Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kestää tyhmää puolisoa?

Vierailija
17.11.2023 |

Puhun nyt oikeasti siis tyhmyydestä, siitä, että puoliso ei ole järin älykäs, ei ajattele asioita, tekemisiään ja sanomisiaan, eikä ole kiinnostunut laajentamaankaan (yleis-) sivistystään. 

Ensimmäisenä esimerkkinä tunneälykkyyden puute: puolisoni ei yhtään osaa ajatella minkälaista esimerkkiä antaa lapsellemme, tai miten hänen sanomisensa vaikuttaa lapseen, ei ole yhtään tunneälykäs tajutakseen milloin lapsellamme on paha mieli tai onko hän jännittynyt, peloissaan tai innostunut.

Eikä jotenkin tajua yhtään esim. että kun lapsi tulee innoissaan ja ylpeänä näyttämään jotain askartelemaansa asiaa isälleen, tälle tekisi enemmänkin hyvää kuulla kehuja ja ainakin tulla nähdyksi ja isänsä ylpeänä katsomaksi... kuin että mies ottaa askartelun käteensä ja naurahtaen sanoo, että no kyllä tämän nyt ehkä jotenkin tunnistaa, ja "minä olisin kyllä tehnyt tuon eri lailla/paremmin".

Minä yritän lapsen pettynyttä ilmettä katsoen sitten viittoilla vieressä miehelle että keksi nyt joku kehu edes, ja mies on ihan puulla päähän lyöty kun jälkeenpäin selitän, että onnistui juuri latistamaan lapsemme itsetuntoa. Mies ei vaan TAJUA. "Häh, mähän vaan sanoin miten se askartelu olis ollu parempi."  

Puolisoni käytös on välillä myös tosi huonoa muidenkin ihmisten parissa, ei tee ilkeyttään, mutta jotenkin ei vaan tajua, ei omaa yhtään sosiaalista silmää. Esim. kummilapsen synttäreillä viimeksi ei edes tajunnut onnitella kummilasta. Tuli vaan mun perässä sisälle  ja kun mä olin onnitellut, halannut ja antanut lahjamme, kummilapsi jäi odottamaan että kummisetäkin onnittelee, mutta ei mieheni tajunnut, marssi vaan kummilapsen ohittaen istumaan suoraan sohvalle.

Ja sitten muitakin asioita joissa tyhmyys ilmenee. Kysyin tänään mieheltäni tietääkö hän ketä aikoo äänestää, mies sanoi että ei tiedä, ja jatkoi hetken kuluttua kysymällä "mitkäs vaalit nyt on sitten tulossa?"

(Ja siis tämä EI ole provo vaan ihan täyttä totta, valitettavasti!)

Itsepähän olen mieheni valinnut, ja en ymmärrä kuinka olinkaan niin tyhmä etten tajunnut mieheni olevan tyhmä. Luulin, että hän on vaan hiljainen tai ujo, ja vasta nyt olen todella tajunnut, ettei hän mikään ujo ole vaan TYHMÄ. 

En vaan ymmärrä miten pystyn kunnioittamaan miestäni miehenä, alkaa olla jo vaikeaa parisuhteessakin haluta häntä tai kokea hänet arvokkaaksi puolisoksi jota ihailla, kun hän on niin... No, tällainen kuin on. Tunnen itseni lähinnä opettajaksi, äidiksi ja huoltajaksi, kun joudun selittämään hänelle yksinkertaisia asioita ja mm. kylään mennessä muistuttamaan, että kiitäthän sitten tarjoilusta ja muista hyvästellä, äläkä vaan painu yhtäkkiä pihalle mitään sanomatta (näinkin on todella tapahtunut, ja oli hemmetin noloa, isäntäväki ihmetteli minulle suuttuiko mieheni jostain vai mitä tapahtui, ja minä yritän selitellä että ei, hän vaan yksioikoisesti ajatteli että vierailu on ohi ja lähti jo autolle... ) 

Muita joilla tyhmä puoliso? Miten onnistutte kestämään ja kunnioittamaan? 

Kommentit (191)

Vierailija
61/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntemani mensalaiset eivät alkuunkaan käsitä muita ihmisiä.

Syö älykkyyttä aika pahasti. 

Niin? On eri asia tajuta ihmisiä kuin olla oikeasti älykäs. T. Niko Tesla

Vierailija
62/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, taas yksi miestenhaukkumisketju.Mikä teitä naisia vaivaa?

Tämä ei ole haukkumaketju vaan Ap kertoo puolisostaan, jolla on erityispiirteitä. Mies ei

välttämättä ole tyhmä, mtuta reagoi ja käyttäytyy eri lailla kuin useimmat ihmiset. Ap on

ehkä sivuuttanut pienet hälytysmerkit seurusteluaikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitikö mennä naimaan se ja sitten vielä lisääntymään sen kanssa? Mitäpä itse arvelet, kumpi teistä on se tyhmempi?

