Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetteko varakkaita ihmisiä, jotka "köyhäilee" ja ehkä jopa lokkeilee toisten kustannuksella? Kertokaa esimerkkejä.

Vierailija
21.11.2023 |

Eihän siinä mitään, jos joku miljonääri haluaa vaan syödä purkkihernekeittoa ja näkkileipää, mutta siinä vaiheessa jos säästäminen vaikuttaa jotenkin muihin (yleensä läheisiin ja perheeseen), niin se ei oo enää ok. 

Jos esimerkiksi säästön ja ekoilun takia ei pidä omaa autoa, niin jatkuvasti auton lainaaminen sukulaisilta ei ole kovin mukavaa käytöstä. Kun mahdollisuus oman auton hankintaan kuitenkin olisi. Kun eivät kuulemma tarvitse autoa, mutta sitten on kuitenkin viikoittain sitä tarvetta...

Nuorempana eräs ystäväni olisi ollut oikeutettu toimeentulotukeen, mutta ei halunnut hakea, koska "ei tarvinnut". Hieman myöhemmin elämässään tuli vaihe, että asui muutaman kuukauden minun luona. Hänellä ei tietenkään ollut sitten varaa maksaa siitä mitään tai osallistua ruoka yms kuluihin. Olin silloin liian kiltti enkä sanonut mitään, mutta tuli mieleen, että olisi kannattanut hakea se tt-tuki ja säästää myöhempiin menoihin...

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu Orpo.

Vierailija
42/68 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet saattaa yllättyä siitä että ihmiset jotka ovat varakkaita ovat varakkaita juuri sen takia kun he ostavat edullisia tuotteita ja alennustuotteita. Kyseiset ihmiset ei tuhlaa rahoja turhuuksiin ja he ostavat lähes aina kaupasta sen edullisimman vaihtoehdon.

Tiedän erään rikkaan miehen joka hakee ilmaista ruokaa aina kun sitä on tarjolla, se haki eu:n ruoka avustuksiakin kun niitä jaettiin.

Eli hän haki köyhille tarkoitettua ruokaa ilmaiseksi eikä maksanut siitä mitään. Tuohan on silkkaa ilkeyttä ja toisten hyväksikäyttöä. Hänen ns.varakkuuteensa on köyhiltä revittyä ruokaa tuossa kohtaa. En kehtaisi kehuskella tuollaisella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän okt-alueella yksi perhe lämmittää talonsa koko talven puilla. Saavat ne ilmaiseksi sukulaisilta. Mukava lähteä iltalenkille, kun se savunhaju ja pienhiukkaset jää pyörimään siihen alueelle. Toki muutkin joskus pitää takassa tulia, mutta näillä se on jatkuvaa. Ei siinä paljon naapureita mietitä.

Ja siis ovat varakkaita, eli ei tarvitsisi säästää lämmityskuluissa.

Asuvatko Tuusulassa?....

Vierailija
44/68 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne tuollaisia mutta esimerkiksi oma isäni on varakas, pankissa oltiin kerran hoitamassa suvun asioita niin hänen sijoitussalkku on reilu miljoona euroa ja hänellä oli tilillä rahaa 400 000e. Hän omistaa myös sijoitusasuntoja ja metsää. Omaisuuden arvo sillä varmaan 2-3 miljoonaa euroa. Pelkkä peruskoulu suoritettuna sillä.

Se ostaa alennusruokia, metsästää alennustuotteita eli ostaa tavaran kun se on alennuksessa,vaatteet on luokkaa puliukko, auto ei ole kallis vaan parin tonnin auto.. jne

Hän säästää rahaa koska hän haluaa jäädä työelämästä pois ennen eläkeikää.

Minulle se antaa joka vuosi 2000 euroa joululahja rahaa.

En usko. Jos isälläsi on yli miljoona sijoituksissa, niin ei se olisi niin tyhmä, että pitäisi tilillä makaamassa 400.000 euroa. Mutta jos tulet onnelliseksi näillä viesteilläsi, niin jatka vaan.

45/68 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet saattaa yllättyä siitä että ihmiset jotka ovat varakkaita ovat varakkaita juuri sen takia kun he ostavat edullisia tuotteita ja alennustuotteita. Kyseiset ihmiset ei tuhlaa rahoja turhuuksiin ja he ostavat lähes aina kaupasta sen edullisimman vaihtoehdon.

Tiedän erään rikkaan miehen joka hakee ilmaista ruokaa aina kun sitä on tarjolla, se haki eu:n ruoka avustuksiakin kun niitä jaettiin.

Juurikin näin. Ne pienet menot. Kivasti on säästynyt sukan varteen. On sitten mistä ottaa kun tarvitset.

Vierailija
46/68 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon varmaan itse sellainen. Aina katson ruokakaupasta kaikki tarjoustuotteet ja oma alakouluikäinen poikakin jo vitsaili, ettei tiedä ketään pahempaa tarjoushullua kun minä. Resq appia käytän myös hyvin usein.

En tiedä olenko varsinaisesti varakas, mutta asunto ja auto on velattomia ja palkka hyvää keskitasoa. Säästöjä liki 100 000. 

En ole kuitenkaan mikään lokki, ihan taatusti maksan oman osuuteni muille ja jos vieraita käy, niin panostan tarjoiluihin. 

Rahan säästö vaan tuo mulle niin paljon mielihyvää, paljon enemmän kuin tuhlaaminen. 

Vierailija
47/68 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin lokki ikinä on on kolmiokuudelle tilinpitäjä Päivi.

Vierailija
48/68 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne tuollaisia mutta esimerkiksi oma isäni on varakas, pankissa oltiin kerran hoitamassa suvun asioita niin hänen sijoitussalkku on reilu miljoona euroa ja hänellä oli tilillä rahaa 400 000e. Hän omistaa myös sijoitusasuntoja ja metsää. Omaisuuden arvo sillä varmaan 2-3 miljoonaa euroa. Pelkkä peruskoulu suoritettuna sillä.

Se ostaa alennusruokia, metsästää alennustuotteita eli ostaa tavaran kun se on alennuksessa,vaatteet on luokkaa puliukko, auto ei ole kallis vaan parin tonnin auto.. jne

Hän säästää rahaa koska hän haluaa jäädä työelämästä pois ennen eläkeikää.

Minulle se antaa joka vuosi 2000 euroa joululahja rahaa.

En usko. Jos isälläsi on yli miljoona sijoituksissa, niin ei se olisi niin tyhmä, että pitäisi tilillä makaamassa 400.000 euroa. Mutta jos tulet onnelliseksi näillä viesteilläsi, niin jatka vaan.

Miksi tilillä ei saa pitää rahaa, vaan kaikki pitäisi sijoittaa? Sehän se vasta tyhmää on. 

Vierailija
49/68 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniä asioita. Esim. "Kun ajat työmatkallasi siitä Ikean ohi niin toisitko sieltä yhden nojatuolin kun sinulla on se pakettiauto".

Kaikenlainen tavaroiden lainailu kun ei itse viitsi ostaa esim. toimivaa akkuporakonetta. 

Ja tietenkin ihan ilmaiseksi pitää saada lainaan. 

Vierailija
50/68 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä ei lokkeile, mutta köyhäilee syömällä näkkileipää ja jatkamalla hernekeittoa. Syö tyyliin vain hapankaalia, näkkäriä ja hernekeittoa. Säästää ihan kaiken tavaran, jos sitä sitten joskus tarvitseekin "johonkin" niin ei tarvitse ostaa mitään uutta. Käyttää vuosikymmeniä vanhoja vaatteita eikä osta uusia (paitsi kaikki harrastusvälineet ja vaatteet on viimisen päälle). Ostelee kyllä sitten purjeveneitä tuosta noin vain. Ärsyttävintä on se, että kukaan muukaan ei saisi syödä muuta kuin niitä ihme hernekeittosörsseleitä kun ei oo kuulemma järkeä laittaa rahaa ruokaan. No onko järkeä ostella purjeveneitä ja niihin ties mitä krääsää koko ajan.

