Mitä teidän joulupöydässä on aattona tarjolla?
Eli se aaton pääateria (meillä illallinen). Kiinnostaa tarkat listat mitä ihmisillä on tarjolla ja vähän ketä syömässä (lapsia/aikuisia). Ja mitä juomaksi. Yritän keksiä uusia ideoita meidän joulupöytään.
Kommentit (321)
Perunamuussia pussista, ruskeaa kastiketta ja lanttulaatikkoa. Hyvää on ja puolukkahilloa vielä kaveriksi.
Ihanaa Brasero pikakahvia ja lämmitän pakastejoulutorttuja uunissa illemmalla.
Kissalle extra joulunamejaan. Saatiin lahjaksi 🎄🍬🐈🎄
Valdorfin salaatti, rosolli kermavaahdolla, kananmunat, lanttu,-porkkana,- maksa -ja imelletty perunalaatikko, lihapullat, kinkku, lampaan kare, kinkkukastike, puolukkahillo, vihreät herneet, graavi-ja savustettu lohi, valkosipulisilakat, kotikalja, vissy ja joululeipä, aurajuusto plus joku muu juusto
Kahvin kanssa joulutorttu, kuiva kakku, pulla, piparit unohtui laittaa pöytään, lusikka - ja herrasväenleivät
Vetääkö pottukoira eli savonpottu ehtoolla lapaseen? koto sinäkin ja donata.
Ostin tosi vähän jouluruokaa, vain pariksi päiväksi, mutta sekin vähäinen määrä kului odotettua hitaammin. Vielä on vähän rosollia ja kinkkua pari siivua jäljellä. Taitaa tämä joulu olla viimeinen perinneruokajoulu, kun menevät niin huonosti alas.
Sama juttu uuden vuoden ruokien kohdalla: viimeinen kerta taitaa olla perinteisiä nakkeja ja perunasalaattia tämän vuoden vaihtuessa.
Pitää keksiä uudet perinteet.
Ketä on niin pervo että kiinnostaa mitä immeiset syö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 aikuinen.
Aamulla: Riispuuroa
Päivällä: Lohta ja perunoita, salaattia. Juomana vettä. Jälkiruokana luumurahkaa.
Iltapalana(jos jaksan syödä enää mitään) pala limppua juustolla ja kurkulla.
Miksi luumurahka on ainoa makea?
Miksi pitää olla makeaa ollenkaan, jos kukaan ei siitä pidä? Meillä ainoa makea on suklaakonvehdit, joista otan yhden, puolisoni loput. Aikuinen poikani ei käytä sokeria lainkaan.
Aaton tarjonta vaihtelee vuosittain. Tänä vuonna pöydässä oli itse koostettu tapas-ateria:
- yrtti-valkosipulikanaa
- chilikanaa
- batatas bravas ja tapas-kastike
- paahdettuja paprikoita
- manchegojuustoa hunajan/greippihillon kera
- sipulirenkaita
- hunajamelonia
- oliiveja
- valkosipulipatonkia
Juomaksi 2+2 taloudessa vettä, punaviiniä, cokista ja omenamehua maun mukaan.
Jälkiruokana glögiä, pipareita, maustekakkua ja suklaata.
Kaloina lämminsavulohi, kylmäsavulohi, sillikaviaari. Katkarapucoctail.
Salaatteina vihersalaatti, rosolli piparjuuri-punajuurikermalla, italiansalaatti ja itse tehty metsäsienisalaatti.
Muutama siivu kinkkua, kalkkunaa ja ankanmaksapateeta.
Juustotarjotin, hilloja ja hedelmiä, itsetehtyä mallaslimppua, keksejä.
Valko- ja punaviiniä, olutta ja vichyä.
Vierailija kirjoitti:
Kokkailen ekaa kertaa omat joulumätöt yhdelle. 2 kg kinkku on valmiina myöhemmin tänää, aloitan karjalanpaistin valmistuksella. Riisipuuron olen myös hankkinut ehkä teen sen huomenna. Sitten ostin porkkana ja lanttulaatikon vaikka en niistä pidäkään mut kyl ne menee yhdessä muun kanssa pienissä määrin. Joku sienisalaatti tarttui mukaan, ajattelin kokeilla ja perunasalaatti.
Peruna tietty,kastikkeen teen siitä kinkun nesteestä :)tiedä sitten mitä tästä kaikesta tulee mut näillä mennään. Ihan mukavaa pikku puuhastelua koko päivälle. Rosollin teen myös ja sen vaahdon. hmm,mitäs muuta ainiin jotain koktailpiirakoita ostin pussin.