Vierailija
64/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys, käytöstavat ja keskustelutaidot ovat kyllä niin tärkeitä, että jos ne eivät ole hallinnassa, kiinnostukseni vakavasta seurustelusta miehen kanssa ei edes heräisi ennen kuin olen vakuuttunut siitä, että miehen pään sisällä tapahtuu jotain merkityksellistä ja olemme käyneet syvällisiä keskusteluja. 

Vierailija
65/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustukaa niihin kumppaneihin huolellisesti ja käykää syvällisiä keskusteluja ennen vakavampaan sitoutumiseen ryhtymistä. Varmistakaa, että jaatte samanlaiset arvot, kiinnostuksen kohteet, tulevaisuuden tavoitteet, näkemykset lastenkasvatuksesta, suunnitelmat asuinpaikasta ja rahankäytöstä.

100+ Questions You Should Ask Your Partner Before Marriage

From whether they want pets to how they feel about the role of a spouse, there are tons of great pre-marriage discussion topics here.

https://www.lovetoknow.com/life/relationships/100-questions-before-marr…

Vierailija
66/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen tyhmä? Älä tyhmiä kysele.

Vierailija
67/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäiseksi tulee mieleen, ettei puoliso ole tyhmä. Ei tyhmyyttä ole se ettei tiedä, osaa tai ymmärrä miten sosiaalisissa tilanteissa toimitaan. Sosiaaliseen kömpelyyteen voi olla monia terveyteen liittyviä syitä. Kyse ei aina ole tahallisuudesta.

Jos lukeminen ja luetun ymmärtäminen on vaikeaa, voi uutiset jäädä seuraamatta. Ehkä politiikka ei koskaan ole edes kiinnostanut. Miehesi on todennäköisesti taitava jossain muussa asiassa. 

Harva aikuinen haluaa että häntä kohdellaan kuin lasta. Jaetaan käyttäytymisohjeita jo ennen vierailua. Pikkulapsille tehdään niin.

Vielä harvempi haluaa, että puoliso pitää häntä tyhmänä. Siinä vaiheessa moni lopettaa kuuntelemisen. 

Tuo on nimenomaan typeryyttä, ettei osata toimia oikein sosiaalisissa tilanteissa. Jo koulussa oppii peruskäytöstavat, jos vanhemmat eivät ole niitä opettaneet. Jos jokin asia on epäselvä, osataan ottaa selvää siitä, miten toimia. Esimerkiksi synttärisankaria kuuluu onnitella, ja tämä on niin perusasia, jota ei voi mitenkään ohittaa. Jopa televisiosarjoista oppii tämän.

Samoin, jos ei ole koskaan syönyt hienossa ravintolassa, on ymmärrettävä ettei välttämättä tiedä, missä järjestyksessä  ruokailuvälineitä käytetään. Kuitenkin älykäs ihminen ymmärtää ottaa asiasta selvää esimerkiksi YouTube-videoiden avulla ennen kyseistä tilaisuutta. Hän selvittää myös, miten kuuluu pukeutua tietyn pukukoodin mukaisesti kun tilaisuus sen vaatii. Se, ettei osaa seurata muiden esimerkkiä tai tiedonhakua, on merkki typeryydestä.

Vierailija
68/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku väittää, että peruskäytöstavat opitaan jo koulussa. Mikähän koulu se mahtaa olla, jossa niitä opitaan? 

Toinen asia on se, että jos ihminen ei ole perusluonteeltaan sosiaalinen eikä varta vasten halua olla pidetty ihmisten keskuudessa, niin hän ei ehkä edes kiinnitä mitään huomiota käyttäytymiseensä eikä koe, että olisi mitään syytä opetella käyttäytymään kuten muut. Hän ei ehkä osaa edes kuvitella, että se olisi tärkeää kenellekään.

Vierailija
69/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komppaan muutamaa muuta kommentoijaa ja olen samoilla linjoilla, sosiaalinen älykkyys voi olla huono mutta oikeaan älykkyyteen tällä ominaisuudella ei ole vaikutusta völttämättä, päinvastoin. En itsekään pidä sosiaalista älykkyyttä minään saati tarpeellisena, toki itse en osallistuisi edes vastaaviin tilanteisiin.

Siis et pidä esimerkiksi tarpeellisena sitä, että lasta onnitellaan hänen syntymäpäivänään tai että jos joku avaa sinulle oven niin kiität häntä?

Vierailija
70/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttääkö myös bonuswaytä?

Vierailija
71/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kans ihastuin joskus yhteen mieheen, ihan kevyt ihastus ulkoinen, kiva hymy. Oltiin enemmän yhdessä ja selvisi että se on  tyhmä ja yksinkertainen kuin saapas. Edes muna ei toiminut ja sain suurin piirtein ohjeistaa miten harrastetaan seksiä, mitä kannattaa tehdä ja miten pysyä kovana, suht kokematon tyyppi. Pidä siinä sitten toista jotenkin ihailtavana ja miehekkäänä. Erottiin nopeasti. 

Kaikenlaiseen pskaan sitä kuluttaa aikaansa

Vierailija
72/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mies käyttäytyi seurustelun alussa? Kiittikö hän normaalisti tarjoilijaa, kun tämä toi ruokaa? Muistiko hän onnitella sinua syntymäpäivänäsi? Miten hän toimi tavatessaan ensimmäistä kertaa kavereitasi ja sukulaisiasi? Ja minkälaisista asioista ylipäätään keskustelitte, kun tyhmyys ei tullut esiin aiemmin?

Vierailija
73/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mennään pariskuntana jonkun synttäreille, niin tietysti syntymäpäiväsankarille tuodaan lahja ja onnittelukortti. 

Kysyjä oniitteli ja halasi lasta ja antoi lahjan. Tuossa tilanteessa katsoisin, että hän toimi molempien puolesta. Ei siinä enää puolison tarvitse mitään sanoa saati halata.

Omassa lapsuudessani - olen siis jo vanha - ei yleensäkään halattu ja miehet käyttäytyivät etäisesti etenkin lapsia kohtaan. Tietysti maailma on nyt muuttunut ja kaikkien pitäisi olla sosiaalisempia kuin ennen.

Vierailija
74/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tietoisesti edes ottaa tyhmän puolison???

Taidat itse olla myös tyhmä. Hänhän kertoi luulleensa että mies on vain ujo ja hiljainen.

Vierailija
75/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, taas yksi miestenhaukkumisketju.Mikä teitä naisia vaivaa?

Tämä ei ole haukkumaketju vaan Ap kertoo puolisostaan, jolla on erityispiirteitä. Mies ei

välttämättä ole tyhmä, mtuta reagoi ja käyttäytyy eri lailla kuin useimmat ihmiset. Ap on

ehkä sivuuttanut pienet hälytysmerkit seurusteluaikana.

Jos ei oikeasti ymmärrä milloin lapsi on peloissaan tai vaikka jännittynyt, niin kyllä jotain autisti piirteitä on oltava.

Vierailija
76/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja et varmaan ottanu miestä ulkonäkö edellä. Muuten vain yhtäkkiä sormia napsauttamalla tyhmäksi muuttui.

Vierailija
77/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty auttamaan sinua, mutta itselläni on paljon autistisia piirteitä. Olen juurikin ollut tuollainen, joka unohtaa onnitella tmv.

Olen opetellut asioita kopioimalla muiden käytöstä. Se on ajoittain raskasta, koska ei tule minulta luonnostaan.

Ehkä, kannattaa miettiä onko miehesi vain kasvatettu "pikku prinssiksi" vai onko hänelläkin mahdollisesti jokin autismin kirjoon kuuluva piirre.

Jos hän on autisti - käy hänen kanssaan läpi kyläily rauhalliseen ja ystävälliseen sävyyn.

Kerro, että ihmiset odottavat ettäkysyt kuulumiset / onnittelet jne.

Vierailija
78/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisosi on ystävällinen ja hyväntuulinen. Oma puolisoni ei ole tyhmä, mutta on ihmisvihaaja ja äärettömän negatiivinen persoona. Kaikki käytöstavat taitaa kyllä hyvin, mutta mikään ei tule suoraan sydämestä. Vaihtaisin koska vaan sosiaalisesti kömpelömpään, jos olisi muuten kiltti, ystävällinen ja auttavainen tyyppi. 

Vierailija
79/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä paha, kun joutuu jatkuvasti häpeämään ja selittelemään puolisonsa käytöstä, ja ennen jotain tilaisuuksia tsemppaamaan sitä puolisoa ja jännittämään että osaako se käyttäytyä. Noin tehdään lapsille ja lapsikin kuitenkin kasvaa 18 vuodessa aikuiseksi.

Se ei ole mitenkään normaalia parisuhteessa. Kuka tuollaista kestää loputtomiin? Tuohan on ihan älyttömän kuormittavaa.

Aikansa kun tuollaista ukkoa katselee sitä alkaa tarkkailemaan ystäväpariskuntien dynamiikkaa ja kaipaamaan sitä, että olisipa itselläkin normaali mies, jonka käytöstapoihin voi luottaa ja jota voi katsoa kunnioittavasti.

Useimmille se ei vaan riitä hyväksi parisuhteeksi, että puoliso on "yleensä hyvällä tuulella ja tuo kahvit sänkyyn". Ja se on ihan ok.

Vierailija
80/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tietoisesti edes ottaa tyhmän puolison???

Taidat itse olla myös tyhmä. Hänhän kertoi luulleensa että mies on vain ujo ja hiljainen.

En kyllä ymmärrä sitäkään, kuka haluaisi niin ujon kumppanin, joka ei kykene ujoutensa vuoksi edes peruskäytöstapoihin, eikä tähän pysty edes tutustumaan kunnolla. Ymmärrän, että ujo saattaa ensitreffeillä tai vieraiden ihmisten seurassa olla hieman hiljainen, mutta eihän suhteesta tule yhtään mitään, jos ujo ei uskalla myöhemminkään avautua edes sille omalle kumppaniehdokkaalle. Miten tällaiseen ihmiseen edes syvemmin tutustuu ja rakastuu, ja mistä tietää, että on yhteiset kiinnostuksen kohteet ja arvomaailma, jos näistä asioista ei keskustella avoimesti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän