IS: Suomessa on spermapula erityisesti tietynlaisia miehiä kaivataan luovuttajiksi
https://www.is.fi/terveys/art-2000010007581.html
Itse miehenä voisin ruveta spermanluovuttajaksi mutta maksetaako siitä touhusta mitään? Joku kunnollinen korvaus siitä pitäisi saada niin sitten voisin alkamaan spermanluovuttajaksi jos tavarani kelpaa sinne.
Omia lapsia en halua ja olen ikisinkku mutta spermaa luovuttamalla voisin oman korteni pistää kekoon syntyvyys keskustelussa.
M32
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
jotkut haluaisivat korvauksen luovuttamisesta. jos aletaan palkkioita maksamaan, niin se pitäisi rajata ainoastaan niihin joiden tavaran laatu on todettu olen riittävän hyvää ja rahat tulisivat tilille olisi riittävä määrä tavaraa saatu lypsettyä.
Kyse on lapsen oikeuksista ja auttamisen halusta lapsettomia kohtaan. Mitään rahaa ei tule liikkua, ettei raha ole motivaattori. Sama juttu anonyymiyden kanssa. Jos se on ongelma, ei luovuta oikeista syistä, eikä onneksi voi luovuttaa. Miksi ketjuun tuli itsekkäät luuserit, joiden sperma ei kuitenkaan kelpaa luovutukseen?
Aika pieni hinta siitä, että periaatteessa annat lapsesi pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jotkut haluaisivat korvauksen luovuttamisesta. jos aletaan palkkioita maksamaan, niin se pitäisi rajata ainoastaan niihin joiden tavaran laatu on todettu olen riittävän hyvää ja rahat tulisivat tilille olisi riittävä määrä tavaraa saatu lypsettyä.
Kyse on lapsen oikeuksista ja auttamisen halusta lapsettomia kohtaan. Mitään rahaa ei tule liikkua, ettei raha ole motivaattori. Sama juttu anonyymiyden kanssa. Jos se on ongelma, ei luovuta oikeista syistä, eikä onneksi voi luovuttaa. Miksi ketjuun tuli itsekkäät luuserit, joiden sperma ei kuitenkaan kelpaa luovutukseen?
Onko luovutusspermaa hakevilla miten tiukka "itsekäs luuseri"-seula?
Ettei hyviä siittiöitä mene kenelle tahansa tallukalle, jolla on motiivina vain itsekkäästi tyydyttää omia lisääntymisviettejään?
Kun hedelmöityshoitolakiin tehtiin muutos, ajateltiin, että luovuttajien määrä vähenee, kun lapsi voi selvittää biologisen isänsä. Vuoden 2010 jälkeen luovuttajien määrä on kuitenkin lähes kolminkertaistunut: vuonna 2010 koko Suomessa oli 114 kriteerit läpäissyttä spermanluovuttajaa, vuonna 2022 määrä oli 325.
On siis harhaluulo, että miehet pelkäisivät yllättäen oven taakse ilmestyvää jälkikasvua. Savolainen-Peltosen mukaan asiaa pitää tarkastella ennen kaikkea nuoren näkökulmasta: hänelle voi olla tärkeää selvittää oma alkuperänsä.
Ja koska luovuttamisen lähtökohta on halu auttaa, niin eikö voisi olla ihan kivaa nähdä konkreettisesti, mihin apu on johtanut?
Luovuttajien määrä on siis lisääntynyt, joten kannattaisikohan ihan oikeasti vaikka lukea se artikkeli, josta puhutaan?