Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä teitä ällöttää toisten kodeissa? Nyt saa avautua!

Vierailija
18.11.2023 |

Ystävä kutsui tänään luokseen lounaalle. Kaunis ajatus, mutta ruokahalu katosi täysin, kun olin ottamassa aterimia ja aterinlaatikko oli täynnä ruuanmuruja. Kiva sieltä sotkun keskeltä ottaa "puhtaat" aterimet! 🤢 Pöydän lähettyvillä kävellessä tuntui murut myös sukanpohjissa. En tiedä onko sitten sellainen asia, johon hän ei itse niin kiinnitä huomiota, mutta vieraana kyllä ei houkutellut syömään tuo ympäristö.

Mitkä (pienet ja isot) asiat teitä ällöttää toisten kodeissa? 

Kommentit (1773)

Vierailija
821/1773 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perussuomalaiset naapurissa... YÄK !

Vierailija
822/1773 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua älllöttää sosiaalisuus ja että pitää esimerkiksi tervehtiä muita aamulla ja hakea heiltä hyväksyntä omalle olemiselle heidän kauttaan. Miksi ei vaan voitaisi olla hiljaa. Todellisuudessa kumpaakaan ei kiinnosta tervehtiä.

Sitten se mikä ällöttää, niiin itsellä oli syksyllä kissanruokapurkissa kiemurtelevia huonekärpäsen matoja. Niitä ryömi lattiaa pitkin. Varmaan aika ällöttävää muidenkin mielestä otaksun. Tästä lähtien pitää olla tarkempi. En tykkää putsata vanhoja kippoja ja otan uusia ja puhtaita aina tilalle, kun oksettaa ne vanhat moskat niissä vanhoissa kipoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/1773 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni käy vieraissa kerrostalossa kylässä? (Ei sukua tai muuta vanhaa tuttua?)

Näsäviisaus sikseen.

kidi-

Vierailija
824/1773 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen odottaa vieraita ja sitten näkee, että sitä vierasta ei arvosteta vaikkapa siinä että vessanpönttö olisi pesty ja käsipyyhe vaihdettu.

Vierailija
825/1773 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttavani koti....yääkkkk! Muuten tip-top ja suorastaan kliinisen siisti, mutta seinillä, olohuoneessakin filmitähtien kuvia kehyksissä. Myötähäpeän tunne kun on kyseessä kuitenkin täysi-ikäinen ihminen!

Ihan mielenkiinnosta...mitä kuvia täysi-ikäinen ihminen saisi laittaa esille?

Vierailija
826/1773 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eläinten osat jääkaapissa, pakkasessa tai pannulla. Voi yrjö.

Vierailija
827/1773 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin tunnollisilla työntekijöillä menee kaikki energia töissä, eikä välttämättä enää jaksa pitää kodista huolta. Toista se on niillä jotka ei käy töissä ja elää näiden tunnollisten verorahoilla.

Minua ihmetyttää, miten KAIKKI energia voi mennä töissä?  Miten raskaita töitä te teette?

Tai miten pitkiä työpäiviä?

Tottakai se on niin, että ihmisen virkein aika vuorokaudessa on juuri se aamusta n. 8 tuntia, joka menee töissä.  Se on työnantajan etu, ja pitää ollakin.  Mutta onhan ihmisillä kuitenkin vapaa-aikaakin, on viikonloput ja lomat ja jää siitä päivästäkin aina jonkin verran kotitöillekin.  Pienten lasten vanhemmat voi olla kotonakin kotihoidon tuella.  

Miten ihmeessä ihmiset on niin järkyn uupuneita koko ajan? 

Ja kuitenkin sitä aikaa riittää kumminkin omille menoille, käy

Pakko kommentoida, vaikka meillä kyllä on siistiä ja puhdasta niin ymmärrän täysin, jos joku uupuu töiden alle. Olen itse aika väsynyt ollut koko syksyn juuri töiden vuoksi: minulla on vastuu siitä että reilu 20 asiantuntijaa tekee sen mitä pitää, oikeassa ajassa ja oikealla tavalla. Siihen sitten taloudellinen vastuu, vastuu niiden ihmisten jaksamisesta ym. muusta. Voin sanoa, että on ollut täälläkin viikkoja, että olen vain tehnyt työn, syönyt ja ollut nukkumassa jo klo 20. Jos just sulla on töiden kanssa helppoa, niin kannattaako silti miettiä, että ihmiset tekee erilaisia hommia. Ja itsekin meinaan alkaa käymään taas salilla ja kävelemässä, siitä saa sitä virtaa. Nyt ei ole jaksanut edes sen vertaa

Vierailija
828/1773 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija huomautti, että keittiöni puolipaneelin reunalla on pölyä, veti oikein sormella pitkän vedon, niin tarttuihan siihen jokunen pölyhiukkanen. Rouvalla itsellään on koriste-esinekokoelma, jonka päällä on puolen sentin pölyvaippa. En ole vielä huomauttanut, mutta ehkä seuraavan kerran käydessäni.

Vierailija
829/1773 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysi roskapussi sisällä asunnossa. Asukkaat kai luulevat että roskapussi kasvattaa jalat ja kävelee kohta itse ulos. 

Vessapaperin käyttäminen talouspaperina. 

Eläinten ruuat.

Joo, uloste tarttuu ikään kuin etukäteen siihen vessapaperiin, niin paketista otettu vessapaperi ei ole yhtä puhdas kuin talouspaperi. Pyllyn pyyhkiminen paperilla jonka ei ajattele olevan puhdas, on puolestaan täysin normaalia ja hyväksyttävää.

Vierailija
830/1773 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoinen koti. Ei mitään väriä missään. Kaikki huonekalut kantti kertaa kantti,

Vierailija
831/1773 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen epäsiisteys ärsyttää. Likapyykkien näkeminen pinoina lattialla tai sängyllä. Yök. Myös petaamattomat sängyt ärsyttää. Onko kiva mennä nukkumaan, kun sänky on ollut petaamatta koko päivän. Lakanat ihan rypyssä ja mytyssä. Imuri lattialla, mutta ympäristö näyttää siltä että sitä imuria ei ole käytetty kuukausiin. Lehtipinot pöydillä... Onhan näitä ja myönnettäköön, että olen itse aika perfektionisti ja järjestyksen ystävä.

Vierailija
832/1773 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä että meillä ihmisillä on erilaiset siisteyskäsitykset, mutta pakostakin ihmettelen ja ehkä vähän paheksun kaverini siivotonta kotia. On aikuinen ihminen, 35-v, opiskelee, ei käy töissä. Ei ole perhettä, ei miestä, vapaa-aikaa suurimmaksi osaksi. Silti ei pidä huolta kerrostaloasunnostaan. Sohvalle jos istuu, vaatteet ihan täynnä kissankarvoja. No, niitä nyt ehkä kissataloudessa on aina vaikka siivoaisikin. Mutta kun lattiat on myös likaiset ja niitä kissan raksuja siellä täällä. Vessa siivoton, keittiö sotkuinen. 

Hyvä kun osaa ruokaa laittaa. Vähän avuton ihminen. 

Itse kun on tottunut pitämään huolen kolmesta lapsesta (toki mies tekee osansa) valtaosan aikuisuudestaan ja kaikesta mitä siihen kuuluu, tuntuu hassulta että jotkut eivät vaan kasva aikuisiksi vaikka lähennellään keski-ikää.

Vierailija
833/1773 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole lemmikkejä. Eniten kissahuusholleissa häiritsee karva ja koirahuusholleissa koiran haju. 

Vierailija
834/1773 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Likaisuus, ei sotkuisuus. Esim se että vessan pinnoilla on pölyä, tahroja, pönttö on likainen, wc roskis tursuaa, käsipyyhe on läpimärkä ja haiseva. Tavarat ei haittaa jos näkee että talossa ei kuitenkaan ole likaista.

Vierailija
835/1773 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Likainen pinttyneen kusen hajuinen vessa. Pöntössä semmonen limainen kusikerros.

- Koiran tai muun lemmikin löyhkä ja karvat joka paikassa (Kyllä; huonekalutkin haisee, jos on elukka talossa)

- Ylipäänsä likaisuus, romua joka paikassa. 

- Likainen tiskiallas

- Räjäyttämällä täynnä oleva eteinen (kenkiä, takkia, hanskoja jne. joka paikassa)

- Likainen kahvinkeitin

Vierailija
836/1773 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että tiskiharjaa ja -rättiä säilytetään tiskialtaan pohjalla.

Vierailija
837/1773 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä että meillä ihmisillä on erilaiset siisteyskäsitykset, mutta pakostakin ihmettelen ja ehkä vähän paheksun kaverini siivotonta kotia. On aikuinen ihminen, 35-v, opiskelee, ei käy töissä. Ei ole perhettä, ei miestä, vapaa-aikaa suurimmaksi osaksi. Silti ei pidä huolta kerrostaloasunnostaan. Sohvalle jos istuu, vaatteet ihan täynnä kissankarvoja. No, niitä nyt ehkä kissataloudessa on aina vaikka siivoaisikin. Mutta kun lattiat on myös likaiset ja niitä kissan raksuja siellä täällä. Vessa siivoton, keittiö sotkuinen. 

Hyvä kun osaa ruokaa laittaa. Vähän avuton ihminen. 

Itse kun on tottunut pitämään huolen kolmesta lapsesta (toki mies tekee osansa) valtaosan aikuisuudestaan ja kaikesta mitä siihen kuuluu, tuntuu hassulta että jotkut eivät vaan kasva aikuisiksi vaikka lähennellään keski-ikää.

Autismin kirjolla tms.?

Kaikki eivät vaan osaa eikä pysty pitämämään kotia yllä (tai siis siisteyttä siellä), vaikka kuinka opettelisi ja opetettaisi. Kaikille se taas ei ole ollenkaan mikään prioriteetti, mikään merkittävä asia.

Joillekin voi olla työtä selviytyessä kaikista muista hoidettavista asioista - esim. opiskelutehtävien tekemisestä ja palautuksesta aikataulussa, pakollisista sosiaalisista kontakteista koulussa tai töissä... Joillekin (esim. autismin kirjolla olevalle tai masentuneelle ihmiselle) nämäkin voivat olla niin äärirajoille kuormittavia asioita, että mitään muuta ei enää jaksakaan huolehtia. Silloin koti voi jäädä mullin mallin, kun sen hoitamista ei ns. "julkisten kulissien" ylläpitäminen välttämättä vaadi. :/

Kun asuu yksin, niin mitä väliä edes: omapa on asiansa, jos kestää sitä siivottomuutta. ;)

Jos olisi lapsia, niin sitten olisi puututtava. :(

Vierailija
838/1773 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satuin kaverin vessassa potkaisemaan vahingossa nurin lavuaarin alla olleen vessaharjan. Lattialle levisi ruskea vesi, jossa oli mukana runsaasti irtonaisia kakkakikkareita. 

Vierailija
839/1773 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysi roskapussi sisällä asunnossa. Asukkaat kai luulevat että roskapussi kasvattaa jalat ja kävelee kohta itse ulos. 

Vessapaperin käyttäminen talouspaperina. 

Eläinten ruuat.

Miksi sinua oikein ÄLLÖTTÄÄ puhdas vessapaperi talouspaperin sijalla?! Ihan yhtä tehdaspuhdastahan se on kuin talouspaperikin  - ei mitään "kerran käytettyä"! :D

Samoin eläinten ruoat: miksi ne ällöttävät? Ei niistäkään mitään sinun ihollesi eikä suuhusi kävele... ;)

Sitä täyttä roskapussiakaan ei välttämättä kannata lähteä aina viemään erikseen, jos joku on kuitenkin kohta lähdössä ulos ja voi viedä mennessänsä. Ei mitään ihmeellistä siinäkään. - Sitten tietysti eri asia, jos se roskispussi odottelee ovensuussa päiväkausia... :O

Vierailija
840/1773 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija huomautti, että keittiöni puolipaneelin reunalla on pölyä, veti oikein sormella pitkän vedon, niin tarttuihan siihen jokunen pölyhiukkanen. Rouvalla itsellään on koriste-esinekokoelma, jonka päällä on puolen sentin pölyvaippa. En ole vielä huomauttanut, mutta ehkä seuraavan kerran käydessäni.

Eräs minunkin ystäväni taitaa olla vähän obsessoitunut pölyttömyyteen, kun tarkkailee luonani käydessään pölykerrosten paksuutta... Satuin esim. kerrankin yllättämään hänet toisesta huoneesta tullessani, kun pyyhkäisi olohuoneessa yhtä hyllyä sormellansa ja katsoi sitä (sormenpäätään), nokkaansa nyrpistäen. :D

Olen suhteellisen tarkka kuitenkin tiettyjen asioiden puhtaudesta ja hygieenisyydestä (keittiö, vessa, pyyhkeet jne.), mutta pölyjä meillä saattaa jossain useinkin olla. Ja juuri siihen asiaanhan vieras aina kiinnittää huomiota, mikä on ns. "tekemättä", kuin siihen, mikä on tehty! ;)