Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suurin osa shampoista aiheuttaa kutinaa päänahassa. Se ainoa joka ei näin tee kuivattaa hiuksia jos kauan käyttää

Vierailija
25.11.2023 |

Suolaa sisältävä shampoo ei kutita päänahkaa mutta on aika kuivattava hoitoaineesta huolimatta. Mikä tuossa suolassa on sellaista että se rauhoittaa päänahkaa?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin päänahka tykkää hoitoaineiden silikonistakaan. Silikonihan on muovia. Myös hajusteaineet ärsyttävät monia sulfiittien lisäksi.

Toi myytti on peräisin siitä kun joskus 30v sitten tuli ekat silikonishampoot ja hoitoaineet ja niissä olevat silikonit kerrostui hiukseen ja hiuspohjaan. Nykyiset kosmetiikassa käytettävät silikonit on tosi hyvin siedettyjä ja vähän allergisoivia. 

Vierailija
22/50 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin päänahka tykkää hoitoaineiden silikonistakaan. Silikonihan on muovia. Myös hajusteaineet ärsyttävät monia sulfiittien lisäksi.

Silikoniöljy (dimethicone) ei ole sen enempää muovia kuin auringonkukkaöljykään. Molemmat ovat orgaanisia polymeerejä. Toinen on piipohjainen öljy ja toinen hiilipohjainen öljy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole löytänyt sopivaa shampoota talviin. Päänahka on koko ajan herkkä ja kipeä ja kutiseva, ja heti pesun jälkeen todella kuiva, mutta sitten rasvoittuu mielettömän nopeasti. Mitään sairautta ei pitäisi olla. Ei toimi rasvaisten hiuksien shampoot (pahentaa kuivuutta ja kipua), ei hellävaraiset, sulfaatittomat yms shampoot (pahentaa rasvaisuutta ja kipua), ei normaalien hiusten shampoot, erikoislääkeshampoot, tai mikään.

Kesää odotellessa...

Voit kokeilla pestä hiukset vaikka sellaisella vauvojen pesuöljyllä. Niiden luulisi olevan melko hellävaraisia. 

Vierailija
24/50 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasva ei lähde päästä pelkällä vesipesulla. Käy kuten joku kirjoitti: pää alkaa kutista ja tulla kipeitä näppylöitä. Seborrea pahenee ainakin noin hirveäksi.

Ei lähde kokonaan, mutta siitä voisi keskustella kuuluuko niin käydäkkään. 

Vierailija
25/50 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole löytänyt sopivaa shampoota talviin. Päänahka on koko ajan herkkä ja kipeä ja kutiseva, ja heti pesun jälkeen todella kuiva, mutta sitten rasvoittuu mielettömän nopeasti. Mitään sairautta ei pitäisi olla. Ei toimi rasvaisten hiuksien shampoot (pahentaa kuivuutta ja kipua), ei hellävaraiset, sulfaatittomat yms shampoot (pahentaa rasvaisuutta ja kipua), ei normaalien hiusten shampoot, erikoislääkeshampoot, tai mikään.

Kesää odotellessa...

Voit kokeilla pestä hiukset vaikka sellaisella vauvojen pesuöljyllä. Niiden luulisi olevan melko hellävaraisia. 

Natusan Baby shampoo. Käy hyvin aikuisillekin.

Vierailija
26/50 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervashampoo on myös passeli bakteerien liikakasvusta kärsivälle päänahalle. Ja Linnashampoo tuntuu sopivan monelle, vaikka ei bakteeriongelmaa poistakaan. 

Vierailija
27/50 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lopetin kemikaalien työntäminen päänahkaani, pesen pelkällä vedellä.

Pari viikkoa meni kipuillessa, nyt hiukset ja päänahka voivat paremmin kuin koskaan.

Eihän se pelkällä vedellä puhdistu ollenkaan, on kuin kissan nuolema kuontalo.

Vierailija
28/50 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli tota samaa kun pesin halvoilla kemikaaleilla.

sitte loppu vasta kun ostin 15e shampoota kaupasta.

Vierailija
29/50 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteetonta kannattaa käyttää.

Vierailija
30/50 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajusteetonta kannattaa käyttää.

Mutta ei LV:tä. Se on tainnut saada allergiamerkinnän vain hajusteettomuutensa takia. Minulla ei ole ikinä kutittanut päätä niin paljon kuin tuota shampoota käytettäessä, oli pakko jopa raapia päätä.

