Miten joillakin voi olla kivuton synnytys?
Kun näitä tarinoita kuulee, että vähän jotain menkkasäryn kaltaista jomotusta tunsi ja pian vauva vaan tulikin ulos. Miten se on mahdollista? Onko tätä jotenkin tutkittu? Itse en ole koskaan pienestä kivusta hätkähtänyt, mutta synnytyskipu oli jotain uskomattoman raastavaa. Loppua kohti toivoin joka supistuksella että kuolisin, en kestä enää kipua. Miten saman asian kokemisessa voi olla niin iso ero? Psykologinen vaikutus voi olla yksi tekijä, pelko voimistaa kipua. Mutta ei se ihan yksin siitäkään voi olla kiinni, varmaan kaikkia synnyttäjiä vähintäänkin jännittää se tilanne.
Kommentit (96)
Ei varmasti ole sellaista synnytystä etteikö sattuisi jos ilman nukutusta tai kivun lääkitystä synnyttää.Kyllä on paska puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Kivuton synnytys on synti ja Jumalanpilkkaa.
"Kivulla sinun tulee synnyttämään" määräsi Kaikkivaltias Herra.
Tässä piilee totuus: nainen, joka haluaisi TÄYDELLISEN kivuttoman synnytyksen, haluaisi olla kuuntelematta kehonsa viestejä... ja samalla sikiön vointia kuvastavia viestejä! Kipu nimittäin seuraa happivajeesta alueella, joka liittyy suoraan sikiön vointiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti ole sellaista synnytystä etteikö sattuisi jos ilman nukutusta tai kivun lääkitystä synnyttää.Kyllä on paska puhetta.
Aloittaja on kirjoittanut otsikon väärin.
Tuttava perheen vaimo on synnyttänyt 8 kertaa.
Viimeisin oli kuulemma kivuton, hän kertoi että synnytys oli kuin olisi paskalla käynyt.
Sonja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun synnyttäjän mieli on jännittynyt, hän ei päästä sikiötä ulos, ennen kuin on itse päässyt turvalliseen paikkaan.
Kummasti noita lapsia syntyy autoihin matkalla synnytyssairaalaan vaikka synnyttäjä kuinka pistäisi vastaan.
Saat sen kuulostamaan tietoiselta ponnistelulta. Kuka sellaista on väittänyt?
Vierailija kirjoitti:
Itse sain lapseni sektiolla, onko se sitä "mekaanista apua"? Olenko nyt siis "muodollisesti synnyttänyt"?
En tiedä, mitä sinun leikkauksesi mahtoi olla, ellei se ollut mekaaninen operaatio ja avuksi.
Et ole varsinaisesti synnyttänyt. Synnytys on prosessi, mutta sinusta sikiö leikattiin pois.
Niillä on ollut sijaissynnyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttava perheen vaimo on synnyttänyt 8 kertaa.
Viimeisin oli kuulemma kivuton, hän kertoi että synnytys oli kuin olisi paskalla käynyt.Sonja
Niin, suhteellisen kivuton. Siis voimakas, mutta siedettävä kipu. Eikö?
Vierailija kirjoitti:
a, että asia voi muuttua ensimmäisen synnytyksen myötä. Minusta tuntuu, että ensimmäinen synnytykseni muutti peruuttamattomasti suhtautumistani kipuihin. Nykyään jos olen vaikka hammaslääkärillä hammaskiven poistossa, joka siis itselläni vihloo aika paljon, tunnen vajoavani mukavan regressiiviseen hälläväliä-tilaan. Synnytin kolmesti ilman kivunlievitystä, ja kahdesta viimeisestä kerrasta muistan lähinnä tuon rennon ja rauhallisen tila
Voi se tietoistakin olla. Kun kokemukseen perustuen tietää, ettei enää koe voimakasta kipua kuten ennen, ei välitä siitä pienestäkään!
Minulla oli tällainen kivuton synnytys. Olen huomannut, että se monia ärsyttää, mutta yhden panadolin vaikutuksen alaisena sitten synnytin. Supistuksia kuvailisin ärsyttäviksi, koska ne herätti minun kesken unien. Menkkakivut ovat paljon järkyttävämmät ja ummetus myös. Synnytys kesti neljä tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Minun tuttavani meni sairaalaan kun oli vähän outo olo ja maha sekaisin, ja lapsikin täysiaikainen. Kohdunsuu 10 cm auki ja lapsi putkahti ulos. Tuon helpommalla tuskin voi päästä.
