Onko kellään kokemusta humautuksessa tehtävästä gastroskopiasta?
Tuollainen toimenpide edessä muutaman päivän päästä ja pelottaa älyttömästi. :( Humautus on käsittääkseni sama kuin IV-sedaatio.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään humautuksia tarvita ja kestääkin niin vähän aikaa.
Minulle yritettiin tehdä tähystys ensin pelkän nielupuudutuksen kanssa, muttei onnistunut millään. Siksi kirjoittivat lähetteen humautuksessa tehtävään.
Ap
Mulla tehtiin humautuksessa. Meni hyvin ja heräsin,kun kirurgi sanoi,että ohi on.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama edessä ensi vuonna
Tsemppiä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla tehtiin humautuksessa. Meni hyvin ja heräsin,kun kirurgi sanoi,että ohi on.
Oliko sulla ihan ok olo tuon jälkeen, vai jatkuiko tokkurainen olo kauankin?
Ap
Kyllä sen aikuinen ihminen kestää ilman mitään humautuksia tai esilääkkeitä. Lääkäreistä on vaan kivaa kun potilas itkee pelosta ja huutaa kivusta. Mukavaa sitten runtata sitä letkua syvemmälle että tästä saat stanan uikuttaja. Ja hoitajista on kivaa pidellä kiinni kauhun vallassa olevaa potilasta.
Sain paniikkikohtauksen nielupuudutuksesta. Siksi tehtiin humautuksessa, tyksissä. Se hirveä tunne,kun ei tunne nielua,laukaisi kohtauksen.
Ei tarvi mitään lääkityksiä. Vartissa ohi, kivuton, kuolaa valuu.
Piti odottaa muutama tunti ennen kotiutumista ja hakija piti olla. En ollut juuri lainkaan tokkurassa. Ei tarvitse jännittää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen aikuinen ihminen kestää ilman mitään humautuksia tai esilääkkeitä. Lääkäreistä on vaan kivaa kun potilas itkee pelosta ja huutaa kivusta. Mukavaa sitten runtata sitä letkua syvemmälle että tästä saat stanan uikuttaja. Ja hoitajista on kivaa pidellä kiinni kauhun vallassa olevaa potilasta.
Etkö osaa lukea? Otsikossa kysytään kokemuksia humautuksessa tehtävästä tähystyksestä, mitään besserwisserien haukkumisviestejä ei kaivata.
Eka kerran yritettiin lievällä puudutuksella.. Siitä ei ollut mitään apua. Huusin niin paljon, eetä lopetettiin. Sain lähetteen nukutukseen.. On kuulemma jo heti alussa niin jyrkkä suolenmutka, että oli vaikea edetä. Kaikki ovat yksilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Piti odottaa muutama tunti ennen kotiutumista ja hakija piti olla. En ollut juuri lainkaan tokkurassa. Ei tarvitse jännittää.
Kiitos asiallisesta vastauksesta.
Ap
Minulle tehtiin yksityisellä. Samantien katsottiin vatsa ja paksusuoli. Kesti tunnin. Katsoin seinäkelloa herättyäni. Olin heräämössä pari tuntia ja sain kirurgilta sekä hoitajalta tarkat ohjeet kotimatkaa varten. Kirurgi selitti ennen ja jälkeen toimenpiteiden oikein hyvin kaikki niihin liittyvät jutut. Kysyi myös, onko kipuja. Ei niin mitään tuntemuksia.
Saattaja on hyvä olla apuna. Heikotti käveleminen käytävää pitkin maksamaan. Ohjeen mukaan istuin välillä lepäämään. Taksilla saattajan kanssa kotiin. Saattaja eli ex-mies oli aivan paniikissa, kun näki minut niin heikkona.
Minua ei oltu koskaan aiemmin nukutettu tai humautettu. Oikein turvallisin mielin voit mennä. Olet hyvissä käsissä eikä kipuja tarvitse kärsiä.
Äidilleni tehtiin paksusuolen tähystys Kirurgisessa sairaalassa ilman humautusta tai kipulääkkeitä. Hän raasu oli huutanut kivusta ja kirurgi oli huutanut hänelle, ettei teidän suolesta voi tulla mitään ulos, kun laite ei mene mutkista eteenpäin. Lopulta kirurgi suuttui niin, että jätti toimenpiteen kesken ja marssi huutaen äidilleni jotain ulos. Äitiparka itki kivusta lohduttomasti. Hoitaja oli ihana, mutta kivunlievitystä ei annettu. Törkeä kirurgi, kun kyseessä oli 75 vuotias hyvin pelokas ihminen.
Ei ole humautuksessa, mutta humalassa on. Potilaallekaan ei käynyt mitään pahaa.
14 jatkaa. Siis äitini kauhukokemus oli vuosia ennen minun joutumista tutkimuksiin. Siksi menin tuttuun yksityiseen sairaalaan, koska tiesin vuosien kokemuksesta, että kohtelu on asiallista ja inhimillistä. Sain muuten mukaani valokuvia sisuskaluistani. Kuvat oli kiva ylläri :)
No voi kamala. Kirurgit ei kaikki kyllä ymmärrä mitään miten ihmisten kanssa kuuluu keskustella. Jotkut heistä sopii vain leikkaussaliin, jonne kirurgi tulee vasta sitten kun potilas on jo nukutettu.
Mutta eikös paksusuolen tähystys tehdä peräkautta, siis eri asia kuin tuo nielun kautta tehtävä gastroskopia?
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi mitään lääkityksiä. Vartissa ohi, kivuton, kuolaa valuu.
Aika itsekeskeinen vastaus. Kun MINULLA on onnistunut toimenpide hyvin ilman lääkitystä, niin eivät muutkaan tuollaista tarvitse. Me ihmiset ollaan niin erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa lukea? Otsikossa kysytään kokemuksia humautuksessa tehtävästä tähystyksestä, mitään besserwisserien haukkumisviestejä ei kaivata.
Kyllä ihminen osaa lukea, jos se osaa kirjoittaakin. Aika turha kysymys, jota täällä usein näkee.
Vierailija kirjoitti:
Eka kerran yritettiin lievällä puudutuksella.. Siitä ei ollut mitään apua. Huusin niin paljon, eetä lopetettiin. Sain lähetteen nukutukseen.. On kuulemma jo heti alussa niin jyrkkä suolenmutka, että oli vaikea edetä. Kaikki ovat yksilöitä.
Nyt oli kyse mahalaukun tähystyksestä. Suolenmutkia katsellaan kolonoskopiassa.
Ei siinä mitään humautuksia tarvita ja kestääkin niin vähän aikaa.