Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi naisten pitää maksaa itse gynekologista?

Vierailija
22.11.2023 |

Oman hyvinvoinnin vuoksi olisi hyvä käydä säännöllisesti tarkistuttamassa, että kaikki on hyvin. Toisilla on siihen varaa, toisilla ei. Jos jotain on pielessä, voi maksu pienen Kela-korvauksen jälkeen olla kestämätön työssäkäyvällekin ihmiselle. 

Miksi näin? Eikö se ole epäreilua, että naiseudesta johtuvat kustannukset menevät omasta pussista?

Nimim. "ei joululahjoja tänä vuonna" 

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen sen sitten kuuluisi maksaa? Naapurin vai? 

Vierailija
2/91 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossupummit ei tajua, ettei yhteiskunnalla ole varaa maksaa kaikkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän miehetkin maksa itse pääsääntöisesti urologit? 

Kunnalliselle gynelle muistaakseni pääsee tk:n kautta lähetteellä jos on jotain ongelmaa ja noin muutoin kaikille yli kolmekymppisille tarjotaan ilmaiset seulonnat viiden vuoden välein?

Vierailija
4/91 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

your body you pay

t. huorissa käymisestä maksan kyl itse. Maksaisipa mun hyvinvoinninpuolesta myös joku muu

Vierailija
5/91 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossupummit ei tajua, ettei yhteiskunnalla ole varaa maksaa kaikkea.

Mutta on varaa maksaa syöpähoitoja koska tutkimuksiin ei päässyt ajoissa?

Vierailija
6/91 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mullakaan olisi varaa, jos ei työpaikkakassasta saisi maksua takaisin. Pakkohan tuolla välillä on käytävä vaikka kaikki kunnossa olisikin. Ja jos joskus tuleekin ylimääräinen käynti, niin onhan se 150-200 euroa iso lohkaisu ja mahdolliset lääkkeet päälle. Tuo summa on ehkä juuri sen verran että se piti sinä kuukautena laittaa uuteen takkiin tai talvikenkiin tai siitä piti säästää uusia silmälaseja varten (jotka maksavat 450 tai jopa 1000 euroa).

Vierailija
7/91 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy naapurin Penalta josko hän tarkastaisi ilmaiseksi tai vaikkapa kahveja vastaan

Vierailija
8/91 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole ikinä joutunut maksamaan telakalla käynnistä. Julkisella käynyt kerran vuoteen.

Vierailija
9/91 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäkää ne komeat pettäjä miehenne maksamaan kun kerran niille sitä pillua jaatte.

Vierailija
10/91 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole gyne mutta voin kyllä vilkaista. Ei maksa mitään.

Vierailija
11/91 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitsekaan. Terveyskeskuslääkäri pystyy diagnosoimaan tavallisimmat gynekologiset vaivat ja jos ei pysty niin lähettää gynekologille.

Vierailija
12/91 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole gyne mutta voin kyllä vilkaista. Ei maksa mitään.

No susta onkin varmaan paljon hyötyä. Onko edes reseptinkirjoitusoikeutta?

Vierailija
13/91 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän miehetkin maksa itse pääsääntöisesti urologit? 

Kunnalliselle gynelle muistaakseni pääsee tk:n kautta lähetteellä jos on jotain ongelmaa ja noin muutoin kaikille yli kolmekymppisille tarjotaan ilmaiset seulonnat viiden vuoden välein?

Mulla oli ongelma. Selvisi vasta yksityisellä gynellä. Julkisella olisin päässyt gynelle vasta erikoissairaanhoidossa, jonne en päässyt, koska kukaan ei tehnyt lähetettä. Katsojia kyllä riitti, mutta näiden mielestä mitään ei ollut vialla. Gyne näki heti ongelman. 

Vierailija
14/91 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen sen sitten kuuluisi maksaa? Naapurin vai? 

Kyllä omistaja (=mies) maksaa meillä kritiikittä palvotuissa kulttuureissa muidenkin omistamiensa kestokulutushyödykkeiden ja tuotantoeläinten ylläpitokulut.

Vierailija
15/91 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No samasta syystä kuin kaikista muistakin palveluista maksetaan. Sitten kun menet kouluun, niin opit nämäkin asiat. Gynekologilla sinun ei tarvitse käydä vielä pitkään aikaan.

Vierailija
16/91 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä mammografiaseulonta, minkä saa ilmaiseksi 50 vuotiaasta alkaen, ei ole riittävä jos naisella on tiiviit rinnat. Silloin mammografia pitäisi aina täydentää rintojen ultraäänitutkimuksella.

Silloiln on mentävä gynelle, koska rintojen ultrat vaativat gynen lähetteen ja tehdään yksityisesti. Lisäksi moni joutuu tutkituttamaan rintansa paljon ennen kun varsinaiset seulonnat alkavat, jotka alkavat tosi myöhään Suomessa, 50v. Ruotsissa esim. alkavat jo 40v iässä.

Vaihdevuosiongelmat on myös hoidettava gynekologilla. Hormonikorvaushoidon käyttö vaatii säännölisiä tarkastuksia, eikä reseptiä uusita ilman kontrolleja.

Vierailija
17/91 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitsekaan. Terveyskeskuslääkäri pystyy diagnosoimaan tavallisimmat gynekologiset vaivat ja jos ei pysty niin lähettää gynekologille.

Ei muuten pysty. Kokemusta on. Ihmishengellä leikkimistä tuollainen.

Vierailija
18/91 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä pysty. Kyse on erikoisalasta.

Lisäksi lähetteen saa naistentautien sairaalaan vain erittäin painavasta syistä, esim todellinen syöpäepäily y.m. 

Vierailija
19/91 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ensimmäistä kertaa gynekologin vastaanotolla tarkastuksessa 36-vuotiaana, kun halusin selvittää hedelmällisyystilanteeni. Siihen saakka riitti hyvin tk-lääkärin tekemät sisätarkastukset sekä säännölliset papa-kokeet - jos solumuutoksia löytyi, pääsi kyllä jatkotutkimuksiin naistentautien poliklinikalle. Labrapyynnöt tulehdusepäilyissä olen saanut tk:sta jopa puhelimessa ilman lääkärin tapaamista.

Vierailija
20/91 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä mammografiaseulonta, minkä saa ilmaiseksi 50 vuotiaasta alkaen, ei ole riittävä jos naisella on tiiviit rinnat. Silloin mammografia pitäisi aina täydentää rintojen ultraäänitutkimuksella.

Silloiln on mentävä gynelle, koska rintojen ultrat vaativat gynen lähetteen ja tehdään yksityisesti. Lisäksi moni joutuu tutkituttamaan rintansa paljon ennen kun varsinaiset seulonnat alkavat, jotka alkavat tosi myöhään Suomessa, 50v. Ruotsissa esim. alkavat jo 40v iässä.

Vaihdevuosiongelmat on myös hoidettava gynekologilla. Hormonikorvaushoidon käyttö vaatii säännölisiä tarkastuksia, eikä reseptiä uusita ilman kontrolleja.

Tämä. Olin 27 v kun ensimmäinen kasvain poistettiin rinnasta. Riski syöpään on moninkertaistunut mutta nykyisin en pääse edes tutkimuksiin ja olen pyytänyt monta kertaa ja kertonut lääkäreille historiastani mutta lähetettä en saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi