Suurin osa shampoista aiheuttaa kutinaa päänahassa. Se ainoa joka ei näin tee kuivattaa hiuksia jos kauan käyttää
Suolaa sisältävä shampoo ei kutita päänahkaa mutta on aika kuivattava hoitoaineesta huolimatta. Mikä tuossa suolassa on sellaista että se rauhoittaa päänahkaa?
Kommentit (50)
Itse en ole löytänyt sopivaa shampoota talviin. Päänahka on koko ajan herkkä ja kipeä ja kutiseva, ja heti pesun jälkeen todella kuiva, mutta sitten rasvoittuu mielettömän nopeasti. Mitään sairautta ei pitäisi olla. Ei toimi rasvaisten hiuksien shampoot (pahentaa kuivuutta ja kipua), ei hellävaraiset, sulfaatittomat yms shampoot (pahentaa rasvaisuutta ja kipua), ei normaalien hiusten shampoot, erikoislääkeshampoot, tai mikään.
Kesää odotellessa...
Kokeilkaa louis widmer remederm. Rauhoitti mun päänahan.
Sulfaatiton shampoo on ratkaisu. Minun päänahkaan käy Bridgeon scalp revival. Sun pitää kokeilla erilaisia, mikä käy sulle parhaiten. Sim Sensitive sarjan oil cure - hoitoaine rauhoittaa päänahkaa, ehkä sen sarjan muutkin tuotteet kävisi? Markettien Garnier fructis sarjan shampoot on sulfaatittomio ja hoitoaineet on ok myös.
Mulle sopii Xz xylitol shampoo kosteuttava jokapäiväiseen käyttöön. Kokeile on edullinen.
Vierailija kirjoitti:
Sulfaatiton shampoo on ratkaisu. Minun päänahkaan käy Bridgeon scalp revival. Sun pitää kokeilla erilaisia, mikä käy sulle parhaiten. Sim Sensitive sarjan oil cure - hoitoaine rauhoittaa päänahkaa, ehkä sen sarjan muutkin tuotteet kävisi? Markettien Garnier fructis sarjan shampoot on sulfaatittomio ja hoitoaineet on ok myös.
Ostin nyt tuota Garnier fructis-shampoota ja toivon sen auttavan.
- eri-
Mä lopetin kemikaalien työntäminen päänahkaani, pesen pelkällä vedellä.
Pari viikkoa meni kipuillessa, nyt hiukset ja päänahka voivat paremmin kuin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri-
Hirveä haju, ei niitä voi käyttää!
Joskus shampoottomuus voi olla vaihtoehto, jos uskaltaa kokeilla. Aluksi saattaa joutua pesemään useammin ja jos käyttää hoitoainetta niin sitäkin voi tarvia vähentää. Mutta siitä saattaa löytyä ratkaisu, jos monenlaiset shampoovaihtoehdot todettu toimimattomiksi
Liika peseminen talvella saa nahan kun nahan kutiamaan. Pelkkä vesikin jo kuivattaa jos ei kemikaaleja käytä. Mitä vanhempi nahka niin sitä enemmän kuivuu mutta voi voi kuivua jo nuoremmallakin.
- eri-
Tuo on kyllä huonointa shampoota.
Vierailija kirjoitti:
Pari viikkoa meni kipuillessa, nyt hiukset ja päänahka voivat paremmin kuin koskaan.
Mä yritin harventaa pesuväliä kun hiukset rasvoittuu niin että joka päivä pitää pestä. Aloin pesemään joka 3. tai 4.päivä. Siinä välissä pelkällä vedellä. Parin viikon sisään päänahkaan alkoi tulla isoja kipeitä finnejä, hiuspohja kutisi ja hiuksia alkoi tippumaan pelottavan paljon. Jatkoin kokeilua pari kuukautta. Rasvoittuminen ei vähentynyt yhtään. Palasin päivittäiseen hiusten shampoopesuun, päänahan iho rauhoittui muutamassa päivässä ja hiustenlähtö loppui.
Mulle sopii ainoastaan Frantsilan luomushampoo.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ilman pesuainetta käy muuhunkaan. Astiat ,pyykit , siivous.
Vierailija kirjoitti:
Joskus shampoottomuus voi olla vaihtoehto, jos uskaltaa kokeilla. Aluksi saattaa joutua pesemään useammin ja jos käyttää hoitoainetta niin sitäkin voi tarvia vähentää. Mutta siitä saattaa löytyä ratkaisu, jos monenlaiset shampoovaihtoehdot todettu toimimattomiksi
Ja siis, kun tekee käsin suihkun alla liikettä niin kuin shampoota hieroessa, niin silleen kyllä saa puhdistettua. Ja silleen luontainen rasva leviää hiusta pitkin, niin hoitoaineen tarve voi muuttua
Bio+ Originals aktiivishampoo, se punainen ja nimenomaan "Originals" 200ml pullossa. Itse käyttänyt sitä vuosikymmeniä ja pitää kutinan ja hilseen poois. Uuden reseptin saman valmistajan tuote jossa teksti NEW ja 250ml pullo tuo kutinan takaisin päänahkaan.
Ole hyvä yrttishampoo rauhoitti rasvaiset hiukset.
Tuskin päänahka tykkää hoitoaineiden silikonistakaan. Silikonihan on muovia. Myös hajusteaineet ärsyttävät monia sulfiittien lisäksi.
Rasva ei lähde päästä pelkällä vesipesulla. Käy kuten joku kirjoitti: pää alkaa kutista ja tulla kipeitä näppylöitä. Seborrea pahenee ainakin noin hirveäksi.
Ap: kokeile pesua soodalla ja huuhtelua omenaviinietikalla. Soodaa ruokalusikallinen pariin desiin lämmintä vettä, hiero kuten samppoo. Huuhtele. Perään hiuksiin samassa suhteessa omenaviinietikka ja vesi. Tepsii monella kutinaan ja päänahka rauhoittuu.
Se desinfioi. Jos päänahassa on esim. jokin kutiava sieni, bakteeritulehdus, hilsettä tms., suola helpottaa oloa. Samoin esim. teepuuöljy, suosittelen.
Sodium laureth sulfate on myös kuivattava sulfaatti, olen itse välttänyt sitä vuosia. Etsi ns. "sulfaatiton" shampoo, saattaa helpottaa oloa.