^^MAALISMASUT keskiviikkona^^
Kommentit (45)
Vauva teki kunnon muljahduksen yöllä mahassa ja arvasin, että kääntynyt on. Potkut tuntuu nyt alhaalla. Terveydenhoitaja sitten varmisti epäilykseni oikeaksi; vauva on kääntynyt istumaan. Ja siispä sf-mitta pompsahti taas yli yläkäyrän: 31 cm. Kaikki oli kunnossa, painokaan ei ollu joulusta huolimatta noussu ku 200g/viikko (lähtöpainoon on tullu lisää 4,2kg) , hemppa oli noussu 134:ään, verenpaine sitä samaa ku aiemmin, pissa puhdas, vauvan syke 135.
Toivottavasti mukula kääntyy vielä raivotarjontaan, aikaahan on. En tosiaankaan aio suostua kääntämiseen tai jalat edellä synnyttämiseen. Enkä kyllä halua sektiotakaan. Joten se on nyt paree kuule vauva kääntyä ja syntyä alakautta pää edellä. Nih!
Poika nukkuu, vauvan vaatteet pyörii pesukoneessa. Palkitsin tuossa itseni vähäisestä painonnoususta suklaapatukalla :) Mä nääs olin varautunu, että kiloja olis tullu kuukaudessa 5.
Täytyy tehdä sapuska nyt kun poika nukkuu. Uunikasviksia, kanaa ja kastiketta luvassa.
rimma 30 (enää 10 viikkoa synnytykseen) hui...
Itse olen katsellut nuita imetystyyny ohjeita netin kautta ja kait sitä jonkinlaisen saa niiden ohjeiden avulla väsättyä... ne " aidot" näyttävät olevan aika hinnakkaita.
Unipusseista sen verran, että itse sain 2 " käytettynä" . Toinen on fleeceä(mollavauva-merkkinen) ja yläosassa on flanellia se " olkainosa" , fleece taitaa olla hieman venyvää, että saa nepparit/napit kunnolla kiinni. Sitten se toinen(disney) on ihan jotain keinokangasta polyesteriä tms ja siinä on joku vanu välissä, mutta tuntuu vilpoiselta, kun se sisäpuoli on sellaista " kiiltävää" vuorikangasta. En osaa oiekin sanoa kumpi on " parempi" , kun ensimmäinen lapsi oli sellainen hikipää, jolla valui hiki pitkin ihoa nukkuessa :/ ei siinä unipusseja käytelty. Hikisellä vauvalla parhain peite oli puuvillainen froteepyyhe, se hengittää ja lämmittää tarpeen mukaan! Oli muuten tuolla nettisivuilla froteisiakin unipusseja myynnissä.
Mutta nyt lähden kirjastoon, josko siellä ois niitä imetystyynyn ohjeita sisältäviä lehtiä vapaana...
t. Punkeli rv 30+2
Täällä onkin ollut taas aamuvirkut liikenteessä... Eilenkin olimme näköjään olleet niin ahkeria, etten edes muista milloin viimeeksi olisimme pinoon kirjoitelleet viisi sivullista kuulumisia!! :)
Täällä yritän silmät sikkurassa istua koneella, kun poikakin nukkuu päiviksiään. Uni tekisi todellakin terää tälle mammalle, mutten nyt ehdi kun isäni tulee vaimonsa kanssa käymään!! Nukuin siis viime yön erittäin huonosti!! En ole noin huonosti koskaan vielä nukkunutkaan... Kävimme nukkumaan ennen yhtätoista. Heräsin todella pirteänä ja levänneen oloisena kahdeltatoista. Silloin tuntui et olin nukunut jo ikuisuuden. Kävin sitten veskissä ja pyörin sängyssä varmaan tunnin verran. Sitten meni hermot ja raahasin peiton sohvalle. Siinä sainkin sitten melkein heti unen päästä kiinni ja seuraavan kerran heräsin neljältä, veskiin!! No pyöriskelin vaan sängyssä ja mieheni kello soikin jo sitten seitsemältä... Pojan otin viereen ja nukuimme sitten taas melkein kymmeneen. Ja nyt VÄSYTTÄÄÄÄÄÄ!!
Mulla olisi ollut neuvola vasta ensi viikon perjantaina. Sain sen kuitenkin siirrettyä niiden huimausten ja päänsärkyjen vuoksi tälle päivälle. Eli nyt on jo neuvolassakin tullut käytyä. Kaikki oli kuten epäilinkin, eli suht hyvin. Painoa oli tullut 700 g/vko... Aika paljon, mutta nythän se masuasukkikin rupeaa vasta kunnolla kasvamaan. :) Hemoglobiini oli vain 106, vaikka syön Obsidania säännöllisesti. Verenpaine oli alhainen. Masuasukin syke oli 145-150 ja heitti mieletöntä volttia kun kuunneltiin... :) Huomenna kuitenkin pitää aamulla viedä pissanäyte labraan, ettei nämä huimaukset ja päänsäryt ole enteilevää raskaumyrkytystä. :/ Terveydenhoitaja piti sitä kuitenkin hyvin epätodennäköisenä, sillä verenpaineeni on alhainen... No onpa sitten ainakin se suljettu pois. Jos näytteessä kaikki on ok, niin sitten ei auta muu kuin vaan kärsiä tämä loppuaika....
No vastailenpa minäkin siihen galluppiin..
Vyötärönympärys: 106 cm
Sf-mitta: tänään mitattuna rv 29+2 oli 27 cm
Pituuteni: 169 cm
Lähtöpaino: 71 kg
Tämän hetkinen paino: 81 kg. Eli tasan 10 kg tullut tähän saakka!! Jaiks!!
Mutta nyt soi ovikello, joten pitää mennä!! Kirjoittelen illemmalla sitten lisää... Hanna
Pitkästä aikaa täällä kirjoittelemassa! Toivotan samalla kaikille leppoisaa uutta vuotta!
Oma napa: Viime perjantaina oli neuvola ja hemoglobiini oli noussut 125:een, verenpaine oli ihan kohdallaan 110/70 ja painoa oli viimeisen kuukauden aikana tullut lisää vain reilu kilo, vaikka jouluna tuli syötyä ihan kaikea mahdollista ja paljon ja joulun jälkeen oltiin vielä pari päivää anopin " syöttöpossuinakin" . Kaikkiaan painoa on tullut lisää vain 2,5 kiloa mikä on mun tilanteessa ihan loistojuttu, kun alkupaino oli mahtavat 87 kg :o( Sf-mitta ei ollut kasvanut kuukaudessa kun sentin, oli 26 cm, koskapa touho viihtyy poikittain! Jatkuvasti tunkee päälakea oikeaan kylkeen ja pyllyä/polvia vasempaan. No saapi kuulemma viikolle 35 asti olla ihan miten päin huvittaa, sen jälkeen pitäis löytyä sitten oikea suunta.
Närästys on alkanut vaivata oikein todenteolla. Kaikki hedelmät ja tuoremehut närästää, makkarat närästää (varsinkin meetvursti-mun lemppari), kastikkeet närästää, vichyt, suolakurkut... Onneksi vielä piimä ja jugurtti auttavat, eikä ole tarvinnut turvautua lääkkeisiin.
Töitä olisi vielä jokunen viikko jäljellä, kauemminkin voisin olla töissä, koska olo on niin hyvä. Kaikki kolme raskauttani olen voinut ihan loistavasti alun lievää pahoinvointia ja väsymystä lukuunottamatta.
Toivotan kuitenkin voimia ja jaksamista niille joilla se odotus ei ihan ilman tuskia ja kolotuksia suju. Tiedän lähipiirin kokemuksista että odotus voi olla joillekin tosi rankkaa.
Mimmi-74 ja " touho" RV 31+2
täällä tapahtuu?? Harjun viesti tullut miljardi kertaa..? Ja eilenkin oli tullut miljoona viestiä ja tänään sama homma enkä mä ole ollut pois edes puolta päivää. Millä ihmeen ajalla mä luen kaikkien tarinat ja muistan kommentoida? Ei onnistu.. :( Höh..
Galluppiin vastailen, että:
Vatsanympärys 98 cm
Sf-mitta 29 cm
pituutesi 162 cm
lähtöpainosi 53 kg
mitäs vaaka näyttää nyt 58 kg
ja tietenkin raskausviikot 29+5
Kaikki mitat on tuoreita, kun juur neuvolasta tulin. Kaikki masussa erinomaisesti ja ei tässä muuta, ko hyviä jatkoja taas, kahden viikon päästä uuestaan. Siitä se ramppaaminen alkaakin sitten. Kiva, kun kaikki arvot oli kohillaan ja poikakin kovasti siellä peppu pystyssä, edelleenkin. Toivottavasti ei keksi kääntyä!
Ja perhevalmennuksesta saatiin tietoa. Emme aio mennä, miehelle kyllä sanoin, että saa mennä, jos haluaa, minä en ole tulossa. Kyllä tässä jo synnyttäneenä luulee pärjäävänsä. Käydään sitten sairaalassa vaan tutustumassa synnytysjutskiin ja siinä kaikki.
Oma keho ei oo koskaan ollu mikkään lemppari, mutta nyt on masu kyllä niin ihana pallo ja sitä ylpeänä kannan. Kyllä minä oon niitä ihmisiä, joille ei vartalo merkitse niin kamalasti vaan se sisin ratkasee. Jos olen luonteeltani ihana ja hurmaava ni hitot mahamakkaroista ja paksuista reisistä. ;)
Heh, ootahan vaan TAPPI, kun itselläs alkaa se yövalvominen niin saat tuta sen nautinnon.. :D Voisitkos muuten keksiä mullekin jotain askaretta? On täällä kaikenlaista kokeiltu, mut ei mikään innosta taaskaan. Kämpästä loppuu kohta järjestely ja alan kaataa seiniä tai rakentaa uusia tätä menoa. Tylsistyn tänne! Tuntuu, että koko ajan pitäs keksiä lisää ja monipuolisempaa puuhaa. Mieskin lihoo kohta syöttöporsaaks, kun mä jatkuvasti vaan leivon ja kokkaan ja usutan sen syömään, ettei mene vanhaks ja joudu haaskiin pistämään. Siis se ruoka..
Ainiin, Tervetuloa kaikki uudet masut. Vielähän tässä ehtii mukana olla, kun aikaa kuitenkin on.
Maanantaina menen sitten fysioon testaamaan tukivyötä, että on sitten selälle apua masun kantamisessa, jos sitä nyt kovasti tästä vielä alkaa särkeä. Lähinnä varmuuden vuoks sen vyön haen. Ei tuo selkä kiukuttele, ko kerran viikossa, tähän mennessä.
Nyt mä jäin harmittelemaan taas jotain mitä unohdin kirjottaa.. Höh. Tää ei oo taas mun päivä yhtään tänään. Ei näemmä kannattas nukkua öisinkään, kun silti ei ajatus kulje. :D Ehkä mä alan osottaa jotain mökkihöperyyden piirteitä kohta. En oo kämpästä ja tästä pihanurkista poistunut hmm.. Herranjestas, VIIKKOON! Oiskohan se aika huomenna ottaa itseään niskasta kiinni ja lähteä kahvittelemaan johonkin..? :)
Nyt mie paan kyllä äijälle tulemaan ruokaa. Tulee vasta puol 4 töistä, joten siihen mennessä pitäs saaha valkosipuliperunat ja broiskupihvit pippurisooseineen valmiiks. Mut mikäs tässä ollessa, kun eskarilainen kuori juuri perunat. Kummallisia mielihaluja näemmä noilla ipanoillakin.. :D
Papu ja Herppu ja viikot oli yllä..
Vai tuli mun viestini nyt useampaan kertaan, voihan räkä. Sain aina viestin, että lisäys ei onnistunut, yritä uudestaan. Ja nyt ne kaikki yritykset menikin läpi. Olen pahoillani.
Liikkuvainen ja touhukas olen normaalisti ja nyt veto poissa.Eikä lastenkaan terveys nyt jousta liikkumiseen.Ahdistaa neljän seinän sisällä.
Eka on satanut kaiken aikaa ettei ulos oo ollu asiaa ja nyt ollaan sairaina.Äh!Tulee pitkä matka maaliskuulle näin!
*purnausta ja napinaa*
Galluppia laittamaan aikani kuluksi(valitettavasti kohdistan kysymykseni jo lapsia omaaville,anteeksi esikoisen odottajat=):
Sade ilmoilla,sairaana.Mitä puuhaatte lasten kanssa tai keksitte puuhaa heille??Lapsihan ei sairaanakaan sängynpohjalla pysy...
Entä paljonko noin yleensä puuhailette lasten kanssa?
Meillä paljon leivotaan ja askarrellaan.Maalaaminen suosikki puuhaa ihan isommillakin.
Itse en ole kovin ahkera lapsille lukemaan mutta esikko ja kakkonen olleet ihania ja lukeneet pienille pojille paljon.Jossain vaihessa esikko(10v)luki joka ilta pojille ja minä maksoin siitä palkkaa.Nyt se hieman jäänyt.
Videot tietysti on pelastus mutta niistä lapsi mielestäni tulee entistä levottomammaksi.Välillä kiva istuttaa tv ruudun eteen mutten millään aina sitä tekisi.Seurapelejä siommat tykkäis pelata mutta sekin välillä hyvin työlästä kun pienin terminaattori hanakasti sotkee pelin.
Isommille kehittelen kyläilyjä ystäville ja välistä taas ystäviä meille päin.Pojilta uupuu ikäisensä seura.Puisto on siinä pelastus.ulkoiltua tulee normaali olosuhteissa päivittäin.Nyt tänä talvena täällä etelässä näyttää kyllä talven ilot ulkona jäävän miinuksen puolelle.
Onneksi on tekojäärataa ja jäähalleja.
Kirjoitelkaa nyt masentuneelle luettavaa=)
L
Imuroin koko huushollin ja pyykit pistin just kuivamaan :), hyvä minä! Kyllähän tuo siivoilu saa supistuksia aikaiseksi, mutta kun niin saa paikoillaan istuminenkin.
Leannen galluppiin
Ei ole kuin yksi 2-vuotias poika, kun hän sairastaa katsotaan dvd:tä, luetaan, jos poika jaksaa niin rakennetaan vaikka junarataa...
Yleensä ulkoillaan ja iltasella ja viikonloppuna kyläillään, saatetaan päivällä käydä kaupungilla tms. tai sitten vain riehutaan kotona, luetaan ja leikitään, mummon kanssa yritetään käydäkerran viikossa uimassa.
No niin käytiin pikkumiehen jalkaa näyttämässä terveysasemalla, ja tohtorisetä sitä paineli, väänteli ja käänteli, mut ilmekkään ei ukolla värähtäny, arveli ettei se varmastikkaan ole murtunut, koska ei juurikaan arista, ONNEKSI!!! Vaikka eipä tuo sillä yhtään suostu kävelemään. No ohjeeksi saatiin, ett jos perjantaihin mennessä ei kävele, ni sit täytyy mennä uudelleen.
Zeldatarelle: Piti vielä mainita tuosta väärinpäin olosta. Mulla kanssa edellinen oli n.20 viikosta alkaen jokaisella äippäpolikäynnillä perätilassa, ja mä olin kanssa ihan varma, että sektio on edessä, mutta yllätys oli iloinen kun viikolla 36 ultrassa olikin ukkeli kääntynyt päätarjontaan. Ja tämäkin masuasukas on nyt kahdella edellisellä ultrauskerralla ollut peppu alaspäin, ja siltä kyllä potkutkin tuntuu, eli siis vähän epämääräisiltä.
Pizza on uunissa ja alkaa herkulliset tuoksut tulla nenään;)
Juuri kun aamulla pääsin kehumaan kuinka olo on aika lailla hyvä, ni sit päivällä tein pienen kävelylenkin, ja siitä asti mahassa inhottavasti kiristänyt, ei kuitenkaan supistuksilta tunnu, mikähän se nyt sitten on.
Nyt heräs kuopus päikkäreiltä, jotka lääkärikäynnin takia venähti, ja on kiukkuinen kuin ampiainen, pitänee siis mennä.
Petriina
Hitsi että mä oon kätevä..just sain hurruutettua ompelukoneella valmiiks vikat Puksun aluslakanat :) Nyt on valmiina 6 lakanaa..yks pyykkiin, yks sänkyyn, yks koneeseen pyörimään, kolme kaappiin odottamaan :)
hihiii..tuolla ne nyt pyörii 60asteen pesussa lukemattomien vauvan vaatteiden kanssa - jooh, mä avasin kaikki siskon tuomat pussukat ja lajittelin vaatteet 40 ja 60 pesupinoihin, käänsin kaikki nurin ja siellä pyörii nyt kolme lakanaa ja puolet 60 pyykistä (joojoo, mulla on pieni konekin, ei niitä NIIN paljoa ole!).
Ajattelin yks päivä ettei mulla ole Puksulle edes vaatteita järin paljoa - nyt oon toista mieltä. Pussukoista löyty järjetön määrä puolipotkareita, potkareita, kietasupaitoja ja bodyja..ja muutama yöpuku ja parit muut hassut minivaatteet. Muutamia on kokoa 50-55 ja suuri osa on 60:iä - kai niillä jonkin aikaa pärjäilee :) Oli siellä pinossa 70 vaatteitakin muutamia, mutta kuitennii..
Ei siis oikeestaan puutu vaatteista muuta kun myssyjä ja ulkovaatetta ja tumput ja sukkia jos niiksee tulee, pientä tarpeellista. Ajattelin et jos kirppiksellä kävis kattelee ulkoiluvaatetusta jne..
Ens viikolla raahaan miehenkin kaupunkiin ja ostellaan sitten kaikkea peruskamaa - ainakin vaunuihin sadesuoja ja hyttys-suoja (kai ne on " jokavaunumallia" eikä mallikohtasia?), asiasta kymmenenteen; toimiiko se hyttyssuoja myös " kissasuojana" ? vai onko sellanen erikseen vaunuihin? Semmonenkin me tarvitaan kun tossa noita naapureitten karvajalkoja pyörii enempi ja vähempi riesaks asti.
( . ) mä oon ihan ihmeissäni, käveltiin tänään koiran kanssa 2 kilometriä!!! Joo, aiemman 500m sijaan toi on aika paljon..eikä yhtään tuntunu missään, ei vaikka vauhtikin oli ihan reipas (verraten edelliseen lenkkiin). Toivottavasti huomenna on yhtä hyvä päivä :) Tekis kovin mieli ottaa illalla sauvat ja lähteä käpyttämään miestä vastaan, mutta jos nyt kuitenki ottas ihan rauhallisesti..jos vaikka venyttelis sen sijaan..tai ompelis pussilakanoita.
Tappi lähtee nyt Pukkelin kanssa syömään lasagnettea..namnam
Joku eilen sanoikin että tähän jää koukkuun ja niin taisin jäädäkin...
TAPPERT:Hyttyssuojia taitanee olla vain paria mallia ja sopivat melkeinpä vaunuun ku vaunuun.Mutta eivät kyllä toimi kissasuojana vaan sellainen täytyy hankkia erikseen.Tuttavallani on sellainen.Taittuva joka menee kuomun eteen ja suojaa myös kopankin.Kertoi sen olleen verraton.
Itselläni oli tänään neuvola.Kaikki menee yli yläkäyrien lukuunottamatta pissaa ja verenpainetta jotka oli normaalit.No meikäläinenkin tietää mitä synnytyspöydällä tekee kun punnaa isoa jötikkää ulos...ja tiedän myös mitä tehdä synnytyksen jälkeen kun painoa on niin paljon:( Enpä minäkään taida galluppiin osallistua,voittaisin kaikki!!!
Hiukan neuvolassa epäiltiin että sf-mittani voi sen takia olla suuri,kun vauva on jossain muussa tarjonnassa kuin rt.Mulla nimittäin jo yksi perätilalapsi, joka sitten leikattiin kun synnytys ei edistynyt eikä vauva olisi sopinutkaan tuleen alakautta perätilassa.Haluaisin vain synnyttää alakautta.
Nyt miehelle kahvinkeittoon.
Oman navan ympärillä uupu rv 31+4
UUPU;
Siitäs sait..mitä mä sanoin, me koukutetaan nopeesti - sairaan nopeesti :)
Vähän ajattelinkin ettei se hyttysharso mitään kissaa pitele..täytyy siis etsiä sellanen verkkoviritys jostain lastentarvikeliikkeestä.
Iiiik ja apuuva..millon sen muksun pitää nyt sitten viimeistään alkaa vääntyillä rt:n?? Miten pitkään se mahtuu kääntymään?? Mun super-suuressa kuvussa mennään vielä miljoonaa ympäri, mutta millon sen täytyy olla pää alaspäin? Joutuuko sitte siihen kammottavaan ulkokäännökseen jos se ei käänny ite? Onko pakko? Leikataanko jos se ei käänny muuten? Eikai sitä nyt voi koivet edellä synnyttää? eihän voi, eihän? Eihän ainakaan oo pakko? eihän ole? Kuka sen tietää mitenpäin se siellä on? Ultrataanko se jossain välissä? mulle ei kukaan ole sanonu mitään..jos tuo Puksu nyt viihtyy pystyasennossa pää ylöspäin niin kääntykö se jos mä seison päälläni? En kyllä osaa mutta ei mun Puksu-Muksua ruveta kyllä ulkokäännökselläkään kääntämään..kauheita oon siitä lukenu ja kuullu..en suostu enenen..en sitte synnytä ollenkaan kun ei kerran edes valmenneta moiseen...niih..
Aijai, mut nyt selkään sattuu jo..valaiskaa tyhmää viisaammat..
Tappi menee sohvalle.
Pääsin kuin pääsinkin ylimääräiselle ajalle ultraan. Kohdunkaula pehmeä ja sormelle auki. Lekuri kirjoitti supistuksen estolääkkeitä ja kehoitti lepäämään, jottei vauva vielä syntyisi. Katsotaan miten sen saisi järjestettyä..heh. Kahden viikarin kanssa kotona ollessa, helpommin sanottu kuin tehty, mutta kysellään anoppia avuksi.
Vauva ISTUI tukevasti kohdunsuun päällä. Sukupuolta en kysynyt, enkä nähnyt, joten yhä on arvoitus. KYSYMYS; onko teillä jollain vauva kääntynyt vasta loppumetreillä? Pojat ovat meinaan olleet näillä viikoilla jo pää alas päin. Minäkään en haluaisi ulkokäännöstä, enkä jlkat edellä synnytystä, enkä sektiota :) Joten paree olis kääntyä.
Painoarvioksi kone antoi 1800g.
Lähdenpä sohvan pohjalle.
Caius ja ilona 31+2
piti vielä kirjottamani, että toi supistuksen estoläääke oli aivan turha. Se oli meinaan verenpaine lääke! enhän minä mataline paineineni tuollaista uskaltanut apteekista ottaa!! Parhaimmillaan paineeni ovat olleet 70/50..joten eipä ole varaa laskea. Eli ilman lääkettä mennään. ultra taas parin viikon päästä.
Joten nyt sohvalle :)
Caius
Itse silloin nelosen kohdalla jouduin sitä syömään pitkään kotona.Itselläni myös alhaiset paineet 100(90)/50(45)Muttei yhtään sen enempää pyörryttänyt tms.Kannattaa vaan syödä jos supistukset vaivaavat!
Mutta ei kauheasti yli rv 34,sitten ei muuten meinaa omat supistukset taas alkaa kun sais.
L
yritän kovasti silmät sikkurassa istuskella koneen ääressä. Tosin nyt ei vaivaa väsymys, tai okei laitetaan yliväsymyksen piikkiin. Nyt vaivaa aivan mieltön päänsärky. Jo monta päivää jatkunut päänsärky on muuttunut nyt mielettömäksi jomotukseksi!! Tää on ihan kamalaa... Ihan kuin joku hakkaisi vasaralla mun päätä, sisäpuolella!! Panadol ei auta mitään. Miitä saisi popsia kuin karkkia, joten jätän väliin... Inhottava vaiva!! Tänään neuvolassa terveydenhoitaja sanoi, että olisi syytä käynnistää pari viikkoa enen laskettua aikaa, jos päänsärky vaan jatkuu. Esikoinenkin oli isokokoinen ja meni lasketunajan yli...
Anteeksi et mä vaan valitan...
Möhkis: Olisitko kiltti ja tulisitko meillekin imuroimaan?? Mun on pitänyt jo tehdä se pari päivää sitten, mutta kun ei meinaa pystyssä pysyä...
Tappert: Niitä hyttys- ja sadesuojia on olemassa sellaisia jokaisiin vaunuihin sopivia. Luulisin et saisit esim. Citymarketista tai Prismasta kaikkeista edullisemmin. Ne on jotain 5¿ kieppeillä, tai sadesuoja taitaa olla hieman kalliimpi ehkä jotain kympin verran...
Juu, ei toi hyttyssuoja pidä kissoja loitolla. Mä ajattelin esikolle hankkia sen pieneläinverkkosysteemin, mut sit se vaan jäi. Mä olen käyttänyt itkuhälytintä ja se on ollut tosi hyvä hankinta. Sen kautta kuulee pienimmätkin rasahdukset ja linnunlaulut. ja varmasti kuulee siis jos vaunuihin menee jotain ylimääräistäkin!!!
Minun mielestäni kannattaa hankkia kaikki valmiiksi ennen vauvan tuloa, vaikka se olisikin enmmän tai vähemmän turhaa... Varsinkin kun ei tiedä mille viikonpäivälle kotiintulo sattuu ja teiltäkin kun on vähän pidempi matka suurempiin kauppoihin...Ettei sulle sitten käy kuin mulle!! Mä nimittäin kävin esikon kotiintulopäivänä pyörimässä kaupoissa ja ostamassa rintapumppua, rintakumeja, perusvoiteita jne... Siitä ei tullut muuta kuin mieletön stressi. Yritä siinä sitten muutamassa minuutissa käydä ostamassa kaikki tarpeellinen, kun tissit on räjähtämispisteessä mielttömästä maitomäärästä ja vauveli odottaa autossa ruokaa... :D Ei ollut kyllä mitenkään antoisa soppailureissu!!
Huomasiko kukaan muuten ettei tämän vuoden äitiyspakkauksessa ollut tuttipulloa?? Mulle se vaan putkahti jostain mieleen?? Viime vuonna se oli vielä pakkauksessa...
Nyt pitää tästä taas mennä...
Hanna
Jossain vanhemmissa Ottobre-lehdissä on molempiin hyvät kaavat, joita ainaki itse aion käyttää. Ja sellaisen imetystyynyn oon aikoinaan tehnytkin, ja se oli helppo homma. :) Sisäpussi peruspuuvillasta ja sinne sisään styroksikuulat (ja sellasia valmiita peruspusseja täytettyinä saa jostain vaahtomuovikaupoista, ainaki Pohjolan Kumista Oulusta luulisin ja Tampereella on yks vaahtiskauppa tuossa Sokoksen takana) ja sitten siihen päälle ommellaan nätti suojuspussi, jonka saa irti ja pestyä.
Niin, ja tosi hyvät kestovaipan ompeluohjeet löytyy myös Ottobre-lehdestä (3/2005) ja niitten nettisivuilta neulomisohje hahtuvavillapöksyihin.
Paljon infoa, jotka just eilen itelleni kaivelin :)
Minäkin pinoudun vielä näin iltaisella.
Kyseltiin (Tappert?) tuosta vauvan kääntymisestä. Useimmat vauvat kääntyvät viikkoon 35 mennessä raivotarjontaan, sen jälkeen tilaa on enää ahtaasti kääntyilyyn.
Minulla kaksi edellistä ovat olleet jo viikolla 26 raivotarjonnassa ja nyt tämä kolmas sisupussi pysyy istualleen edelleen... sen vuoksi huolestuin.
Minun osaltani ainakin jatkossa tehdään seuraavasti: raskausviikolla 32 on kontrolli ja jos vauva on vielä istualleen niin seuraava kontrolli neuvolassa on viikolla 34. Ultra on ainoa keino selvittää kummin päin vauva on. Jos vauva on vielä viikolla 34-35 istualleen niin saan lähetteen äitiyspolille jossa viikolla 36 yritetään kääntää vauvaa. Sehän tapahtuu mahan päältä painamalla. Olen kuullut siitä niin paljon kamalia kertomuksia, on kuulemma tosi inhottavaa, sattuukin pirusti etten ainakaan itselleni anna tehdä. Jos vauva ei siis käänny raivotarjontaan niin sitten edessä on sektio. Jalat edellä en ainakaan minä ala synnyttämään.
Nyt odotellaan ja toivotaan, että vauva tajuaa kääntyä.
Kestovaipoista: Itse en ole kovin innostunut niistä, pyykkiä on ihan tarpeeksi jo tällä vahvuudella mutta suosittelen lämpimästi Vekaravintin tarjontaa ja palvelua. Kävin siellä meinaan itse paikanpäällä viime viikolla ostamassa sen turvakaukalon lämpöpussin ja aivan ihana pikku putiikki omassa kodissa. Menen toistekin kun lähellä asun :)
Duppikselle: Ihanaa kuulla, että siellä jaksellaan hyvin. Toivotaan, että poika pääsee kotiin heti kun sallitaan.
Ja sinä joka makoilit synnärillä, kipinkapin sänkyyn siitä ja palstailet sitten kun supparit asettuu. Ennätät tänne kyllä :) Koukussako??
Zeldatar 30+4
Olenko mä oikeasti ainoa, jonka mies siivoaa?? Mun ei tarvi tehdä mitään kotitöitä ellen halua, mies kyllä hoitaa ne mieluusti. Ja kun supistusten takia kiellettiin imuroiminen niin naureskelin vaan sillä olen imuriin koskenut kerran koko raskausaikana eli ei pelkoa, että imuroisin. Ja kun supistuksia alkoi tulla ja lepoa määrättiin niin mies ei ole antanut mun tehdä mitään kotitöitä enää. Itse teen sitten ilman lupaa sen mitä jaksan, kykenen, haluan ja ehdin.
Papana..
K@tju: Jep, ollaan tavattu siellä lokakuisten 2005 pinossa. Kiitos kiitos, mennään näköjään aika samoilla viikoilla nytkin. Viime kerralla olin hieman ahkerampi kirjoittelija, kun kaikki oli uutta ja kaipasi enemmän vertaistukea.
Nyt ei ole ehtinyt, mukamas, niin usein kirjoittelemaan. Nyt kun olen töissä toka vikaa viikkoa (pidän ennen äippälomaa vanhoja lomia pois) ja töitä ei oikein enää ole, niin ehtii tännekin kirjoitella:)
Galluppiin vastauksia:
Vatsanympärys - en tiedä , pitää mitata illalla kotona
Sf-mitta - ja en muista,neuvolakortti on kotona
pituutesi - 165
lähtöpainosi - 55.5 kg
mitäs vaaka näyttää nyt - kaameat 70.5 kg
ja tietenkin raskausviikot - siitäkään en ole varma, olisiko 31? LA on 2.3. sen sentään tiedän.
(sorry, hieman epämääräiset vastaukset)
Möhköfantti84: Istun koko päivän tietokoneen edessä ja aina kun nousen tästä ylös esim. vessaan, niin supistelee. Myös liitoskivut ovat kaameita työpäivän jälkeen. Viikonloppuna ei ole mitään, koska ei ehdi kauheati istumaan.
duppaduulix: Hienoja uutisia! Muistelisin, että tuollaidta arvoa kuin D-dimeeri ei mitattu. Mutta tarkistankin kun pääsen kotiin vanhoista sen ajan labralapuista,
Tappert: Vinkki: Jos lähistölläsi on Jysk tmv., niin käy ostamassa sieltä fleecepeitto (niitä saa usein viiden euron pintaan) unipussin tekoa varten. Metrihinta huomattavasti halvempi kuin kangaskaupassa.
Aamupäivällä masu oli hieman " sekaisin" tai jotain, oli paha olo. En siis ole vielä käynyt lounalla. Nyt alkaakin nälkä vaivaamaan, ihana tunne, joten lähdenkin siis lounastauolle.
Paksuja vointeja kaikille!
t. Harju ja pikku-kakkonen