Juomana olutta runsaasti, glögi on myös avaamattomana vielä. Ainii ja joulutorttuja toki niitä on tullut jo väännettyä pari peltii luumuhillon kera + suolainen versio (meetwusti juusto kombo). Joo tossa varmaan lähes kaiki mitä tulee mieleen, en viitsi yhdelle ryhtyä vääntämään kaikkee mahdo
Yhdelle 2 kg kinkku sekä karjalanpaisti ja toi kaikki muu? No huhhuh. Ja ostat laatikoita vaikket edes pidä niistä? Mikset pistä rahasi johonkin laadukkaampaan?
Vierailija kirjoitti:
Kuka on niin pervo, että käyttää sanaa 'ketä' tässä yhteydessä?
Meillä menee kyllä kaikki, kiitos vaan huolenpidosta ;) mun nuoret on 17v ja 20v ja söivät iltaan asti aattona vähän väliä varsinaisen ruoan jälkeen. Joulupäivälle vielä riittää, mutta tapaniksi pitää jo kokata jotain uutta. Jääkaappitila on vähän niukka kyllä. Kai jokainen tietää paljonko itse ja perhe syö.
Vierailija kirjoitti:
Kaloina lämminsavulohi, kylmäsavulohi, sillikaviaari. Katkarapucoctail.
Salaatteina vihersalaatti, rosolli piparjuuri-punajuurikermalla, italiansalaatti ja itse tehty metsäsienisalaatti.
Muutama siivu kinkkua, kalkkunaa ja ankanmaksapateeta.
Juustotarjotin, hilloja ja hedelmiä, itsetehtyä mallaslimppua, keksejä.
Valko- ja punaviiniä, olutta ja vichyä.
Uskomatonta, teillä oli meidän tarjoilut -. siis identtiset ! Tein tuon leivänkin saman...
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee kyllä kaikki, kiitos vaan huolenpidosta ;) mun nuoret on 17v ja 20v ja söivät iltaan asti aattona vähän väliä varsinaisen ruoan jälkeen. Joulupäivälle vielä riittää, mutta tapaniksi pitää jo kokata jotain uutta. Jääkaappitila on vähän niukka kyllä. Kai jokainen tietää paljonko itse ja perhe syö.
Tästä tippui lainaus. Oli vastaus sille, joka neuvoi, ettei kannata syödä niin paljon.
Meillä oli köyhiä ritareita. Lapset tykkäs. Joulun kunniaksi puurossa oikein voisilmä ! Aina joskus dyykatessa onnistuu. Varsinkin näin joulun aikoihin löytää vaikka mitä. Kinkunluitakin, hyvää soppavärkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Alkuum kylmät kalat: kolmea lajia silliä, graavilohta, lämminsavulohta, mätiä ja smetanaa ja sipulia, sienisalaattia, keitettyjä perunoita, suolakurkkuja, jotain tapas-vihanneksia kuten marinoituja oliiveja.
Pääruoaksi kinkku tai savukalkkuna, lanttulaatikko, imelletty perunalaatikko, rosolli ilman silliä, keitettyjä perunoita, herneitä.
Jälkeen: juustotarjotin (ainakin neljän eri tyyppisiä juustoja) ja muutamia hilloja, suolaleksejä
Myöhemmin jälkiruoaksi lakkaparfait.
Syöjinä kaksi aikuista pariskuntaa. Juomina vettä, olutta ja viiniä.
Nää joulupöydät, joissa on kuvatunkaltainen erikseen syötävä kalaan perustuva alkupalapöytä on kala-allergikolle vähän kiusallinen. Sinä mainitsit mm. sienisalaatin ja vihanneksia, joista saisi jo ihan mukavasti, mutta usein voi ottaa lautaselleen jotakuinkin vain sen perunan ja kiusaannuttaa siten emännän, vaikka itse pärjäisi pääruualla varsin mainiosti.
Pieni pala lämminsavulohta, munajuustoa, Saarioisten peruna- ja lanttulaatikkoa, pari viipaletta Kivikylän kinkkua, sienisalaattia.
Tummaa joululimppua, Tuoppi- kotikaljaa. Sama kattaus tänään.
Ollaan eläkeläispariskunta, ei muita syöjiä. Paistinpannulla lämmitetään kerta-annokset.
Kolmeen vuorokauteen olen syönyt makaronilaatikkoa vähän kylmänä. Ei ole ruokahalua.
Päivällä sukulaisissa porkkana-ja lanttulaatikkoa. Silli-ja Italian salaattia, rosolli, kinkku. Pukin käynnin jälkeen kahvi, sulhaspiirakat+munavoi, kakkua ja piparitaloa. Illalla röstiperunat ja grillimakkara, kinkkua, joulutorttu.
Vierailija kirjoitti:
Monia kiinnostaa 🎅
Vasemmisto alapeukuttaa. Kyllä niillä on ihan liian isot tuet.