***Tammenterhojen oman kuukauden kolmas päivä***
Eilise rutinat:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9220302&p=1&tmode=1&smode…
Tässä vehnäkorppujen ja lämpöisen maidon kera vielä vaihteeksi valvoskelen. Onnea kaikille vauvautuneille, rytinällä alkoikin tapahtua, kun tammikuu vaihtui :)
Omenaista oloa, hyvää sellaista!
t. hännänhuippu peränpitäjä Lyyti
Kommentit (46)
Jo puoli viideltä heränneenä, lehden lukeneena ja aamupalan syöneenä. Ja vasta puol 11 on neuvola! Se mikä ihmeellisintä tuo pieni väki nukkuu vielä.
NENNille vielä kerrran onnittelut! Komian kokoinen poika!!!!!
TIGGERille onnea vuoden ekasta Terhotytöstä!!!!!!!!
FABLElle tsemppiä matkaan tänään, jospa se siitä tänään käynnistyis!!!!
Kuulostaa jotenki niin samalta mitä mulla aiemmin kokemuksia cytotecilla käynnistämisestä sekä tuulimunan tyhjennyksestä; ei tehoa!
Jokohan TUISKUA ja MANSEMAMMA ovat päässeet tositoimiin?!
ON muuten niin suloisia Terhovauvoja, et ihan itku meinas tulla kun kuvia kattelin. Tahtoo kans jo!
ZATU: mä kans täällä miettinyt et onko mulla ollut niitä ennakkotuntemuksia aiemmin tulevasta synnytyksestä, mutta en kyllä muista. Neidistä olin kyllä jotenki varma jostai syystä jo pari päivää aiemmin että ihan kohta syntyy ja niinhän sitä lapsivettä alkoikin sitten lorahdella. (Siitä meni vielä kyllä sit kolmatta vuorokautta ennenku neiti oli " ulkona" .)
( . ) On muuten napa muuttunut ihan ruskeaksi. Linea negraa ei ole. Eilen rintoja pisteli, ihan ku maito olis nousemassa?! Ja sellainen hassu tuntemus on ollut pari päivää että menee yläkroppa ihan voimattomaksi ja ihanku en sais kunnolla henkeä ja sit lehahdan aivan tulipunaiseksi kasvoiltani ja tulee älyttömän kuuma. Mitähän tämä vois olla? Kuuma aalto? Pitää kysyä kans neuvolassa tänään. Th -parka varmaan kohta kieltäytyy ottamasta mua vastaan, kun mulla aina jotain uutta " vaivaa" .
Jospa menis keittää vielä pienen kupin kahvia....
Palailen!
t. H ja Iines 38+4
Hermione:
mulla naama lehahteli kirkkaanpunaiseksi lähellä kuopuksen synnytystä. Kuvissakin joita otettiin synnytyspäivänä olen ihan punainen vaikkei ollut muuten niin hiki (oli kylmä toukokuun päivä). Nyt mulla ei tosin voi olla synnytys ihan lähipäivinä (36.vko) mutta öisin oon parina viime yönä herännyt siihen että naama on ihan tulikuuma. Ja makkarin lämpötila on +15 astetta kun patterin korjaajaa ei ole näkynyt vaikka koko syksy on odotettu. Joten on ainakin raikas nukkua mutta joku hormonipiikki vetää naaman ihan kuumaksi. Joskus putoaa yöllä pari kiloa painokin hien takia ja puhdas yöpaita haisee aamulla ihan Martti Vainiolle vaikka käyn myös pesulla joka ilta.
Mies keksi innokkaana erävaeltajana, että jos hän vielä pääsisi yhdelle viikonloppuretkelle ennen vauvan syntymää. Lupasin että jos menee 2 viikon sisällä, hyväksyn asian JOS saan äitini silloin meille ja JOS eräretki suuntautuu 1-2 h ajomatkan päähän synnäriltä. Yleensä retki on johonkin kauemmas kansallispuistoon. Hän lupas pitää puhelinta auki koko reissun ja jättää veljensä pusikkoon kokoamaan telttoja jne ja lähteä itse heti matkaan kohti sairaalaa jos tulee äkkihälytys. Olenko hullu että päästän hänet sinne??? Viikkoja kuitenkin vasta 36 tai 37 retken aikaan. Tosin jos ensi viikon polikäynnillä osoittautuu että on jo kovasti homma edistynyt, sitten hän ei kyllä lähde. Jos en nyt päästä, miestä polttelee tuo retki sitten kun vauva on syntynyt ja sitten on paljon hankalampi jos hän on koko viikonlopun pois. Mut oishan hän voinut mennä jo vaikka kuukausi sitten, mutta tajusi vasta nyt!!!
Pitäs päästä apteekkiin ostamaan vitamiineja ja rasvoja ja rennietä, mutta auto on huollossa ja mies tarvii toista autoa joka päivä töissä (matkaa 50 km). Hän tulee kotiin aina vasta kun apteekki on kiinni. Mutta pärjäähän sitä viikon ilman noitakin. Kaupassa kuitenkin pääsen käymään illalla, mutta tässä tuppukylässä menee ainut apteekki kiinni viideltä. Ja sinne ois kävelymatkaa 3km yhteen suuntaan, joka on liikaa 3-ja 5-vuotiaille sekä kyllä arveluttavaa myös mulle. Otettiin huolto ja korjaushomma tähän välipäiville, jolloin ei ole vielä lasten kerhot tms alkaneet.
Näin unta että synnytin KISSAN. KÄÄÄK!!!
OIkein edistävää keskiviikkoa kaikille terhoille, kohta varmaan taas kuullaan jonkun vauvauutisia, mut ei vielä mun!
Heinä 35+2
Täällä sitä edelleen ollaan, vaikka haluaisin jo kovasti päästä synnyttämään, mutta kun pitäisi ensin saada niitä supistuksia, että voisi jotain alkaa tapahtumaan.. Pitää aloittaa siivous/järjestelyhommat täällä kotona, niin jospa niillä sais jotain aikaiseksi ja jos päivällä lähtis lasten kanssa ulos vähän kävelylle, niin sais lisää tehoa ;-)) Tosin en tiedä, että onko näistä mistään mitään apua, kolme S:ääkin on testattu samalle päivälle/illalle, mutta ei mitään vaikutusta..
Mies oli ottanut huomiseksi vapaapäivän, joten jospa me vaikka ensi yönä/huomenna päästäis sit synnyttämään, niin olis isukkikin kotona, eikä tarttis töistä sitä soitella pois. Silloin lastenkin hoitojutut onnistuis heti näppärämmin, kun mies oli niitä samantien viemässä (tai hoitajaa hakemassa meille, riippuen kellonajasta), kun näyttäis siltä, että lähtö tulee..
Tästäkin tulee aika omanapainen juttu, mutta ei oikeen osaa kommentoida edes mitään, kun haluaisi vaan synnyttämään jo :) Nyt menen blogiin ihailemaan muiden vauvoja.
Fablelle tsemppiä tähän päivään, jospa se nyt vaikka lähtis edistymään.
-äitiliini ja 40+1 (kääk, en uskonut näille viikoille pääseväni)
Ekassa synnytyksessä mua oksetti kun supistukset alkoi voimistua. Toisessa ei ollut yhtään yökkö olo. Se oli tosiaan ärsyttävää voida pahoin synnytyksessä, oon vielä jotenkin oksennuskammoinen. (tosin tässä raskaudessa oon voinnut pahoin ekat 25 viikkoa voimakkaasti joten siihen kin tottuu) Silti toivois ettei synnytyksessä tarvis sentäs yrjötä. Riittää että paskantaa pöydälle!
Onnittelut Nennille ja Tiggerille!!! Onnea myös Chiccalle ja Fablelle tsemppiä tähän päivään!
Blogin vauvakuvat toivat kyyneleet melkein silmiin, kun kaikki vauvat on niin suloisia. Ei uskoisi että kohta saa pitää omaa pikku nyyttiä sylissä.
Illalla tuli taas muutaman lievä supistus. Osaan vielä iloitakin noista supistuksista, kun esikoiselta supistukset lähti käyntiin oksitosiinilla ja aika rajuina heti. Kyllä se hymy hyytyy sitten, kun kipu lisääntyy :)
Ei oikein jaksa lähteä mihinkään pitkälle, kunhan tuossa pihalla lapsen kanssa pyöritään. Ulkoilma tekee meille kummallekin kyllä hyvää, mutta kun ei jaksais raahautua pukemaan...
Ei kait se auta kuin tsempata ja lähteä!
Iloista päivää kaikille!
Taneli 39+3
[b]" Syntyi yöllä 01:23 Hercules!
Strategiset mitat; 4170g, 52,5cm ja pipo 37,5cm
Sekä poika, että äiti voivat hyvin. T: onnellinen, mutta väsynyt Chicca"
[color=7EC0EE][size=4]Onnea Chiccalle ja perhe Potrasta Herculesista!
[color=8B1C62][b]neuvolassa käyty:[/b]
Eikä mitään kummempaa,oli uusi sijainen/pikkusiskon luokka kaveri ala-asteelta, Oli aika hassua olla tutulla neuvola käynnillä...!
Jännitin huomattavasti enemmän!
[color=#800080]Viime yö oli taas ihan syvältä! Vatsaa särki,pissatti miljoona kertaa yms yms kivaa :(
mutta nyt lukee sähkiksensä..moro!
[color=36648B][b]Maria ja himpula 38+3
[color=darkviolet]:) Täällä tulee siis LUNTA ku Esterin pyllystä. Sori eihän näin voi sanoo :D mut sakeesti tulee kummiski.
[b]Chiccalle[/b] oikeen paljon onnea terhoukon syntymän johdosta :) Kuinkahan äkkiä meillä on kalenterin verran poitsuja kasassa.
[b]Myrtti [/b]saitkin jo tietoa, mut tosiaan siis vauvan laskeutuminen ja asennon muuttaminenki vaikuttaa kohunpohjan korkeus-mittaan.
Mä en synnytyksessä oksentanu eikä sellasta tunnetta tullu. Mut sektion jälkeen tuli, ku olin tarkkailussa. En tiiä oliko se jännityksen laukeamisen takia vai lääkityksen, melkeen siis oksensin. Tulivat jo nostaan mun yläkroppaa ja sit helpottiki.
[b]Noopu [/b]no hyvä ettei mitenkää erikoista tuo sf-mitta. Varmastihan tosiaan vaikuttaa mahanmalli ja voiskohan istukan paikkakin?
[b]Mirabella [/b]kiitos ku kävit kertomassa ennakko Oireista. Mä kattelin akan aikusta odotuskirjasta niin n. viikkoa ennen synnytystä olin merkannu masun katoamisesta. Eli piti aamulla kurkata peiton alle vieläkö se on tallessa :D sillon kai alko " Santeri" laskeutua lähtöasemiin.
[b]Meku [/b]mulle tulee Odotus-lehti, mut enpä muistanukkaa lukeneeni vastaavaa siis että seksi " siirtäs" synnytystä. Vauvat varmaan hämmentyy jatkuvasta häiriköinnistä ja " tulpan" ilmestymisestä etteivät enää tiiä mitä kautta pääsee ulos :D sori mulla on näköjään levottomat tuulet tänään.
[b]Lyyti [/b]ihan tosissaan lämmintä maitoo :O mulla nousee karvat pystyyn, ku aattelen etes pöyälle unohtunutta maitopurkkia ja sitä, ett erehtyy siittä maistamaan. .
[b]Hermione[/b] ois kyllä hyvä ja kivaakin, jos tulis ennakkotuntemuksia. Sais akan ajoissa hoitoon ja osais itekki olla ovenraossa valmiina lähteen ;)
[b]Heinä [/b]jos tarkotat ukon retkellä sellasta, ett siellä nautitaan myös " eräjuomia" niin vois olla katellessa päästäsinkö omaani (lue en päästäs). Uuen vuojen yönä mietiskelin, ett jos nyt tulis lähtö niin olispa " kiva" , ku ukko yrjöis vessassa mun ponnistaessa peipiä maalimaan.
:D jopas oot unen nähny.
( . ) voi hyvin. Heräsin neljän aikaan, ku akka kävi vessassa ja hipsi takasi sänkyynsä. Hetken olin sillon hereillä ja heiluttelin mahaa, ku peipi tuntu hiljaselta. Halus kai nukkua ;) Ukon herätyksen tiesin, mut sit simahin hetimmiten.
Omaa herätystä seiskan jälkeen sammutin ja sammutin, sillä tuloksella ettei se enää herättäny. Nukuttiin sit akan kans pommiin, puol ysiltä ylös ja puuron keittoon. Puol kympin aikaan oltiin päiväkodilla.
Perjantai tulee hitaasti. Siltä tuntuu, ku oottaa sitä painoarvio-päivää. Jännittää! Ja muutenki kuulee mitä tuolla alhaalla on tapahtunu vai onko mitään. Lokakuun puolen välin jälkeen oli toinen neuvolalekuri, joten edellisestä tarkastuksesta on vierähtäny " tovi" .
Pitääpä kaakaon kera mennä mussuttaan leipää :b
Z ja peipi 36+5
levinia:
Nennin uutisia itku kurkussa luin ja superhalaukset toivotan suurperheen aidille ja jaksuja!
Marian kyselyihin etta meikalainen se viela on haaveilupuolella, ikavakseni viime vuoden saldoa kasvatin kolmella epaonnistumisella (en millaan haluisi tata taalla sanoa kaiken iloisten uutisten keskella, sori) Mutta toivossa elan etta meillekin se viides nyytti pian suotaisiin!!
Kaikille onnea ja jaksuja synnytyksiin!
- levinia ulkomailta -
[color=#556B2F][b]levinia:[/b] No voi että! :(
Toivotaan,että pian tärppää " pysyvästi"
Iso halaus Sulle sinne!
[b]Maria
Voi kun en millään malttais enää omaa vuoroa ootella kun nuita terhoja jo näin kovaa vauhtia pukkaa. Toivottavasti ei tarvitse kauaa ootella enää, esikoinenkin kun syntyi ihan näillä hetkillä. viikkoja siis nyt 37.
fable: onnea sinne polille, toivottavasti käynnistyy pian kunnolla.
Laiskottais jotenkin kumman paljon mittään en jaksáis tehdä. Tekis mieli vain nukkua mut en viitsis kun yöt menee muutenkin huonosti. Sitten jos vileä päivällä nukkuu nniin ei yöllä tarvitse sitäkään vähää nukkua :(
( . ) ei kummempia, eilen supisteli illalla taas ahkeraan mutta kesken loppuivat :( täytynee ottaa kaksi ässää käyttöön tänään, siivouksen jätän väliin ;) Vauvakin ihan reippaasti potkii reilulla kolmen kilon massallaan.
Kysyisin teiltä joilla useampia synnytyksiä takana: Onko kaikki käynnistynyt suht samaan aikaan ja samalla tavalla ( esim kaikki vesien menolla?)
äityli ja rinsessa 37
[color=red]Muut jakaantuu, mutta voittako kuvitella, mulla on tänä päivänä vasta 1. äitiyslomapäivä. Saa laulaa niinku Titi-Nallen Riitta, että lolololololololomalle.. Eipä tunnu arjessa tuo muutos. Kauhulla viime viikolla ajattelin, että miten olisin ikinä pystyny olemaan töissä näin pitkälle.
[color=green]Onhan aamupalat syöty, nyt alkaa aamun suuri eritekommentointi:
Myrtti murehti synnytyksessä oksentelusta. Minen oo oksentanu kahtena kertana enkä luulisi nykkään kyökkiväni. Kaikkia muuta on kyllä tullu synnytystä orotelles, muttei kyökkyä. Meinasin aiva tipahtaa, ku luin Heinän kommentin, notta riittä ku paskoo pöyrälle :DD
Limatulupasta sen verran, notta multa sitei ikinä oo tullu yhtenä klönttinä, taitaa irtoilla vähitellen, kun norm vuodon seassa on ajoittain ohuen ohuita punaisia viiruja. Jotta niitä vahties..
[color=purple]SSS: Kyllä kai se niin on, jottei mikkään kotikonstit käynnistä synnytystä, jossei kohdunsuu oo tarpeeksi kypsä. Mulla nua kaks mukavinta on toiminu kaharesti hyvis aijoos ja luotan niihin nykki. Ja jossei muuten, nii väkisin makaamalla miähen. Siitä on tullu oikee pihtari, ku oon ollu nii vaivaanen ja supistellukki on. Tai sitte se ei halua häiritä poikasensa rauhaa. Mahtaisko suhtautua nyt eri lailla, kun tietää kumpi tulossa on??
[color=black]Ennakkotuntemuksista: Esikon aikana en muista mitään erityistä, mitä nyt olin tavallista rauhattomampi. Kakkosen aikana paria päivää ennemmin sisäreidet oli niin kipiät, että hyvä ku kävelemään pysty. Olo oli niin levoton, että hypin seinille. Parin päivän päästä siitä alkoi vesi lorista. Muuta en muista.
[color=red]Zatu: huanelämpöönen maito on aiva eri asia ku mikrölämmin maito! Ja kuule rauhoottaa makoosasti ;) Tosin eipä ollut siitäkään apua viime yönä, kun kello oli 04 kun nukahdin. zzz..
Josta tulikin mieleen: Onko kukaan kuunnellut " synnytä rentoutuneena" -levyä? Voi jestas, onneksi en maksanut siitä täyttä hintaa. Kyllä on pokassa pitelemistä, kun ääni levyllä ohjaa rentouttamaan kasvot, posket ja LEUAT. Ei sillä, ettei niitä olisi kertynyt raskausaikana.. Myöhemmin sama ääni tsemppaa pontevasti:" mitä enemmän ponnistat, SEN PAREMMALTA TUNTUU!" Että jos joku haluaa ko levyn, täältä lähtöö ja halavallaa!
Ajattelin tänään touhuta lasten kanssa ihan koko päivän, mutta tuollapa nuo touhuavat prinsessamekoissaan omassa huoneessaan eivätkä tahdo leikkiä mun kanssa. Uutta yleiskonettakin voisi testata, jos vain saa luntioomensa ylös soffalta..
(.) ahistaa ja puhistaa. Tänään neuvola, nähdään jouluherkut numeroina vaa' assa. Haettiin eilen vauvan koppa kotiin. Kaapissa on pestyt vaatteet ja puikoilla tulossa toinen tumppu-sukka-pipo-setti vauvalle. Jotta erittäin valmiina vauvan tuloon täälläkin ollaan jo :) Tilasin muuten turvakaukaloon lämpöpussin. Onko kenelläkään kokemusta? Vaikutti kätevältä.
[color=green]Nyt tämä romaani seis ja johonkin järjelliseen touhuun. Prinsessatkin kävivät näyttäytymässä hovineidolleen (eli raihnaiselle äidilleen) ja halusivat lapsensa kantoliinaan. Tekee hyvää, kun saadaan pian prinssi tähän hoviin :)
Hyviä vointeja naiset! Ja toivottavasti Fablella on pian nyytti sylissä. On niiiin ihanaisia nuo tuoreitten vauvojen kuvat blogissa!
L
Siinoli värit ja kaikki, voi räkä. No ehkäpä sitten myöhemmin lisää..
ONNEA NENN, CHICCA JA TIGGER!!! Potria nuo muhkeitten masujen pojat :)
L
siitä ukon retkestä: kysymyksessä on todellakin puhdas eräretki ilman viinaa -oikeesti joku voi nauttia kun menee veljensä kanssa vaeltamaan kansallispuistoon, turisevat nuotiolla, kävelevät metsissä ja soilla ja nukkuvat teltassa. Itsekin tykkään kyllä eräretkistä, käydään säännöllisesti yhdessäkin syksyisin ja niihinkään ei kuulu viina, mutta en sentään niin hullu ole että lähtisin talvella mihinkään maahan nukkumaan. Juuri siksihän sitä on vaikea kieltää kun mieheni ei käy koskaan kapakassa eikä ole koskaan humalassa -harrastaa urheilua, eräretkeilyä ja yliopisto-opintoja ja juo vain saunakaljaa kaksi pulloa viikossa. Sano siinä sitten että etkä mene mihinkään retkelle kun kaikki harrastukset on ylikunnollisia...
Lydi@:
Josta tulikin mieleen: Onko kukaan kuunnellut " synnytä rentoutuneena" -levyä? Voi jestas, onneksi en maksanut siitä täyttä hintaa. Kyllä on pokassa pitelemistä, kun ääni levyllä ohjaa rentouttamaan kasvot, posket ja LEUAT. Ei sillä, ettei niitä olisi kertynyt raskausaikana.. Myöhemmin sama ääni tsemppaa pontevasti:" mitä enemmän ponnistat, SEN PAREMMALTA TUNTUU!" Että jos joku haluaa ko levyn, täältä lähtöö ja halavallaa!
[b]REPS ja KOPS !!
Mullen kans herejaa, notta : järjestelmäs tuli virhes!
Mutta tuloo kumminkin teksti perillen.. omituusta!
Ja Lydialle myös onnittelut äitiysloman alkamisesta! :)
Meillä on huomenna vauvan eka neuvola; toivottavasti paino on noussut hyvin viime perjantaista. Hyvin tuntuu voivan ja keltaisuuskin on hävinnyt imetyksen myötä. Tuntuu hassulta, kun meillä ois la vasta ylihuomenna, mutta vauva on jo kotona. Aina mietityttää, että vauva vois hyvinnii olla vielä mahassa. Kun sitä kahtelee, niin on se ihme, että se siellä mahtuu olemaan ja varsinkin se, että mahtuu tulemaan sieltä pois!
Tsemppiä kaikille vielä loppumetreille! Kohta teilläkin on vauvat sylissä tuhisemassa. :)
T: Monttu
Neuvolakuulumiset ainakin laitan ennen kuin painun päikkäreille. Tyttö herätti joskus 2:30 aikaan viime yönä enkä sitten saanut unta. Vauvakin piti kauheata mekkalaa mahassa.. Ja nyt sitten tietty väsyttää..
Paino täsmälleen sama kuin viimeksi, yes!! Edellisellä kerralla olikin tullut yli 900g lisää eli hyvin passaa tämä. Nyt vajaa 10kg kertynyt yhteensä.
Paineet 117/75
Pissa puhdas
HB 130
sf-mitta 34, sama kuin viimeksi
syke 150, mielenkiintoista kun vauvalla näyttä syke nopeutuvan loppua kohti.. Viimeksi 160 ja sitä ennen aina jotain 138..
Terkka sanoi, että varmaan 3:lla alkaa vauvan paino. Ei tunnu kauhean isolta, on kuulemma hyvin tilaa liikkua vielä kohdussa. Oikein hyvältä kuulostaa, jos nyt vaan yrittäisi siihen itsekin uskoa! Viikon päästä seuraava aika, katsotaan tarvitaanko sitä.. Ei kyllä oikein merkkejä synnytyksestä ole havaittavissa..
Chiccalle isot onnittelut hyvänkokoisesta poikavauvasta:)
Heinä: Jos mies on selvinpäin ja suht lähellä kotia ja koet, että jaksat hoitaa muksut yksin niin anna mennä vaan! Parempi ehkä nyt kuin tosiaan sitten kun vauva on syntynyt. En tosin tiedä milloin vanhemmat lapset ovat syntyneet, jos kovin aikaisin niin ehkä sitten miettisin. Mutta ihanaa kun löytyy vielä tuollaisia miehiä, joille ei se alkoholi ole tärkein asia vaan ihan muut jutut. Mie kanssa saan olla onnellinen miehestä, joka pystyy nauttimaan ja tekemään asioita myös ihan ilman viinaa..
Lydi@: Hih, hauskasti kirjoitit tuosta rentoutus-cd:stä;) Miulla on se ja esikkoa odottaessa sitä kuuntelinkin. Se ei miun karvoja nostanut yhtä vahvasti pystyyn, miusta sitä oli ihan kiva kuunnella. En tiedä auttoiko itse synnytyksessä (en kuunnellut), mutta ainakin ennen synnytystä sitä kuunnellessa yleensä nukahdin (!) eli silloin kyllä rentouduin;)
Nyt ei oikein ole ollut aikaa kuunnella, kerran kuuntelin mutta esikoinen ravasi koko ajan " häiritsemään" eli oikein voinut keskittyä..
Nyt nukkuun,
tikru 37+5
Ihan ensiksi CHICCALLE lämpöiset onnittelut Herculeksen syntymän johdosta!! Taisitta sitten päästä NENNin kanssa huonetovereiksi, kuten suunnittelitte?!?!?! Kivan kokoiset jössikät teillä molemmilla eikä kummallakaan kauaa nokka synnärillä tuhissut.
MYRTTIkös se pelkää voivansa pahoin synnytyksessä? Minä en myöskään ole oksentanut kummassakaan synnytyksessä.
Luulen, että se on ilokaasu, joka monella laukaisee huonon olon. ELI: jos päädytte ilokaasua ottamaan, pyytäkää suhde suuremmaksi alkuun, eli happea vähän enempi (esim 70/40), sen saa sitten väännettyä vahvemmalle tarvittaessa ja kun huomaa, ettei tule pahoinvoivaksi. Ja tärkeää on myös, ettei sitä kaasua höngi koko aikaa, vaan ottaa muutaman syvän henkäyksen juuri ennen kuin supistus tulee. Sitten pitää taukoa seuraavaan supistukseen saakka. Näillä ohjeilla mie oon välttänyt pahoinvoinnin.
HEINÄ: Mie päästäisin miehen reissuun.. Mun mies on muutenkin tunnin- parin ajomatkan päässä joka päivä, töissä kun on. Ja sulla on muistaakseni äitis aika lähellä asumassa + muutenkin lapsenvahtiongelma ratkaistu? Et siis ole yksin, vaikka synnytys käynnistyiskin.. Anna miehen mennä, eikö ole sitten mukava pitää se kotona kun vauveli on syntynyt!
LYYTIlle onnittelut mammaloman alkamisen johdosta!! Mä muuten zatulle tässä yksi päivä valittelin, kun supistellessa vihloo reisien sisäpintoja.. Hmm.. voiskohan ne ennakoida jotakin?!?
SSS:stä.. Meillä on näitä kaikkia harrastettu tässä päivänä muutamana ja kyllähän sitä itsellensä kipeen olon niin saa. Jos ei muuten niin liitokset ja selekä ainakin ramppaa. Supisteleekin aina hetken, mutta sitten lopahtaa. Eli emme taida olla vielä valmiita täällä..
Kukas se kyseli synnytyksien käynnistymisistä eri raskauksissa (ÄITYLI??). Mulla on molemmat synnytykset alkaneet hiljaa voimistuvilla supistuksilla. Kalvot on molemmissa puhkaistu sairaalassa. Ennakoivina oireina molemmissa (nämä olen itse huomannut, ukolla muutama lisäys..) ripuli, energiapuuska, ihme höntti olo. Viime kerralla soitin ukolle töihin klo 11 ja sanoin että kohta alkaa tapahtua, vaikka ei vielä supistellut säännöllisesti eikä ees kivuliaastï. Poika syntyi tasan vuorokauden kuluttua. Eli jostakin sen tunsi. Esikoinen syntyi rv 37+jotakin ja kuopus tasan rv40.
Mutta nyt lounaan laittoon. Esikoinen ja pikkuveljeni lähtevät iltakoneella Suomeen. Saas nähdä kuinka pitkän reissun esikoinen saa, on nimittäin tulossa kotia sitten heti kun vauva syntyy (no, 2 viikkoa maksimissaan kuitenkin.. ;) Täytyy tässä vähän yrittää siivoillakin ja laitella Joulukoristeita takaisin kaappiin. Niisk, tulee niin tyhjä talo taas..
Voikaa hyvin
/ardisia
ainakin täällä vantaalla. Kyllä tänne kelpais samanmoiset pyryt kuin Zatulla päin. Vähän rupeaa jo mietityttää tuo toppapuku vauvan kotiutumisvaatteissa kun ulkonakin on melkein viis astetta plussaa!
Ihanaa kun terhoja tupsahtelee maailmaan tasaiseen tahtiin, onnea kaikille vauvansa saaneille. Tässähän rupeaa uskomaan, että itselläänkin on toivoa vauvan saamiseksi =)
Ja paljon supistuksia ja voimia juuri koitoksessa oleville. Toivottavasti Fablekin on jo saanut tehoa suppareihin.
Levinialle paljon onnea tälle vuodelle bd bd bd bd. Toivottavasti pian saatte oman nyytin.
Äityli: meillä esikoinen syntyi 40+5, supistuksilla lähti kuten kakkonenkin 39+6. Kolmonen hulautti sitten vedet ensin 38+3, muutaman tunnin sai suppareita odotella.
( . ) hillitön turvotus ollu jonkun aikaa, sormet ei meinaa taipua. Yöt on katkonaisia kuten varmaan monella muullakin. Pikku-ukko ollut eilis illasta kovin rauhallinen, potkaisee kyllä jos tönii. Rinnat on ollut mullakin kipeät kuten alkuraskaudessa tai maidon noustessa. Voisiko olla ns tyyntä myrskyn edellä??
Neuvolassa kävin äsken ja terkan mukaan pikku-ukko on lähtökuopissaan, vielä kun hoksais tulla ulos ;-)
Paino +300g/vko (ihmeen vähän kun oli joulumässytykset välissä)
RR 119/70
pisut puhtaat
Sf-mitta 37 cm
Liikkeet, sykkeet, vedenmäärät ym ok. Kokoa veikkasi samaan kuin veljillään eli pikkusta vaille 4 kg.
Jaaha, täytyy mennä ruokaa sekoittamaan, muutes meillä syödään pohjaan palanutta käristystä tänään ja siitähän lapset tykkää =D
Sunmom ja pikku-ukko 38+3
Se sf korkeuden tipahtaminen johtuu siitä,että vauva on laskeutunut alas joten kohdunkorkeuskin pienenee..
Ja juu,oon oksentanut kaikissa synnytyksissä,en tiiä miksi ,mutta niin vaan käy,että mulla ei mikää ruoka oikein josaain vaiheessa pysy mahassa...
[b]Maria ja himpula 38+3[/b]
ja nyt pukee ja eka satsi kouluun ja 9 neuvolaan!
Palailen myähemmin..