Viekö ulosotto kodin?
Hei, toivoisin asiallisia vastauksia seuraavaan, jos jollakin sattuisi olemaan kokemusta/tietoa: minulla ulosotossa aktiiviperinnässä tällä hetkellä n. 3000e. Passiiviperinnässä sama lisää. Olen työtön, enkä tällä hetkellä lyhennä velkaa. Onkohan vaarana, että ulosotto alkaisi vaatia vakituisen asunnon realisointia tuon summan kuittaamiseksi? Asunto yhteisomistuksessa puolison kanssa, velkaa jäljellä n. 40 tuhatta e.
Pelottaa! Olen lukenut juttuja, joissa ulosotto todella vie kodin muutaman tuhannen euron velan vuoksi. Velat toki pitää maksaa, mutta kohtuus kaikessa.
Kommentit (61)
Minun tietämäni tapaukset ovat sellaisia, joissa asuntoon liittyvät maksut on laiminlyöty. Ei ole maksettu hoitovastikkeita tai omakotitalossa on jäänyt sähkö- ja vesimaksut maksamatta.
Ei vie muutaman tuhannen euron velan vuoksi. Ainostaan, jos sillä pakkohuutokaupalla voi kuitata velat ja ulosotto voi ottaa korkeintaan velkojen arvosta eli jos sulla on 40 000 enempää ei voi ulosotto millään myynnillä kuitata. Ei mitään 100 000 euron arvoista kotia viedä, jos on velkaa 40 000 euroa. Pääsääntöisesti ei, jos ulosottomies ei ole täysin mulkk*
Asunto voidaan ulosmitata tuossa tapauksessa. Jo ennen tuota voi seurata tilanne, että pankki vaatii maksettavaksi koko jäljellä olevan lainaerän kerralla, jos velallisen taloudellinen tilanne alkaa näyttää heikolta, vaikka laina pankille olisi tähän asti hoidettu moitteetta, mutta muuten raha-asioiden hoito ei kunnossa. Pankit ei ota turhia riskejä.
Mulle sosiaalihoitaja väitti että kotia ei voida viedä. Sanoi vaan että anna mennä ulosottoon ja sitten Kela kuulemma maksaa. Itse en ole tätä mieltä. Kun ei sieltä Kelasta nytkään saa mitään apuja.
Pahoin pelkään että menee kaikki ja sitten niitä karhutaan vuosia ja vuosia takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se voidaan pakkohuutokaupata
Olen tuohon asiaan perehtynyt ja kyllä sitä yleensä tehdään vain, kun on niin isoja velkoja, että ne voidaan kuitata omakotitalon tai tontin myynnillä. Esim. jos asunnon arvo olisi suurinpiirtein sama kuin velat. Nimittäin ulosotto ei saa ottaa omaisuutta enemmän arvosta kuin velat on. Siksi koteja ja tontteja ei yleensä viedä, kun velkojen määrä on paljon pienempi kuin se talon/tontin arvo. Kyllä on uutisia, että taloja ja tontteja on viety ja kun tarkemmin lukee silloin on yleensä kyseessä isot velat kuten esim. yli 100 000 euron arvoiset velat ja siis sellaiset velat, jotka voi kuitata sillä asunnon tai tontin myynnillä.
Kannattaa varmaan sitten laittaa itse tuo asunto myyntiin ja muuttaa vuokralle. Lisäksi jos velkaa on tuon verran ei ulosotto saa pitää koko asunnon mahdollista pakkohuutokaupan myyntihintaa vaan vain sen velat käsittävän osuuden. Mahdollinen ylimenevä osuus pitää antaa velalliselle.
Vierailija kirjoitti:
Mulle sosiaalihoitaja väitti että kotia ei voida viedä. Sanoi vaan että anna mennä ulosottoon ja sitten Kela kuulemma maksaa. Itse en ole tätä mieltä. Kun ei sieltä Kelasta nytkään saa mitään apuja.
Pahoin pelkään että menee kaikki ja sitten niitä karhutaan vuosia ja vuosia takaisin.
Höpö höpö Kela mitään ulosottovelkoja maksele. Jos makselee, niin pistän saman tien muutaman pikavippihakemuksen sisään, enkä takuulla maksa takaisin.
Minä en erotilanteessa saanut vuokra-asuntoon mitään avustuksia, muuta kuin takuuvuokran. Ei ollu pyykkitupaa. Sanoivat että pitää pyykätä käsin. Lapset joka toinen vkloppu luonani, eli ei pelkästään yhden ihmisen pyykkejä. Ja sitten muka jollekin maksetaan tuhansia ulosotossa olevia velkoja. Joopa joo...
Jos olet suppean ulosoton asiakas niin ei kotia viedä. Jos ehdot on tiukemmat niin se voidaan pakko huutokaupata jos sinulla ei ole tuloja tai et lyhennä velkaa.
T: ulosottomies
Tämä 3t e on normaalin ulosoton alla, muut velat suppean.
Vierailija kirjoitti:
Asunto voidaan ulosmitata tuossa tapauksessa. Jo ennen tuota voi seurata tilanne, että pankki vaatii maksettavaksi koko jäljellä olevan lainaerän kerralla, jos velallisen taloudellinen tilanne alkaa näyttää heikolta, vaikka laina pankille olisi tähän asti hoidettu moitteetta, mutta muuten raha-asioiden hoito ei kunnossa. Pankit ei ota turhia riskejä.
Riippuu mikä on asunnon arvo. Jos asunnon arvo on sama kuin velka noin 40 000 euroa, ulosotto voi sen viedä. Mutta ulosotto ei saa kuitata 40 000 euron velkaa esim. 500 000 euron arvoisella asunnolla. Ulosotto saa ottaa omaisuutta korkeintaan maksamattoman velan arvosta. Jonkun kesämökin voisi hyvin menettää 40 000 euron velan vuoksi, mutta taloa ei menetä ellei ole maksamattomia asuntolainan lyhennyksiä tms. velkoja pankille. Silloinhan talo voidaan myydä, jos siinä on lainaa kiinni eikä lainaa ole maksettu tai ei kykene maksamaan.
Velat ovat minun hlökohtaisiani. Asuntolaina on aina hoidettu asianmukaisesti. Olen soittanut asiasta ulosottomiehelle, mutta hän oli erittäin kiireisen oloinen, enkä saanut häneltä oikeastaan minkäänlaista vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö Kela mitään ulosottovelkoja maksele. Jos makselee, niin pistän saman tien muutaman pikavippihakemuksen sisään, enkä takuulla maksa takaisin.
Minä en erotilanteessa saanut vuokra-asuntoon mitään avustuksia, muuta kuin takuuvuokran. Ei ollu pyykkitupaa. Sanoivat että pitää pyykätä käsin. Lapset joka toinen vkloppu luonani, eli ei pelkästään yhden ihmisen pyykkejä. Ja sitten muka jollekin maksetaan tuhansia ulosotossa olevia velkoja. Joopa joo...
Kela ei maksa ihmisten velkoja eikä lainan lyhennyksiä eikä hyväksy niitä menoiksi laskelmissa.
Varmaan olisi ihan järkevää myydä asunto ja vaihtaa edullisempaan.
Vierailija kirjoitti:
Velat ovat minun hlökohtaisiani. Asuntolaina on aina hoidettu asianmukaisesti. Olen soittanut asiasta ulosottomiehelle, mutta hän oli erittäin kiireisen oloinen, enkä saanut häneltä oikeastaan minkäänlaista vastausta.
No älä tyrkytä sitä taloa ulosotolle. Tuskinpa ne edes kiinnostuu ellet itse siitä talosta niitä muistuttele. Veikkaanpa silti, että ei niitä kiinnosta sinun taloasi viedä. Ei tuo niillekään ole iso velka.
Vierailija kirjoitti:
Pankkia ei kiinnostaa muu kuin se että lainanlyhennykset heidän suuntaansa hoituvat.
Ja Ap, ei tuollaisen velan takia asuntoa ulosmitata. Toki kannattaa etsiä töitä ja yrittää maksaa ulosotot pois, korkoahan ne koko ajan kasvavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä tyrkytä sitä taloa ulosotolle. Tuskinpa ne edes kiinnostuu ellet itse siitä talosta niitä muistuttele. Veikkaanpa silti, että ei niitä kiinnosta sinun taloasi viedä. Ei tuo niillekään ole iso velka.
Velkoja päättää, painaako päälle aktiivisesti vai seuraako tilanteen kehittymistä. Ei se ole pelkästään ulosottomiehen päätettävissä, kenet velat hoidetaan ja kenen ei.
Vie. Minulta ulosottomies vei itselleen kaksikymmentä prosenttia asunnon myyntihinnasta. Hänen kaverinsa sai kämpän pilkkahinnalla ja minulle jäi vielä velkaa. Minua ei haittaa mikään vankeusrangaistus, joten vouti kokee temppunsa kasvojensa luustossa. Hän saa jäädä henkiin kitumaan loppuiäkseen, koska niin minunkin on tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velkoja päättää, painaako päälle aktiivisesti vai seuraako tilanteen kehittymistä. Ei se ole pelkästään ulosottomiehen päätettävissä, kenet velat hoidetaan ja kenen ei.
Ulosottomies joutuu noudattamaan lakia (Ulosottokaari), vaikka velkoja kuinka painaisi päälle.
Kyllähän se voidaan pakkohuutokaupata