Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten nuo saunassa pyykkitelineellä kuivuvat vaatteet yhtäkkiä syttyisivät tuleen?

Vierailija
19.11.2023 |

En ymmärrä miten olisi edes mahdollista.

Kommentit (246)

Vierailija
201/246 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en vaan keksi ainuttakaan syytä miksi vaatteet pitäisi kuivattaa juuri saunassa. En todella. Vastuutonta.

No mulla ne ihan ainoat syyt on että pyykit ei talvella kuivu ulkolämpötilassa tarpeeksi ja muualle ne ei mahdu kuivumaan. Sauna siis ainoa paikka jonne mahtuu ja jossa kuivuu. Kesällä toki asia erikseen ja silloin pesenkin pyykkiä vain hyvällä säällä, kun saa sitten ripustaa ulos kuivumaan.

Eikös pyykit jäädy talvella ulkolämpötilassa ja luulis, että saunoja ei rakeneta liian pieniin asuntoihin noin muutenkaan.

Pyykit kuivuvat myös pakkasessa.

Tämä on vanhaa kansanperinnettä ja tietoa, jota nykynuoret eivät ole mummoiltaan perineet. Kuivumisaika on vain pidempi.

Vierailija
202/246 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Pyykkiteline kaatuu kiukaan päälle.

- Kiukaasta lentää kipinä ja sytyttää jo valmiiksi lämpimän kankaan palamaan.

Harvemmin ne puusaunat (pl. savusaunat) palaa pyykkien vuoksi. Puulämmitäjät on sen verran fiksumpaa porukkaa että tyhjentävät saunasta ylimääräisen, ennenkuin laittavat puut kiukaan pesään. Tai eivät ylipäätään kuivaa pyykkiä savun tuoksuisessa saunassa.

Itse olin tuossa asiassa jopa vainoharhainen, sen lisäksi että pyykkiä ei kuivattu saunassa, kiukaasta oli myös sulakkeet irti sen aikaa kun talossa oli alle 10-vuotias lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/246 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet ei saa jäädä tuleen makaamaan.

Vierailija
204/246 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en vaan keksi ainuttakaan syytä miksi vaatteet pitäisi kuivattaa juuri saunassa. En todella. Vastuutonta.

No mulla ne ihan ainoat syyt on että pyykit ei talvella kuivu ulkolämpötilassa tarpeeksi ja muualle ne ei mahdu kuivumaan. Sauna siis ainoa paikka jonne mahtuu ja jossa kuivuu. Kesällä toki asia erikseen ja silloin pesenkin pyykkiä vain hyvällä säällä, kun saa sitten ripustaa ulos kuivumaan.

Eikös pyykit jäädy talvella ulkolämpötilassa ja luulis, että saunoja ei rakeneta liian pieniin asuntoihin noin muutenkaan.

Tämä on vanhaa kansanperinnettä ja tietoa, jota nykynuoret eivät ole mummoiltaan perineet. Kuivumisaika on vain pidempi.

Eli ulkoa narulta voi suoraan kerätä ja viikata pyykit kaappiin? 

Vierailija
205/246 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sun tenava pyörähtää siellä kun silmä välttää, tönäisee telineen kumoon ja siinä se nojaa sitten kiukaaseen. Kiukaassa sähkövika tai se tenava painelee vähän jänniä nappuloita.

Korvaa tenava kissalla, koiralla tai känniläisellä.

Tai ihan vaan niin, että saunan ohjausyksikkö on saunan ulkopuolella, ja umpiovi saunaan. Toinen puoliso laittaa märät kengät kuivumaan kaiteelle ja unohtaa ne siihen, ja toinen pistää saunan päälle katsomatta sisälle. Kumikengät lämpenee, varsi vääntyy ja kaatuu kiukaalle.

t: palotekninen tutkija

Meidän saunassa kävi appivanhempien tässä asuessa  noin. Puolisoni sisko laittoi farkkunsa saunan kaiteelleeelle kiukaan viereen kuivumaan.

Appiukko laittoi saunan ulkopuolelta päälle ja farkut syttyivät.

Selvittiin lievillä vaurioilla(turmeltuneet farkut, muutama hiiltynyt lauta, lievä palovamma sammutustöistä) eikä palokuntaakaan  tarvittu, mutta katastrofi oli lähellä.

Meillä on pyykkiteline saunassa, mutta se on vastakkaisessa nurkassa kuin kiuas ja kiinteästi seinään ruuvattu. Olen perheelle teroittanut, ettei kiukaan lähelle, kaiteelle IKINÄ laiteta pyykkiä, ei ikinä.

Vierailija
206/246 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mummoltani oppinut että talviaikaan pyykit kuivataan saunassa narulla joka on lauteiden yllä. Siinä mummo ne kuivatti 90-vuotiaaksi saakka ja nykyään minä, kun asun häneltä perimässäni talossa 😊

Vierailija
207/246 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tai eivät ylipäätään kuivaa pyykkiä savun tuoksuisessa saunassa."

Auts. Kannattaa laittaa kiukaasta savuputki hormiin, että savut menee piipusta pihalle. Tuo on vaarallista, jos teillä savu tulee sisälle saunaan, siinä saunoja menehtyy nopsaan.

Vierailija
208/246 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkien kuivaaminen saunassa ei ole fiksua. Luulin, että ainoastaan m a m u t ei tätä käsitä. Taisin olla väärässä.

Vierailija
209/246 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sallitte, niin poikkean hieman asiasta. Eräs sen aikainen julkkis rakensi savusaunaa itselleen, niin naapuri kehotti häntä tekemään siihen suuret ikkunat, että näkee pestä pyykkiä. Tällöin saunarakentaja kysyi, että pitääkö tehdä myös suuret ovet, että voin pitää siellä autoa?

Vierailija
210/246 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sun tenava pyörähtää siellä kun silmä välttää, tönäisee telineen kumoon ja siinä se nojaa sitten kiukaaseen. Kiukaassa sähkövika tai se tenava painelee vähän jänniä nappuloita.

Tai ihan vaan niin, että saunan ohjausyksikkö on saunan ulkopuolella, ja umpiovi saunaan. Toinen puoliso laittaa märät kengät kuivumaan kaiteelle ja unohtaa ne siihen, ja toinen pistää saunan päälle katsomatta sisälle. Kumikengät lämpenee, varsi vääntyy ja kaatuu kiukaalle.

Meidän saunassa kävi appivanhempien tässä asuessa  noin. Puolisoni sisko laittoi farkkunsa saunan kaiteelleeelle kiukaan viereen kuivumaan.

Selvittiin lievillä vaurioilla(turmeltuneet farkut, muutama hiiltynyt

Mutta teroituksista huolimatta joku tulee sen lopulta tekemään. Vastakkaisen nurkan narut tulee täyteen. No, kyllä mä tän kerran voin nuo farkut kuivata kaiteella kun laitan kiukaan vain vähäksi aikaa päälle ja säädän lämmöt alhaalle. Hups, tulikin muuta menoa ja farkut jää kaiteelle. Sitten joku toinen haluaa saunoa ... Loppu luetaan lehdestä.

Usko pois, näin ne vahingot tapahtuu. Ei kaikille koko elämän aikana, mutta aina silloin tällöin jollekin.

Vierailija
211/246 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sallitte, niin poikkean hieman asiasta. Eräs sen aikainen julkkis rakensi savusaunaa itselleen, niin naapuri kehotti häntä tekemään siihen suuret ikkunat, että näkee pestä pyykkiä. Tällöin saunarakentaja kysyi, että pitääkö tehdä myös suuret ovet, että voin pitää siellä autoa?

Yhtä OT, mutta kylällä on ollut yksi nätti vanha punainen hirsinen pihasauna. Omistajansa, vanha poikamies, veti moottorisahalla päätyseinän ja lauteet pois. Tadaa, saunasta tuli autokatos 🙄

Vierailija
212/246 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä opetettiin koulussa fysiikan tunneilla15-20 vuotta sitten, joten 30-vuotiaiden pitäisi tietää. Oli siis ihan oppikirjoissa esimerkkinä.

Vierailija
213/246 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissa, koira tai lapsi vääntää kiukaan päälle ja leimahtavat tuleen.

Näytä miten nuo kaksi ensimmäistä vääntävät kiukaan päälle?

Vierailija
214/246 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin ne puusaunat (pl. savusaunat) palaa pyykkien vuoksi. Puulämmitäjät on sen verran fiksumpaa porukkaa että tyhjentävät saunasta ylimääräisen, ennenkuin laittavat puut kiukaan pesään. Tai eivät ylipäätään kuivaa pyykkiä savun tuoksuisessa saunassa.

Itse olin tuossa asiassa jopa vainoharhainen, sen lisäksi että pyykkiä ei kuivattu saunassa, kiukaasta oli myös sulakkeet irti sen aikaa kun talossa oli alle 10-vuotias lapsi.

Älähän nyt. Olen nähnyt ja kuullut vielä useammin, että luteita tapetaan patjoista puulämmitteisessä saunassa. Ei se patja tuolta lauteilta kaadu kiukaalle kun laitan sen huolella nojolleen toiseen suuntaan...

Vierailija
215/246 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ulkomailla, mutta en kyllä tajua minkä kokoisia saunoja kaikilla on, kun pyykit mahtuvat sinne kuivumaan? Sukulaisteni saunoihin ei kyllä mahdu minkäänlaista telinettä.

Toisekseen, jos minulla olisi sauna, en sittenkään kuivaisi siellä mitään, tietenkään. Pyykit kuivuvat kaikista parhaiten ja nopeiten niin, että telinettä kohti laitetaan puhaltamaan pyörivä pöytätuuletin. Tunnin päästä saa kerätä kuivat pyykit pois, ei tarvi riskeerata mitään eikä myöskään katsella telinettä koko päivää.

Vierailija
216/246 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvittiin lievillä vaurioilla(turmeltuneet farkut, muutama hiiltynyt

Vale. Muutaman sentin päässä kiukaasta EI MIKÄÄN KOSTEA PUUVILLAKANGAS SYTY. Ei edes kuiva. 

Vierailija
217/246 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mummoltani oppinut että talviaikaan pyykit kuivataan saunassa narulla joka on lauteiden yllä. Siinä mummo ne kuivatti 90-vuotiaaksi saakka ja nykyään minä, kun asun häneltä perimässäni talossa 😊

Toivottavasti olet vaihtanut ne mummon perintönarut uudempiin.

Vierailija
218/246 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vanhaa kansanperinnettä ja tietoa, jota nykynuoret eivät ole mummoiltaan perineet. Kuivumisaika on vain pidempi.<

Näin, paitsi että mummo pyöräytti lakanat mankelissa ennen kaappiin laittoa.

Vierailija
219/246 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvittiin lievill

Kaide on aikalailla ylempänä kuin kiuas. Muutaman sentin päässä kiukaasta roikkuva jo kuivunut puuvillakangas syttyi, arvatenkin juuri ylempää, ei sen kiukaan kyljen lämpösuojapellin kohdalta.

Tapauksesta on yli  parikymmentä vuottaja appiukkokin jo edesmennyt, joten yksityiskohtia ei enää voi tarkistaa.

Vierailija
220/246 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain jos kiuas on päällä, ei se itsestään mene päälle.

Huomaa kyllä millä palstalla ollaan. Jos kiuas laitetaan päälle niin sieltä tuskin kipinöitä lentelee.