Braziliassa on ollut teinejä, joille synnytys tuli "täytenä yllätyksenä". Mene ja tiedä... Siellä vallitsee sadistinen kulttuuri ja äiti ehkä jopa tapetaan, jos kertoo raskaudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Kumoan edellisten käsityksen. Itselläni ole lainkaan menkkakipuja, mutta synnytyskipu on ollut hirvein ikinä tuntemani kipu. Ensimmäisestä supistuksesta alkaen. Omalla kohdallani voimakkaat lantion lihakset (ratsastaja) varmasti vaikeuttivat synnytystä, kun keho ei osannut rentouttaa lihksistoa. Epiduraalin jälkeen meni enää 15min, sitä ennen avautuminen oli hidasta.
Ei kivulias synnytys sitä edeltävin kivuttomin kuukautisin kumoa sitä faktaa, että synnytykseen liittyville hormoneille erityisen herkät kudokset viittaavat kivuliaaseen synnytykseen.
Vierailija kirjoitti:
Miten paha ihminen täytyy olla, jotta näkee parempana kannustaa synnyttävää naista kieltäytymään kipulääkkeistä?
Toivottavasti nämä urpot menevät vaikkapa umpisuolileikkaukseen ilman puudutusta tai nukutusta
Joku täällä näkee kovasti omiaan, ja levittää väkivaltaisia ajatuksia.
Lääkkeet ovat sikiölle vaarallisia. Pienet anestesiat turvallisia.
Vierailija kirjoitti:
Mun jokainen supistus tuntui siltä, kuin olisi isketty kirves syvälle johonkin selkäytimeen ja vielä pyöritelty sitä siellä. Yli 20 tuntia... muutaman kerran sain noin tunnin levätä kun epidraalia lisättiin. Joten en myöskään ymmärrä miten se voisi olla täysin kivuton :D
Niinpä. Mutta aloittaja puhuu kivun voimakkuuden suuresta erosta, ei täydellisestä kivuttomuudesta - paisti otsikossa. Keskustelun kulku riippuu siitä, kumman kysymyksen/aiheen valitsee. Mä valkkasin ekan ja sitten unohdin senkin... :D rupesin kirjoittamaan syntymän nopeudesta.
Keskustelu on kokonaisuudessaan hajanainen ja moni tekee turhia johtopäätöksiä.
Olen joskus tehnyt aloituksen ja huomannut, että yksikin väärä sana otsikossa tai sanan puute voi muuttaa koko aiheen!
Tuttavani oli linja-autossa ja sanoi pää on housuissa. Ihan oikeasti, hänen ensimmäinen lapsi syntyi näin. Naurattaa vieläkin se hämmästynyt ilme. Tämä kaksikymmentä vuotta sitten, ihan normaalin kokoinen lapsi.
Minulla ei ollut juuri lainkaan kipuja ennen kuin lapsivedet menivät. Synnytys eteni silti nopeasti. Vesien menon jälkeen kipu oli järkyttävän kovaa mutta kestin ilman kivunlievitystä kun oli jo selvää että olen ihan loppusuoralla. Tuskin enää olisi edes voinut laittaa epiduraalia.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani oli linja-autossa ja sanoi pää on housuissa. Ihan oikeasti, hänen ensimmäinen lapsi syntyi näin. Naurattaa vieläkin se hämmästynyt ilme. Tämä kaksikymmentä vuotta sitten, ihan normaalin kokoinen lapsi.
:D
Ohis, mutta kun kahta erikokoista nautaa, koiraa tai muuta eläintä ei voi miten tahansa parittaa, koska pienikokoinen äiti ei välttämättä pystyisi synnyttämään suurikokoista lasta (esim. lypsylehmä liharodun sonnin lasta, koirista en viitsi antaa mitään hullua esimerkkiä...) niin kai moni synnyttämiseen liittyvä ongelma ihmisilläkin seuraa joskus fyysisen koon yhteensopimattomuudesta. Vai voiko pygmi synnyttää goljatille? Supistuskipujen kokoon sikiön koko tuskin vaikuttaa! Ja aukko leikataan tarvittaessa, joten sikiö mahtuu kyllä ulos; syntyyhän moni pää ja käsi rinnakkain.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ollut juuri lainkaan kipuja ennen kuin lapsivedet menivät. Synnytys eteni silti nopeasti. Vesien menon jälkeen kipu oli järkyttävän kovaa mutta kestin ilman kivunlievitystä kun oli jo selvää että olen ihan loppusuoralla. Tuskin enää olisi edes voinut laittaa epiduraalia.
Joo se varsinainen syntymä ei satu (paraservikaalipuudutteilla ollenkaan) vaan just ne harvat, säännölliset supistukset - ja ne kestää pelkällä ilokaasulla, kun ottaa sen ajoissa, ja lisäksi löytää hyvän asennon ja tavan liikkua kevyesti.
Gynelläsi on outo filosofinen maailmankuva, tai outo huumori.
Onko hän sitäkin mieltä, että jos ei helposti satu, keho on täynnä "sokeita pisteitä"? Koko ihminen on "sokea piste"??