Vierailija
31/50 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

System4 shampoita suosittelen. Niistä löytyy monenlaiseen vaivaan.

Vierailija
32/50 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyslaitos on listannut joitakin aineita, jotka ovat riskitekijöitä kampaajille ja muille kauneusalalla työskenteleville:

https://www.ttl.fi/teemat/tyoterveys/hius-ja-kauneudenhoitoalan-terveys…

Tokkopa nuo samat aineet ovat pitkään käytettyinä terveellisiä kaikille normikäyttäjillekään. Voi ilmaantua kaikenlaista kutinaa ja punoitusta.

Itse epäilen saavani yliherkkyyttä jostain mykerökukkaisten kasvien heimoon kuuluvasta kasvista, mutta en ole pystynyt sitä vielä jäljittämään, kun moni kosmetiikkatuote sisältäö niitä useampaakin erilaista. Saattaa olla useampikin yliherkkyyttä aiheuttava kasvi. Ne ovat kuulemma yksi iso kosmetiikka-allergioiden aiheuttaja.Netistä guuglaamalla löytyy asiasta enemmän tietoa.

Vierailija
33/50 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyslaitos on listannut joitakin aineita, jotka ovat riskitekijöitä kampaajille ja muille kauneusalalla työskenteleville:

Tokkopa nuo samat aineet ovat pitkään käytettyinä terveellisiä kaikille normikäyttäjillekään. Voi ilmaantua kaikenlaista kutinaa ja punoitusta.

Itse epäilen saavani yliherkkyyttä jostain mykerökukkaisten kasvien heimoon kuuluvasta kasvista, mutta en ole pystynyt sitä vielä jäljittämään, kun moni kosmetiikkatuote sisältäö niitä useampaakin erilaista. Saattaa olla useampikin yliherkkyyttä aiheuttava kasvi. Ne ovat kuulemma yksi iso kosmetiikka-allergioiden aiheuttaja.Netistä guuglaamalla löytyy asiasta enemmän tietoa.

... ja silikoniöljy eli dimethicone ei tuolla listalla ole kun se ei allergisoi.

Vierailija
34/50 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

... ja silikoniöljy eli dimethicone ei tuolla listalla ole kun se ei allergisoi.

No ei se ihan terveellistäkään kamaa ole. Eikä se ole sellainen aine, jota haluaisi kovin paljoa huuhtoa viemäriinkään.

https://askelterveyteen.com/dimetikoni-hiusten-ja-ihonhoidossa/

Vierailija
35/50 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bio+ Originals aktiivishampoo, se punainen ja nimenomaan "Originals" 200ml pullossa. Itse käyttänyt sitä vuosikymmeniä ja pitää kutinan ja hilseen poois. Uuden reseptin saman valmistajan tuote jossa teksti NEW ja 250ml pullo tuo kutinan takaisin päänahkaan.

Minäkin olen käyttänyt vuosikymmeniä vain ja ainoastaan Bio+ Originals aktiivishampoota, juuri sitä punaista. On pitänyt hilseen ja kutinan kokonaan pois. Suosittelen lämpimästi kaikille, joilla on ongelmia päänahan kanssa.

Vierailija
36/50 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosteuttava shampoo, pidemmät pesuvälit ja muotovaahdon vaihto suolasuihkeeseen auttoivat minulla päänahan kutinan ja nykyään tukka ei enää rasvoitu yhtä nopeasti kuin ennen.    

Vierailija
37/50 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hoitoainetta pidä päänahkaan laittaakaan. 

Vierailija
38/50 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cutrinilla on hyvät tuoksuttomat shampoo ja hoitoaine allergia- ja astmaliiton merkillä. Käytän myös joskus saman sarjan kosteuttavaa hiusnaamiota. Toimii.

Vierailija
39/50 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista olen ostanut ACO-shampoota. Se on ollut parasta talvella kuivalle päänahalleni.

Vierailija
40/50 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisiko kellään kokemuksia Urtekramin Sensitive scalp -shampoosta? Ostin sitä eilen ja toivon, että auttaisi kutisevaan päänahkaan.

Pidän siitä, että on tuoksuton. Urtekramin teepuu-shampoo olisi kai tarkoitettu nimenomaan ärtyneelle päänahalle, mutta en uskaltanut ostaa sitä todella voimakkaan tuoksun vuoksi.

Muutenkin tuntuu, että etenkin edullisemmissa shampoissa kutinaa rauhoittavat tuotteet tuokusuvat voimakkaasti. Esim XZ:n suklaa-vanilja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä