Miltä psykoosi tuntuu?
Onko täällä ketään, jolla on ollut psykoosia? Millaisilla oireilla se on alkanut/kauanko ne kestivät? Millaisia esim mahdolliset harhat olivat?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Pelkotiloja. Turvattomuutta.
Mitä/miksi pelkäsit?
Olivatko sinun (tai läheisesti) pelot aiheellisia/aiheettomia vai ihan hulluja?
Osaatko kuvailla noita pelkoja?
Vierailija kirjoitti:
Luulotautia se on. Menkää lenkille ja luontoon niin parannutte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä on vaikea selittää kun siinä tilanteessa on. Pää muuttuu sumeaksi, näkökenttä kapeutuu, sulkeutuu itseensä ja ajatuksiinsa, ei oikein kuule eikä näe muuta kuin omat ajatuksensa, ajatukset puhuvat ääneen kovaa "bussi on myöhässä koska minä odotan sitä", "vastaantulevan ihmisen ongelmat on mun vika", "Ukrainan sota johtuu siitä että minä olen olemassa", kuulen myös joskus ääniä "ammu itsesi", "olet syypää kaikkeen, parempi kun sinua ei ole"... Kehoa pistelee ja on levoton olo, ei voi pysyä paikallaan. Mikään mitä joku toinen sanoo, ei tunnu miltään, sitä on vain sumeassa kuopassa omien ajatusten kanssa. Sanonnan mukaan "on kuin peura ajovaloissa". Sitten voi yht' äkkiä olla aivan tyyni olo kuin tietäen että tämä elämä loppuu ihan kohta kuin vain jaksan odottaa... Se tyyni kohta voi hämätä ammattilaisia mutta se on se päätösten te
Vaikeisiin mielialahäiriöihin kuuluu psykoottinen jakso.
Kyllä psykoosiin kuuluu näkö- ja kuuloharhat, ainakin ennen on kuulunut.
Mä pelkäsin putinia. Kuulin sen äänen ja se kertoi olevan tulossa.
Vierailija kirjoitti:
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukku?
No kun se ei ole totta, kuten jo todettiin aiemmin. Yleensä toki niitäkin on, muttei aina.
Vierailija kirjoitti:
Psykoosissa voi olla ilmankin niitä. Harhaluulot ja todellisuudesta irrallaan olevat ajatukset ovat psykoosia. Ei tarvitse olla aistiharhoja.
Jännä että noita psykooseja tulee usein ihmisille, joiden elämään kuuluu joku henkisesti tai fyysisesti väkivaltainen paha henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂
Kyttäsin parvekkeella ja muka erotin venäläiset autot suomalaisista.
Pikkuhiljaa alkoi. Ehkä jo 2000 luvun alussa. Kun jälkikäteen olen miettinyt oireita.
Uskoin, että media vakoilee minua ja eri paikoissa on mikrofoneja ja kameroita. Myös, että minulle viestitään lehtien kautta ja Keskustelupalstoilla ym.
Lopulta kuvittelin olevani Putinin salainen ihastus, ja että hän kaappaa minut Venäjälle.
En peseytynyt, syönyt enkä nukkunut kunnolla. Tulkitsin vain viestejä netistä.
Kuvausten perusteella olen aina ollut psykoosissa. Mutta mielenterveystyöntekijöiden mukaan en ole psykoottinen vaan autistinen. Liittyyköhän nämä jotenkin toisiinsa? Ja miten ne voidaan luotettavasti erottaa toisistaan? Jos esim. harha-aistimuksia voi olla ilman psykoottisuutta ja .psykoosissa voi toimia (ainakin näennäisesti tai hetkittäin) myös loogisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kuvausten perusteella olen aina ollut psykoosissa. Mutta mielenterveystyöntekijöiden mukaan en ole psykoottinen vaan autistinen. Liittyyköhän nämä jotenkin toisiinsa? Ja miten ne voidaan luotettavasti erottaa toisistaan? Jos esim. harha-aistimuksia voi olla ilman psykoottisuutta ja .psykoosissa voi toimia (ainakin näennäisesti tai hetkittäin) myös loogisesti.
🤣
Vierailija kirjoitti:
Luulotautia se on. Menkää lenkille ja luontoon niin parannutte.
Mene itse. Tarvitset parannusta.
Vierailija kirjoitti:
Pikkuhiljaa alkoi. Ehkä jo 2000 luvun alussa. Kun jälkikäteen olen miettinyt oireita.
Uskoin, että media vakoilee minua ja eri paikoissa on mikrofoneja ja kameroita. Myös, että minulle viestitään lehtien kautta ja Keskustelupalstoilla ym.
Lopulta kuvittelin olevani Putinin salainen ihastus, ja että hän kaappaa minut Venäjälle.
En peseytynyt, syönyt enkä nukkunut kunnolla. Tulkitsin vain viestejä netistä.
Mulla oli sama, että luulin olevani putinin salainen ihastus ja hän kaappaa minut Venäjälle. Tämä oli viimeisin psykoosi sairaalassa. T. Aiempi putinista maininnut
Mulla näkökenttä myös sumeni. Siis kirjaimellisesti en nähnyt asioita tarkasti ja kaikki värit olivat tosi haaleita. Näin ihan kaiken usvan läpi ja olin ihan vakuuttunut, että mun näköaisti on vioittunut. Muutenkin olin täysin varma, että mulla oli vaikka mitä sairauksia ja kuolen ihan heti. Halusin myös kuolla ihan koko ajan.