Rajoittunut syöminen ja nykyinen ruokakauppojen toiminta
Mulla alkaa olla pahoja ongelmia ravitsemuksen kanssa, kun olen aina ollut tosi valikoiva syömisteni suhteen. Ruoan rakenne ja maut on erittäin tärkeitä ja ruokavalioni koostuu lähes pelkästään muutamista tutuista hedelmistä (omena ja päärynä) ja vihanneksista (porkkana, lanttu, kaali, peruna), sekä kuivaleivistä, puurosta ja maitotuotteista (lähinnä maito, jogurtti, "mauton" juusto, viili ja piimä). Proteiini tulee käytännössä yhdestä, hyväksi todetusta proteiinijauheesta. Olen tosi tarkka myös siitä, minkä tuotemerkin leipiä ja maitotuotteita yms. käytän ja jätän mieluummin ostamatta kuin ostan toisen merkin tuotetta.
Vähän aikaa sitten luin, että Rainbow-merkki lopetetaan kokonaan. Myös monia muita tuttuja ja turvallisia tuotteita on hävinnyt kiihtyvään tahtiin kaikista isojen kauppaketjujen valikoimista. Pelottaakin, että ruokavalioni kapenee entisestään, kun en löydä enää mitään "hyvää" kaupasta. Ja ei, tämä ei ole pelkkää nirsoilua.
Ketään muita, joilla samaa ongelmaa?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Jos rainbow on ainoa tuotemerkki mitä käytät niin ei nirsoutesi ole ainoa terveydellinen ongelma
Siinä olet kyllä oikeassa. Olen jo nyt alipainoinen. Vitamiinipuutokset pidän poissa vitamiinivalmisteilla.
Kai sä ymmärrät, että ongelma ei ole kauppojen toiminnassa, vaan että sulla on mielenterveydellinen ongelma? Sitä voi onneksi hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rainbow on ainoa tuotemerkki mitä käytät niin ei nirsoutesi ole ainoa terveydellinen ongelma
Siinä olet kyllä oikeassa. Olen jo nyt alipainoinen. Vitamiinipuutokset pidän poissa vitamiinivalmisteilla.
Eihän mikään muu muutu kuin se kauppanimike! Coop tms. EI ne tehtaat mene kiinni eikä mitään semmoista!
Vierailija kirjoitti:
Kai sä ymmärrät, että ongelma ei ole kauppojen toiminnassa, vaan että sulla on mielenterveydellinen ongelma? Sitä voi onneksi hoitaa.
Missä tähän sitten saa hoitoa? Olen yrittänyt harjoitella koko ikäni syömään niitä "pahoja" ruokia mm. koulussa, työpaikkaruokaloissa jne., mutta joka kerta kun joudun syömään jotakin erilaista, ahdistun valtavasti. Sen takia lopetin kouluruokailunkin yläasteella ja sinnittelin päivät esim. näkkileivän voimalla.
Vierailija kirjoitti:
0/5
JA mitähän vikaa on taas aloituksessa, sun mielestä?
Jos et kestä, pysy poissa.
Kauppojen toiminta ei ole ongelma vaan sinun nuppisi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tähän sitten saa hoitoa? Olen yrittänyt harjoitella koko ikäni syömään niitä "pahoja" ruokia mm. koulussa, työpaikkaruokaloissa jne., mutta joka kerta kun joudun syömään jotakin erilaista, ahdistun valtavasti. Sen takia lopetin kouluruokailunkin yläasteella ja sinnittelin päivät esim. näkkileivän voimalla.
https://www.terve.fi/artikkelit/82854-mahdoton-nirsoilu-voi-olla-merkki…
"Mitä yhteistä on ahdistuksella, masennuksella, ADHD:llä ja nirsoudella? Tutkijat spekuloivat, että nämä kaikki voivat linkittyä korkeaan sensoriseen herkkyyteen, mikä voimistaa kokemuksia ja vaikeuttaa tunteiden säätelyä." KAnnattas mennä työterveuyteen jos sulla on semmonen, tai sitte tervkeskuksen kautta!
Ei sun mt-ongelmat liity mitenkään ruokakauppaan tai sen tuotteisiin.
Olisiko hyvä käydä ammattilaisen luona juttelemassa?
Voi kyynel kun on vammasella ongelmat 😢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.terve.fi/artikkelit/82854-mahdoton-nirsoilu-voi-olla-merkki…
"Mitä yhteistä on ahdistuksella, masennuksella, ADHD:llä ja nirsoudella? Tutkijat spekuloivat, että nämä kaikki voivat linkittyä korkeaan sensoriseen herkkyyteen, mikä voimistaa kokemuksia ja vaikeuttaa tunteiden säätelyä." KAnnattas m
Näillä nykyisillä hoitoresursseilla tuntuisi tyhmältä mennä lääkärille inisemään siitä, että palsternakan syöminen ahdistaa. Pärjään kyllä ihan hyvin omilla eväillä, mutta en vaan tahtoisi enää jättää mitään pois jo nyt kapeasta ruokavaliostani.
Älkää moittiko tätä ihmistä. Aistiyliherkkyys on ihan oikea asia, kokemuksensa saa kertoa ja muutos saa aiheuttaa ahdistusta.
Ap, uskon, että kokeilun kautta löydät sopivat korvaavat tuotteet. Itsekin olen tuoteuskollinen, ja kun tuote lakkautetaan, niin harmittaahan se mutta useimmiten on löytynyt korvaava tilalle.
AP:n kannattaisi varata itselleen yksityinen psykoterapeutti, joka on keskittynyt syömishäiriöihin. Tuo nimittäin kuulostaa jo syömishäiriöltä, johon tarvittaisiin apua.
Mä en jää rainbowia kaipaamaan mutta se on rasittavaa kun tuotteiden koostumuksia yhyäkkiä muutetaan. Ja yleensä huonompaan suuntaan.
kun pystyt syömään vain tiettyjä raaka-aineita, niin on samantekevää mitä eineksiä kaupoissa on myynnissä. eineksien sisältöön kun ei pysty vaikuttamaan. joten tässä ei muuta kuin opettelet tekemään itsellesi sopivia ruokia. toki jos on rahaa, niin palkkaat työttömän kokin tekemään ruokia.
Sit vaan alat opetella syömään muutakin tai kuolet nälkään. Choice is yours.