Vai ei vuokralainen saisi edes taulua laittaa seinälle??! Nyt on aika paksua!
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/f6b2477f-a1c1-4840-af20-0a51e5…
Iida valittaa miten vuokralla asunut oli lyönyt nauloja hänen asunnon seiniin, ilmeisesti laittanut tauluja seinälle, hänen henoon asutoonsa! AI jai. Nyt on murheellista. Miten se nyt noin?? Hävytöntä! Miten on kehdannut että ihan naula seinään!
Oli jättänyt omaisuuttaan asuntoon myös kun läksi. Ettei nyt olisi kyse pesukoneesta, tai muusta tyypillisesti unohdetusta, kun vaikka joku kiinteä huonekalu?
En tiedä miksi nämä luulee ettei vuokralla asujalla olisi mitään ihmisoikeuksia vaan ja ainoastaan kun "mä omistan sen enkä haluu"?Tai täytyy pitää se asunto elämättömän näkösenä seuraavat 100 vuotta.
Siksi toisekseen, kuvitteleeko nämä vuokranantajat että jos hän peittää ne naulanjäljet laatsilla, ne seuraavat tulevat 50 asukasta ei halua ripustaa mitään seinälle ikinä??
Kommentit (100)
Saa laittaa vaikka vuokranantajat yrittävät sitkeästi kieltää. Taulujen kiinnitysjäljet kuuluvat normaaliin kulumaan.
Toisten omaisuuteen ei tehdä reikiä, vai hakkailetko nauloja myös vuokra-autoihin?
Naulan laittamiseen yleensä kyllä vuokranantajalta saa luvan jos sen laittaa sopivaan paikkaan jossa seuraavakin vuokralainen todennäköisesti taulua pitäisi, mutta ei niitä luvatta pidä laitella. Tai jos laittaa niin sitten maksaa sen senän laastoittamisen ja maalauksen kun asunnosta lähtee.
Siinä saattaa mennä vuoden vuokratuotot vuokranantajalta jos useampi seinä pitää alkaa uusimaan... Ei se ole, eikä sen kuulukaan olla hyväntekeväisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on isoja tauluja seinällä ja muutama peili. Noissa yhteensä ehkä se 20 naulaa / ruuvia. Ja neliöitä 150...Mutta pointtihan tuossa taisi olla että niiden laittaminen oli vuokrasopimuksessa kielletty?Silloin 1 naulakin on liikaa.
Ei kukaan vuokraa tuollaista asuntoa. Tyhjänä seisoo. Vuokranantajat voisivat tehdä kuten minä olen tehnyt joka kämppään jonka olen vuokrannut. Valkee lauta sinne katonrajaan joka huoneeseen. Vuokranantaja on aina sen laiton maksanut ihan mielellään. Siitä taulut ja muut roikkumaan kauniilla ketjulla.
Ostakaa omat kämpät niin saatte lyödä niin paljon nauloja kun huvittaa. Ei tartte sitte vänistä täällä.
Ei ollut kysymys siitä että taulu oli seinässä vaan että reikiä oli vierivieressä eikä vain yhtä
lisäksi vuokranmaksu unohtui
Minä 15 vuotta sitten lähdin ulkomaille työn vuoksi ja annoin asuntoni kaverini lapselle siksi aikaa kun oli tulossa opiskelemaan kaupunkiin. Asetin vielä vuokran todella alas, koska ajattelin että kaverin lasta nyt voi opintojen aikana hieman tukea. Kun parin vuoden päästä tulin takaisin niin kotini seinät olivat täynnä reikiä, harmitti aivan kamalasti. Jopa kuivauskaapin seinässä ja keittiön kaapin ovessa oli naulat! Mitä ihmettä?
Tuli kalliiksi kun liki jokainen seinä piti korjata ja maalata uusiksi.. Keittiön kaappi jäi rumaksi reikineen ja kuivauskaapin seinää koitin paikkailla mutta se meni lopulta kaatopaikalle. Tuottoa en olisi muutenkaan saanut, ja sitten siihen päälle vielä tuhansien eurojen remonttikulut päälle.
Asunto on senkin jälkeen ollut vuokralla ja omistan myös sijoitusasunnon, nykyään sopimuksessa lukee että reikiä ei luvatta tehdä. Olen käynyt itse yhdelle vuokralaiselle laittamassa taulukoukkuja kun pyysi, oli tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut useammassa maassa vuokralla ja aina on vuokrasopimuksessa lukenut, että pois muutettaessa asunto jätetään siihen kuntoon, kuin se oli vuokrasopimuksen alkaessa. Ja sitä varten on takuuvuokra.
Eli jos asunto oli juuri maalattu, se maalattiin uudelleen poismuutettaessa. Jos oli tehty reikiä seiniin, ne korjattiin vuokralaisen kustannuksella/takuuvuokra.
Häviäisit oikeudessa. Normaali eläminen saa näkyä asunnossa, se ei oikeuta vakuuden varastamiseen, eli peili on pakko ripustaa nauloilla, ei pysy muulla.Samoin lamppuja, hyllyjä, tv jne. Yrität pitää sijoituksesi samassa kunnossa kun ostit, se ei tule toteutumaan, hahahahah. Mites se oma kotis, haisee ainaki!
Olen joskus muuttanut asuntoon jossa oli ollut seinät lattiasta kattoon täynnä tauluja ja keittiössä vielä pitkät rivit lautasia.
Mutta eipä siinä mitään, spakkelia päälle ja uus tapetti/maali.
Vuokranantajat ovat vähän niinkuin työnantajatkin - tavan ihminen on täysin niiden armoilla.
Paitsi että kauppa on vielä vähemmän säännösteltyä, ja erikoisehtoja on alkaen viikottaisesta seksituokoista vierailukieltoon. Usein ehdotetaan osan vuokrasta maksamista pimeänä, tehdään ylläritarkastuksia outoihin aikoihin tai mitä vielä. Nämä eivät päädy lehtiin. sen sijaan lehdissä kerrotaan kammovuokralaisista.
Kiskot seiniin ja taulut niihin. Muualla kielto.
Näin vuokranvälittäjä neuvoi tekemään, kun vastauusitut pinnat.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli vuokrasopimuksessa rajataan, ettei seinään saa reikiä tehdä, niin selvä peli. Kaverin opiskelijakämpässä oli aikoinaan katon lähellä rima, mihin sai laittaa koukun ja siitä siimalla taulun roikkumaan. Muuten ei saanut tehdä omia reikiä seiniin.
Sieltä rimasta voi laittaa tauluja siimoilla roikkumaan.
Nykyisiin höttöseiniin ei voi lyödä minkäänlaista naulaa.
Muistakaa, että jos poraatte vanhan asunnon seiniin reikiä vaikka koukkujen proppausta varten joudutte tekemään asbestikartoituksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut useammassa maassa vuokralla ja aina on vuokrasopimuksessa lukenut, että pois muutettaessa asunto jätetään siihen kuntoon, kuin se oli vuokrasopimuksen alkaessa. Ja sitä varten on takuuvuokra.
Eli jos asunto oli juuri maalattu, se maalattiin uudelleen poismuutettaessa. Jos oli tehty reikiä seiniin, ne korjattiin vuokralaisen kustannuksella/takuuvuokra.Häviäisit oikeudessa. Normaali eläminen saa näkyä asunnossa, se ei oikeuta vakuuden varastamiseen, eli peili on pakko ripustaa nauloilla, ei pysy muulla.Samoin lamppuja, hyllyjä, tv jne. Yrität pitää sijoituksesi samassa kunnossa kun ostit, se ei tule toteutumaan, hahahahah. Mites se oma kotis, haisee ainaki!
Maassa maan tavalla, näköjään. Ei ole mitään tarvetta palata Suomeen paapomaan kaltaisiasi. Omistusasuntoja löytyy nykyään ulkomailta ja meillä pätee eri vuokrasäänökset.
Itse omatoimisesti naputtelin muutaman pikkuruisen naulan seiniin, kun halusin 3 koristetta ( jouluaiheisia ) ripustaa seinille.
Ei noista pitäisi kenellekään haittaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli vuokrasopimuksessa rajataan, ettei seinään saa reikiä tehdä, niin selvä peli. Kaverin opiskelijakämpässä oli aikoinaan katon lähellä rima, mihin sai laittaa koukun ja siitä siimalla taulun roikkumaan. Muuten ei saanut tehdä omia reikiä seiniin.
Poika asuu vuokra-asunnossa, jossa on tuollainen lista. Se on ihan kätevä. Ajattelin itsekin laittaa tuollaisen, kun seuraavan kerran remontoin olkkarin.
Oikeuden päätöksissä on, että vuokralainen saa laittaa tauluja ym. seinille. Ei sellaista voi kokonaan kieltää. Asunnot vuokrataan asumista verten ja taulut kuuluvat asumiseen. Vuokralainen vuokraa asunnon kodikseen.
Sujuvasti unohdetaan tekstistä se että tämä vuokralainen jätti vuokrat maksatta ja siihen PÄÄLLE vielä asunnon remonttikuntoon.
Taulun reiät olisi helppo korjata jos asunnosta oltaisiin saatu vuokraa (=rahaa) millä remontti olisi voitu tehdä!
Joten ihan aiheesta tuo nainen valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on huoneiden seinissä reikiä yhteensä varmaan 50, osa siis kiviseinässä, jolloin seinään on porattu reikä sitä tulppaa varten. Harrastamme taiteenkeräilyä, eli tauluja on paljon.
Asumme vuokralla. EI ole vaikea arvata, miksi emme asu yksityisellä vuokralla., emmekä ole yksityiselle hakeutuneetkaan juuri meille sopimattomien rajoitusten vuoksi...vaikka olisimme varmasti muutoin tervetulleita vuokralaisia, koska olemme sekä luotettavia vuokranmaksajia että erittäin siististi ja asunnosta hyvää huolta pitävä asuva varttuneempi pariskunta.
Kun maksan pyydetyn vuokran, odotan myös saavani oikeuden laittaa seinille tauluni tai mitä nyt sinne haluankaan laittaa, eli odotan voivani tehdä asunnosta kodin itselleni. Seinien kittaaminen ja maalaaminen ei ole kallista puuhaa vuokranantajalle, etenkään, jos vuokrasuhde kestää kauan. Ja seinien remonttikulujen jakamisesta voisi sopia vaikka jo vuokrasopimuksessa, esim, että kulut jaetaan puo
Olen aika varma, että jos omistaisit tuon asunnon ja seinät olisivat olleet priimat ennen muuttoasi asuntoon, niin aika paljon vähemmän reikiä olisit tehnyt. Ihan sen takia, koska omaa seinää säälii ihan eri tavalla kuin toisen seinää.
Jännä homma: jos vuokraat auton, siihen ei saa tulla jäljen jälkeä mihinkään ja kaikki ovat tästä samaa mieltä. Jos vuokraat asunnon, niin jotkut asukkaat saavat jopa nautintoa siitä, että tekevät mahdollisimman paljon jälkiä sinne vasaralla ja porakoneella. Asia korreloi sen kanssa, mikä on asuvan henkilön varallisuus. Ja jos vuokraisännnän uusi mersu ärsyttää, jälkiä tehdään potenssiin 2.
Eli jos asunto oli juuri maalattu, se maalattiin uudelleen poismuutettaessa. Jos oli tehty reikiä seiniin, ne korjattiin vuokralaisen kustannuksella/takuuvuokra.