Rajoittunut syöminen ja nykyinen ruokakauppojen toiminta
Mulla alkaa olla pahoja ongelmia ravitsemuksen kanssa, kun olen aina ollut tosi valikoiva syömisteni suhteen. Ruoan rakenne ja maut on erittäin tärkeitä ja ruokavalioni koostuu lähes pelkästään muutamista tutuista hedelmistä (omena ja päärynä) ja vihanneksista (porkkana, lanttu, kaali, peruna), sekä kuivaleivistä, puurosta ja maitotuotteista (lähinnä maito, jogurtti, "mauton" juusto, viili ja piimä). Proteiini tulee käytännössä yhdestä, hyväksi todetusta proteiinijauheesta. Olen tosi tarkka myös siitä, minkä tuotemerkin leipiä ja maitotuotteita yms. käytän ja jätän mieluummin ostamatta kuin ostan toisen merkin tuotetta.
Vähän aikaa sitten luin, että Rainbow-merkki lopetetaan kokonaan. Myös monia muita tuttuja ja turvallisia tuotteita on hävinnyt kiihtyvään tahtiin kaikista isojen kauppaketjujen valikoimista. Pelottaakin, että ruokavalioni kapenee entisestään, kun en löydä enää mitään "hyvää" kaupasta. Ja ei, tämä ei ole pelkkää nirsoilua.
Ketään muita, joilla samaa ongelmaa?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sä ymmärrät, että ongelma ei ole kauppojen toiminnassa, vaan että sulla on mielenterveydellinen ongelma? Sitä voi onneksi hoitaa.
Missä tähän sitten saa hoitoa? Olen yrittänyt harjoitella koko ikäni syömään niitä "pahoja" ruokia mm. koulussa, työpaikkaruokaloissa jne., mutta joka kerta kun joudun syömään jotakin erilaista, ahdistun valtavasti. Sen takia lopetin kouluruokailunkin yläasteella ja sinnittelin päivät esim. näkkileivän voimalla.
No lääkäristä on hyvä aloittaa. Sulla on mun mielestä aika selkeä syömishäiriö, vaikka en lääkäri olekaan.
Rainbow leipää en ole nähnyt.
Kotimaista merkki kai säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Älkää moittiko tätä ihmistä. Aistiyliherkkyys on ihan oikea asia, kokemuksensa saa kertoa ja muutos saa aiheuttaa ahdistusta.
Ap, uskon, että kokeilun kautta löydät sopivat korvaavat tuotteet. Itsekin olen tuoteuskollinen, ja kun tuote lakkautetaan, niin harmittaahan se mutta useimmiten on löytynyt korvaava tilalle.
Kiitos tästä. Yritän kovasti oppia uusiin kuvioihin. Ja edelleenkin maistan aina kohteliaisuudesta, jos joku tarjoaa jotain ruokaa. Kokemusta voisi verrata esim. siihen, kun ns. normaali ihminen menee verikokeeseen: se ei tunnu miellyttävältä, mutta silti se on tehtävä.
Kotona en vaan halua tehdä "pahaa" ruokaa ja heittää sitä hukkaan, kun ei maistu.
Anoreksiassahan ihmiset kesksivät pääsäänsä kaiken maailman rutiinia ja syitä miksi eivät voi ruokia syödä. Jotkut alkavat kieltäytymään tietyn värisistä ruuista, toiset tietyn makuisista ja sitten jotkut jopa jos se koostumus on jonkinlainen. Anoreksiassa se lihominen on aina pelko ja aivot sitten keksivät syitä miksi ei voi syödä sitä ja tätä, että siinä olisi jonkinlainen kontrolli.
AP:n tapaus kuulostaa juuri tältä.
"Näillä nykyisillä hoitoresursseilla tuntuisi tyhmältä mennä lääkärille inisemään siitä, että palsternakan syöminen ahdistaa. Pärjään kyllä ihan hyvin omilla eväillä, mutta en vaan tahtoisi enää jättää mitään pois jo nyt kapeasta ruokavaliostani. "
Niin, masentunut pärjää hyvin, kunnes ei pärjääkään. Vatsakipuinen pärjää hyvin, kunnes ei pärjääkään. Sinä pärjäät hyvin kunnes et pärjääkään, kun kaupat ei enää myy niitä tuotteita mihin olet tottunut, etkä pysty korvaamaan niitä.
Ne lääkärit on siellä sitä varten, että ne arvioi hoidontarpeen.
Aloittaha, googlaa ortoreksia.
Kun syöt kuitenkin noinkin monipuolisesti kyllä vastaavia sapuskoja löytyy.
Tilallehan tulee coop tuotemerkki. On