HS: "Kuntien talouteen tulossa yli 400 miljoonan euron yllätysleikkaus", etenkin vanhuspalveluista leikataan
KUNTIEN valtionosuuksiin on tulossa ensi vuonna 415 miljoonan euron suuruinen yllätysleikkaus. Vasta perjantaina illansuussa julkistettu leikkaus voi aiheuttaa monissa kunnissa suuria ongelmia, koska ensi vuoden talousarviot on lyöty kunnissa jo lukkoon.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkät vuosilomat leikkuriin, lähes 2kk lomaa vuodessa verovatoin. Ei tähän ole enää varaa.
Pitkiin vuosilomiin vaaditaan yli 20 vuoden työkokemus...
Julkisella. Muilla se on 4+1. Valtiolla oli ennen myös lyhempi työaika kuin muilla, vieläkö tämä muinaisjäänne on voimassa? Silloin kun itse olin oli 7 h 15 minuuttia mutta siitä on jo kauan.
7h 15min + 30min pakollinen ruokatunti, joka lisätään työaikaan pidit sen tai et. Eli työaika on 7h 45min jos on toimistotyö. Jos tekee ulkohommia niin sitten voidaan katsoa että on yleistyöaika, jolloin työaika kasvaa yli 8 tuntiin. Ei ole siis mitenkään lyhyempi työaika. Lomaakin saa 8 päivää eli 1,6 viikkoa lisää sitten kun työkokemusta on tullu 15 vuotta. Muilla aloilla saa lisää palkaa. Tämä on aikoinaan neuvoteltu että kun ei ole varaa maksaa lisää palkaa ja joutuu tekemään pienellä palkalla, niin saa sitten "palkankorotuksen" lisävapaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkät vuosilomat leikkuriin, lähes 2kk lomaa vuodessa verovatoin. Ei tähän ole enää varaa.
Pitkät vuosilomat on aikoinaan annettu kompensaationa huonommasta palkkatasosta. Jos vuosilomia leikataan se pitää kompensoida reiluilla palkankorotuksilla.
Ei tätä edelleenkään osa pysty ymmärtämään. Vaikka kuinka yrittäisi rautalangasta vääntää, miksi yli kahdenkymmenen vuoden jälkeen saat ylimääräisiä loma päiviä. Ymmärrättekö ihmiset, yksityisellä sektorilla nämä ihmiset olisivat saaneet palkankorotuksia yli noiden lomapäivien?!
6 vuodessa on yhteensä 1 vuosi vuosilomaa, kuntapuolella jos olet yli 20v ollut työsuhteessa. Liikaahan se on.
"Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vierailija kirjoitti:
Perinteisiä suojatyöpaikkoja ovat olleet kaupunkien ja kuntien työpaikat ja juuri näissä on "onnistunut" työurien pidentäminen erittäin hyvin 😅. Ajatelkaa esim kaupunkien orkesterit, se viulun vinguttaminen konserteissa ei varmasti tuo lipputuloja kuin 1% verran house bandin menoista. Yli-ikäiset välittömästi eläkkeelle, työtehtävien ulkoistaminen jne. ja yt:t käyntiin. Näin toimitaan yksityisellä sektorilla, miksi julkinen on suojassa tältä?"
Tietosi julkisen sektorin työsuhde-eduista ovat viime vuosituhannelta. Esimerkiksi oma työnantajani kävi vastikään YT-neuvottelut, joiden seurauksena suuri määrä henkilöstöä irtisanottiin. On paljon julkisen sektorin töitä, joihin ei enää ole riittävästi hakijoita. Mainittakoon vaikkapa varhaiskasvatuksen opettajat. Jos työolot olisivat kunnossa ja palkka vastaisi työn vaati"
Tämä on osa mainitsemiani työolosuhteita. Hankalia asiakkaita kestää paremmin, kun henkilöstöä on riittävästi niin, että yksi työntekijä ei joudu kohtaamaan jatkuvasti asiatonta käytöstä ja elämään pelossa. Samoin ikävien tilanteiden, erityisesti jos niihin liittyy väkivallan uhkaa, käsittelyyn pitäisi saada tukea. Säästöt kohdistuvat myös esimerkiksi työterveyshuollon palveluihin, eli tukea ei oikeasti ole saatavilla. Samalla on suuri kynnys ottaa näitä puheeksi kollegoiden ja esihenkilön kanssa, sillä he ovat aivan yhtä kuormittuneita.
Eli nyt saa kokoomus rauhassa puristaa julkisen soten kuiviin. Onko tässä tarkoitus hajottaa hyvinvointiyhteiskunta? Kuitenkin rahaa valtiolla riittää esim urpon tunnin junaan, eli arvovalinnoista kyse.
Petteri punakuono ensitöikseen purki edellisen hallituksen kaavailut hoitajamitoituksesta. Nyt esim. Helsingin kaupungin vanhuspalvelussa ylin johto tarttui heti tähän täkyyn ja ylhäältä alaspäin kävi käsky: Jos on puutoksia työvuoroissa, niin sijaisia ei oteta, koska hallituksen kaavailut. Siinä sitten hoitajat vetävät alimiehityksellä niitä vuoroja. Suurin kärsijä on se vanhus, koska tässä vaiheessa hoidon laadusta ei ole enää tietoakaan.
Tämä sama linjaus voitaisiin tasapuolisuuden nimissä vetää kaikille työpaikoille: Jokaisen työmäärää lisättäisiin puolitoistakertaisesti mutta samaan palkkaan. Päälle vielä haukut sekä työnjohdolta että asiakkailta. Sitten tiedätte, miltä se tuntuu. Ja kuinka tasapuolista se on. Kolmas vaihtoehto on tietenkin se, että ns. rahaa tekevillä aloilla, tyypit alkavat itse hoitamaan omat vanhenevat vanhempansa eivätkä ulkoista niitä kunnille. Katsotaan sitten kuinka isoa tiliä pystyy tekemään, kun on ympärivuorokautisesti sidoksissa muistisairaaseen läheiseen.
Vanhusten omaiset ihmettelevät, että hoitopaikkaan tullessa vanhukselle+ omaisille luvattiin kuuta taivaalta - laadukasta hoitoa, hoivaa ja huolenpitoa. Työtekijät saavat sitten pahimmat haukut, kun siihen mahtavaan luvattuun laatuun ei alimiehityksellä kerta kaikkiaan pystytä.
Tämä on ihan sitä konkretiaa, mihin nykyisen katastrofihallituksen menolla mennään.
Tämä sote sotku kylläkin on Sannulin ja kump. jätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen ja persujen piti saada alentaa rikkaiden verotusta ja yksityiselle isot kela-korvaukset. Se on täysin ideologinen tavoite, josta me muut sitten kärsimme.
Sinänsä hassua, kun esim. Purra hyötynyt itse hyvinkin paljon julkisesta terveydenhuollosta.
Mistäs sinä tiedät missä purra on terveyttään hoitanut? Paljon enemmän hän on verovaroja siihen kassaan tienannut kuin sinä koskaan. Kannattaa sinunkin hoitaa tuo pääkoppasi kuntoon. Ei ole enään normaalia käytöstä tuommoinen kommentointi.
"Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nyt olisi aika alkaa karsimaan esim. 8viikon vuosilomista julkisella jne.
On aivan käsittämätöntä, että yksityisellä sektorilla, varsinkin vientiteollisudessa josta se reaalitulo valtiolle saadaan, lasketaan jokaisen lomaviikon lauantai yhdeksi lomapäiväksi, kun julkisella näin ei ole.
Toiseksi työteho. Olen itse yksityisen organisaation palveluksessa teknisellä alalla ja teemme toisinaan yhteistyötä julkisten toimijoiden kanssa. Ne ovat kaksi eri maailmaa tehokkuuden suhteen. Julkiselta puuttuu kokonaan se mentaliteetti, että työntekijä ajattelee oman työpanoksensa luovan vakautta yrityksen jatkuvuuteen ja tulevaisuuteen. Julkisella vaikuttaa ajatus olevan sellainen, että jokainen pyrkii vain saamaan hoidettua ehdottoman minimivaatimuksen niin, että ei tule sanomista jälkikäteen.
On kova väite, että yksityisenpuolen työntekijä vastaa yli kahta julkisen työntekijää tehokkuudessaan, mutta oikeasti se ei ole kovin ka"
Mainitset itsekin, että julkisen sektorin "tehottomuus" liittyy jatkuvaan varmisteluun, ettei tule sanomista jälkikäteen. Viranomaisten päätöksistä voi valittaa ja valitetaankin. Kirjausten kanssa on oltava todella tarkkana. Julkisella sektorilla esiintyykin selkeitä väärinkäytöksiä yksityistä vähemmän. Se, että julkisen sektorin palveluja on alettu yksityistää, on lisännyt näitä väärinkäytöksiä merkittävästi. Esimerkiksi vanhustenhuollossa yksityiset palveluntarjoajat ovat syyllistyneet todella räikeisiin huijauksiin. Säästö, joka mukamas syntyy yksityisen sektorin "tehokkuudesta", on pitkälti seurausta siitä, ettei sovitusta pidetä kiinni, eli työntekijöitä on vuorossa sovittua vähemmän tai työntekijöillä ei ole vaadittuja pätevyyksiä. Työvuorolistoja jopa väärennetään tämän peittelemiseksi. Julkisella sektorilla kynnys tällaiseen on korkeampi, koska johtaja ei henkilökohtaisesti hyödy huijauksesta, toisin kuin yrityksen johtaja, jonka tulot riippuvat yrityksen tuloksesta.
Vierailija kirjoitti:
Petteri punakuono ensitöikseen purki edellisen hallituksen kaavailut hoitajamitoituksesta. Nyt esim. Helsingin kaupungin vanhuspalvelussa ylin johto tarttui heti tähän täkyyn ja ylhäältä alaspäin kävi käsky: Jos on puutoksia työvuoroissa, niin sijaisia ei oteta, koska hallituksen kaavailut. Siinä sitten hoitajat vetävät alimiehityksellä niitä vuoroja. Suurin kärsijä on se vanhus, koska tässä vaiheessa hoidon laadusta ei ole enää tietoakaan.
Tämä sama linjaus voitaisiin tasapuolisuuden nimissä vetää kaikille työpaikoille: Jokaisen työmäärää lisättäisiin puolitoistakertaisesti mutta samaan palkkaan. Päälle vielä haukut sekä työnjohdolta että asiakkailta. Sitten tiedätte, miltä se tuntuu. Ja kuinka tasapuolista se on. Kolmas vaihtoehto on tietenkin se, että ns. rahaa tekevillä aloilla, tyypit alkavat itse hoitamaan omat vanhenevat vanhempansa eivätkä ulkoista niitä kunnille. Katsotaan sitten kuinka isoa tiliä pystyy
Omaisena odotan kauhulla. Aiemmasta kokemuksesta tiedän että kaupungilla on jo osastoja, joissa ei paljon hoitajia näy. Tuntuu että aika ei riitä työssäkäyntiin ja perhe-elämän hoitamiseen, kun muistisairas omainen pitää hoitaa käytännössä itse. Kokoomus nauttii, kun ihmiset saa burnoutin?
Sepä järkevää leikata koulutuksesta ja päivähoidosta. Ihan niin kuin meillä ei olisi riittävästi koulupudokkaita ja syrjäytyneitä nuoria. Opetus- ja kasvatusalalla työolot ovat tällä hetkellä niin surkeat, että en usko, että kohta saatte enää ketään töihin. Olen muuten joka kesä työttömänä, en lomalla, joten älkää jaksako jauhaa p askaa lomista.
Vierailija kirjoitti:
On varaa leikata. Vanhainkodeissa on kolmen ruokalajin menu kahdesti päivässä ja duunarit joutuvat käymään leipäjonoissa. Jotain tolkkua onkin tähän saatava. T. Perussuomalaiset.
Idi .0otti.
Vanhusten palvelut eivät ole enää vuoteen edes olleet kuntien vastuulla, kunMarinin hallituksen sote-uudistus toteutui.
Jos trollaat, ota edes selvää faktoista.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nyt olisi aika alkaa karsimaan esim. 8viikon vuosilomista julkisella jne.
On aivan käsittämätöntä, että yksityisellä sektorilla, varsinkin vientiteollisudessa josta se reaalitulo valtiolle saadaan, lasketaan jokaisen lomaviikon lauantai yhdeksi lomapäiväksi, kun julkisella näin ei ole.
Toiseksi työteho. Olen itse yksityisen organisaation palveluksessa teknisellä alalla ja teemme toisinaan yhteistyötä julkisten toimijoiden kanssa. Ne ovat kaksi eri maailmaa tehokkuuden suhteen. Julkiselta puuttuu kokonaan se mentaliteetti, että työntekijä ajattelee oman työpanoksensa luovan vakautta yrityksen jatkuvuuteen ja tulevaisuuteen. Julkisella vaikuttaa ajatus olevan sellainen, että jokainen pyrkii vain saamaan hoidettua ehdottoman minimivaatimuksen niin, että ei tule sanomista jälkikäteen.
On kova väite, että yksityisenpuolen työntekijä vastaa yli kahta julkisen työntekijää tehokkuudessaan, mutta oikeasti se ei ole kovin ka
Niin totta, olen samaan mieltä tästä, itsellä työkemusta juliselta ja nykyään olen työssä yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Turha niitä syyllisiä on etsiä muutamasta sadasta pakolaisesta. Kokoomus ja persut vastaavat nyt hyvinvointivaltion toiminnasta ja sen palveluiden rahoituksesta. Eli kysymys on arvovalinnoista ja siitä mihin rahaa annetaan ja mihin ei. Kansa on äänestänyt ja nyt sitten nautitaan hedelmistä eli isoista leikkauksista terveyden- ja vanhustenhoitoon. Päämäränä lienee on että jos sinulla on hätä niin mene yksityiselle tai kuole. Maaseudulta katoaa yli puolet terveysasemista ja hauskinta siinä on se että persut ovat maaseudun puolue joten itse äänestitte tämänkin asian puolesta 😁
Tajuatko että tämä kuntatalouteen tuleva leikkuri on Marinin hallituksen Sote-uudistuksen aiheuttama. Marin sääti lain jonka perusteella rahat jaetaan kuntien ja hyvinvointialueiden kesken ja kuinka lopullinen jako selviää vasta kun vuoden 2022 verotus valmistuu lokakuun loppussa.
Onpa todellinen succee tuo Marinin sote-uudistus. Mitähän kaikkea vielä tulee ilmi.
Me omaiset ei osallistuta eläkeläisten hoitoon. Hallitus leikkaa soviteltua päivärahaa ja asumistukea ja ansiosidonnaista eli meillä ei ole rahaa bensaan eikä linja-autoon eli emme käy vanhusten luona.
Vierailija kirjoitti:
Me omaiset ei osallistuta eläkeläisten hoitoon. Hallitus leikkaa soviteltua päivärahaa ja asumistukea ja ansiosidonnaista eli meillä ei ole rahaa bensaan eikä linja-autoon eli emme käy vanhusten luona.
Tosi moni joutuu lopettamaan työt, koska kaupat ja ravintolat menevät kiinni klo 23.00 - 24.00 eikä silloin kulje monessakaan kaupungissa enää linja-autoa.
Siirrymme työkkärin listoille hakemaan päivätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi moni joutuu lopettamaan työt, koska kaupat ja ravintolat menevät kiinni klo 23.00 - 24.00 eikä silloin kulje monessakaan kaupungissa enää linja-autoa.
Siirrymme työkkärin listoille hakemaan päivätyötä.
Eläkeläisten luona emme käy. Emme laita sen takia linja-autoon euroakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen ja persujen piti saada alentaa rikkaiden verotusta ja yksityiselle isot kela-korvaukset. Se on täysin ideologinen tavoite, josta me muut sitten kärsimme.
Sinänsä hassua, kun esim. Purra hyötynyt itse hyvinkin paljon julkisesta terveydenhuollosta.
Mistäs sinä tiedät missä purra on terveyttään hoitanut? Paljon enemmän hän on verovaroja siihen kassaan tienannut kuin sinä koskaan. Kannattaa sinunkin hoitaa tuo pääkoppasi kuntoon. Ei ole enään normaalia käytöstä tuommoinen kommentointi.
Raskaudet ja synnytykset hoidetaan julkisella, lue tästä:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/3f777663-be1c-4c82-a6c9-cfd66aec6…
Mun puoliso on ainoa lapsi ja hänen eläkkeellä olevien vanhempien luo on 60 km. Ei kulje edes linja-autoa.
Mun ansiosidonnainen leikataan joten laitetaan auto pois.
Valtiolle on tulossa isot kasat eläkeläisiä hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkiin vuosilomiin vaaditaan yli 20 vuoden työkokemus...
Ei vaadita, koska julkisenpuolen loisijaiset eivät tee töitä, ne vain maleksivat ja kuppaavat verovaroja sen 20 vuotta. Se että saisi työkokemusta, vaatii ensin että TEKEE TÖITÄ!