Talvella rakastun maalla asumiseen aina enemmän ja enemmän
Ja se on ihan epäloogista. Meillä on pieni pääosin puilla lämmitettävä torppa, ulkohuussi ja sähkötön ulkosauna, mutta taas nyt kun on -13 astetta, lunta ihan kunnolla ja lisää tulee, tunnen ihan valtavaa onnellisuutta! Kun tallustan talvisaappaissa villapaita päällä huussiin niin aina vaan ihailen miten nättiä on. Ja illalla kävelen saunasta sisälle pyyhe päällä ja paljain varpain, kuten jo lapsena oli hauskaa tehdä.
Löytyykö muita? 😄
Kommentit (208)
Ei maallakaan ole pakko asua jossain askeettisessa rotanloukossa ja käydä ulkona paskomassa kuin joku rysyläinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä satuileen tuo Ap.
Ei tarvitse keksiä satuja, kun elämä on satumaista jo valmiiksi 😉 Koska kyllä, nautin tästä asumismuodosta aivan valtavan paljon. Ap
Fatim diarra ei arvosta tuollaista metsässä asumista sitten laisinkaan
Ap. Saa ihmiset haaveileen jostain harhasta. Tyhmät ihmiset!
Kun lukee näitö romanttisia kertomuksia ulkona juodusta aamukahvists, aamupesuista patavedellä, lumitöistä ja pesien lämmittämisistä herää kysymys oletteko kaikki työttömiä? Vai siis miten aamuunne on mahdollista saada mahtumaan nuo asiat?
En ole tässä ketjussa kovinkaan montaa kommentyia kirjoittanut. Että nyt jakaa moni muukin kokemuksiaan 😊 En kyllä ihmettele, koska kyllä mekäläisiä löytyy! Ap
Vierailija kirjoitti:
En ole tässä ketjussa kovinkaan montaa kommentyia kirjoittanut. Että nyt jakaa moni muukin kokemuksiaan 😊 En kyllä ihmettele, koska kyllä mekäläisiä löytyy! Ap
Hirvee kiroilu ja haloo siitä, et joku rakastaa asua maalla, jopa talvella. Eihän se oo keltään pois. Ite oon eläkkeellä, mut oon asunu aika 'alkeellisesti' töissäkin ollessa. Esim. puulämmitys, pihasauna. Ihan ehdin töihinkin.
Nyt on pihasauna. Kantovesi. Hyvin pärjätään, tosin naapuri tekee isommat auraukset, mut puolison kanssa kolataan ja harjataan raput yms. Kaupunkiasunto on miltei tyhjillään, kun tykätään olla maalla kesät, talvet😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirvee kiroilu ja haloo siitä, et joku rakastaa asua maalla, jopa talvella. Eihän se oo keltään pois. Ite oon eläkkeellä, mut oon asunu aika 'alkeellisesti' töissäkin ollessa. Esim. puulämmitys, pihasauna. Ihan ehdin töihinkin.
Nyt on pihasauna. Kantovesi. Hyvin pärjätään, tosin naapuri tekee isommat auraukset, mut puolison kanssa kolataan ja harjataan raput yms. Kaupunkiasunto on miltei tyhjillään, kun tykätään olla maalla kesät, talvet😉
Ehkä tässä huomaa sen, miten maalla, alkeellisemminkin asuvat ovat paljon seesteisempiä ja onnellisempia, kuin muualla asuvat. Ei ole tarpeen räyhätä ja ilkeillä kenellekään, kun itsellä on hyvä olla 😊 Ap
Mun vanhemmat on 84-vuotiaita ja niillä on kaksi asuntoa, kolmio kaupungissa ja iso mökki maalla. Mökillä on sähköt, sisäwc, vesi tulee sisälle, on lämminvesivaraajakin. Mutta lämmittävät mökin kokonaan puilla, käyttävät ulkohuusia, sauna on puusauna ja peseytyvät vatien+kauhan kanssa. Ja pesuvedetkin lämmittävät hellalla tai kiukaan säiliössä/vieressä. Ja asuvat siis mökillä, kaupunkiasunnossa käyvät vaan hakemassa postit ja pesemässä pyykit 1-2 viikon välein, eivät ole siellä yötä. Tekevät itse polttopuut ym kaikki askareet, nostavat laiturin ym. Eivät tasan olis näin hyvässä kunnossa kaupunkiasukkeina.
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee näitö romanttisia kertomuksia ulkona juodusta aamukahvists, aamupesuista patavedellä, lumitöistä ja pesien lämmittämisistä herää kysymys oletteko kaikki työttömiä? Vai siis miten aamuunne on mahdollista saada mahtumaan nuo asiat?
Osa-aikatöissä. Talvella hiljaisempaa töiden suhteen. Kun olen töissä, työpäiväni on kaksiosainen, eli aamulla 3-4 tuntia, päivällä kotona ja töihin taas illaksi muutamaksi tunniksi. Aamulla hellaan tulet ja siinä aamukahvi ja puuro, päivällä lämmitän muita tulipesiä ja hellaakin. Illalla töistä tullessa suoraan saunalle, jossa padan ja kiukaan alle tuli, haen tiskit tuvasta ja tiskaan siinä saunalla saunan lämmetessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tässä huomaa sen, miten maalla, alkeellisemminkin asuvat ovat paljon seesteisempiä ja onnellisempia, kuin muualla asuvat. Ei ole tarpeen räyhätä ja ilkeillä kenellekään, kun itsell
Taitaa olla kyse maadoittumisesta. Maalla pääsee maan kanssa kosketuksiin, maadoittumaan, mitä ei kaupungissa täysasvaltoidussa ja betonoidussa miljöössä pääse tekemään. Ihmisen hermosto tarvitsee välillä kosketusta maapalloon ilman eristeitä välissä.
Vierailija kirjoitti:
Itse syön aamupalan ulkona vain kesäisin, mutta pesut saunalla ovat joka aamuiset, koska muuta pesupaikkaa ei ole. Teen kolmena päivänä viikossa etätyötä ja tosiaan päivän aloitan tulien sytyttämisellä suuren osan vuodesta. Kaksi päivää viikossa käyn työpaikalla, mutta meillä on liukuva työaika, enkä useinkaan tee lähipäivinä täyttä päivää perheen eläinten takia, koska työmatkaankin menee aikaa.
Meillä minä teen työtä virka-aikaan ja olen osin etätyössä, mies tekee vuorotyötä ja on vapaalla 3-4 päivää viikossa, joten puulämmitys ym askareet hoituu hyvin. Harvoin osuu työpäivät samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Käyttekö töissä, nukutteko koskaan, miten ennätätte nautiskella noin pitkiä aikoja?
Viihdyn maalla mutta mietin sitä, että jos asuisin maalla olisin kotoa poissa ainakin klo 7-17 välisen ajan. Niin loppupäivä talvella menisi aina talon lämmitykseen. Ja tien linkoukseen kun lunta tulee, joskus aamuyöllä saisi aloittaa että pääsisi kotoa töihin ajallaan.
Jos en olisi töissä kodin ulkopuolella niin muuttaisin maalle kyllä mielelläni.
Mä asun yksin puulla lämpiävässä mummonmökissä. Teen 100% etätyötä. En varmaan minäkään haluaisi asua täällä, jos pitäisi jossain kodin ulkopuolella töissä käydä. Mutta näin kun ei tarvi, niin aivan ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
No, kun asuin Helsingissä ja kävin toimistotöissä, mulla meni 1,5 h laittautumiseen ja työmatkoihin ruuhkissa. Nyt teen etätyötä, ja säästyneellä ajalla ehtii hyvinkin tehdä nuo mainitut asiat. Ja niiden jälkeen työpäivään lähtee paljon virkistyneempänä kuin jos olisi kökkinyt jossain Helsingin ruuhkissa ajamassa 40 minuuttia 10 minuutin työmatkaa.
Ikäni olen maalla asunut lukuunottamatta opiskeluvuosiani, jolloin viikonloput vietin maalla. Minulle maalla asuminen tarkoittaa kuitenkin täysiä mukavuuksia. On meillä pihasauna, mutta käytössä vain kun on aikaa ja viitseliäisyyttä. Muuten on vartissa lämmin sisäsauna käytössä. Ihan on normaalit vessat ylhäällä ja alhaalla. Mökillä on sitten kiva kesäisin käydä huussissa. Lämmitys hoituu maalämmöllä. Avustaa voi puilla, jos haluaa ja on aikaa.
Talvi on kyllä maalla mukavaa aikaa, kun saa omille pelloille ladut hiihtoa varten, teillä voi potkukelkkailla ja lumitöitäkin saa vähän tehdä, vaikka traktorilla enimmät hoituu. Lumisilla poluilla ja metsissä on ihana käydä maastoilemassa omalla suomenpollella. Ei ole vielä aika pitkäksi iltaisin käynyt, ei edes lapsilla. Pulkkamäkeä, hiihtoa, potkukelkkailua, ratsastusta, paljussa lotraamisra heillä on ulkoharrastuksina. Iltaisin tehokas otsalamppu vain päähän ja menoksi ja omassa pihassa on toki pihavalot. Muuten käymme laskettelemassa, elokuvissa, soittotunneilla yms harrastuksissa lähitaajamissa.
Nyt on ihanaa käpertyä sohvan nurkkaan katselemaan lintujenruokintapisteen vilskettä teemukin kera. Luen myös paljon ja siihen talvi on parasta aikaa.
Seesteisyys ja maadottuminen. Kuvaa hyvin elämäämme maalla. Vuodenajat näkee selkeämmin. Tullaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Kaikista ei tarvitse tykätä niin suuresti, erilaisten ihmisten kanssa tullaan toimeen. Kyläkauppa on "tietotoimisto", välillä liikaakin, siellä nähdään tutut, luetaan lehdet ja hörpitään päiväkahvit/-oluet. En vaihtais pois, vaikka välillä vuosikymmenet kaupungissa asuinkin.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ja vanhukset kiittävät kun päästätte koko tienoon täyteen erittäin haitallisia pienhiukkasia jotka menevät aivoihin asti.
Puunpolton päästöillä on ihmisten terveydelle merkittävä vaikutus, koska päästöt syntyvät asuinalueilla ja pääsevät lähialueen hengitysilmaan. Tulisijojen käyttö keskittyy niihin aikoihin, jolloin ihmiset ovat kotonaan tai pihallaan ja altistuvat siten päästöille. Heikkotuulisina päivinä ja pakkassäällä savu jää leijumaan pihapiiriin ja pääsee kulkeutumaan asuntoihin.
Hmm. Tällaista kirjoittaa vain sellainen joka kuvittelee ydinjätteen olevan turvallisempaa. Kun sähkö tulee seinästä muttei ymmärrä miten sitä tuotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri vietti joskus männävuosina elämäntilanteen muutoksen takia puoli talvea vanhempiensa luona maalla, jonne nämä olivat muuttaneet vanhemmalla iällä, eikä kaverini siis ollut maalta kotoisin. Oli kuulemma ollut aikamoinen järkytys. Se maaseudun pimeys yhdistettynä siihen, ettei pöndellä ollut mitään mihin mennä, ei mitään tekemistä... Istua kökkivät tuvassa iltapäivästä nukkumaanmenoon. Onneksi oli väliaikanen tilanne, ja tyypin aiemmat haaveet siitä, että ehkä joskus voisi muuttaa maalle, jäi siihen.
No se oli sitten heillä noin, meillä riittää tekemistä vuoden ympäri, ei täällä paljon istuskella.
Ei tarvitse keksiä satuja, kun elämä on satumaista jo valmiiksi 😉 Koska kyllä, nautin tästä asumismuodosta aivan valtavan paljon. Ap