Milloin vaihdat jouluverhot?
Kommentit (27)
Mulla on roikkuneet 3 vuotta sitten ripustetut jouluverhot siitä lähtien. Ovat tyylikkäät edelleen eli saavat vielä jatkoaikaa.
Mitkä? Samat verhot ympäri vuoden.
No en vaihda! 😁 Läpi vuoden on samat verhot. Käytän valkoista, läpikuultavaa brokadikuviota ja pitsiä verhoissa. Kesällä valkoiset verhot on valoisat. Talvella taas sopivat hyvin lumiseen ikkunamaisemaan.
Ensi viikolla ajattelin vaihtaa. Tonttuja eri teemoilla eri ikkunoihin.
Tämä on asia, johon en todellakaan lähde. Samat verhot ympäri vuoden. En harrasta muitakaan joulutekstiilejä, pöytäliinoja tms. Joulukuusi on melkein aina, ja sellainen aito kuusi + adventtikynttelikkö tekee meillä joulun.
En vaihda verhoja. Silittäminen on työlästä.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä vaihtanut. N.65v.
Enkä minä, mielestäni tyylittömiä. N74
Verhot olisi kyllä kiva vaihtaa välillä. Se, että olisi kesä- ja talviverhot olisi ihan kiva juttu, mutta vain yksinvärisinä, korkeintaan jotain brokadia saisi olla kuviona.
Näitä jouluaiheisia verhoja en ole koskaan sietänyt, jossa on punaista ja tummanvihreää, kuusia, tonttuja yms. En ylipäänsä tykkää painokuviollisista verhoista.
Yleensä marraskuun puolivälin jälkeen, ja "tavallisiin" verhoihin vaihdan takaisin joskus tammikuun puolivälissä. Eivät ole mitään tonttuverhoja tai liian räikeästi jouluisia.
Minulle tonttukuvioisen verhon laittaminen ikkunaan olisi sama asia kuin laittaisin vaikka yksisarvisen tai muumin kuvia sisältävän verhon ikkunaani. Ei se oikein aikuismaista olisi minusta. Mutta paljon niitä näkee ja jokainen pysyköön omassa maussaan, jos kerran tonttuverho tuo iloa.
Kyllästyin jossain vaiheessa joulun perinteisiin väreihin, tummaan vihreään ja punaiseen. Vaihdoin ne hopeanväriseen ja roosaan, jotka myös sopivat valkoisen kanssa, mutta ovat harmonisempia ja näyttävät hyviltä myös uuden vuoden- juhlassa.
Huomenna vois vaihtaa, jos innostun. Olohuoneessa tänä vuonna tummaa punaista ja keittiössä ehkä harmaata. Löytyy myös havunvihreät ja lilanharmaat verhot. Ne otan käyttöön sitten seuraavana jouluna. Tähdet ikkunoihin ja kuusi joskus joulukuun alussa. Kuusen pidän esillä vähintään tammikuun loppuun saakka. Keittiön pöydälle laitan valkoisen pöytäliinan itsenäisyyspäiväksi ja saa olla uuden vuoden puolelle. Ai mutta ne tontutkin pitää kaivaa esille! Retrotonttuja löytyy parikymmentä. Tonttuja minulla ei ole tekstiileissä ollenkaan, ovat aivan liian levottomia kuvioita.
Punainen kappa vaihtuu aatonaattona keittiöön normaalista käytetyn vaalean tilalle. Loppiaisena otan pois, kuten muutkin joulukoristeet.