Miten nuo saunassa pyykkitelineellä kuivuvat vaatteet yhtäkkiä syttyisivät tuleen?
Kommentit (246)
Veikkaan, että ap lämmittää vain vähän sitä kiuasta, jotta vaatteet kuivuu nopeammin ja seinäluteet kuolee niistä jo 60 asteen lämmössä kun pitää pari tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus vaate voi pudota kiukaalle riippuen sijainnistaan.
Tässä tulee kyllä fysiikan lait vastaan. Maapallolla mikään ei voi tippua metriä sivusuuntaan. Vaatteen pitäisi hypätä kiukaalle ja jonkun pitäisi laittaa vielä kiuas päälle ja tämä pitäisi tapahtua täysin huomaamatta.
Ap
Kaada pyykkiteline kokeeksi. Äkkiäkös se heilahtaa metrin sivusuunnassa, tai enemmänkin. Se kun on lähtökohtaisesti jo metrin korkea itsessään. Lauteilla ollessaan jo paljon kiuasta korkeammalla.
Ai miten se pyykkiteline kaatuu? No mulla hajosi yksi pyykkiteline, kiinnike petti.
Mikä tarve pyykkejä on kuivata saunassa?
Ylimääräinen kosteusrasitus ei edes tee kylmälle saunalle/kylppärille hyvää, parempi kuivata asuintaloissa, ja ihan paras ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissa, koira tai lapsi vääntää kiukaan päälle ja leimahtavat tuleen.
Mistä se kissa, koira tai lapsi tänne ilmestyy?
Ap
Tuo oli vain esimerkki. Aloitpa sinä hankalaksi. Saatat itsekin unohtaa kiukaan sammuttamisen.
Kiuas menee pois päältä itsekseen, jos sitä ei sammuta. Ja nyt oli kyse juuri minun saunasta.
Ap
kiuaspa ei välttämättä menekään itsestään pois päältä, on näitäkin nähty ihan omakohtaisesti, mutta ei siitä kuitenkaan tulipaloa syttynyt, vaikka mahdollista toki olisi ollut, mikäli jotain olisi pudonnut vaikka oskarin oksalta jossa laudeliinat roikkuu, mikäli olisi niin liki kiuasta ollut, voihan nekin li
En minä siihen luotakaan vaan tarkistan tilanteen saunomisen jälkeen samalla kun käännän tehosäätimenkin nollille.
Ap
Kissako sinne kiukaaseen ne tulet tekee ja muistaa vielä lisätä puitakin?
Ap ei kannata kysyä yleisellä tasolla asiaa jos tarkoitat että kyseessä vain sinun saunasta ja sinun pyykeistä.
Jos asut yksin niin todennäköisyys pyykkien sytyttämään paloon on pieni. Mutta kannattaako sitä ottaa kuitenkaan ? Mitä hyödyt siitä?
Ei ole montaa viikkoa kun naapurilla meni kiuas rikki eikä se lopettsnut lämpeämistä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun kämpässä ei ole käytännössä mitään mahdollisuutta että saunassa olevat vaatteet loikkasivat kiukaalle, kun yksin asun eikä ole lemmikkejä jne.
Silti en koskaan kuivata vaatteita saunassa. Siihen ei ole mitään syytä, koska niitä voi roikottaa muuallakin. Ja jos kiukaaseen vaikka tulisikin vika. Miksi ihmeessä ottaisin sen 0,1% riskin kun voin olla ottamatta? Mitään hyötyä vaatteiden kuivattamisesta saunassa ei nimittäin ole.
Saunassa on hyvä ilmanvaihto, pyykit kuivuvat nopeasti eikä tekstiilipölyä leviä ympäri asuntoa. Se hyöty siitä on.
Ap
Kiukaan säätimet on kuluvia osia ja voi mennä rikki.
Näyttää, että ok, se sammui, muttei sammunutkaan. Tai ajastinpuolella vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole montaa viikkoa kun naapurilla meni kiuas rikki eikä se lopettsnut lämpeämistä ollenkaan.
Kiuas väänsi ensin itse nappulat kaakkoon ja alkoi kuumentua?
Ap
Tyypilliset säätimet on kyllä haastavia. Siis sitä ajastimen toimintaa pitää fiksunkin miettiä. Tosin fiksun tupa ei pala kun saunassa ei ole mitään syttymässä ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kämpässä ei ole käytännössä mitään mahdollisuutta että saunassa olevat vaatteet loikkasivat kiukaalle, kun yksin asun eikä ole lemmikkejä jne.
Silti en koskaan kuivata vaatteita saunassa. Siihen ei ole mitään syytä, koska niitä voi roikottaa muuallakin. Ja jos kiukaaseen vaikka tulisikin vika. Miksi ihmeessä ottaisin sen 0,1% riskin kun voin olla ottamatta? Mitään hyötyä vaatteiden kuivattamisesta saunassa ei nimittäin ole.
Saunassa on hyvä ilmanvaihto, pyykit kuivuvat nopeasti eikä tekstiilipölyä leviä ympäri asuntoa. Se hyöty siitä on.
Ap
Miten saunassa on parempi ilmanvaihto kuin muussa kämpässä? Sehän on oletettavasti yksi asuntosi poistoilmaröörin sijoituskohde. Kyllä se kosteus sinne muualtakin menee.
Saunan rakenteille on parempi, ettei se saunatilan kosteus ole jatkuvasti kova kuivavien pyykkien takia. Sauna pitäisi kuivahtaa nopeasti saunomisen jälkeen, eikä kylmänä tarvitsisi tulla turhaa kostwusrasitusta.
Kämpän ilmanvaihto kannattaa hoitaa muutenkin kuntoon, jos muualla ei pyykki kuivu.
osa pölystä tulee ihmisestä itsestään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiuas väänsi ensin itse nappulat kaakkoon ja alkoi kuumentua?
Ap
Laitevika ja kiuas käynnistyy itsestään. Ei ennenkuulumaton tapahtuma.
Millähän rahalla mun naapuri maksoi saunaremontista koituneet kulut, kun poltti vuokra-asuntonsa saunan juuripa kuivattamalla vaatteita löylytilassa.
Sellainen yksinhuoltaja monen penskan äiti, joka opiskeli kaiken lisäksi.
Miten vi..... voi tulla mieleen kuivattaa pyykkiä saunassa? Sauna on tarkoitettu vain ja ainoastaan saunomiseen.
Kun sähkökiukaasta ottaa sulakkeet pois saunomisen jälkeen, ei lämmitys voi jäädä päälle.
Meillä kuivataan vaatteet loppukeväästä alkusyksyyn ulkona mutta muulloin saunassa, koska muuta paikkaa ei telineelle ole. Saunassa pyykit myös kuivuu nopeasti, ne laitetaan kuivumaan kun saunan kiukaaseen laitetaan tuli, ja viimeistään seuraavana aamuna pyykit saa hakea kaappiin.
Syttymisvaaraa ei kuitenkaan ole, koska meillä on todella iso sauna. Teline on ylälauteella, joka on reilusti leveämpi kuin teline. Jos teline romahtaisi, se ei siltikään olisi kiukaan lähellä, koska telinettä ei pidetä ns kiukaan puolella laudetta. Lisäksi laitetaan kattokoukkuihin henkareissa kuivumaan paksumpia vaatteita ne jos ne putoaisi maahan, olisi kiukaaseen matkaa pari metriä.
Onni on iso sauna. Vaikka teline on siivekkeineen auki, silti mahtuu kaksi aikuista saunomaan samalla lauteella "jalat ylhäällä" eikä olla edes kylki kyljessä 😊
Yksi kuivattaa uusiokäyttöä varten Tena Maxi kouruvaippoja saunan lauteilla. Siellä niitä lojuu kymmenittäin. Ovat kai sitten varmaan vielä niin märkiä etteivät syty pissarätit?
Itse olen 6 vuotta kuivannut pyykit saunan kattoon ripustetuissa pyykkinaruissa. Ne pitää vaan sijoitella siten ettei ole mahdollista että tippuisivat sähkökiukaan päälle. Puukiukaasta voisi lentää kipinöitä (jos luukku on auki). Tai poistaa pyykit aina jos kiuas on päällä. Kaikesta huolimatta tulipaloja ON sattunut Suomessa tämän takia.
Huono puoli on että pyykeistä tulee pölyä, joka vuosien kuluessa tunkeutuu lauteiden yms. rakoihin ja niihin muodostuu sellainen "huopamainen" kerros, joka kerää vettä ja voi aiheuttaa lauteiden homehtumista ja pahan hajun kerääntymistä kun hiki kerääntyy sinne. Eli sauna kannattaisi pestä ainakin kerran vuodessa. Kiuaskivien vaihto muuttaa saunan hajun todella raikkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kahdessa eri asunnossa peräjälkeen ollut kiukaan ajastin rikki niin, ettei kiuas ikinä sammuisi itsestään.
Nykyään minulla on kiukaan sulakkeet pois, koska en ikinä saunaa käytä. Valitettavasti lauteet on niin kiinteästi asennetut, etten silti saa tilaa pyykinkuivauskäyttöön. Mihinkään kattoon laitettuun telinevirityksiin en luottaisi käytössä olevassa saunassa, ne varmaan ovat suurimmassa vaarassa tiputtaa pyykkiä kiukaan päälle.
Joku ehdotti kotivakuutuksen ottamista jos kuivaa pyykkejä saunassa. Taitaa vaan olla että vakuutus ei korvaisi ainakaan koko korvausta jos tulipalo alkaisi saunasta ja siellä vaatteita kuivumassa. Eli siinä mielessä turha ottaa vakuutusta jos toimii vakuutusehtojen vastaisesti.