyllä. Kerran pelkäsin ryöstetyksi tulemista ja pidin käsilaukustani tiukemmin kiinni.

Vierailija
7/89 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin testifirmaan saadakseni palautetta, testaaja kysyi kumpi meistä kärkihakijoista valittiin ja kun kerroin että se toinen testaaja totesi naureskellen että niin he suosittelivatkin. Jäi tosi paha olo, ihan kuin olisin joku vitsi.

Vierailija
8/89 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on teetetty musteläiskätesti noin 10 vuotta sitten. 

Opiskelemaan hakiessa muutama vuosi sitten psykologin haastattelu oli lähinnä asiaton.

Vierailija
9/89 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työttömänä työnhakijana testissä ja huomasin psykologin asenteellisuuden. Kyse oli motivaatiotekijöistä, ja tuo psykologi selvästi halusi kirjoittaa että haen vain rahan takia. Kun kerroin, ettei ole siitä kyse, näin pettymyksen kasvoilla. 

Vierailija
10/89 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on teetetty musteläiskätesti noin 10 vuotta sitten. 

Opiskelemaan hakiessa muutama vuosi sitten psykologin haastattelu oli lähinnä asiaton.

Mun äiti sanoi, että ihan sama miltä läntin näynnää, niin sano aina jotain positiivistä. Mun äiti pärjäsi yllättävän hyvin koulutukseensa nähden.

Vierailija
11/89 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan hullu instituutio. Osa tutkii asiat etukäteen ja tietää niksit. 

Vierailija
12/89 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vähän kysyäkseni jotain, mutta sitten tajusin, ettei siitä ole mitään hyötyä.Tuo viesti meni jo työnantajalle. Saisin kysymyksiini todennäköisesti vastauksen, jonka mukaan me ollaan haastateltu tsiljoonia kandidaatteja noin tsiljoonan vuoden kokemukseklla, eikä lausuntoihin vaikuta mikään ulkopuolinen tekijä.

Vierailija
13/89 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä testithän ovat ihan vitsejä ja humpuukia lähinnä tuollaisissa rekrytilaisuuksissa.

Vierailija
14/89 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhiasti ihmettelen, että joku firma maksaa siitä, että kokelas laitetaan tekemään muutama monivalintatesti netissä ja sitten arvioidaan soveltuvuutta johonkin, mistä ei edes tiedetä mitään. Tuo kaikki edes näkemättä henkilöä livenä.

Vierailija
15/89 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua huttua. Nuori tyttö arvioi kokenutta IT- ammattilaista tuntematta alan terminologiaa ja uusia teknologioita. Tuntui eniten olevan huolissaan omasta jaksamisestaan.

Ei antanut hyvään kuvaa toimeksiantajasta, kun käyttävät epäammattimaista haastattelijaa.

Vetäydyin haastattelusta ja olin tyytyväinen kun en päässyt jatkoon.

Vierailija
16/89 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei musta ole tehty tuollaisia, mutta hämmennyin hieman kun ensin kysyttiin: "Mitkä on parhaat puolesi" ja sitten haastattelija sanoi: "Olet aika itsevarma." 

Vierailija
17/89 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kysytään esiintymistä yleisön edessä, niin mitä se tarkoittaa? Tarkoittaako se jotain salia tai auditoriumia?

Vierailija
18/89 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin testiin, jossa oli ryhmätehtävä. Tajusin olevani ainut, joka tuntee aiheen. Yksi haastateltavista hyökkäsi kimppuuni.

psykologin lausunnossa en osannut keskustella kaikkien kanssa tasapuolisesti. 

Vierailija
19/89 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduin testiin, jossa oli ryhmätehtävä. Tajusin olevani ainut, joka tuntee aiheen. Yksi haastateltavista hyökkäsi kimppuuni.

psykologin lausunnossa en osannut keskustella kaikkien kanssa tasapuolisesti. 

Samaisen tehtävän jälkeen olen kuulemma ollut liian jämerä ja liiaksi nostanut esiin asiantuntemustani väärällä tavalla.

Vierailija
20/89 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa testipäivän jälkeen sain soittaa psykologille ja kysyä tuloksista. Tiesin jo jääneeni kakkoseksi talon sisältä valitun henkilön jälkeen. Psykologin mukaan ainoa miinukseni oli se, että testien perusteella en delegoisi tehtäviä muille eli soveltuvuudestani tiimityöhön oli epäilyksiä. Sanoin olleeni yksinyrittäjänä vuosia, ja sen vuoksi olin tottunut tarttumaan asioihin heti ja hoitamaan ne yksin. Psykologi olikin samaa mieltä ja poisti miinuksen. Minulle jäi arvioksi "täysin sopiva" eli paras mahdollinen, mutta eipä se enää lämmittänyt.

Kysyin samalta psykologilta, miksi soveltuvuuskokeissa käytettiin testiä, joka oli aikoja sitten todettu epämääräiseksi ja toimimattomaksi. Suomessakin sitä käytti vain juuri tämä organisaatio, johon olin hakemassa. Psykologi häkeltyi ensin ja selitti sitten, että "se paperi oli siinä pinkassa varmasti vahingossa". Hienoa työtä, puolustusvoimat, mitä muita papereita teillä on väärissä paikoissa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän