Mikä teitä ällöttää toisten kodeissa? Nyt saa avautua!
Ystävä kutsui tänään luokseen lounaalle. Kaunis ajatus, mutta ruokahalu katosi täysin, kun olin ottamassa aterimia ja aterinlaatikko oli täynnä ruuanmuruja. Kiva sieltä sotkun keskeltä ottaa "puhtaat" aterimet! 🤢 Pöydän lähettyvillä kävellessä tuntui murut myös sukanpohjissa. En tiedä onko sitten sellainen asia, johon hän ei itse niin kiinnitä huomiota, mutta vieraana kyllä ei houkutellut syömään tuo ympäristö.
Mitkä (pienet ja isot) asiat teitä ällöttää toisten kodeissa?
Kommentit (1757)
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kovin moni asia häiritse. Pidän yleensä kaikkien koteja tosi viihtyisinä ja omassa kodissa sitten taas häiritsee monikin asia, esim. ne aterinlaatikkoon kerääntyvät leivänmurut, joita ei aina jaksa heti siivota. Mutta likaiset lattiat on mulle ällötys, on kamala tunne, jos sukan alla tuntuu rasvaisuutta tai tahmaisuutta. Puunaankin kotona lattioita vähintään kerran viikossa, vaikka muuten kotini ei ole kovinkaan siisti.
Useimmiten ei mikään, päinvastoin, sillä kodit ovat yleensä siistejä ja sellaisia kuin niiden omistajat haluavat. Joskus olen käynyt kodissa, joka oli epäsiisti ja tavarat levällään joka huoneessa, se ihmetytti ja jäi mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlainen nipottaminen on oksettavan huonoa käytöstä. Ex-anoppi oli sellainen, että hänpä pyyhki muruja jopa kesken ruokailun. Kukaan ei usko, kun kerron mikä hysteerikko hän oli. Jos tultiin kylään, hän asetteli kengät kenkätelineelle. Siis vieraaksi tulleiden kengät. Välillä minusta tuntui, että hän katsoi inhoten, jos kengässä oli vähän kuraa. Omia nahkakenkiään puhdisti ja kiillotti tyyliin jokaisen käytön jälkeen. Ja sohvatyynyt sitten. Jos siirsi niitä sohvalla, kun istui siihen, ex-anoppi pöyhi ne tyynyt heti takaisin oikeille paikoille kun vieraat nousi kahvipöytään. Se jos mikä tekee vieraana olemisesta tukalaa. Hän ei oikeastaan koskaan käynyt meillä kylässä. Jos joskus kutsuttiin, vastaus oli, että tulkaa te mieluummin heille. Olen katsonut joskus sen Pokka pitää-sarjan, ja siinä Hyacinth käyttäytyy lähes samalla tavalla kun naapurin Elisabeth tulee kylään.
sama homma täällä, paitsi että täällä ei kieltäydy vierailusta, tulee aina kun kutsutaan ja välillä ilmankin. Sitten alkaa muka-huomaamaton vilkuilu pintojen hipelöinti, ja oletettavasti kaikki vihjeet aina suunnattu mulle - ei koskaan pojalleen - miten huonosti huushollia pide(tää)n. Ahdistavaa! On muuten jännä, jos anopin visiitti on etukäteen tiedossa, miten silloin poikansa aktivoituu siivoomaan ja järjestelemään - muulloin ei ikinä.
Pokka pitää-sarjasta mun tulee mieleen se kun Hyacinth menee siskolleen ja pöyhii sohvaa ja merkitsevästi arvioi kahvikupin puhtautta. Ja ei, ei asuta samanlailla ku Daisy ja Onslow sarjassa😅
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa siis pysyä pois kyläpaikoista, pysyttelee vaan omassa siistissä kodissaan, eikä vahingossakaan pyydä ketään kylään. Puhelimella voi hoidella ihmissuhteet.
Ei tuollaisen paskan keskellä pysty kukaan täysijärkinen elämään.
Kissat kävelee pöydillä ja koirankarvoja on joka tuolilla ja sohvalla, eläimiä rapsutellaan samalla kun valmistellaan vieraille ruokaa ja koko ajan on joku koira yrittämässä nuolemaan käsiä ja kasvoja. En kykene peittämään inhoani.
Vierailija kirjoitti:
Just viime viikolla kylässä bongasin 2x vaikusta keltaista vanupuikkoa wc:n tasolta, ehkä vahingossa jäänyt mut silti :D
Oioi, olipa dramaattista 🤣
Vierailija kirjoitti:
WC pönttö ilman raikastinta 🤢
Kaikki pienet ulosteiden jäänteiden hajut tunkee nenään ja saa pidätellä oksennusta. Pelkkä vesihän ei kaikkia ulostejäämiä välttämättä huuhtele kun raikastimen puhdistusaineet huuhtelee.
Mä käytin niitä pönttöraikastamia, mutta ne ovat tippuneet pönttöön 2 kertaa. Toisella kerralla huomasin ajoissa ja sain sen vedettyä pois semmoisella itsetehdyllä rautalankaviritelmällä, mutta toisella kertaa piti ottaa kallis putkimies hommaan. Vessa on se, jota lapset ja heidän kaverinsa käyttävät
- likaiset käsipyyhkeet
- jos keittiössä on likaa, menee ruokahalu totaalisesti. Siis likaa, esim liasta tahmea lattia. ei muruja.
- yleinen hien ja ihorasvan haju. Tulee pesemättömistä ulkovaatteista jotka ovat siinä eteisessä usein.
- koiratalouksien pesemättömät pedit, koirien kosteat pyyhkeet tai kastuneet hihnat ... noi haisee kuolemalle oikeesti, tiedän koska omistan itse koiran.
No ehkäpä ne tunkeilijat jotka nuuskii paikkoja uteliaina.
Näitä olen todistanut: Paskainen vessaharja, likaiset tai tosi kuluneet käsipyyhkeet, tahroja wc pytyn istuimessa, roiskeet ja karvat peilikaapin ja lavuaarin läheisyydessä, roskien kierrätys toteutettuna siten että roskat ovat käytännössä esillä, reikäiset ja kulahtaneet tyynynpäälliset ja pussilakanat, huonosti tiskatut astiat, haiseva komposti, jääkaappi on sisältä sotkuinen/pyyhkimätön
Haju olen liian hajuaistinen että kärsin. Syömässä olin ystävälläni salaatissa oli toukka, ja kastikkeessa sieniä.
Muutoin ei haittaa mikään, kodissa kodin tavoin en arvostele ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Kissat kävelee pöydillä ja koirankarvoja on joka tuolilla ja sohvalla, eläimiä rapsutellaan samalla kun valmistellaan vieraille ruokaa ja koko ajan on joku koira yrittämässä nuolemaan käsiä ja kasvoja. En kykene peittämään inhoani.
Tuli mieleen ystäväni, jolla oli aikoinaan 2 isoa Bulmasteria, joilta sitä kuolaa roikku ja roiskui sinne tänne. Kerran kyläillessä koirat innostuivat ja riehuivat, että kuolaa tosissaan lentää ja tietenkin sitä roiskui reilusti uudelle takille. Takki piti sitten pestä. Seuraavalla kyläilyllä panin piruuttani haalarit päälle. Vähän ihmettelivät, mutta ymmärsivät asian.
Koirat ihan okei, mutta karvaa ja kuolaa joillakin on kuitenkin liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ällöttävintä on ollut, kun tuttu pyysi kylään. Meillä oli saman ikäisiä lapsia.
Talossa haisi mätänevältä roskikselta ja paskalta, koska vaippoja oli pinossa esim. sohvan vierellä. Sotkua ja hiekkaa lattioilla, keittiön tasot pursusivat tiskejä ja roskaa, pöydällä lautasia ja kippoja, joissa kuivunutta homehtunutta ruokaa. kaiken huipuksi olohuoneessa oli kolmelle lapselle potat, joihin kävivät tarpeensa tekemässä leikkien lomassa. (no, ihme, ettei lattialle )
Lisäksi tämä nainen oli päättänyt yllättää vieraansa(minut) ja oli heille tullessani tekemässä pullataikinaa, kävi välillä pyyhkimässä taaperon kakkapyllyn ja jatkoi sitten suorilta taikinan vaivaamista.
Jouduin juomaan kahvit siellä (kun en kehdannut kieltäytyä) mutta olihan muuten työläs homma saada yksi pikkupulla alas yökkäämättä! Ajattelin vaan kokoajan mielessän
MIkä ongelma ihmisillä on sanoa: Kiitos ei, nyt ei yhtään tee mieli kahvia ja pullaa!
Tää on tapahtunut jo 40 vuotta sitten silloisen kaverin syntymäpäivillä. Oltiin kakkupöydässä ja oli mm pannukakkua tarjolla. Perheen äiti tuli pöydän päähän lattialle vaihtamaan toisen lapsensa kakkavaippaa. Kakka oli löysää ja väriltään pannarin väristä (vauvan maitokakka), ja siitä hetkestä alkoi mun pitkään kestänyt ällötys pannukakkua kohtaan. Se oli ällöttävää. Muutenkaan en tajua miks vaippoja vaihdetaan tuolleen kun toiset syö. Vauvankin kakka haisee.
Mulla on varmaan hyviä kavereita tai tuttuja kun mua ei ällötä mikään kenenkään luona nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Kävin äskettäin yhden lapseni vanhempien luona. Ulospäin sellaisia ihan perus siistejä vajaa nelikymppisiä ihmisiä.
Jumankekka että heidän kotona haisi kusi ja paska, varmasti valtaosassa syynä oli moniosainen kissa/koirakokoelma, mutta silti! Valehtelematta sisään kun tulin, piti haukkoa henkeä.
Niin siis et ole lapsesi vanhempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläimen karvalla kuorrutetut matot ja huonekalut, koiran haju, löyhkäävä kissan potta, keittiön tasoilla ja pöydillä avoimet ruokapytyt ja röynäkasat, tiskit ja ruuanjämät tiskialtaassa, likainen hella ja jääkaappi, likainen vessa, vaate- ja kenkä-röykkiö eteisessä. Siinä muutama.
Miksi käyt kylässä pultsareiden luona?
Mä olen korkeakoulutettu nainen, ihan normaali kaikinpuolin ja mun kotoa löytyy koirankarvassa olevia mattoja ja huonekaluja (karvaa lähtee tolkuttomasti enkä jaksa olla koko ajan putsaamassa), tiskejä ja ruuanjämiä tiskipöydällä/altaassa, likainen hella ja jääkaappi ja kenkäröykkiö eteisessä. Sekä aina välillä vaatekasoja siellä täällä.
Miten sotkuisuus liittyy korkeakoulutukseen? S
Toi että mainitsi olevansa korkeakoulutettu johtu ihan että aikasemmissa lainauksissa joku kirjotti pultsareista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläimen karvalla kuorrutetut matot ja huonekalut, koiran haju, löyhkäävä kissan potta, keittiön tasoilla ja pöydillä avoimet ruokapytyt ja röynäkasat, tiskit ja ruuanjämät tiskialtaassa, likainen hella ja jääkaappi, likainen vessa, vaate- ja kenkä-röykkiö eteisessä. Siinä muutama.
Miksi käyt kylässä pultsareiden luona?
Mä olen korkeakoulutettu nainen, ihan normaali kaikinpuolin ja mun kotoa löytyy koirankarvassa olevia mattoja ja huonekaluja (karvaa lähtee tolkuttomasti enkä jaksa olla koko ajan putsaamassa), tiskejä ja ruuanjämiä tiskipöydällä/altaassa, likainen hella ja jääkaappi ja kenkäröykkiö eteisessä. Sekä aina välillä vaatekasoja siellä täällä.
Liittyykö siihen, että kenties ovat boheemeja?
Alle 2 vuotiaan loputon teknisten lelujen määrä. Joka vempele kilkuttaa, soi ja puhuu ja äiti on aivan innoissaan näistä. Kirjatkin pelkästään sellaisia, että jotain nappia pitää painaa ja sitten kuuluu kiekaisu tai ammuminen. Näitä leluja on ahdas olohuonen täynnä.
Kierrän työkseni kodeissa, ja voin kertoa että on muunlaisiakin koteja kun valko-harmaa-musta väripaletilla sisustetut... Onneksi ihminen saa itse päättää millaisessa kodissa viihtyy ja miten vapaa-aikansa viettää. Näen monentyylisiä asumistapoja ja siisteystasoja. Jos on paljon tavaraa niin nurkissa on enemmän pölypalloja. Mutta nämä kodit taas kertoo eletystä elämästä, muistoista, harrastuksista... Kliininen koti ei kerro mitään näistä, lähinnä siitä että pidetään arvossa mitä muut ajattelee ja käytetään vapaa-aika rätti kädessä...
Ja jos kodissa todellinen hygieniaongelma, niin siihen on syynsä.
Itse asiassa on 2 asiaa mihin olen kiinnittänyt huomiota, mitkä usein siisteissäkin kodeissa ovat puhdistusta vailla... Hammasharjat ja mukit usein sen näköisiä että jääneet kunnolla huuhtomatta ja mukin pohjalla hometta 🤢 Toinen on siivouskomero, se on aina pölyinen ja roskainen...
Mallinuket sisustuselementteinä.