Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten nuo saunassa pyykkitelineellä kuivuvat vaatteet yhtäkkiä syttyisivät tuleen?

Vierailija
19.11.2023 |

En ymmärrä miten olisi edes mahdollista.

Kommentit (246)

Vierailija
21/246 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisin saunapalon syy on ihan vaan se, että asukas itse ei muista laittaneensa mitään saunaan kuivumaan, kun hetkeksi jälkilöylyjen aikana laittoi lähtiessään pyllynalusen siihen jo jäähtyneen saunan kaiteelle, ja sauna laitetaan naps kännykällä päälle katsomatta sisälle että se pellavaliina on siinä kiukaassa kiinni.

Mun saunaa ei voi laittaa päälle millään sovelluksella vaan on mentävä operoimaan kiukaan kyljessä olevia säätimiä. Saunan kaiteelle en laita mitään kuivumaan ja jos laittaisin, niin huomaisin asian, kun laitan saunaa päälle.

Ap

Vierailija
22/246 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sun tenava pyörähtää siellä kun silmä välttää, tönäisee telineen kumoon ja siinä se nojaa sitten kiukaaseen. Kiukaassa sähkövika tai se tenava painelee vähän jänniä nappuloita.

Korvaa tenava kissalla, koiralla tai känniläisellä.

Tai ihan vaan niin, että saunan ohjausyksikkö on saunan ulkopuolella, ja umpiovi saunaan. Toinen puoliso laittaa märät kengät kuivumaan kaiteelle ja unohtaa ne siihen, ja toinen pistää saunan päälle katsomatta sisälle. Kumikengät lämpenee, varsi vääntyy ja kaatuu kiukaalle.

t: palotekninen tutkija

Ei ole tenavaa, kissaa, koiraa eikä känniläistä, ei edes puolisoa. Ja säätimet on kiukaan kyljessä.

Ap

No jos ei ole mitään noista, voit huoletta kuivattaa pyykkiä sitten siellä saunassasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/246 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissa, koira tai lapsi vääntää kiukaan päälle ja leimahtavat tuleen.

Mistä se kissa, koira tai lapsi tänne ilmestyy?

Ap

Tuo oli vain esimerkki. Aloitpa sinä hankalaksi. Saatat itsekin unohtaa kiukaan sammuttamisen.

Kiuas menee pois päältä itsekseen, jos sitä ei sammuta. Ja nyt oli kyse juuri minun saunasta.

Ap

Vierailija
24/246 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle tiedoksi, jos et ymmärrä, niin se ei todellakaan tarkoita, että niin ei tapahtuisi! Joo, ei ne kaikki kuivumassa olevat vaatteea aina saunassa syty, mutta ei ole montaa viikkoa, kun äiti ja kolme lasta kuoli juuri Vantaalla. Kerro sille isälle, että et ymmärrä, miten ne vaatteet siellä saunassa voi syttyä.

Vierailija
25/246 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus vaate voi pudota kiukaalle riippuen sijainnistaan. 

Leikkisä demoni voi tosiaan tehdä tällaista kiusaa. Meillä päästiin onneksi eroon manaajan avulla.

Vierailija
26/246 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro oi viisas miten kissa tai koira käpälillään vääntää kiukaan päälle?

Todennäköisempää on että jompikumpi vanhemmista on laittanut saunan päälle jotta vaatteet kuivuisi lämmössä nopeammin.

Todennäköisyyksissä on juuri se, että joskus se pienempikin toteutuu (vrt. lottovoittajat).

Vierailija
27/246 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurini sauna paloi, koska kuivatti siellä vaatteita. 

Kotonani on ehdoton kielto viedä/jättää löylyhuoneeseen kuivumaan yhtään mitään.

Vierailija
28/246 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne lastenvaunut rappukäytävässä syttyneet itsekseen siksi ei saa säilyttää rappukäytävässä vaunuja,ei ne omassa eteisessä syty

Vierailija
29/246 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap oikein kerjää sitä karmaa nyt niskaansa. Kun vaatteesi ja koko omaisuutesi palaa saunapalossa, niin muista tämä aloitus.

Vierailija
30/246 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkökiuas voi vikaantua siten, että se menee itsestään päälle. Kaverin talo paloi, kun leivänpaahdin meni oikariin. Sitä ei oltu edes aamulla käytetty, mutta oli töpseli kuitenkin seinässä.

Vierailija
31/246 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tulee kyllä fysiikan lait vastaan. Maapallolla mikään ei voi tippua metriä sivusuuntaan. Vaatteen pitäisi hypätä kiukaalle ja jonkun pitäisi laittaa vielä kiuas päälle ja tämä pitäisi tapahtua täysin huomaamatta.

Ap

Vierailija
32/246 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuo oli vain esimerkki. Aloitpa sinä hankalaksi. Saatat itsekin unohtaa kiukaan sammuttamisen.

Kiuas menee pois päältä itsekseen, jos sitä ei sammuta. Ja nyt oli kyse juuri minun saunasta.

Ap

Aloituksessa kysyit ylipäänsä miten on mahdollista saunan syttyä kuivuvasta pyykistä. Sinulle ei kelpaa ihmisten esimerkit ja nyt vetoat sinun saunan tilanteeseen. Mehän emme voi tietää vaikka sinulla ei olisi kiuasta saunassasi tai kiuas ei ole edes kytketty virtaan. 

Vierailija
33/246 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

It is up to you. Minulle se on se ja sama, mitä touhuat himassas.

Vierailija
34/246 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Aloituksessa kysyit ylipäänsä miten on mahdollista saunan syttyä kuivuvasta pyykistä. Sinulle ei kelpaa ihmisten esimerkit ja nyt vetoat sinun saunan tilanteeseen. Mehän emme voi tietää vaikka sinulla ei olisi kiuasta saunassasi tai kiuas ei ole edes kytketty virtaan. 

Huomaat varmaan kommenteista, että moni on sitä mieltä, että ihan helposti myös mun saunassa voi syttyä tulipalo. Siitä tässä on kyse.

Ap

Vierailija
35/246 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

kiuaspa ei välttämättä menekään itsestään pois päältä, on näitäkin nähty ihan omakohtaisesti, mutta ei siitä kuitenkaan tulipaloa syttynyt, vaikka mahdollista toki olisi ollut, mikäli jotain olisi pudonnut vaikka  oskarin oksalta jossa laudeliinat  roikkuu, mikäli olisi niin liki kiuasta ollut, voihan nekin  liukua alas sieltä.

Vierailija
36/246 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota kuule aloittaja kattava kotivakuutus edes.

No eihän se korvaa, jos palo syttyy kiukaan ja pyykkien yhdistelmästä. Ne kun ei kuulu samaan tilaan, ja jokaisen järjellisen vakuutusyhtiön ehdoissa tämä mainitaan. 

En minä ala vakuutusmaksuissani toisten perseilyä maksaa. 

Muistakaa se, että muut vakuutuksenottajat maksavat ne korvaukset maksuissaan. 

Ei huvita maksaa liiallista riskinottoa. 

Vierailija
37/246 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovinaru sulaa, rievut kiukaalle, murju tuleen.

Vierailija
38/246 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkisä demoni voi tosiaan tehdä tällaista kiusaa. Meillä päästiin onneksi eroon manaajan avulla.

Tai ilmavirta pudottaa vaatteen tai koskiessasi toiseen vaatteeseen huomaamattasi pudotat toisen vaatteet tai naru katkeaa kuivauksen aikana. Kaikkia kolmea minulla tapahtunut, mutta kuivausteline ei olekaan saunassa, joten mitään suurempaa vahingoa ei tapahtunut.

Vierailija
39/246 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on Sauhu-Santtu! Omakotitonttu

Vierailija
40/246 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kämpässä ei ole käytännössä mitään mahdollisuutta että saunassa olevat vaatteet loikkasivat kiukaalle, kun yksin asun eikä ole lemmikkejä jne.

Silti en koskaan kuivata vaatteita saunassa. Siihen ei ole mitään syytä, koska niitä voi roikottaa muuallakin. Ja jos kiukaaseen vaikka tulisikin vika. Miksi ihmeessä ottaisin sen 0,1% riskin kun voin olla ottamatta? Mitään hyötyä vaatteiden kuivattamisesta saunassa ei nimittäin ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi