Tunnetteko varakkaita ihmisiä, jotka "köyhäilee" ja ehkä jopa lokkeilee toisten kustannuksella? Kertokaa esimerkkejä.
Eihän siinä mitään, jos joku miljonääri haluaa vaan syödä purkkihernekeittoa ja näkkileipää, mutta siinä vaiheessa jos säästäminen vaikuttaa jotenkin muihin (yleensä läheisiin ja perheeseen), niin se ei oo enää ok.
Jos esimerkiksi säästön ja ekoilun takia ei pidä omaa autoa, niin jatkuvasti auton lainaaminen sukulaisilta ei ole kovin mukavaa käytöstä. Kun mahdollisuus oman auton hankintaan kuitenkin olisi. Kun eivät kuulemma tarvitse autoa, mutta sitten on kuitenkin viikoittain sitä tarvetta...
Nuorempana eräs ystäväni olisi ollut oikeutettu toimeentulotukeen, mutta ei halunnut hakea, koska "ei tarvinnut". Hieman myöhemmin elämässään tuli vaihe, että asui muutaman kuukauden minun luona. Hänellä ei tietenkään ollut sitten varaa maksaa siitä mitään tai osallistua ruoka yms kuluihin. Olin silloin liian kiltti enkä sanonut mitään, mutta tuli mieleen, että olisi kannattanut hakea se tt-tuki ja säästää myöhempiin menoihin...
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Monet saattaa yllättyä siitä että ihmiset jotka ovat varakkaita ovat varakkaita juuri sen takia kun he ostavat edullisia tuotteita ja alennustuotteita. Kyseiset ihmiset ei tuhlaa rahoja turhuuksiin ja he ostavat lähes aina kaupasta sen edullisimman vaihtoehdon.
Tiedän erään rikkaan miehen joka hakee ilmaista ruokaa aina kun sitä on tarjolla, se haki eu:n ruoka avustuksiakin kun niitä jaettiin.
Ihanko todella väität, että varakkaaksi nousee tässä maassa säästämällä?? Juu ei.
Todella törkeää hakea köyhille tarkoitettua ruokaa, jos pystyisi sen omilla rahoillaan ostamaan!
Kysytään esimerkkejä varakkaista lokkeilijoista, ja ap:n oma esimerkki on sitten joku toimeentulotukeen oikeutettu? Hieman hassua.
En itse ole törmännyt siihen, että varakkaat loisisivat toisten kustannuksella. Pikemminkin tarjotaan ravintolassa ym. että kaikki pääsevät mukaan, vaikka ei olisi muuten varaa ulkona syödä. Varmasti ihmisiä on joka lähtöön niin varakkaissa kuin varattomissakin.
Yksi 200 000 euroa vuodessa ansaitseva hehkuttaa somessa ostavansa vaatteensa kirpputorilta ja esittää jonkinmoista ilmastomyönteistä tyyppiä ja kritisoi "tuloerojen kasvamista yhteiskunnallisena ongelmana". Tekopyhyyttä, pahuutta.
Hesarin artikkelin mukaan yli 128 000 ansaitsevien päästöt aiheuttavat 1,3 miljoonan ihmisen kuoleman. Ja tämä tuloeliitti ei itse joudu kärsimään ilmastonmuutoksen aiheuttamista ongelmista.
Kohtuus kaikessa kuluttamisesta ja ahneudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet saattaa yllättyä siitä että ihmiset jotka ovat varakkaita ovat varakkaita juuri sen takia kun he ostavat edullisia tuotteita ja alennustuotteita. Kyseiset ihmiset ei tuhlaa rahoja turhuuksiin ja he ostavat lähes aina kaupasta sen edullisimman vaihtoehdon.
Tiedän erään rikkaan miehen joka hakee ilmaista ruokaa aina kun sitä on tarjolla, se haki eu:n ruoka avustuksiakin kun niitä jaettiin.
Ihanko todella väität, että varakkaaksi nousee tässä maassa säästämällä?? Juu ei.
Todella törkeää hakea köyhille tarkoitettua ruokaa, jos pystyisi sen omilla rahoillaan ostamaan!
Varakkaana pysytään säästämällä! Köyhät saavat verovaroista tukea ostaakseen ruokaa, ostakoot siis.
Vierailija kirjoitti:
Eikös joku kansanedustaja lipsauttanut että ei tarvitse juuri ruokaa ostaa kun aina on hyvät tarjoilut joka paikassa. Siellä ne pahimmat rikkaat lokit on. Kansanedustajat, kuntapäättäjät ja muut virkamiehet, jotka vetää napaan hyvät tarjoilut joka paikassa ja sitten päättää leikata vanhusten ja lasten ruuista!!!
Eiköhän tämä ole myös käytännön asia? Luin joskus kuinka Sirpa Pietiläinen sanoi lihonneensa juuri noiden ainaisten tarjoiluiden takia.
Jos ensin vetää niitä ja sitten menee vielä kotiin syömään, niin tuleehan siitä suuret kalorimäärät yhteensä. Se taas koetaan huonoksi käytöksesi, jos sinua varten on varattu tarjoilua ja sitten et syö mitään. Minä ymmärrän kyllä hyvin, että lopulta ei tarvitse ja halua tosiaan itse ostaa ruokaa, kun kalorit on jo kasassa ennenkuin pääset edes kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tässä säästämisestä puhui?
Varakkaat ihmiset jos tuhlaavat ruokaan,käyttötavaroihin,autoon jne vaikka 2000e vähemmän rahaa vuodessa kuin se keskituloinen niin se varakas ihminen lyhentää tuolla summalla vaikka asuntolainaa enemmän pois tai se sijoittaa kyseiset rahat.
2000e on vielä pieni summa, jotkut saattaa kuluttaa 5000 euroakin vuodessa vähemmän rahaa elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en toisten kustannuksella säästä, mutta ostan vaatteet kirpparilta niin itselle kuin lapsillekkin. Ajellaan vanhalla autolla ja pihistelen kaikesta, sähköstä ja vedestä vaikka varaa olisi elää leveämmin. En vaan näe tuhlaamista järkevänä. Toisaalta taas saatan käyttää murehtimatta 10k perheen lomamatkaan..
"En näe tuhlaamista järkevänä.. - ...toisaalta 10k lomamatkaan".
Ok....
Nimenomaan tämä on ainut asia johon haluan tuhlata, se ei tunnu pahalta, toisin kun johonkin muuhun tuhlaaminen. Kukaan ei säästäväisyydestä kärsi. Lapset ei varmaan edes tiedä että ollaan varakkaita. Jotkut kaverit välillä noita matkoja ihmetellyt. Meidän raha-asiat ei mielestäni muille kuulu kun ihan itse hankittu. Kyllähän sitä varallisuutta saisi menemään arjen kuluihin jos asuttaisiin kalliimmassa omistusasunnossa kuin nyt, tai uudemmalla autolla. Maksaa ne reimatecit useammalle lapselle uutena kaupastakin. Myöskään missään kampaajalla tms.en käy. Näytän varmaan puliakalta, mutta se on oma valinta olla käyttämättä rahaa ulkonäköön.
Oudoin lokki on yksi ihan hyvätuloinen kaverini. Hän ihan oikeasti odottaa, että muut maksaa kaiken ja luettelee mm luksustavaroita, joita hänen lapsensa toivovat lahjaksi. Olin hänen kanssaan syömässä kalliissa ravintolassa ja mukana oli hänen teininsä. Kun lasku tuli maksoin siitä puolet, joka on ihan reilua huomioiden, että heitä on kaksi. Summa oli kuitenkin enemmän kuin 50 e/ henkilö. Tarjoilijan kannalta tuntui kuitenkin kohteliaalta, että ei tarvitse eritellä koko laskua. Kaveri alkoi laittaa takkia niskaan eikä edes tajunnut, että en maksaisi sillä kertaa koko laskua.
Toinen kaveri sopii mielellään treffejä mun kanssa. Sattumalta aina kun ollaan näkemässä, hänen pitääkin ottaa lapset mukaan ja kaupungille sovitut treffit siirtyy meille. Minä joudun pienistä tuloistani kokkaamaan ja laittamaan tarjoiluja sitten koko porukalle. Näin on käynyt sen verran usein, että ei ole mitään sattumaa.
Työkyvyttömänä on aikaa ravata leipäjonoissa, jotta saan lapsilleni ruokaa. Siellä näkee kaikenlaista.
Yhdet entiset ystävämme esim. Mies on nykyään kansainvälisen yrityksen toimari ja oli jo 25v sitten ko yrityksessä hyväpalkkaisessa hommassa. Ihan eri tuloluokassa kuin me muut.
Yhteiseen juhannukseen muut toivat lihaa, viinejä, salaattitarpeita ja herkkuja yhteiseen pöytään he toivat pussillisen itäneitä perunoita. Toisella kertaa toivat isäntäparille viinipullon tuliaisiksi mutta veivät sen takaisin kotiin kun sitä ei oltu avattu viikonloppuna. Kuitenkin söivät toisten ruokia 3pv.
Ex ystäviä ymmärrettävästi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti näkee varsin hyväosaiselta vaikuttavia henkilöitä kärry täynnä kaupan punalapputuotteita odottamassa kassan lähellä, että kello lyö 20. Eihän se toki kiellettyä ole, mutta jotenkin se tuntuu kuitenkin väärältä, kun tietää miten paljon on oikeasti köyhiä, joille nuo olisivat enemmän tarpeen.
Monesti nähnyt kaupungin sossutyöntekijöitä hyvällä vakituisella palkalla jonottamassa punalaputettuja tuotteita työajan jälkeen.<<< KAUPOISSA EI OLE PUNALAPUTETUJEN TUOTTEIDEN TULO RAJOJA. JKAISELLA IHMISELLÄ ON OIKEUS NIITÄ OSTAA. terveisin ei lihan syöjä.
Sukulaiseni on sairaseläkkeellä, tulot on reilu tonni kuussa ja siitä verot pois.
Se saa säästöön joka kuukausi 100-200 euroa.
Kyseinen henkilö elää tosi nuukasti.
Eläkkeen ja asumistuen se saa.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiseni on sairaseläkkeellä, tulot on reilu tonni kuussa ja siitä verot pois.
Se saa säästöön joka kuukausi 100-200 euroa.
Kyseinen henkilö elää tosi nuukasti.
Eläkkeen ja asumistuen se saa.
Miten tää on lokkeilua??
Minulla on yksi kaveri, joka on aikamoinen hamstraaja. Hänellä on valtavat varastot vaatteita vuosien varrelta. Näitä hän sitten tyrkyttää ja pakkomyy. Hinnat on tosi kovia. Nämä on jotain oman aikansa merkkivaatteita, mutta kun mallit ei ole enää tätä päivää...en ottaisi edes ilmaiseksi.
Nimenomaan tosi rikkaat säätää aina alennusten kanssa. Mitään asiaa ei voi vaan kävellä ostamaan kaupasta vaan aina pitää soittaa tutun tutun tutulle, jos saisikin jostain veneen suojamuovista sittenkin jonkun alennuksen tai viiniä kaverin takakontissa Italiasta halvalla. Mitään lippuja ei koskaan osteta vaan niitä järkkäillään kaverin kaverin kautta. Kaikki juhlat järjestetään myös suhteilla jne... loputtomasti säätöö. Myöskään juntin lonkerolastin kuskaaminen laivalta ei ole mikään ongelma. Tämäkin on elämäntapa, sellaista verkostoitumista ja suhdetoimintaa. Vie äärettömästi aikaa ja vaivaa.
Ehkä hyvätuloisen naisen on helpompi ottaa vaikka se käsilaukku tai lomamatka mieheltä lahjana vastaan just siksi, että voisi ostaa sen itsekin. Itse en ikinä ottaisi sellaista lahjaa vastaan, johon mulla ei olisi myös itse varaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli tavallisen ruoan ostaminen tekee sinut köyhäksi, et ole koskaan ollut varakas.
Siteeraten pohjalaisia: "Huono taloo se, joka ei isäntää laiskana elätä".
Vierailija kirjoitti:
En tunne tuollaisia mutta esimerkiksi oma isäni on varakas, pankissa oltiin kerran hoitamassa suvun asioita niin hänen sijoitussalkku on reilu miljoona euroa ja hänellä oli tilillä rahaa 400 000e. Hän omistaa myös sijoitusasuntoja ja metsää. Omaisuuden arvo sillä varmaan 2-3 miljoonaa euroa. Pelkkä peruskoulu suoritettuna sillä.
Se ostaa alennusruokia, metsästää alennustuotteita eli ostaa tavaran kun se on alennuksessa,vaatteet on luokkaa puliukko, auto ei ole kallis vaan parin tonnin auto.. jne
Hän säästää rahaa koska hän haluaa jäädä työelämästä pois ennen eläkeikää.
Minulle se antaa joka vuosi 2000 euroa joululahja rahaa.
Miksi siis ei jää?
Vierailija kirjoitti:
Isoja omaisuuksia ei säästämällä tehdä, nyt reality check sinne!
Jestas Tommi. Me ei edelleenkään olla tuttavia. Maksoin Turun pään asumisen omasta pussista. Tarviiko tässä lähteä pankista hakemaan sua varten muutaman vuoden takaiset kuitit,vai meinaatko niitä jäätelöpurkkeja joita joskus ostelit? Kuule. Mulla on aikuisena naisena varaa ostella ihan omat jäätelöt. Nekin vähäset velat jotka olin sulle auki maksoin (kuitit tallella)
Tätini talo on velaton. Äitini kasvoi siinä talossa ja osittain minäkin. Meiän suvussa saa aina tulla kotiin. Täti pyytää lähinnä ruokarahat mihin luonnollisesti osallistun.