Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten joillakin voi olla kivuton synnytys?

Vierailija
20.11.2023 |

Kun näitä tarinoita kuulee, että vähän jotain menkkasäryn kaltaista jomotusta tunsi ja pian vauva vaan tulikin ulos. Miten se on mahdollista? Onko tätä jotenkin tutkittu? Itse en ole koskaan pienestä kivusta hätkähtänyt, mutta synnytyskipu oli jotain uskomattoman raastavaa. Loppua kohti toivoin joka supistuksella että kuolisin, en kestä enää kipua. Miten saman asian kokemisessa voi olla niin iso ero? Psykologinen vaikutus voi olla yksi tekijä, pelko voimistaa kipua. Mutta ei se ihan yksin siitäkään voi olla kiinni, varmaan kaikkia synnyttäjiä vähintäänkin jännittää se tilanne. 

Kommentit (96)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti selittävin tekijä on luonne (peritty &  hankittu), joka ei pidättele sikiötä, vaan antaa hänen syntyä.

Just tän takia osa naisista ei oikeasti pysty synnyttämään, vaan tarvitaan kemiallista/mekaanista apua. Muodollisesti heidän katsotaan kyllä synnyttäneen. Mutta he ovat niitä potilaita, jotka olisivat suurimmassa vaarassa (sikiöstä puhumattakaan), koska sitten kun keho lopultakin sikiön putkauttaisi ulos - luonteen vaikutuksen hellittäessä edes hetkeksi - se olisi luultavasti komplikaatiosta kärsinyttä.

Tästä kommentista tuli hieman oksennusta suuhun. Kuinka ällöttävän ylimielinen ja asioista mitään tietämätön voi ihminen ollakkaan. Varmaan pitää itseään jotenkin muita fiksumpana, vaikka t

Aivan, SINUN vauvasi eivät kuolleet kohtuun. Olet siis täysin sitä mieltä, että on ok laukoa tuollaista että "koska koit kivun väärin, eikä luonteesi hellittänyt, niin vauvasi kuoli kohtuun/ saitte komplikaatioita"? Mites eläimet? Niilläkään synnytys ei varmasti ole ns.luonteen hellittämisestä tms. kiinni ja silti jokainen synnytys ei vain mene hyvin. Ajattelutapa on siis täysin yksioikoinen ja syyllistävä. Voihan sitä teoreettisesti ajatella, mutta tuon kommentin taustalla oli jonkun erittäin kapea oma katsanta, jonka hän on itse keksinyt nostaakseen itseään ja alentaakseen muita, jotka synnytyksen on kokenut kivuliaana.

Vierailija
44/96 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse synnytin kolme kertaa sektiolla ja kaikki kerrat oli kivuttomia. Kahden päivän ajan synnytysten jälkeen piti ottaa Buranaa haavan kipuihin.

Ei minusta ihanan asian (kuten lasten syntymä) kuulu sattua yhtään.

Tarkoittaako vierailija, että vatsa ja kohtu leikattiin auki ilman puudutusta tai nukutusta? Eikä hän

tuntenut mitään kipua? Uskomatonta.

Vierailija
45/96 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti selittävin tekijä on luonne (peritty &  hankittu), joka ei pidättele sikiötä, vaan antaa hänen syntyä.

Just tän takia osa naisista ei oikeasti pysty synnyttämään, vaan tarvitaan kemiallista/mekaanista apua. Muodollisesti heidän katsotaan kyllä synnyttäneen. Mutta he ovat niitä potilaita, jotka olisivat suurimmassa vaarassa (sikiöstä puhumattakaan), koska sitten kun keho lopultakin sikiön putkauttaisi ulos - luonteen vaikutuksen hellittäessä edes hetkeksi - se olisi luultavasti komplikaatiosta kärsinyttä.

Tästä kommentista tuli hieman oksennusta suuhun. Kuinka ällöttävän ylimielinen ja asioista mitään tietämätön voi ihminen ollakkaan. Varmaan p

Tuolla sinun asenteellasi emme voisi keskustella mitään synnytyksistä ylipäätään, koska aina on joku lapseton, joka ei voi kokea synnytystä. Kaikki kunnioitukseni niille, joilla on traagisia kokemuksia, mutta mielestäni sekin on väärin, että keskustelu tukahdutetaan niiden nimissä, joille on käynyt huonosti. Monelle jää sellainen käsitys, että synnyttäminen on ylitsepääsemättömän vaarallista.

Vierailija
46/96 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua sattui kunnolla vain silloin kun olin paikallani. Tästä oppineena liikuin koko avautumisvaiheen tavalla tai toisella. Supistukset oli silloin kuin kovin kuukautiskipu (minulla). Liikuin ja hengitin. Liikuin ja hengitin. 

Ponnistusvaiheen supistukset ei olleet enää kipeitä, vaan erilaisia. Mutta ei kipeitä. Se sattui, kun vauvan pää tuli ulos, mutta sitten ei enää. 

Ilokaasua kokeilen kolmannessa synnytyksessä, mutta muuten ei mitään kivunlievitystä. En tykännyt siitä tunteesta joka siitä tuli. Toisessa synnytyksessä en ehtinyt saada mitään kivunlievitystä, ensimmäisessä epiduraalin. Kolmas synnytykseni oli kaikkein kaunein, rauhallisin ja ihanin. 

Vierailija
47/96 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun synnyttäjän mieli on jännittynyt, hän ei päästä sikiötä ulos, ennen kuin on itse päässyt turvalliseen paikkaan.

Kummasti noita lapsia syntyy autoihin matkalla synnytyssairaalaan vaikka synnyttäjä kuinka pistäisi vastaan.

Vierailija
48/96 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynekologi sanoi minulle kierukan asentamisen yhteydessä, että joillakin naisilla on sokea piste kohdunkaulalla. Tämän hän totesi sen jälkeen, kun olin todennut, että "ai sä asensit sen jo?". Samaten en tunne papa-koetta lainkaan. Hädin tuskin tunnen edes sivelyn tunnetta. Äidilläni on sama ja synnytykset olivat kaikki kivun puolesta ilmeisen maltillisia.

Vierailija
49/96 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul oli vähän sama kokemus kuin aloittajalla, lopussa muistan miettineeni että kuolisimpa pois niin loppuisi tää tuska. Mulla epiduraali ei toiminut kunnolla ja se vielä hidasti synnytystä ja jouduttiin antamaan oksitosiinitippaa. Sehän aiheuttaa paljon kovia supistuksia ja ymmärtääkseni epiduraali jälkeen kehon omat endorfiinit ei enää toimi niin voi olla että omat supistukset ilman lääkitystä ei olis tuntunut niin luonnottomilta ja kivuliailta.

Vierailija
50/96 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä on ns syöksysynnytys, ohi melkein heti kun alkaa. Tuttu saanut kaikki lapsensa tuolla tavoin. 

Syöksysynnytys ei todellakaan ole kivuton, päin vastoin, voi olla hyvin traumaattinen.

Vierailija
51/96 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun synnyttäjän mieli on jännittynyt, hän ei päästä sikiötä ulos, ennen kuin on itse päässyt turvalliseen paikkaan.

Kummasti noita lapsia syntyy autoihin matkalla synnytyssairaalaan vaikka synnyttäjä kuinka pistäisi vastaan.

Outo homma, että se onkin niin, että vähillä kivuilla synnyttäneet eivät voi käsittää miten se joillain voi sattua niin paljon. Kun taas kivuliaan synnytyksen kokeneet voivat hyvinkin ymmärtää, että joillain ei synnytys satu 😀 

Uskon siis, että nämä " älä jännitä niin se ei satu ja n.4kiloinen pötkö valuu itsestään ulos " -tyypit ovat niitä, jotka tuurilla eivät koe kipua samoin kuin toiset. He haluavat sitten ajatella, että ovat yli ihmisiä verrattuna infernaalista kipua tunteviin ja yrittävät tämmöisiä juttuja keksimällä selittää kokemuseroja.

Vierailija
52/96 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outo homma, että se onkin niin, että vähillä kivuilla synnyttäneet eivät voi käsittää miten se joillain voi sattua niin paljon. Kun taas kivuliaan synnytyksen kokeneet voivat hyvinkin ymmärtää, että joillain ei synnytys satu 😀 

Uskon siis, että nämä " älä jännitä niin se ei satu ja n.4kiloinen pötkö valuu itsestään ulos " -tyypit ovat niitä, jotka tuurilla eivät koe kipua samoin kuin toiset. He haluavat sitten ajatella, että ovat yli ihmisiä verrattuna infernaalista kipua tunteviin ja yrittävät tämmöistä höpöhöpöä keksimällä selittää kokemuseroja.

Vierailija
53/96 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gynekologi sanoi minulle kierukan asentamisen yhteydessä, että joillakin naisilla on sokea piste kohdunkaulalla. Tämän hän totesi sen jälkeen, kun olin todennut, että "ai sä asensit sen jo?". Samaten en tunne papa-koetta lainkaan. Hädin tuskin tunnen edes sivelyn tunnetta. Äidilläni on sama ja synnytykset olivat kaikki kivun puolesta ilmeisen maltillisia.

Mulle jo pelkkä kierukan asentaminen teki niin häijyä, että totesin, ettei minusta taida olla synnyttäjäksi. 

Vierailija
54/96 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle jo pelkkä kierukan asentaminen teki niin häijyä, että totesin, ettei minusta taida olla synnyttäjäksi. 

Pakko olla siis jokin fysiologinen eroavaisuus, sillä itse en tuntenut asennusta lainkaan. En kipua, mutta en myöskään itse sörkkimistä.

Vierailija
55/96 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

26 vuoden aikana en ole nähnyt yhtään täysin kivutonta enkä myöskään veretöntä synnytystä. Näistäkin välillä kuulee legendaa. Ja nuo syöksysynnytykset on yleensä ne kipeimmät. Terv kätilö

Mainitsemasi tilanne johtuu yleensä "oksitosiinin" yliannostuksessa (vakio-annos --> "hoito ei sovi potilaaseen"), ja se on vaarallinen sekä synnyttäjälle että syntyvälle. Erittäin kivuliaskin kuulemma. Mutta tässä ei ole nyt kyse siitä...

Vierailija
56/96 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhkaavista ongelmista olisi pitänyt jo varhaisessa vaiheessa keskustella Suomen ja Venäjän hallitusten välillä.

Venäjän pelko ei taaskaan ollut viisauden alku https://www.paavovayrynen.fi/2023/11/20/venajan-pelko-ei-taaskaan-ollut-viisauden-alku/

Vierailija
57/96 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko olla siis jokin fysiologinen eroavaisuus, sillä itse en tuntenut asennusta lainkaan. En kipua, mutta en myöskään itse sörkkimistä.

Sehän on itsestään selvyys! Jokainen kehohan on täysin yksilöllinen!!

Vierailija
58/96 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain kuopuksen kohdalla spinaalin enkä tuntenut kun pienenä paineena supistukset ponnistusvaiheessa. Luomuna varmasti olisi hirveät kivut, koska oli jo esikoisesta kun epiduraali lakkasi ennen ponnistusvaihetta.

Aloittaja ei puhu anestesian eroista, vaan yksilöllisistä eroista kivun kokemisessa esimerkkinä synnytys.

Niitä on kyllä vaikea verrata, koska niin moni kokee synnytyksen aikana tarvitsevansa jotain anestesiaa, jopa lääkkeitä.

Vierailija
59/96 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu karmee kokemus oli ihanku teurastamolla

Vierailija
60/96 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti selittävin tekijä on luonne (peritty & hankittu), joka ei pidättele sikiötä, vaan antaa hänen syntyä.

Tämä ei varsinaisesti vastaa kysymykseen, koska se ei liity suoraan kipukokemukseen.