Miten nuo saunassa pyykkitelineellä kuivuvat vaatteet yhtäkkiä syttyisivät tuleen?
Kommentit (246)
Vierailija kirjoitti:
Minkä kokoisia saunoja ihmisilllä on, kun niihin mahtuu pyykkiteline? Vai onko telineet jotain minikokoa? Kaikki kt-, rt- ja okt-saunatkin, joita olen nähnyt, on olleet niin pieniä, ettei niihin mahtuisi sellainen tavallinen kasaantaitettava pyykkiteline edes lauteille. Lattialle ei todellakaan, kun kiuas on melkein lauteissa kiinni ja ovesta astutaan melkein suoraan alimmalle laudeaskelmalle.
Helposti mahtuu kolme pyykkitelinettä meidän saunaan.
Vierailija kirjoitti:
Minkä kokoisia saunoja ihmisilllä on, kun niihin mahtuu pyykkiteline? Vai onko telineet jotain minikokoa? Kaikki kt-, rt- ja okt-saunatkin, joita olen nähnyt, on olleet niin pieniä, ettei niihin mahtuisi sellainen tavallinen kasaantaitettava pyykkiteline edes lauteille. Lattialle ei todellakaan, kun kiuas on melkein lauteissa kiinni ja ovesta astutaan melkein suoraan alimmalle laudeaskelmalle.
Tuollaset pienet kopperosaunat on kauheita. Polttavat kuivat löylyt ja huono ilmanvaihto. Ei rentoutumisesta puhettakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan keksi ainuttakaan syytä miksi vaatteet pitäisi kuivattaa juuri saunassa. En todella. Vastuutonta.
No mulla ne ihan ainoat syyt on että pyykit ei talvella kuivu ulkolämpötilassa tarpeeksi ja muualle ne ei mahdu kuivumaan. Sauna siis ainoa paikka jonne mahtuu ja jossa kuivuu. Kesällä toki asia erikseen ja silloin pesenkin pyykkiä vain hyvällä säällä, kun saa sitten ripustaa ulos kuivumaan.
Eikös pyykit jäädy talvella ulkolämpötilassa ja luulis, että saunoja ei rakeneta liian pieniin asuntoihin noin muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan keksi ainuttakaan syytä miksi vaatteet pitäisi kuivattaa juuri saunassa. En todella. Vastuutonta.
No mulla ne ihan ainoat syyt on että pyykit ei talvella kuivu ulkolämpötilassa tarpeeksi ja muualle ne ei mahdu kuivumaan. Sauna siis ainoa paikka jonne mahtuu ja jossa kuivuu. Kesällä toki asia erikseen ja silloin pesenkin pyykkiä vain hyvällä säällä, kun saa sitten ripustaa ulos kuivumaan.
Eikös pyykit jäädy talvella ulkolämpötilassa ja luulis, että saunoja ei rakeneta liian pieniin asuntoihin noin muutenkaan.
Jäätyy joo. Siksipä en kuivatakaan niitä ulkona talvella. Ja sauna ei olekaan asunnon yhteydessä vaan on ihan erillinen rakennus.
Minäkin olen ottanut kiukaan ja saunan valon sulakkeen pois, koska käyn uimahallin saunassa. Sauna on lähinnä varasto. Ei kai mun kotona kukaan sähkömies voi ilmoittamatta käydä? Ja jos kävisikin laittamassa saunan sulakkeen päälle, kai hänen pitäisi korvata vauriot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaset pienet kopperosaunat on kauheita. Polttavat kuivat löylyt ja huono ilmanvaihto. Ei rentoutumisesta puhettakaan.
Riippuu miten sen lämmittää. Sillä on aika suuri merkitys mihin lämpötilaan asettaa saunan lämpenemään ja missä vaiheessa menee sinne saunaa. Jos kiuas lämpenee liian kuumaksi, löylyistä saa pehmeämmät myös sillä että sammuttaa kiukaan jo alkaessaan saunomaan. Itsekin inhoan kun jotkut säätää sähkösaunan täysille ja lämmittää vielä liian pitkään. Sitten ne löylyt on sellaiset että selkä melkein rakkuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ottanut kiukaan ja saunan valon sulakkeen pois, koska käyn uimahallin saunassa. Sauna on lähinnä varasto. Ei kai mun kotona kukaan sähkömies voi ilmoittamatta käydä? Ja jos kävisikin laittamassa saunan sulakkeen päälle, kai hänen pitäisi korvata vauriot.
Ehkä joskus valitat että liesi ei toimi. Kodinkoneliikkeestä toimitetaan uusi liesi asennuksen kera. Kun liesi asennetaan/vanhaa lientä korjataan otetaan niiden sulakkeet pois päältä. Kun laitetaan taas lieden sulake päälle niin samalla voi vahingossa mennä saunankin sulake päälle. Vakuutusyhtiölle ei riitä että sinulla on sulake kytkettynä pois jos käytät saunaa varastona. Voit menettää osan tai koko korvauksen jos tulisi tulipalo.
En usko että sulakkeen päälle laittajan pitäisi korvata vahinko. Koska sulakkeen pois kytkeminen ei ole riittävä keino muuttaa sauna varastoksi. Vaan sinun tulisi pyytää sähkömies irrottamaan kiukaasta virta. Sen jälkeen voit käyttää saunaa varastona.
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelen. Olen näiden saunapalojen suhteen miettinyt, että miten niissä on sitä pyykkiä, mikä syttyy palamaan. Ei ole käynyt edes mielessä, että joillakin on siellä pyykkiteline. Omaan saunaan ei todellakaan mahtuisi.
Lapsuudessa sisäsaunassa oli kyllä pyykkinarut katossa. Niitä ei kyllä juurikaan käytetty, kun saunapaloa osattiin jo silloin varoa.
Eiköhän telineet ja oskarin oksat ole turvallisimpia tapoja pyykinkuivaukseen saunassa. Pyykkinarut ja etenkin muoviset härpäkkeet voi sulaa, katketa jne.
Meillä on saunan katossa "piilossa" koukkuja, joihin saa henkarilla paksumpia vaatteita kuivumaan, huppareita ym. Nekin on kaukana kiukaasta joten jos henkari hajoaisi ja vaate putoaisi, kiuas ei ole lähelläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina kiukaan sulake pois kun ei varta vasten lämmitetä saunaa.
Sen voi joku laittaa takaisin. Esim. Sähkölaitoksen mies. Sitten syttyy vaatteet.
Entä jos asunnossa ei asu sähkölaitoksen miestä?
Aika fiktiivisiä tarinoita tässä on kehitelty, mutta totuus on se, että kaksi suurinta syytä saunapaloon ovat väärä käyttö tai sähkövika. Jälkimmäinen harvemmin, mutta mahdollinen. Molemmissa tapauksessa oikean sulakkeen poistaminen estää vahingon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäätyvät, mutta kuivuvat paljon nopeammin, kun haetaan parin päivän ulkojäätymisen jälkeen sisälle. Jään odottamaan jonkun vänkäämistä siitä, kuinka paljon enemmän sellainen kuluttaa sähköä. Älkää suotta, meillä on puulämmitys.
Vain, jos kuivausteline kaatuu kiukaalle ja kiuas on kuuma tai vaatteet laitetaan typerästi ihan kiukaan yläpuolelle jonkun muovinarun, joka voi sulaa tai heikon, rispaantuneen narun varaan. Naru katkeaa ja vaatteet tippuvat kiukaalle. Erittäin suuressa prosentissa on syytä epäillä tahallisuutta. Jos kuivausteline laitetaan saunan lattialle tai lauteille niin vaatteilla tasapainotettuna, ettei se kaadu, niin ei varmasti syty palamaan, vaikka sauna olisi kuumakaan tai sähkösauna päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen voi joku laittaa takaisin. Esim. Sähkölaitoksen mies. Sitten syttyy vaatteet.
Entä jos asunnossa ei asu sähkölaitoksen miestä?
Aika fiktiivisiä tarinoita tässä on kehitelty, mutta totuus on se, että kaksi suurinta syytä saunapaloon ovat väärä käyttö tai sähkövika. Jälkimmäinen harvemmin, mutta mahdollinen. Molemmissa tapauksessa oikean sulakkeen poistaminen estää vahingon.
Jep. Mutta niin vain paloi sekin yksi talo jossa oli otettu sulake pois saunasta. Ja ihan asujat itse laittoivat saunan sulakkeen vahingossa päälle kun olivat ottaneet muita sulakkeita pois ja laittoivat takaisin niitä. Lisäksi tällaisessa tapauksessa sauna on saatettu kytkeä lämpenemään jo kuukausia aikaisemmin esim kylässä olleet lapset ovat pyörittäneet kiukaan nappuloita ja jääneet täysille. Kukaan ei huomaa mitään koska sulake pois päältä. Kunnes jostain syystä sulake laitetaan päälle eikä kukaan käy katsomassa kiukaan nappuloita ovatko päällä tai onko kiukaan lähellä vaatteita ym kun sauna on ollut jopa vuosia varastona. Eli tuo sulakkeen ottaminen pois/automaatti sulakkeen kääntäminen pois päältä lisää turvaa mutta ei riitä jos saunaa käyttää varastona.
ymmärrän että on niin huolellisia ihmisiä että tällaista vahinkoa ei vaan voi sattua. Mutta oikea elämä on kyllä näyttänyt että tällaisia vahinkoja sattuu. Ei tosiaankaan kaikille eikä aina. Mutta aina joskus jollekkin. Se on oma valinta millaisia riskejä haluaa ottaa sekä tulipalon mahdollisuuden että vakuutuskorvausten menettämisen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vain, jos kuivausteline kaatuu kiukaalle ja kiuas on kuuma tai vaatteet laitetaan typerästi ihan kiukaan yläpuolelle jonkun muovinarun, joka voi sulaa tai heikon, rispaantuneen narun varaan. Naru katkeaa ja vaatteet tippuvat kiukaalle. Erittäin suuressa prosentissa on syytä epäillä tahallisuutta. Jos kuivausteline laitetaan saunan lattialle tai lauteille niin vaatteilla tasapainotettuna, ettei se kaadu, niin ei varmasti syty palamaan, vaikka sauna olisi kuumakaan tai sähkösauna päällä.
Oletko tutkinut asiaa kuinka paljon? Meinaan kun tunnut tietävän asian paremmin kuin alan ihmiset?
tottakai on turvattomampaa ja turvallisempaa tapaa kuivataan vaatteita saunassa. Mutta kun ihmisille sattuu virheitä ja kaikki eivät ole täydellisiä aina niin lienee turvallisinta että vaatteita ei kuivaa saunassa. Vaikka perheen äiti olisi kuinka tasapainottanut pyykkitelineen niin ettei kaadu niin joku perheen jäsen saattaa käydä hakemassa telineeltä itselleen vaatteen ja sen jälkeen teline saattaa kaatuakkin taas.
Kokeilkaa. Laittakaa pyykkiteline saunaan. Vaatteita telineeseen. Kiuas päälle. Saunan ovet kiinni. Menette vaikka pariksi tunniksi baariin odottamaan.
Hienoa kuinka rohkeasti ap tuo esille ymmärryksensä vajavaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäätyvät, mutta kuivuvat paljon nopeammin, kun haetaan parin päivän ulkojäätymisen jälkeen sisälle. Jään odottamaan jonkun vänkäämistä siitä, kuinka paljon enemmän sellainen kuluttaa sähköä. Älkää s
Mutta pitäähän ne siellä sisällä sitten kuitenkin levittää kuivumaan, ennen kuin ne voi kaappiin laittaa. Meillä laitetaan pyykit illalla saunaan kuivumaan ja aamulla laitetaan kuivina kaappiin. Kun sisälle ne ei mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ei ole lemmikkejä ja lapsetkin jo teinejä, jotka eivät käy vääntelemässä saunan vääntimiä?
Mikä on mahdollista, se toteutuu ennen pitkää. Kyse on vain aikajänteestä.
Ja huomio sekin, että aikanaan sinä dementoidut lapsen asteelle. Lapsi ehkä aikuisen voimin ja toimintamallein. Sitten kaikki on jo todennäköistä. Minkä nuorena oppii, sitä vanhana yrittää toteuttaa.
t. Tuotekehirysinsinööri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkölaitoksen mies ei varmasti laita kiinni jonkun toisen avaamaa johdonsuojakytkintä tai sulaketta.