Vierailija
51/68 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tää se joka laittaa tonnin sijoituksiin kuussa ja silti haki vähävaraisille tarkoitettua matkaa? Toi on musta niin väärin. 

Vierailija
52/68 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuntemani varakas henkilö maksaa velkansa  ruokajakelusta hakemillaan tuotteilla. Esim. pyytää ompelemaan jotain, ja laskun kohdalla sanoo, että kai nää makaronit ja kaurahiutaleet käy maksusta, kun kuitenkin käytät.

Vierailija
53/68 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän naisen, joka näyttelee köyhää sekä hitaanpuoleista. Kerjää rahaa. Itse asiassa terävä älyltään ja oma asunto Espoossa. 

Tiedän myös miljonäärin joka käy kerjäämässä säännöllisesti, ettei totuus unohtuisi.

Lokkeilusta ei siis kuitenkaan ole kyse. 

Vierailija
54/68 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmillani oli qikoinaan maatila ja kaikenmaailman koneita ja härpäkkeitä hallit täynnä, mitä nyt landella tarvitaan. Isäni on todella kiltti ja kaikille hyvin "höveli". Naapuritalojen ja seudun mökkiläiset käytti häntä ihan siekailematta hyväkseen lainaillessaan millon mitäkin raivaussahaa tms. Raivaussahassa sattoi olla tankki täynnä bensaa mutta palattua se oli hyvä jos puolillaan ja kiitokseksi lainaaja antoi 20 e rahaa ja ehkä n 1,5kg perattuja muikkuja. Isäni linkosi isolla traktorilla 2x talven aikana erään mökkiläisen tien (yht noin 5-6km) sai palkaksi jonkun haluis viskipullon eikä hän edes voi käyttää alkoholia. Sillon sanoin äidilleni että alappa pitää teidän puolia ja ilmoita jo kysyttäessä rahallinen hinta, ei kenenkään tarvitse tehdä hyväntekeväisyyttä muille jatkuvasti.

Vierailija
55/68 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi somessa  x ssä ulisee, kun Gigantti vei tililtä 4,90 e . Tsekkasin tulot verokoneesta 260 000 e vuodessa. Hirveä ulina ja voivotus 5 eurosta jota ei saannut gigantista takaisin.

Sairasta.

Vierailija
56/68 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tää se joka laittaa tonnin sijoituksiin kuussa ja silti haki vähävaraisille tarkoitettua matkaa? Toi on musta niin väärin. 

Kyllä.

Kerjää kaikki tavarat pienille, myös joululahjat ostattaa muilla. Pyysi myös d-vitamiinia lahjaksi. 

Nostaa tuet vaikkei edes tarvitse niitä, koska päkällä on oikeus. Yritys tuottaa monta tonnia mutta silti maksaa vain pienintä yel-maksua.

Vierailija
57/68 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuttuni ei raski ostaa autoa, mutta on vähän väliä kyselemässä kyytiä ja jonkun tavaroiden kuskausapua. Hän kyllä heittää bensarahaa muutaman kympin ja pyytää aina eri autollista kaveriaan jotta ei yhtä rasita, mutta koska tunnemme toisemme tiedän että tarve on useita x kuukaudessa ja kesäisin ajatuttaa sukulaisillaan pitkiäkin matkoja tai pummii vanhempiensa autoa. Hänellä on kuitenkin ollut varaa ostaa asunto, mökki ja harrastaa hyvin aktiivisesti. Kaikella ylijäävällä vielä hankkii usein eräitä keräilyjuttuja jotka on laatuunsa nähden helvetin ylihintaisia eikä niillä ole myöhemmin myytynä kuin "kirppari" arvo. Ko henkilö hyödyntää moniin muihinkin juttuihin toistuvasti kavereitaan /sukulaisiaan (jopa vanhaa äitiään)  ihan sujuvasti.

