Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluruokaa kasvissyöjälle

Vierailija
18.11.2023 |

Meidän Joulupöytään on tänä vuonna tulossa lapsen kunppani, joka on kasvissyöjä. Mielellään otamme hänet Joulua viettämään, mutta mietin jo valmiiksi, mitä tarjottavaa keksin hänelle. Tykkään laittaa ruokaa ja kasvisruokiakin teen usein, mutta vaikea keksiä juuri Jouluun sopivia. Saisiko täältä vinkkejä? Maitoa ja munia hän käyttää, mutta ei syö mitään lihaa.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakto-ovolle on kaikkea joulupöydässä. Jos teillä on juustotarjotin, ja hän syö juustoa, niin siitä tulee proteiinia.

Kasvispasteijat, munariisipasteijat tms voisi olla hyviä hänelle myös.

T. Vegaani, joka on aiemmin ollut lakto-ovo

Ps. Hankalinta on vegaanina se, että tutut valmistaa mulle kasvisruokaa varta vasten, mutta se on lakto-ovoa. Täytyyhän sitä sitten vähän ottaa, vaikka ei haluaisikaan. Kiitos silti. Mutta jos vegaani, niin tarjoa vaikka pelkkiä perunoita mieluummin.

Riippuu ihan henkilöstä. Kasvissyöjiä ja vegaaneja on erilaisia, osa haluaa pääruuaksi samantyylistä kuin lihansöjien kinkut yms. osa taas ei koske pitkällä tikullakaan ns. lihankorvikkeisiin.

Itse syön jouluruuista ainoastaan perunalaatikkoa, kaikki juustot/mikä tahansa punajuurta sisältävä/majoneesisalaatit on ihan ehdoton ei. Itse ainakin tarvitsen perunalaatikon, salaatin ja herneiden lisäksi jotain ( lämmintä) proteiinia. Esimerkiksi juurikin tofu/seitanpohjainen "paisti" tai se vinkattu nyhtökaurawellington. Joku paahdettu selleri "pääruokana" jäisi todellakin syömättä..

Vierailija
42/51 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hitto on porkkala?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä se kasvissyöjä tod näk kaipaa mitään seitankinkkuja,

Se olen minä, ja todellakin kaipaan. Älä sekaannu! 😩

Vierailija
44/51 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukinkku ja lanttulooraa siihen kylkeen.

Vierailija
45/51 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön porkkanalaatikkoa, punajuurilaatikkoa, lanttulaatikkoa ja imellettyä perunalaatikkoa. Lisäksi pidän rosollista ja suolasienistä. Teen aina jonkin tuoreen salaatin, johon päälle asettelen kotijuustoa ja viikunoita. Karjalanpiirakoita paistan usein aatonaattona ja niiden kanssa munavoita.

Meillä ei ole kinkkua, koska aikuiset ei syö lihaa ja kolme teiniä inhoaa kinkkua. En tiedä, osaanko paistakaan sitä oikein. Kalaa meillä kuitenkin on tarjolla lapsille.

Vierailija
46/51 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisuja itseaiheutettuihin ongelmiin etsitään.

Auttakaa joku, pliis!

Vierailija
47/51 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et tekisi samantien koko joulutarjoilusta vegaanista jolloin kaikki voisivat syödä kaikkea. Seitankinkkua, porkkalaa, pari erilaista vuustoa, falafelejä...

Samalla varmasti moni ruokailuun osallistunut sekaanikin huomaisi kuinka hyvää vegaaninen ruoka voi olla. 

Aivan erinomainen neuvo sellaiselle henkilölle, joka haluaa kasvattaa negatiivisia asenteita kasvissyöntiä kohtaan. Useimmat sekaanit haluavat syödä jouluna perinteisiä jouluruokia eikä vegaanisia korvikkeita.

Vierailija
48/51 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakto-ovolle on kaikkea joulupöydässä. Jos teillä on juustotarjotin, ja hän syö juustoa, niin siitä tulee proteiinia.

Kasvispasteijat, munariisipasteijat tms voisi olla hyviä hänelle myös.

T. Vegaani, joka on aiemmin ollut lakto-ovo

Ps. Hankalinta on vegaanina se, että tutut valmistaa mulle kasvisruokaa varta vasten, mutta se on lakto-ovoa. Täytyyhän sitä sitten vähän ottaa, vaikka ei haluaisikaan. Kiitos silti. Mutta jos vegaani, niin tarjoa vaikka pelkkiä perunoita mieluummin.

Riippuu ihan henkilöstä. Kasvissyöjiä ja vegaaneja on erilaisia, osa haluaa pääruuaksi samantyylistä kuin lihansöjien kinkut yms. osa taas ei koske pitkällä tikullakaan ns. lihankorvikkeisiin.

Itse syön jouluruuista ainoastaan perunalaatikkoa, kaikki juustot/mikä tahansa punajuurta sisältävä/majoneesisalaatit on ihan ehdoton ei. Itse ainakin tarvitsen perunalaat

Aloittaja kysy ehdotuksia lakto-ovo-vegelle, ei vegaanille.

Vierailija
49/51 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteiset laatikot, kasviskarjalanpaisti keitettyjen perunoiden oheen (porkkanaa, palsternakkaa, sipulia ja esim nyhtökauraa kasvisliemessä pataan, annat muhia 2-3 tuntia ja mukaan maustepippureita kokonaisina sekä laakerinlehti), vegekinkku/seitan, rosolli ilman kalaa..

Vierailija
50/51 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
51/51 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööm, monet perinteiset jouluruoat on kyllä kasvissyöjälle sopivia, kuten laatikot, rosolli ja sienisalaatti? Proteiiniksi kannattaa kysyä häneltä itseltään ehdotuksia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan