Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vai ei vuokralainen saisi edes taulua laittaa seinälle??! Nyt on aika paksua!

Vierailija
23.11.2023 |

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/f6b2477f-a1c1-4840-af20-0a51e5…

Iida valittaa miten vuokralla asunut oli lyönyt nauloja hänen asunnon seiniin, ilmeisesti laittanut tauluja seinälle, hänen henoon asutoonsa! AI jai. Nyt on murheellista. Miten se nyt noin?? Hävytöntä! Miten on kehdannut että ihan naula seinään!

Oli jättänyt omaisuuttaan asuntoon myös kun läksi. Ettei nyt olisi kyse pesukoneesta, tai muusta tyypillisesti unohdetusta, kun vaikka joku kiinteä huonekalu?

En tiedä miksi nämä luulee ettei vuokralla asujalla olisi mitään ihmisoikeuksia vaan ja ainoastaan kun "mä omistan sen enkä haluu"?Tai täytyy pitää se asunto elämättömän näkösenä seuraavat 100 vuotta.

Siksi toisekseen, kuvitteleeko nämä vuokranantajat että jos hän peittää ne naulanjäljet laatsilla, ne seuraavat tulevat 50  asukasta ei halua ripustaa mitään seinälle ikinä??

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muuttanut kaksioon jonne entinen asukas oli laittanut 43 epämääräisesti kiinnitettyä eri kokoista naulaa ja ruuvia. Laskin ne. Suurimmat olivat kiviseinään hakattuja 7cm nauloja. Etenkin keskiseinät olivat olleet naulaajan suosiossa. Suurten monta senttiä pitkien naulojen hakkaaminen vasaralla kiviseinään ei varmasti ollut helppoa. Jokainen voi kuvitella työn laadun. Keittiön siivous oli laiminlyöty ja jääkaapin takana oli sulamisvedet. Soitin suuren vuokrayrityksen isännöitsijälle. Asunto maalattiin ja siivottiin vuokranantajan toimesta.

Joistain vuokralaisista on vuokranantajalle enemmän kuluja ja haittaa kuin toista. Jos sotkee ja rikkoo eikä kunnioita toisen omaisuutta, ei tarvitse ihmetellä miksi mieleisen asunnon saaminen on vaikeaa. 

Yks sekopääkämppis oli laittanut kuvia seinään jollain liisterillä. Maalipinnat meni paskaksi. Sen kämppiksen jäljiltä vuokranantajan piti rempata se koko huone ja vielä siivota koko asunto siivouspalvelulla. Kivan laskun sai se nainen melko varmasti. Se nainen oli jo silloin akateemisesti koulutettu ja akateemisella alalla töissä, mutta ei osannut asua. 

Vierailija
42/100 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralaisen jäljiltä (asui viisi vuotta) on neljä pientä proppua seinissä jotka pyysi laittamaan kun muutti tähän.  Nyt asun itse.  Tyhjät reiät näkyy olevan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on varmaan ~50 naulaa, koukkua, ruuvia. Mutta asunto on oma. 

Miksi näit tarpeelliseksi kertoa tämän meille muille?

Vierailija
44/100 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli vuokrasopimuksessa rajataan, ettei seinään saa reikiä tehdä, niin selvä peli. Kaverin opiskelijakämpässä oli aikoinaan katon lähellä rima, mihin sai laittaa koukun ja siitä siimalla taulun roikkumaan. Muuten ei saanut tehdä omia reikiä seiniin.

Sopimuksessa voi olla myös laittomia kohtia, mutta ne eivät sido toista osapuolta. Vuokralaisella on oikeus ripustaa tauluja vuokra-asuntoonsa. Ei tarvitse uskoa minua koska internetistä voit itse katsoa ja oppia uusia asioita.

Vierailija
45/100 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tauluja seinillä mutta ne roikkuu gallerialistasta. 

Nauloja tms en ole ripustamiseen käyttänyt vuosikausiin.

Vierailija
46/100 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään suositellaan ettei seiniin tehtäisi reikiä, oli sitten oma tai vuokrattu asunto. Reiät saattavat huonontaa äänieristystä

Vierailija
47/100 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poraaminen voi olla kiellettyä nykyisen rakennustekniikan vuoksi. Vuokra-asunnoissa on usein Kodin kansio. Kansiossa kerrotaan asunnot ja seinät joihin ei saa porata seiniin reikiä. Kiellon kohteena olevat seinät löytyy yleensä pohjakuvasta, johon kielletyt seinät on erikseen merkitty. Seinän sisällä menee tekniikkaa. 

Jos et ole aikaisemmin asiaa tarkistanut, on syytä tehdä se heti. 

