Miten nuo saunassa pyykkitelineellä kuivuvat vaatteet yhtäkkiä syttyisivät tuleen?
Kommentit (246)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kuivataan vaatteet loppukeväästä alkusyksyyn ulkona mutta muulloin saunassa, koska muuta paikkaa ei telineelle ole. Saunassa pyykit myös kuivuu nopeasti, ne laitetaan kuivumaan kun saunan kiukaaseen laitetaan tuli, ja viimeistään seuraavana aamuna pyykit saa hakea kaappiin.
Syttymisvaaraa ei kuitenkaan ole, koska meillä on todella iso sauna. Teline on ylälauteella, joka on reilusti leveämpi kuin teline. Jos teline romahtaisi, se ei siltikään olisi kiukaan lähellä, koska telinettä ei pidetä ns kiukaan puolella laudetta. Lisäksi laitetaan kattokoukkuihin henkareissa kuivumaan paksumpia vaatteita ne jos ne putoaisi maahan, olisi kiukaaseen matkaa pari metriä.
Onni on iso sauna. Vaikka teline on siivekkeineen auki, silti mahtuu kaksi aikuista saunomaan samalla lauteella "jalat ylhäällä" eikä olla edes kylki kyljessä 😊
Siis onko näin tyhmiä ihmisiä olemassa
No mikä sua tässä niin kaihertaa? 😄
Asun yksin, ei lemmikkejä. En käytä saunaa koskaan. Miten se voi syttyä tuleen? Olen aina ihmetellyt tätä.Itsekseen syttyvät saunat?
Vierailija kirjoitti:
Yleisin saunapalon syy on ihan vaan se, että asukas itse ei muista laittaneensa mitään saunaan kuivumaan, kun hetkeksi jälkilöylyjen aikana laittoi lähtiessään pyllynalusen siihen jo jäähtyneen saunan kaiteelle, ja sauna laitetaan naps kännykällä päälle katsomatta sisälle että se pellavaliina on siinä kiukaassa kiinni.
Pellava on muuten yksi huonoiten syttyviä materiaaleja. Saat aivan vapaasti heittää pellavaliinan kiuaskivien päälle eikä se syty mihinkään.
Tekokuidut on suurin ongelma. Nehän ovat käytännössä öljyä ja palaminen sen mukaista. Lisäksi sähkökiukaan vastukset ovat paljon kuumempia ja johtavat lämpöä enemmän kuin pelkät kiuaskivet.
Siihen on syynsä, miksi nämä tulipalot tapahtuu enimmäkseen sähkösaunoissa. Jos puusauna palaa, se lähtee lähes aina siitä, että hormi on ollut huono ja välikattoon/eristeisiin päässyt kipinä.
Kiukaan kyljetkään ei muuten sytytä mitään, ne on niin viileät että voi kädellä koskea, koittakaa vaikka. Koska siinä on se erillinen laippa. Puusaunan luukku toki on kuuma, siihen älkää koskeko.
Ongelma on siis vastukset, jotka on kuumat, ja tekokuidut, jotka leimahtaa.
Jos joku virittää pyykkinaruja kiukaan yläpuolelle, niin se on jo vaarallista tai ylipäätään sellaiselle etäisyydelle, että narut kuumetessaan voivat katketa ja pyykit joutua kiukaalle. Itse käytin vuosia saunan nurkkaan noin metrin korkeudelle ja toista metriä kiukaasta seinään asennettuja Oskarin oksia. Kotimainen tuote. Mitenkään pyykit eivät sieltä olisi voineet lentää kiukaalle. Eikä "teline" kaatua, kun oli ruuvattu seinään. Ja vaikka ruuvit olisivat pettäneet, pyykit olisivat vain pudonneet lattialle.
Vierailija kirjoitti:
Asun yksin, ei lemmikkejä. En käytä saunaa koskaan. Miten se voi syttyä tuleen? Olen aina ihmetellyt tätä.Itsekseen syttyvät saunat?
Ei mitenkään. Varsinkin jos otat kiukaan sulakkeen pois.
Teoriassa on kai mahdollista, että joku mystinen sähkövika ohittaisi kiukaan kytkimet ja se menisi itsekseen päälle ja vaan kuumenisi ja kuumenisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissa, koira tai lapsi vääntää kiukaan päälle ja leimahtavat tuleen.
Kerro oi viisas miten kissa tai koira käpälillään vääntää kiukaan päälle?
Todennäköisempää on että jompikumpi vanhemmista on laittanut saunan päälle jotta vaatteet kuivuisi lämmössä nopeammin.
Kun se onnnistuu eläimiltä kääntää hellannuppeja niin miksei kiukaankin. Tosin harvemmin kai koira menee muutenvain härkkimään kiuasta.
Eli vaikka teillä olisi iso sauna tai toimitte omasta mielestänne niin tarkasti että pyykit eivät voi kaatua kiukaalle niin silti voitte menettää osan muutoin teille kuuluvista vakuutuskorvauksista. Mutta jos se ei haittaa niin jatkakaa vaan. Tämä siis esim tapauksessa jossa saunassa vaatteita kuivaamossa, kius menee omia aikojaan oikosulkuun ja sytyttää tulipalon. Palon syyn tutkinnassa huomataan että saunassa sinne kuulumattomia asioita. Vakuutusyhtiö voi vedota niihin ohjeen vastaisesti saunassa olleisiin vaatteisiin
Meillä on aina kiukaan sulake pois kun ei varta vasten lämmitetä saunaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan keksi ainuttakaan syytä miksi vaatteet pitäisi kuivattaa juuri saunassa. En todella. Vastuutonta.
Kenkiä ei saa kuivaksi seuraavaksi päiväksi jollei laita niitä saunaan. Meillä ei saunaa käytetä koskaan, mutta patterin ansiosta siellä on lämpimämpää kuin eteisessä. Ja nämä on vierekkäin, joten senkin puolesta sauna on kätevä kuivatuspaikka. Palovaroitin on eteisen oven luona eli tosi lähellä.
Alapeukuttaja voisi kertoa, että mikä tässä on vastuutonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan keksi ainuttakaan syytä miksi vaatteet pitäisi kuivattaa juuri saunassa. En todella. Vastuutonta.
Kenkiä ei saa kuivaksi seuraavaksi päiväksi jollei laita niitä saunaan. Meillä ei saunaa käytetä koskaan, mutta patterin ansiosta siellä on lämpimämpää kuin eteisessä. Ja nämä on vierekkäin, joten senkin puolesta sauna on kätevä kuivatuspaikka. Palovaroitin on eteisen oven luona eli tosi lähellä.
Onko sinulla vakuutusta? Oletko lukenut vakuutusehdot? Meinaan ettei tartte sitte itkeä iltapäivälehdistön että ilkeä vakuutusyhtiö ei korvaa tulipalon vahinkoja. En minä tiennyt että on ehtojen vastaista kuivata kenkiä/vaatteita saunassa. Ei palo edes alkanut niistä. Ai silti ehtojen vastaista ja korvausta ei makseta täysimääräisinä. Mutta kun en tiennyt
Vierailija kirjoitti:
Eli vaikka teillä olisi iso sauna tai toimitte omasta mielestänne niin tarkasti että pyykit eivät voi kaatua kiukaalle niin silti voitte menettää osan muutoin teille kuuluvista vakuutuskorvauksista. Mutta jos se ei haittaa niin jatkakaa vaan. Tämä siis esim tapauksessa jossa saunassa vaatteita kuivaamossa, kius menee omia aikojaan oikosulkuun ja sytyttää tulipalon. Palon syyn tutkinnassa huomataan että saunassa sinne kuulumattomia asioita. Vakuutusyhtiö voi vedota niihin ohjeen vastaisesti saunassa olleisiin vaatteisiin
Jos olet se joka minua, ison saunan omaavaa, nimittelit, niin meidän kiuas ei voi mennä oikosulkuun. Puukiuas. Koko saunassa ei ole sähköjä. Ja nuohous säännöllisesti. Että jos meidän sauna palaa niin se on sitten kipinä päässyt muutama vuosi sitten tehdyn piipun (olemattomasta) kolosta väärään paikkaan. Siihen ei pyykit vaikuta. Ensi kerralla voit olla nimittelemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttaja voisi kertoa, että mikä tässä on vastuutonta.
Jos ne on juoksulemgät, niin voivat juosta ympäri saunaa ja kiukaallekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet se joka minua, ison saunan omaavaa, nimittelit, niin meidän kiuas ei voi mennä oikosulkuun. Puukiuas. Koko saunassa ei ole sähköjä. Ja nuohous säännöllisesti. Että jos meidän sauna palaa niin se on sitten kipinä päässyt muutama vuosi sitten tehdyn piipun (olemattomasta) kolosta väärään paikkaan. Siihen ei pyykit vaikuta. Ensi kerralla vo
Nimittely? En minä nimitellyt tuossa mitenkään? Ja ei tuo kommentti ei ollut edes kohdistettu sinulle vaan yleensä kaikille jotka ilmoittivat että meidän saunassa ei teline/pyykit voi päätyä kiukaalle joten voi kuivata turvallisesti eikä haittaa mitään. Edelleen kun se voi vaikuttaa vakuutuskorvauksiin. Ja vaikka olisi puukiuas niin kannattaa tarkistaa asia mutta erityisesti sähkökiukaan kanssa jos meinaa kuivata pyykkiä saunassa. Koska voi vaikuttaa vaikka palo ei alkaisikaan niistä pyykeistä.
Niin. Jos olit sama joka minulle kirjoitti tämän "Siis onko näin tyhmiä ihmisiä olemassa". Nimenomaan kirjoitin JOS. Kun sattumalta joku tuon kirjoitti juuri kommenttiini isoon saunaan liittyen, kysyin mikä kaihertaa ja sinä kommentoit isoihin saunoihin liittyen. Siitä helposti laskee 1+1, yllättäen.
Vierailija kirjoitti:
No mulla ne ihan ainoat syyt on että pyykit ei talvella kuivu ulkolämpötilassa tarpeeksi ja muualle ne ei mahdu kuivumaan. Sauna siis ainoa paikka jonne mahtuu ja jossa kuivuu. Kesällä toki asia erikseen ja silloin pesenkin pyykkiä vain hyvällä säällä, kun saa sitten ripustaa ulos kuivumaan.
Minkä kokoisia saunoja ihmisilllä on, kun niihin mahtuu pyykkiteline? Vai onko telineet jotain minikokoa? Kaikki kt-, rt- ja okt-saunatkin, joita olen nähnyt, on olleet niin pieniä, ettei niihin mahtuisi sellainen tavallinen kasaantaitettava pyykkiteline edes lauteille. Lattialle ei todellakaan, kun kiuas on melkein lauteissa kiinni ja ovesta astutaan melkein suoraan alimmalle laudeaskelmalle.
Vierailija kirjoitti:
Minkä kokoisia saunoja ihmisilllä on, kun niihin mahtuu pyykkiteline? Vai onko telineet jotain minikokoa? Kaikki kt-, rt- ja okt-saunatkin, joita olen nähnyt, on olleet niin pieniä, ettei niihin mahtuisi sellainen tavallinen kasaantaitettava pyykkiteline edes lauteille. Lattialle ei todellakaan, kun kiuas on melkein lauteissa kiinni ja ovesta astutaan melkein suoraan alimmalle laudeaskelmalle.
Meillä ovelta alimpaan lauteen reunaan on 1,8 metriä. Ylälaude on vähän yli 3 metriä pitkä eli siihen mahtuu siivekkeellisen Sini-kuivaustelineen lisäksi kaksi ihmistä saunomaankin ilman telineen taittoa. Sauna on 9-10 neliötä ja niin korkea, että sen ylälauteella olevan telineen päälläkin on vielä ainakin metri tilaa. Vanhan maatilan sauna, aivan ihana! Ei lopu happi ja löylyt on hyvät.
Eikä teline ole aina saunomassa meidän kanssa samaan aikaan mutta tarvittaessa on, kun pyykit pitää saada kuiviksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole montaa viikkoa kun naapurilla meni kiuas rikki eikä se lopettsnut lämpeämistä ollenkaan.
Minulla on käynyt sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
Sähkövika, naapurin kissa, koira, lapsi tulee teille salaa ja vääntää kiukaan päälle.