Vatsataudista: kuinka kauan kestää, ja tartutankohan muita?
Mies ja lapsi oksensivat koko joulunpyhät, ja tätä mahatautia on ollut liikkeellä nyt koko ystävä- ja tuttavapiirissä, tosi moni on ollut ihan sänkykunnossa vatsataudin takia. Mulle ei varsinaista oksennustautia ole tullut, mutta pari-kolme päivää vatsa on ollut kuitenkin tosi sekaisin ja olen juossut vessassa vähän väliä, ja olo on aika ällöttävä vaikkei siis ihan sietämätön. Kuinka nopeasti tämä menee ohi, kun nyt siis jatkunut pari päivää, ja tartutankohan muita? Mietin vain että pitäisikö ihan tartuntavaaran takia hakea saikkua, koska olen asiakaspalveluammatissa.
Kommentit (3)
Meillä on tuota samaa mahatautia, tosin paranemaan päin jo ollaan. Miten mulla on sellainen käsitys, että tartuttaa vain alkuvaiheessa ja aktiivivaiheessa, vai onko tämä norovirus nyt jotenkin erityisen sitkeä?
Ehkä pitäisi sitten tosiaan hakea sairaslomaa, mutta mulle tulee jotenkin " huono omatunto" koska en itse siis tosiaankaan oksenna, maha on vain sekaisin. Tosin lääkärihän sen varmaan päättää, ei kai lääkäri kirjoita sairaslomaa jos on sitä mieltä, että mitään vaaraa ei ole. Sen verran kuitenkin säälitti katsella omaa oksentavaa kolmevuotiastani ja pönttöä syleilevää miestäni, että ei tosiaankaan tekisi mieli ketään tartuttaa, kyse ei todellakaan ole mistään kovin mukavasta viruksesta. t. ap
Kysehän on siis siitä, että oma immuunipuolustuksesi pitää viruksen sen verran kurissa tai olet sen verran immuuni tälle virukselle, ettei pääse oksennustaudiksi asti sulla, mutta jos tartutat jonkun muun, niin oksennustautihan siitä tulee. Hae sairaslomaa pariksi päiväksi, jos vielä huomenna on vatsa sekaisin.