Hän on ihan hauskana sosiaalisena ihmisena päässyt jotenkin siihen asemaan että kun hän "pyytää" jotain kuulija ei jotenkin kehtaa kieltäytyä. Hänen pyyntö on ainakin lähisuvulleen yhtä kuin käsky. Hän osaa aina asettaa sanansa siten ettei siihen voi esim sanoa että en pääse kun olen töissä koska hän antaa lavean aikahaarukan joten ei siitä voi oikein valehtelematta kieltäytyä jos ylipäätään on paikkakunnalla. 

Vierailija
58/68 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmillani oli qikoinaan maatila ja kaikenmaailman koneita ja härpäkkeitä hallit täynnä, mitä nyt landella tarvitaan. Isäni on todella kiltti ja kaikille hyvin "höveli". Naapuritalojen ja seudun mökkiläiset käytti häntä ihan siekailematta hyväkseen lainaillessaan millon mitäkin raivaussahaa tms. Raivaussahassa sattoi olla tankki täynnä bensaa mutta palattua se oli hyvä jos puolillaan ja kiitokseksi lainaaja antoi 20 e rahaa ja ehkä n 1,5kg perattuja muikkuja. Isäni linkosi isolla traktorilla 2x talven aikana erään mökkiläisen tien (yht noin 5-6km) sai palkaksi jonkun haluis viskipullon eikä hän edes voi käyttää alkoholia. Sillon sanoin äidilleni että alappa pitää teidän puolia ja ilmoita jo kysyttäessä rahallinen hinta, ei kenenkään tarvitse tehdä hyväntekeväisyyttä muille jatkuvasti.

Tää on edelleen tuttua. Lähijärvellä mökkeilevä perhe soittaa torstaina, että mikä on lumitilanne, pääseekö autolla ja kun vastataan, että ei pääse, niin kyselee, onko metsätöitä hänen tonttinsa suunnalla, voitaisiin samalla aurata mökkitiensä. Kun vastataan, että eipä ole, niin kysyy, että jos auraisit, hän sitten maksaa. Täsmävastaus tähän on se, että olet tiekunnan jäsen, olit mukana päättämässä, että loppuosalla (sillä mökeille vievällä) ei ole talvikunnossapitoa, koska tulee niin kalliiksi. Voit soittaa sille urakoitsijalle, joka vastaa tien 8 km talvihoidosta ja kysyä, montako satasta maksaa, kun auraa loppuosan ja mökkitiesi. Vastauksena on, että naapuriapuun pitää voida luottaa!

Vierailija
59/68 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt pahasti mut kyllähän se näin auton omistajana on tuo kyydin pummiminen ihan pikkumatkoillakin. Mulla on aika monta ystävää mitkä ei omista autoa, niin minä olen aina se joka ensinnäkin tulee heidän luo kylään kun he eivät viitsi lähteä (tai edes pääse) mun luo. Sitten kun johonkin halutaan yhdessä niin aina tiety mennään mun autolla. 

Yhden tutun huushollissa on varmaan 3 tai 4 autoo mut minä kuskaan sitä millon minnekin kun hänen autoa ei oo katsastettu tai se on rikki tai mies tai lapsi ajaa sillä mut edelleen 2 tai 3 jotain rotteloo /harrasteautoja seisoo talleissa.

Vierailija
60/68 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole aikamoista yhteiskunnan varojen lokkeilua sekin että terveet ihmiset lojuu kotona kaikenmaailman tukien varassa kun ei viitsitä tehdä töitä ja hankkia itse oma toimeentulo. Kaikki työttömyyskorvaukset tms käytetään johonkin täysin tarpeettomaan esim tatuointeihin, hiuslisäkkeisiin naaman täytehoitoihin ym ym tai viinaan ja tupakkaan saati muihin aineisiin ja sitten ns normaalin elämän kustannukset maksaa valtio (eli veronmaksajat)