Voitteko luottaa äitiinne hoitajana?
Antaako kukaan omalle äidilleen lapsensa hoitoon siten, että luettelee pitkän listan niistä asioista mitä saa ja mitä ei saa tehdä, antaa, näyttää tms?
Meillä kun tyttö (1,5v) menee hoitoon äidilleni, niin minun ei tarvitse kyllä ohjeistaa mitenkään (kun äitini tietää päivärytmin sekä sen ettei tytöllä ole mitään allergioita, lääkkeitä tms. " poikkeavaa" .) Eli luotan siihen, että äitini osaa hoitaa lastani todella hyvin, eikä minun tarvitse mistään huolehtia.
Sitten kun ystäväni antaa oman lapsensa äidilleen hoitoon, hän joutuu esim. muistuttamaan että mitä lapsi ei saa katsoa tv:stä (äiti kun antaisi katsoa vaikka mitä tappoelokuvaa), ja lapsen kanssa ei saa juoda alkoholia kun on hoitovastuussa, vaipat pitää vaihtaa, milloin syö ja mitä ruoaksi (ettei syötä pelkkää keksiä ja pullaa kera mehun), laittaa päiväunille jne...
Tuntuu jotenkin kauhealta, kun itselläni on itsestään selvyys, että äitini on ihanteellinen lapsenhoitaja, niin joillakin voi tosiaankin olla luotto omaan äitiin noin huono.
Miten sellaiset äidit ovat omat lapsensa hoitaneet, jos ei lastenlasta osaa?
Kommentit (10)
sittemmin luottamus on palautunut, ja vaikka kertaan ohjeet (ruoka-ajat ja uniajat), luotan, että homma hoituu
Mammalassa on omat säännöt ja kotona omat ja lapsi tietää sen. Vaikka mammalla on hereillä vielä klo 22, niin kotona tietää että menee nukkumaan jo ennen klo 21 ihan kiltisi yms...
Voin luottaa myös appivanhempiin, heille pitää tosin muistuttaa, että lapsiamme ei tarvitse enää syöttää/pukea/riisua, he osaavat ne hommat kyllä itsekin! Lapset nyt 3 ja 5 -vuotiaat ja anoppi passaisi vielä isompaakin joka ikisessä asiassa. :-/
ei tulis mieleenkään kirjoitella ohjeita! Maalaisjärjellä lapsia on ennenkin kasvatettu, sitäpaitsi äitini on ihan huippu... anoppi haparoi aluksi, mutta nyt menee jo hyvin (lapset jo koululaisia). Lettuja ovat molemmat mummilassa syöneet reilusti alle 1v, mutta ehkä se ei ole maailman vakavin asia ;)
ei mitään isoja juttuja, mutta esim hygienian suhteen meillä on eri taso, äitini mielestä tyttöjen alapäätä ei ole tarpeen pestä joka päivä tai pikkuhousuja vaihtaa. Minä olen myös ruuan suhteen mieluummin liian tarkka kuin syötän vanhentuneita elintarvikkeita, äitini mielestä esim. riittä kun homeisista marjoista kaapii homeen pois.
Tämmöiset syö luottamusta. Mutta toisaalta tarvitsen paljon äitini lastenhoitoapua, niin että pidän mölyt mahassa, pesen lapset hyvin ennen reissuun lähtöä ja heitän homeiset marjat pois ;)
Jotkut asiat äitini hoitaa jopa paremmin kuin minä ja toisissa taas on lepsumpi, mutta periaatteessa molemmat samojen rajojen puitteissa
Hyvin on lasta hoitanut, halusi viedä hänet (3-v.) viikoksi eteläänkin ja mitään ongelmia ei ollut. Asumme lähekkäin ja lapsella tosi läheiset välit mummiin ja vaariinsa.
Jos joutuisin perusterveen lapsen mukana antamaan hoito-ohjeet, en varmasti uskaltaisi jättää lasta hoitoon.
Pääasia että rakastavat lapsenlastaan, ja haluavat olla hänen kanssaan :)
Lapsi (3v) on usein mummulassa yökylässä (keskimäärin kerran kuussa) ja mummu joskus kysee, että paljonkos sitä d-vitamiinia nykyään annetaan tms. mutta enpä muuten ohjeista. Tai joo, joskus sanon, että älä anna kuljettaa sua ihan täysin ja hemmottele pilalle. Kuulin vaan viimeksi, että lapsi oli pistänyt huudoksi mummun kanssa kaupassa, että sai sellaisen " pallon" missä on joku ötökkä (niitä automaatteja, joista saa purkkaa yms.) - meidän kanssa ei koskaan ole kaupassa järjestänyt minkäänlaista kinuamiskohtausta ;) Ja mummua viedään... tosin mummu tietää sen, että lapsi pompottaa häntä. Curling-mummu ;)