Vierailija
48/100 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitukseen viitaten, kuinka tyypillistä on unohtaa pesukone asunnosta muutettaessa?

Vierailija
49/100 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän hassu viritelmä:D Ymmärrän täysin tuon kiellon kuitenkin varsinkin jos asunnossa on tapetit

Tapettiin tehdään pieni v-leikkaus naulan tai koukun kohdalle. Tämä palkeenkieli nostetaan pois tieltä reikää tehdessä ja takaisin paikaksi kun kiinnitystä ei tarvita.

Ei jälkiä.

Vierailija
50/100 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sen riskin ottaa kun päästää ihmisiä omaisuudelleen".

"Minusta se ei tunnu kivalta, että joku sylkee päälleni tuolla tavalla, kun lähtökohtaisesti yritän olla muille reilu. Mutta ihmiset ovat tuollaisia, eikä sille mitään voi."

"Et voi ihmisestä pintapuolin sanoa, kohteleeko hän sinua hyvin vai ei. Kaikki ihmiset eivät ole kivoja toisilleen, se on totuus". 

Siis hän otti taulukoukut ja maksamattomat vuokrat henkilökohtaisena loukkauksena ja on sitä mieltä että joku sylkee hänen päälle ja kohtelee häntä huonosti?

Millainen ihminen ajattelee näin?

Tällä tavallako ihmisten päät toimii nykyään? Ei ihme että on kokoajan joku somekriisi päällä.

Vierailija
51/100 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli vuokrasopimuksessa rajataan, ettei seinään saa reikiä tehdä, niin selvä peli. Kaverin opiskelijakämpässä oli aikoinaan katon lähellä rima, mihin sai laittaa koukun ja siitä siimalla taulun roikkumaan. Muuten ei saanut tehdä omia reikiä seiniin.

Noin minä vuokranantajana toimin nykyisin. Taulukisko katonrajaan ja siitä roikkumaan naruja, mihin voi asiansa ripustella. Tämä sovitaan vuokrasopimuksessa. Jo asuntonäytössä kysyn, että onko tarve laittaa tavaraa (tauluja, peilejä, hyllykköjä, jne..) seinille. Suurin osa vastaa ettei ole. 

Minulla oli 90-luvulla vuokralainen, joka harrasti painavia antiikkihuonekaluja. Seinähyllykötkin oli niitä, ja ruuvinreinät sentin läpimittaisia, ja niitä oli yli sadan neliön huoneistossa joka huoneen seinillä. Arvatkaa miltä tuntui havaita asia. Arvatkaa, mitä seuraava asunnonkatsoja sanoi ko. rei'istä?

Tänä päivänä on muotia tehdä taulukollaaseja, joissa saattaa ylla yli kymmenenkin taulua. Ja niitä sitten joka huoneeseen. Kyllähän sekin menisi, jos vuokralainen asuisi edes sen 3 vuotta. Mutta koska ison, hyvällä paikalla sijaitsevan asunnon vuokra on kova, asunnosta halutaan muuttaa pois yleensä noin vuoden kuluttua (kun on saatu ostettua itselle uusi asunto / rakennettua se unelmien linna). Mielestäni vuokranantajaa kohtaa ei ole korrektia, että vuoden tai muutaman kk asumisen takia vedetään asunnon seiniin hyvässä lykyssä kymmeniä reikiä.

Hyllyköistä olen sanonut, että saa laittaa, kunhan minä hyväksyn kiinnityspaikan (=esimerkiksi keskelle makuuhuoneen seinää) ja hyllykön ulkomuodon (=valkoinen tai musta) ja se hyllykkö jää sitten muuton yhteydessä paikoilleen minun omaisuudekseni ja seuraavien asukkaiden käyttöön. Muussa tapauksessa käyttäköön lattialla seisovia hyllykköjä.Lattialla seisovia hyllykköjä ovat sitten ennemmin käyttäneet.

Jos näistä asioista ei sovi ennakkoon, odotettavissa on keskimäärin 5 reikää per huone. Neljä reikäähän tulee jo pelkästään yhden String-hyllyn laittamisesta.'

Kannattaa ostaa oma 200 ke asunto, rempata sen seinät tapetinpoistosta hiomalla, kittaamiseen ja uuteen maaliin/tapettiin saakka käyttäen siihen aikaa pari viikkoa ja muutama tonni. Sen jälkeen voi ottaa nauloja ja varasan kouraan ja alkaa pohtimaan mitä kaikkea unisiepparia ja viiden euron hyllykköä tänne naulailisin sinne tänne. Niinpä.

Vierailija
52/100 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on varmaan 20 ruuvia ja taulukoukkua 70 neliöisen vuokrakämpän seinällä. Taidetta ja valokuvia, tarkkaan harkittu sisustus. Suunnitelmissa kuitenkin asua jonkin aikaa tässä niin pakko olla silmää miellyttävä ympäristö, jotta viihtyy ja on kotoisa fiilis. Toki pois muutettaessa paikkaillaan mahdolliset jäljet niin hyvin kuin pystyy.

En voisi asua sellaisessa asunnossa, johon ei taulua saa ripustaa/tai jos muuten on kovin tarkkaa ettei jää mitään jälkiä. Onneksi tämä nykyinen vuokranantaja on mukava ja saatiin jopa maalata pari seinää. Nyt on oman näköinen asunto, jossa viihtyy pidempäänkin. 

Vierailija
53/100 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin minä vuokranantajana toimin nykyisin. Taulukisko katonrajaan ja siitä roikkumaan naruja, mihin voi asiansa ripustella. Tämä sovitaan vuokrasopimuksessa. Jo asuntonäytössä kysyn, että onko tarve laittaa tavaraa (tauluja, peilejä, hyllykköjä, jne..) seinille. Suurin osa vastaa ettei ole. 

Minulla oli 90-luvulla vuokralainen, joka harrasti painavia antiikkihuonekaluja. Seinähyllykötkin oli niitä, ja ruuvinreinät sentin läpimittaisia, ja niitä oli yli sadan neliön huoneistossa joka huoneen seinillä. Arvatkaa miltä tuntui havaita asia. Arvatkaa, mitä seuraava asunnonkatsoja sanoi ko. rei'istä?

Lisään vielä tekstiini, että vuokralaisen valinta varsinkin isoon asuntoon on kaiken a ja o. Luottotietojen on oltava perheen molemmilla aikuisilla kunnossa ja molemmilla vakityö. Mielellään oma asunto olemassa. Vuokrasopimus tehdään molempien vanhempien nimiin. Nämä asiat ihan siksi, että omaisuutta omistavan ihmisen mieleen ei tule tuhota toisen omaisuutta, sillä tuhoamistyönsä joutuu ihan itse korvaamaan ihan omista varoistaan. Varattoman ihmisen ei tarvitse korvata, koska ei ole mistä korvaisi. Ikävää tekstiä, mutta harvinaisen totta.Viimeiset pari vuosikymmentä on vuokraushommissani mennyt kohtuu ok, kun olen ymmärtänyt asioiden syy-seuraussuhteita.

Vierailija
54/100 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mikäli vuokrasopimuksessa rajataan, ettei seinään saa reikiä tehdä, niin selvä peli. "

Toki saa niin päättää. Onko se järkevää onkin sitten ihan toinen juttu. Saaty silloin todennäköisemmin asukkaan joka ei välitä sisustaa asuntoa kodikkaaksi vaan pitää sitä vain kämppänä niin että ei siihen sen kummemmin kiinny. Muuttaa siis todennäköisemmin pois aika pian.

Juuri näin. Kun olen etsinyt pitkäaikaista vuokra-asuntoa, en ikinä muuttaisi asuntoon, jota ei saa sisustaa. Kolhot valkoiset seinät, ei kiitos. Johonkin poikamiesboksiin tai bilekämppään ehkä sopii, ei aikuisen ihmisen pitkäaikaiseen kotiin.

Olen remonttitaitoinen ja ihan mielelläni olen taulujen ripustamisen lisäksi tasottanut seiniä, tapetoinut, maalannut ja laittanut asuntoa ja onneksi fiksut vuokranantajat ovat tätä puoltaneet.

Toki jos haluaa mielummin lyhytaikaisen ja passiivisen asujan, joka ei huolehdi asunnostaan kuin omastaan, niin tuo on hyvä metodi. 

Vierailija
55/100 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mikäli vuokrasopimuksessa rajataan, ettei seinään saa reikiä tehdä, niin selvä peli. "

Toki saa niin päättää. Onko se järkevää onkin sitten ihan toinen juttu. Saaty silloin todennäköisemmin asukkaan joka ei välitä sisustaa asuntoa kodikkaaksi vaan pitää sitä vain kämppänä niin että ei siihen sen kummemmin kiinny. Muuttaa siis todennäköisemmin pois aika pian.

Juuri näin. Kun olen etsinyt pitkäaikaista vuokra-asuntoa, en ikinä muuttaisi asuntoon, jota ei saa sisustaa. Kolhot valkoiset seinät, ei kiitos. Johonkin poikamiesboksiin tai bilekämppään ehkä sopii, ei aikuisen ihmisen pitkäaikaiseen kotiin.

Olen remonttitaitoinen ja ihan mielelläni olen taulujen ripustamisen lisäksi tasottanut seiniä, tapetoinut, maalannut ja laittanut asuntoa ja onneksi fiksut vuokranantajat ovat tätä puoltaneet.

Toki jos haluaa mielummin lyhytaikaisen ja passiiv

Harva vuokralainen omaa tuon sinun mentaliteettisi. Moni vuokralaiskandidaatti kyllä muistaa kertoa asuntonäytössä, kuinka sitten voisi remontoida seiniä. Se seinien remontointi vuokralaisen toimesta toteutuu noin 10 prosentin todennäköisyydellä, kokemukseni mukaan. Olenkin alkanut vastaamaan tuohon lauseeseen, että sehän on mukavaa, sopiiko, että laitetaan soppariin, että olohuoneen seinän remontointi?

Vierailija
56/100 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajat eivät ymmärrä sitä lainosaa, että he vuokratessaan asuntonsa luovuttavat sen hallintaoikeuden vuokralaiselle rahaa vastaan.

Sopimuksiin voi tietysti tehdä pykäliä, mutta loppupeleissä laki on se mikä määrittää sopimusten hyväksyttävät ehdot jotka pätevät oikeudessa ja naulanreiät taulujen takia eivät tai lemmikinpito, jos ei ole tullut normaalista asumisesta poikkeavia vaurioita, ole sellaisia. 

Ajatelkaa jos on käynyt mäihä ja olet saanut vuokralaisen 10 vuodeksi niin kyllä omassakin tai missä tahansa kodissa, talossa tai laitoksessa täytyy tehdä huoltoa ja remppaa siinä ajassa.

Vierailija
57/100 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajat eivät ymmärrä sitä lainosaa, että he vuokratessaan asuntonsa luovuttavat sen hallintaoikeuden vuokralaiselle rahaa vastaan.

Sopimuksiin voi tietysti tehdä pykäliä, mutta loppupeleissä laki on se mikä määrittää sopimusten hyväksyttävät ehdot jotka pätevät oikeudessa ja naulanreiät taulujen takia eivät tai lemmikinpito, jos ei ole tullut normaalista asumisesta poikkeavia vaurioita, ole sellaisia. 

Ajatelkaa jos on käynyt mäihä ja olet saanut vuokralaisen 10 vuodeksi niin kyllä omassakin tai missä tahansa kodissa, talossa tai laitoksessa täytyy tehdä huoltoa ja remppaa siinä ajassa.

Meillä vuokralainen laittoi kuvakollaasin seinälle ja menetti takuuvuokran sekä sai maksaa vähän extraa remontista ja oikeudenkäyntikuluista. Vuokrasopimuksessa oli pohjapiirustus jossa oli kielletyt seinät kuvattuna.

Ihan vaan vinkkinä: Älä riko äänieristystä seinästä.

Vierailija
58/100 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei aika röyhkeää mutta kannattaisko sijoittaa johonkin muuhun kuin vuokrankiskomiseen jos ei kestä ihmiskontakteja ja elämisen merkkejä 

Vierailija
59/100 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on huoneiden seinissä reikiä yhteensä varmaan 50, osa siis kiviseinässä, jolloin seinään on porattu reikä sitä tulppaa varten. Harrastamme taiteenkeräilyä, eli tauluja on paljon.

Asumme vuokralla. EI ole vaikea arvata, miksi emme asu yksityisellä vuokralla., emmekä ole yksityiselle hakeutuneetkaan juuri meille sopimattomien rajoitusten vuoksi...vaikka olisimme varmasti muutoin tervetulleita vuokralaisia, koska olemme sekä luotettavia vuokranmaksajia että erittäin siististi ja asunnosta hyvää huolta pitävä asuva varttuneempi pariskunta.

Kun maksan pyydetyn vuokran, odotan myös saavani oikeuden laittaa seinille tauluni tai mitä nyt sinne haluankaan laittaa, eli odotan voivani tehdä asunnosta kodin itselleni. Seinien kittaaminen ja maalaaminen ei ole kallista puuhaa vuokranantajalle, etenkään, jos vuokrasuhde kestää kauan. Ja seinien remonttikulujen jakamisesta voisi sopia vaikka jo vuokrasopimuksessa, esim, että kulut jaetaan puoliksi. Vuokranantajahan saa vähentää kulut verotuksessa. Me olemme asuneet tässä asunnossa nyt yli 10 vuotta.

Vierailija
60/100 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattomia vaatimuksia yksityisillä vuokranantajilla. Ja vastaavasti uskomattomia vuokralaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän